Aihe: Sooloskabojen jälkipuinti yms skaboihin liittyvää
1 2 3 4 520 21 22 23 24
sirdickyj
24.04.2022 17:54:46
J.Hollström: Mä olen vetänyt suoraan äänikorttiin ja soundit GarageBandin mallinnoksista, ne mitkä tulee ohjelman mukana.

Mä vedän Line & Podfarmilla, mutta en tiiä miten se niin kuivakkaa on softaan asti ehtiessään. Siis Cubaseen. Ja miksi sijaitsee niin ihme paikassa.

Mähän äänitän suoraan sitä softan soundia, en niin että menee kuivana sisään ja jälkikäteen valitsen sen soundin sieltä VST instrumenteista. Koska toi ei jostain syystä nyt tunnista tota POD Farmia. Ja toiseksi, sitten pitäis käyttää monitortointia, siis raidasta monitorointi päälle, ja softan kautta kiertäessään siihen soundiin tulee sietämätön latenssi.

Anyway, tämän skaban tausta oli sellainen, että täysin kestämätöntä diu diuta saa aikaiseksi tolaseen, mutta 1,5 min mollibluesia hitaana shufflena vaatis jo aika paljon enemmän osaamista, mitä itseltä löytyy. Tollaseen pitäis osata viljellä maukkaita lickejä.

Kuten tässä;

https://www.youtube.com/watch?v=XMEA8waocN0

Tuokin on tosin nopeampi, ja sointuja enemmän, mutta todella hyvää soittoa. En tiiä kuka kitarassa, joko Jason Becker tai Steve Hunter.
Vesa423
24.04.2022 18:57:58
sirdickyj:

Miten jengi sit noita kitaroitaan äänittelee?

Lähes kaikki skabavedot tulee soitettua, kitaran potikoilla hienosäätäen, parilla livekäytössä olevalla Amplifire-presetillä, joissa ei ole juurikaa tilakaikua. Äänityksen jälkeen Cubasesta kaikua korvakuulolta sen verran kun tausta tuntuu vaativan. On muuten yllättävän isoja eroja eri taustojen välillä mihin kaiut asettuu. Cubasen tilapreseteistä monet on myös melko övereitä, eli mix% joutuu useimmiten tiputtamaan reilusti oletusarvoista.
WanhaWetäjä
01.05.2022 18:19:25 (muokattu 01.05.2022 18:19:45)

Haeroe:
Ne, jotka eivät orkkissooloa ole koskaan kuulleet, lienevät pieni vähemmistö.

Hep! Kuten lähes koko heviosasto, myös Dio kuuluu vain satunnaisesti radiosta kuultuihin bandeihin, mun nuoruus ja myöhemmätkin vuodet menivät lähinnä proge/eagles/beatles/fuusio/smooth jazz/uudempi blues tyyppisissä maisemissa. Hevit jäivät 70-luvulle Uriah Heep ja Purple osastoihin.

Jotenka...tuskin lähden edes yrittämään tuohon taustaan mitään, sinänsä hauska nimi biisille tuo "pyhä sukeltaja" mitä se sitten tässä kohtaa meinaakaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Haeroe
01.05.2022 19:22:28

WanhaWetäjä: Hep! Kuten lähes koko heviosasto, myös Dio kuuluu vain satunnaisesti radiosta kuultuihin bandeihin, mun nuoruus ja myöhemmätkin vuodet menivät lähinnä proge/eagles/beatles/fuusio/smooth jazz/uudempi blues tyyppisissä maisemissa. Hevit jäivät 70-luvulle Uriah Heep ja Purple osastoihin.

Jotenka...tuskin lähden edes yrittämään tuohon taustaan mitään, sinänsä hauska nimi biisille tuo "pyhä sukeltaja" mitä se sitten tässä kohtaa meinaakaan.

Oot kyllä todennäköisesti satunnaisella radion kuuntelulla tuon soolon kuullut. Minäkään en Dioo ihan valtavasti ole kuunnellut, vaikka loistavaa classic-rockin raskaampaa osastoa onkin.

Vedä slidella soolo tai jazz-saundilla. Näissä skaboissa ei oo niin tarkkaa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
WanhaWetäjä
01.05.2022 19:48:11

Haeroe: Oot kyllä todennäköisesti satunnaisella radion kuuntelulla tuon soolon kuullut. Minäkään en Dioo ihan valtavasti ole kuunnellut, vaikka loistavaa classic-rockin raskaampaa osastoa onkin.

Vedä slidella soolo tai jazz-saundilla. Näissä skaboissa ei oo niin tarkkaa.

Siis itse biisin tai osan siitä oon kuullut monasti autoillessa, voi olla että kanava on usein vaihtunut kun esmes Rock-radiossakin tuppaa olemaan soittolistat ja samat biisit pyörii päivästä toiseen.
Sooloskohdasta ei mitään muistikuvaa joten siinä mielessä vois vetää mitä vaan...ohan tässä vielä joku tunti aikaa.
sirdickyj
01.05.2022 22:41:41
WanhaWetäjä: Siis itse biisin tai osan siitä oon kuullut monasti autoillessa, voi olla että kanava on usein vaihtunut kun esmes Rock-radiossakin tuppaa olemaan soittolistat ja samat biisit pyörii päivästä toiseen.
Sooloskohdasta ei mitään muistikuvaa joten siinä mielessä vois vetää mitä vaan...ohan tässä vielä joku tunti aikaa.

Se orkkis soolo on kyllä aivan valtavan hyvä, ja mainio muistutus siitä, kuinka hyviä muusinoita tuohon aikaan oli, Vivian Campbell ollut aika nuori hanu tohon aikaan, ja perinätiedon mukaan myös kirjoittanut k.o.biisin, mutta krediiteistä ollut vääntöä paljonkin.

Toisaalta Dion signatura-melodiajuttuja ollut tuota ennen hyvin tunnistettavissa Sabbthin ja osin Rainbown levyiltä, joten ihan tyystin Vivianin kynäilemäksi en usko.

Joka tapauksessa soolonon todella hieno, vaikka en voi väittää siitä kauheasti muistavani.
Haeroe
02.05.2022 09:56:17

Dio oli liian hapokasta tai kuolleen miehen haudalla tiluttaminen ei ollut soveliasta. Oli miten oli, ottaisko tjj seuraavan kierroksen? Vesalla oli roots.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
tjj2000
02.05.2022 11:08:53
Haeroe: Dio oli liian hapokasta tai kuolleen miehen haudalla tiluttaminen ei ollut soveliasta. Oli miten oli, ottaisko tjj seuraavan kierroksen? Vesalla oli roots.

Voin laitella tänään jotain....
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
02.05.2022 12:23:33

sirdickyj: Se orkkis soolo on kyllä aivan valtavan hyvä, ja mainio muistutus siitä, kuinka hyviä muusinoita tuohon aikaan oli, Vivian Campbell ollut aika nuori hanu tohon aikaan, ja perinätiedon mukaan myös kirjoittanut k.o.biisin, mutta krediiteistä ollut vääntöä paljonkin.

Toisaalta Dion signatura-melodiajuttuja ollut tuota ennen hyvin tunnistettavissa Sabbthin ja osin Rainbown levyiltä, joten ihan tyystin Vivianin kynäilemäksi en usko.

Joka tapauksessa soolonon todella hieno, vaikka en voi väittää siitä kauheasti muistavani.

No tuo, oon kyllä eri linjoilla eli aika on mennyt ohi tuosta(kin) soolosta joka kuulosti mun korvaan paikoin jopa jonkinsortin epämusikaaliselta räpeltämiseltä, pakkohan se oli kuunnella. Ko biisikin on hellyyttävän vanhakantaisesti toteutettu vs nykyajan raskaampi musa, rummut ovat kovin pahvisen kuuloiset ja jotenkin kokonaisuudesta puuttuu tietynlainen potku. Nyt kun kuuntelin biisin tuohon soolon loppuun asti niin voin sanoa että en ole tuota sooloa ennen kuullut enkä siis biisiäkään kokonaan, kanava on vaihtunut vissiin tuon "pyhä sukeltaja" hassunkuriselta kuulostavan avauksen takia aika nopsaan.
sirdickyj
02.05.2022 12:32:15
WanhaWetäjä: No tuo, oon kyllä eri linjoilla eli aika on mennyt ohi tuosta(kin) soolosta joka kuulosti mun korvaan paikoin jopa jonkinsortin epämusikaaliselta räpeltämiseltä, pakkohan se oli kuunnella. Ko biisikin on hellyyttävän vanhakantaisesti toteutettu vs nykyajan raskaampi musa, rummut ovat kovin pahvisen kuuloiset ja jotenkin kokonaisuudesta puuttuu tietynlainen potku. Nyt kun kuuntelin biisin tuohon soolon loppuun asti niin voin sanoa että en ole tuota sooloa ennen kuullut enkä siis biisiäkään kokonaan, kanava on vaihtunut vissiin tuon "pyhä sukeltaja" hassunkuriselta kuulostavan avauksen takia aika nopsaan.

Tuo on sitten paljon siktä, että mihin on tottunut. Kun vaikka baarissa tulee biisejä ja nykyheviä tuuttiin tehtynä ja täsmäkoodsttuna, niin Vinny Appicen rummut, Dion laulu ja Vivianin kitara on aika lyömätön setti sinne sekaan, mä en kuule tota ollenkaan tuolla tavoin, eikä sooloa voi parhaalla tahdollakaan sanoa räpeltämiseksi, mutta ymmärrån jos näin on. Eddie Van Haleninkin soitto on monelta osin epämusikaalista, jos kuuntelee nuotteja, sehän vetelee ihan mistä lystää. Se soitto ja sen taika on ihan muissa jutuissa.
WanhaWetäjä
02.05.2022 13:12:48

sirdickyj: Tuo on sitten paljon siktä, että mihin on tottunut. Kun vaikka baarissa tulee biisejä ja nykyheviä tuuttiin tehtynä ja täsmäkoodsttuna, niin Vinny Appicen rummut, Dion laulu ja Vivianin kitara on aika lyömätön setti sinne sekaan, mä en kuule tota ollenkaan tuolla tavoin, eikä sooloa voi parhaalla tahdollakaan sanoa räpeltämiseksi, mutta ymmärrån jos näin on. Eddie Van Haleninkin soitto on monelta osin epämusikaalista, jos kuuntelee nuotteja, sehän vetelee ihan mistä lystää. Se soitto ja sen taika on ihan muissa jutuissa.

Joo, varmasti noinkin, tuo räpellys/epämusikaalisuus oli kehno valinta tuota soittoa kuvaamaan, oletusarvo ko sooloon oli vaan korkeammalla eli odotin soolon olevan jotain mistä sen tunnistaa monista muista vaikkapa jonkun teeman tms takia eli soolo ei puhutellut mua hienojen melodiolinjojen tai muiden mulle tärkeitten alueitten kautta.

Nää on näitä, mulla on tosiaan hirmuinen aukko sivistyksessä mitä tulee kasari/ysäri musaan ylipäätään, se oli aikaa jolloin keikkaa oli niin paljon että vapailla musatouhut ja kuuntelu oli minimissään, oikeastaan vasta 2000-luvulla omaehtoinen soittaminen ja musan kuuntelu alkoi kiinnostaa uudestaan ja sillä tiellä ollaan edelleen.
sirdickyj
02.05.2022 14:58:59
WanhaWetäjä: Joo, varmasti noinkin, tuo räpellys/epämusikaalisuus oli kehno valinta tuota soittoa kuvaamaan, oletusarvo ko sooloon oli vaan korkeammalla eli odotin soolon olevan jotain mistä sen tunnistaa monista muista vaikkapa jonkun teeman tms takia eli soolo ei puhutellut mua hienojen melodiolinjojen tai muiden mulle tärkeitten alueitten kautta.

Nää on näitä, mulla on tosiaan hirmuinen aukko sivistyksessä mitä tulee kasari/ysäri musaan ylipäätään, se oli aikaa jolloin keikkaa oli niin paljon että vapailla musatouhut ja kuuntelu oli minimissään, oikeastaan vasta 2000-luvulla omaehtoinen soittaminen ja musan kuuntelu alkoi kiinnostaa uudestaan ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Ymmärrän hyvin. Tuo on sitä tiettyä post-Van Halen hommaa, joka ei kuitenkaan millään tavoin liity Van Haleniin, kuten ei mikään muukaan, vaikka hirveen helposti milloin kenestäkin sanottiin että on "Eddievanhalen tyylinen". Sellaisia ei ollut. Eikä ole. Hän oli ainoa laatuaan.

Se on sitten eri asia, että ilman Eruptionia ja Van Halen 1-levyä kokonainen sukupolvi soittajia olisi jäänyt muodostumatta. Mutta kukaan ei silti kuulostanu Eddieltä. Tkniikan omi moni, Eddie taas omi sen Pagelta, oman kertomansa mukaan. Heartbreakerin soolosta.

Mitä epämusikaaliseen "räpeltämiseen" tulee, niin Page oli siinä monessa yhteydessä omaa luokkaansa. Sitten taas hän oli omaa luokkaansa myös mestarillisuudessa, kun homma osui kohdalleen..

Blackmore oli aina paras. Aina. Hän oli kiintoisa, ja soitti aina hyvin, vaikka itse väitti soittavansa huonosti, esim koko Stormbringer-levyn. Helvetin hyvää huonosti soittoa, jos se sitå kerran on, kuten herra itse väittää. Syy oli ettei kiinnostanut.
Vesa423
08.05.2022 14:10:18
rautapieru: Vesa423: Polkaisitko overdriven päälle vai volumestako tuli tuo lopun gaini?

Mulla on Amplifiressä 6 vakiopresettiä polkunappien takana. Yritetty matchata volat ja kaappimallinnokset niin että voi vaihtaa lennossa. Tämä vaihto tuli livesoittohenkisesti polkaisemalla pykälää säröisemmälle soundille+vaihto tallamikille.
Vesa423
08.05.2022 20:40:24
Jarkre: Mitä kaikua muuten käytät?
Olen viime aikoina käyttänyt pelkästään Cubasen Roomworks vakiokaikuja. Aiemmin oli jotain erillisplugareita, mutta lakkasivat jonkun päivityksen myötä toimimasta ja ei jaksanut selvittää miten saisi taas eloon. Tässä oli muistaakseni lyhyt 0.27 s huonekaiku ja pidempi 2 s kaiku peräkkäin, aika pienellä mix% molemmat. Lyhyt antaa sellasta mikitetty vahvistin-tuntua ja pidempi sitten vähän huonetta taustaan istuttamiseksi.
sirdickyj
08.05.2022 20:51:45
Vesa423: Olen viime aikoina käyttänyt pelkästään Cubasen Roomworks vakiokaikuja. Aiemmin oli jotain erillisplugareita, mutta lakkasivat jonkun päivityksen myötä toimimasta ja ei jaksanut selvittää miten saisi taas eloon. Tässä oli muistaakseni lyhyt 0.27 s huonekaiku ja pidempi 2 s kaiku peräkkäin, aika pienellä mix% molemmat. Lyhyt antaa sellasta mikitetty vahvistin-tuntua ja pidempi sitten vähän huonetta taustaan istuttamiseksi.

Ootko kokeillut sillee että kopioit raidat identtisinä, ja lisäät tuon kaiuan vain toiseen raitaan, jolloin sitä kaikua voi olla niin paljon kuin talosta löytyy, ja toinen raita on ihan kuiva, eli kaiku ei syö perussoundia, kuten usein tuppaa käymään? Noi kaks kanavaa voi ajaa vähän laitoihin sitten, ja hakea mieleisensä balanssin.

Periaatteessa esim. Van Halen 1 kitarasoundi on tuolla tavoin toteutettu, paitsi että toisesta kanavasta tulee pelkkä kaiku.
Tigerstedt
08.05.2022 21:26:43

sirdickyj: Ootko kokeillut sillee että kopioit raidat identtisinä, ja lisäät tuon kaiuan vain toiseen raitaan, jolloin sitä kaikua voi olla niin paljon kuin talosta löytyy, ja toinen raita on ihan kuiva, eli kaiku ei syö perussoundia, kuten usein tuppaa käymään? Noi kaks kanavaa voi ajaa vähän laitoihin sitten, ja hakea mieleisensä balanssin.

Periaatteessa esim. Van Halen 1 kitarasoundi on tuolla tavoin toteutettu, paitsi että toisesta kanavasta tulee pelkkä kaiku.

Paras tapa on mun mielestä ajaa kitararaitaa bussiin/auxiin jossa kaiku on. Annostelee sit paluuta miksaukseen tarpeen mukaan. Ei siis itse kitararaidalle mitään kaikua inserttiin.
J.Hollström
08.05.2022 21:27:45
sirdickyj:

Mielestäni tässä on erinomainen esimerkki molemmista koulukunnista samassa esityksessä;

https://www.youtube.com/watch?v=p13cbbRHows

Saamarin hienoa, kertakaikkiaan

On hieno, Norum soittaa kaiken oleellisen ja muutenkin loisto tulkinta tästä mahtavasta biisistä.
tjj2000
08.05.2022 21:45:45
No niin laitetaan tämä koitos kasaan, ennekuin isot pojat alkaa rikkomaan hiilikuitua Floridassa isolla rahalla.

rautapieru 17 p
apenaattori 10 p
ZeusMalt 6 p
tjj2000 5 p
Haeroe ja Vesa423 2 p
sirdickyj kunniamaininta ja papukaija merkki!

Siis melkoisella pistevyöryllä olisi pärjännyt Euroviisuissakin, joten rautapierulla on velvollisuus seuraavan nro 568 järjestäminen.
All I hear is Hellhounds...
rautapieru
08.05.2022 22:37:24

Kiitokset kannatuksesta. Laitoin uutta suoleen.. Vähän tuollanen outo, vaan eikö sitä tuohonkin jotain?
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)