Aihe: Sooloskabojen jälkipuinti yms skaboihin liittyvää
1 2 3 4 520 21 22 23 24
sirdickyj
08.05.2022 22:41:39
J.Hollström: On hieno, Norum soittaa kaiken oleellisen ja muutenkin loisto tulkinta tästä mahtavasta biisistä.

Nåin on. Tauoilta palataan itsevarmasti ja kaikki on kodallaan. Tämä on todella vaikea laji, ja helposti lipeää fraaseilun puolelle tai diu diuksi (kuten itselläni).

Helposti tulee mieleen Järvenpään Bluesnatsien piklujoulujen jatkot.
Jarkre
08.05.2022 23:41:14 (muokattu 08.05.2022 23:41:26)
Vesa423: Olen viime aikoina käyttänyt pelkästään Cubasen Roomworks vakiokaikuja. Aiemmin oli jotain erillisplugareita, mutta lakkasivat jonkun päivityksen myötä toimimasta ja ei jaksanut selvittää miten saisi taas eloon. Tässä oli muistaakseni lyhyt 0.27 s huonekaiku ja pidempi 2 s kaiku peräkkäin, aika pienellä mix% molemmat. Lyhyt antaa sellasta mikitetty vahvistin-tuntua ja pidempi sitten vähän huonetta taustaan istuttamiseksi.

Kiitti tiedosta. Sun kitarasoundi on nykyään mielestäni näiden skabojen parhaimmistoa.
Haeroe
12.05.2022 19:36:59

rautapieru: Kiitokset kannatuksesta. Laitoin uutta suoleen.. Vähän tuollanen outo, vaan eikö sitä tuohonkin jotain?

Jos saisi sointukierron, kerkeisin vetää jotain. Muuten jää vetämättä, kun pitäisi ensin hakea kaikki modulaatiot etc. Äkkiseltään kuulosti, että ainakin kolme kertaa moduloi johonkin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
rautapieru
12.05.2022 20:25:02 (muokattu 12.05.2022 20:27:10)

Haeroe: Jos saisi sointukierron, kerkeisin vetää jotain. Muuten jää vetämättä, kun pitäisi ensin hakea kaikki modulaatiot etc. Äkkiseltään kuulosti, että ainakin kolme kertaa moduloi johonkin.

ÖÖ.. pahan pistit.. Mine en noista sointukierroista tajua. Kappalehan on Guthrie Govanin Waves:ista pätkä. Siitä tuosta jostain keskeltä..
Älkää näin vaikeita kyselkö tämmöseltä juntilta.
Kato pistät vaan jotain sooloa ja kuuntelet notta toimiiko. Niin minä aina teen.

Niin tuossa on nuo kohdat joissa vaihtuu se jutska, sehän siitä niin herkullisen tekee. Ittekin olen tässä vielä vähän kattelemassa otelautaa, jotta mihin se pittää seuraavaksi sukeltaa :) Ei oo taas vielä oikein järjen sooloa tullut..
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
WanhaWetäjä
12.05.2022 21:23:28

rautapieru: ÖÖ.. pahan pistit.. Mine en noista sointukierroista tajua. Kappalehan on Guthrie Govanin Waves:ista pätkä. Siitä tuosta jostain keskeltä..
Älkää näin vaikeita kyselkö tämmöseltä juntilta.
Kato pistät vaan jotain sooloa ja kuuntelet notta toimiiko. Niin minä aina teen.

Niin tuossa on nuo kohdat joissa vaihtuu se jutska, sehän siitä niin herkullisen tekee. Ittekin olen tässä vielä vähän kattelemassa otelautaa, jotta mihin se pittää seuraavaksi sukeltaa :) Ei oo taas vielä oikein järjen sooloa tullut..

eka kierto |:Am7 | | Fmaj7 | :| (kun rummut tulee mukaan) toka menee jotain C#m7 | | Amaj7 | | kolmas Dmaj7 | | Hm7 | | viimonen sointu Amaj7

Jotain tollasta likiarvoista harmoniaa hahmottelin lähinnä bassolinjoista ja sen vähän mitä soinnuista kuuli, yhessä kohtaa saattaa olla joku fiinimpikin sointu mutta noitten mukaan voi hyvin vetää.
Prkl, jotenkin arvelin että toi on joku Kulta-Gutrin juttu...
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Haeroe
12.05.2022 22:22:02

WanhaWetäjä: eka kierto |:Am7 | | Fmaj7 | :| (kun rummut tulee mukaan) toka menee jotain C#m7 | | Amaj7 | | kolmas Dmaj7 | | Hm7 | | viimonen sointu Amaj7

Jotain tollasta likiarvoista harmoniaa hahmottelin lähinnä bassolinjoista ja sen vähän mitä soinnuista kuuli, yhessä kohtaa saattaa olla joku fiinimpikin sointu mutta noitten mukaan voi hyvin vetää.
Prkl, jotenkin arvelin että toi on joku Kulta-Gutrin juttu...

Kyllä, kulta-kutri haisi kilometrien päähän. On hieno tausta taas kerran. Soittelin nopeesti jotain, mutta nyt uudestaan asiaa pohtiessani huomasin, että eihän toi oikeastaan moduloi kuin kerran Am:sta A-duuriin. Näin on siis jos haluaa miettiä harmonian helpoimman kautta.
WanhaWetäjä
13.05.2022 11:40:37

Haeroe: Kyllä, kulta-kutri haisi kilometrien päähän. On hieno tausta taas kerran. Soittelin nopeesti jotain, mutta nyt uudestaan asiaa pohtiessani huomasin, että eihän toi oikeastaan moduloi kuin kerran Am:sta A-duuriin. Näin on siis jos haluaa miettiä harmonian helpoimman kautta.

Juu, hyvä ja haastava tausta, ite menisin kuitenkin E-duuri/ C#-molli osastoilla tokalla kierrolla jos lähtee hakemaan sopivia peruskuvioita sävellajin ja/tai asteikkojen kautta, E-duuri menee asteikkona suoraan 2. kiertoon, A-duuri ei aivan.
Kuinka kukin asian kuulee, ei kai tuossa mitään ehdotonta oikeaa ja väärää ole jos äänet sopivat taustaan.
Haeroe
13.05.2022 11:46:12

WanhaWetäjä: Juu, hyvä ja haastava tausta, ite menisin kuitenkin E-duuri/ C#-molli osastoilla tokalla kierrolla jos lähtee hakemaan sopivia peruskuvioita sävellajin ja/tai asteikkojen kautta, E-duuri menee asteikkona suoraan 2. kiertoon, A-duuri ei aivan.
Kuinka kukin asian kuulee, ei kai tuossa mitään ehdotonta oikeaa ja väärää ole jos äänet sopivat taustaan.

Nyt en hiffaa. Kierto on "C#m7 | | Amaj7 | | kolmas Dmaj7 | | Hm7 | | viimonen sointu Amaj7" - Eikös tuossa kaikki soinnut ole A:n sointuja: C#m7 kolmas aste, Dmaj7 neljäs aste, Hm7 toinen aste? Dmaj ei osu E:hen D-sävelen takia, mutta kaikki muut sävelet osuu kyllä.

Menee off-topicsi, mutta teoria kiinnostaa ja viisaammilta on mukava oppia.
WanhaWetäjä
13.05.2022 16:54:00

Haeroe: Nyt en hiffaa. Kierto on "C#m7 | | Amaj7 | | kolmas Dmaj7 | | Hm7 | | viimonen sointu Amaj7" - Eikös tuossa kaikki soinnut ole A:n sointuja: C#m7 kolmas aste, Dmaj7 neljäs aste, Hm7 toinen aste? Dmaj ei osu E:hen D-sävelen takia, mutta kaikki muut sävelet osuu kyllä.

Menee off-topicsi, mutta teoria kiinnostaa ja viisaammilta on mukava oppia.

Ite en mene silleen teoria edellä että se kumoaisi korvat, tässä ko tapauksessa mun korvaan A-duuri kera D-äänen ei vaan mitenkään istu sointukiertoon C#m7 > Amaj7 vaan lähdetään liikkeelle siltä pohjalta että käytetään E-duuri/C#m perusharmoniaa joihin D-ääni ei kuulu, toki voi esiintyä jossain kromaattisessa kuviossa tms.

Helppo asia todeta jos soittaa ko kierron kanssa ensin ihan perus E-duuria ja sitten A-duuria.

Teoriapuolella puhutaan moodeista , käytännön tasollla lienee kyse enempi tunnelmsta minkä joku sointukierto soittajalle luo eli nämä ovat myös kokemus/korvajuttuja kuin myös henk.koht. mieltymyksiä teorian lisäksi. Mulle on yleensä hyvin selvää mitä soitan johonkin koska se taustan harmonian mood johdattaa usein heti oikeille raiteille.
Ko taustassa taitekohta Fmaj7 >C#m7 pisti hieman miettimmään.

Tässä tarinaa moodeista:
https://www.youtube.com/watch?v=jkzJ8F_TllI
sirdickyj
15.05.2022 19:24:41
Rootsia koskien lainaus

Tässä oli minusta ripeän poljennon lisäksi haasteena taustan pituus/kiertojen määrä. WW:llä riitti parhaiten sanottavaa koko matkalle, josta toinen pinna.

Nimenomaan näin,melkein 2 min sooloa staattisen 3 soinnun uptempo-taustan päälle on tekijämihellekin haaste. Tiuhaan saa tikata että pysyy perässä, tai sitten olla mestari fraseeraamaan että saa homman maaliin iisillä meiningillä.
Safaweb
15.05.2022 20:47:13
rautapieru: Mikä keppi se tuo on? Warmoth strato..? Siisti.

Joo, Warmothan se :)
WanhaWetäjä
18.05.2022 10:12:57

Tigerstedt: Musen Time is running out on tuo alkuperäinen biisi. Ei tuo tuhoamiselta kyllä kuulosta :)

Ok, juu ei sillä että huonosta biisistä ois kyse, hyvin selkee rakenne ja jotain "iskelmällistäkin" tuossa on. Muse on mulle liki tuntematon tuttavuus kuten moni muukin, toki nimi on tuttu. Mielenkiintoista kuulla originaali teos.
Tuli tollanen vähän rautalanka/surf tyylinen idea tuohon kun en muutakaan keksinyt, ei siis ole kyse mistään kettuilusta vaan spontaanista ja vähän leikkimielisestäkin "antaa mennä" ratkaisusta. Suoranaista säveltämistä ei tuossa ole, stemmakitara piti opetella ekan pohjalta joka on soitettu parin kokeiluoton jälkeen.
Haeroe
18.05.2022 10:14:23

Tigerstedt: Musen Time is running out on tuo alkuperäinen biisi. Ei tuo tuhoamiselta kyllä kuulosta :)

Jees, Muselta kuulosti ja tunnistin Museksi, joten kai sillä bändillä on oma saundinsa. En pysty siis yhtään Musen piisiä sanomaan nimeltä, mutta bändin kuitenkin tunnistaa. Hieno tausta toi oli. Piti keksiä jotain ihan muuta kuin normaalit diu-diut.
Tigerstedt
18.05.2022 11:46:52

WanhaWetäjä: Ok, juu ei sillä että huonosta biisistä ois kyse, hyvin selkee rakenne ja jotain "iskelmällistäkin" tuossa on. Muse on mulle liki tuntematon tuttavuus kuten moni muukin, toki nimi on tuttu. Mielenkiintoista kuulla originaali teos.
Tuli tollanen vähän rautalanka/surf tyylinen idea tuohon kun en muutakaan keksinyt, ei siis ole kyse mistään kettuilusta vaan spontaanista ja vähän leikkimielisestäkin "antaa mennä" ratkaisusta. Suoranaista säveltämistä ei tuossa ole, stemmakitara piti opetella ekan pohjalta joka on soitettu parin kokeiluoton jälkeen.

Tuskinpa tuota kukaan kettuiluna ottaa. Hienoa vaan jos löytyy erilaisia lähestymistapoja. Eihän sitä pirukaan jaksa kymmentä samanlaista vetoa kuunnella. Iskelmällisyyttä tossa kyllä on, kuten monissakin Musen ralleissa.
Haeroe
23.05.2022 08:19:03

Klassikkoa olisi tarjolla sooloskaba 570:n muodossa. Olkaa oman elämänne ilmalaivoja.
Vesa423
23.05.2022 19:40:24
Haeroe: Klassikkoa olisi tarjolla sooloskaba 570:n muodossa. Olkaa oman elämänne ilmalaivoja.

Tämänkertaisesta taustasta tuli mieleen viime vuotinen Beaton video
https://youtu.be/1cOosnkWj2g

Ihan hauska idea. Nyt voidaan testata samaa täällä. Miten WW tai tjj2000 soittaisi stairway to heawen soolon? En yllä nyt kuunnellut noita Beaton videon sooloja enkä alkuperäistä ennen soittoa. Meinaa muutenkin nämä klassikot helposti mennä muistikuvien ohjaamana aika tutuille urille.
WanhaWetäjä
23.05.2022 22:21:37 (muokattu 23.05.2022 22:22:25)

Vesa423: Tämänkertaisesta taustasta tuli mieleen viime vuotinen Beaton video

Ihan hauska idea. Nyt voidaan testata samaa täällä. Miten WW tai tjj2000 soittaisi stairway to heawen soolon? En yllä nyt kuunnellut noita Beaton videon sooloja enkä alkuperäistä ennen soittoa. Meinaa muutenkin nämä klassikot helposti mennä muistikuvien ohjaamana aika tutuille urille.

Katohan, sama video kävi mielessä.
Yksi aika huikea vaihtoehto tuli kyllä oitis mieleen ja on varmasti sellanen johon kukaan muu ei lähde, ei tainnut olla tuolla videollakaan moista.
Saas näkee jos viikonloppuna kerkee kehitteleen...
tjj2000
24.05.2022 15:12:35
Vesa423: Tämänkertaisesta taustasta tuli mieleen viime vuotinen Beaton video

Katsoin tuubin, ihan mielenkiintoinen juttu. Videosta ei oikein mikään korvaava juttu iskenyt korviini. Jotenkin kaikissa vedoissa liikaa tavaraa suhteessa musiikkiin. Tekninen hallinta oli erinomaista; miten sitä sitten vaan käyttää...

Minun olisi ihan turha lähteä soittelemaan samalla tavalla kuin videossa oli mallinnettu kitarasankarien soittoa; ei osaisi ja pystyisi.
Minulla on oma juttuni ja sillä mennään.
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
29.05.2022 13:43:17

WanhaWetäjä: Katohan, sama video kävi mielessä.
Yksi aika huikea vaihtoehto tuli kyllä oitis mieleen ja on varmasti sellanen johon kukaan muu ei lähde, ei tainnut olla tuolla videollakaan moista.
Saas näkee jos viikonloppuna kerkee kehitteleen...

Juu ei sitten kuitenkaan, ei vaan pysty irtautumaan originaalista ja toisaaalta ei ole intoa alkaa sitä kopioimaan. Kaikki mitä tuohon yritti soittaa kuulosti ns paskalta ja väärältä. Nämä on näitä, ns George Benson tyyppinen kitara>skattailu jäi kokeilematta, säästetään se sopivampaan taustaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)