Aihe: Phillips B3 SF 82 U -putkiradiosta vahvariksi vai koristeeksi
1
El Jefe
05.05.2022 14:40:45
Tervehdys,

mulla kyseinen raaadio ja kyselisin sen käytöstä vahvarina, varaosina/putket yms. vai koristeeksi ainoastaan.
Kyseisen laitteen kuntoa en tiedä. Sähköjohto ei ole maadoitettu, joten en ole kytkenyt laitteeseen virtaa toistaiseksi. Mites tämän johdon kanssa, voiko sen vaihtaa ja jos niin mitä pitää ottaa huomioon?

Kerran valovirrat vuotavan IKEA -jatkojohdon ja oman tyhmyyteni ansiosta molemmille kynsille yhtä aikaa ulkovalaisimen kuoresta riitti
kokeiluihin hengenvaarallisten virtojen kanssa. Elektroniikka muuten jotenkin tuttu DIY sähkörummuista, mikeistä, harjattomista ESC/moottoreista sekä escootterit, scootit ja fillarit ja modaukset hyvinkin tuttuja. Ja olihan mulla Carlsbron Top 50, mihin vaihdoin konkat ja putket taannoin.

Mulla muutto edessä ja pitäisi realisoida omaisuutta enemmänkin, joten oisko tuo minkään arvoinen ja jos jotakin kiinnostaa tuo ehkäpä ostaa niin voidaan miettiä sitä yksityisviestein.

Radiosta kuvia:

https://aijaa.com/EPyywX

https://aijaa.com/P7BwHp

https://aijaa.com/ssgJ8m

Kiitokset ketä jaksaa vielä tänne kirjoittaa sekä neuvoa.
basisti1971
05.05.2022 15:50:05
Moi.

Lienee yleisvirtavradio, joten missään nimessä ei saa vaihtaa johtoa.
Käyttökin vain suojaerotusmuuntajan kanssa.
Nuo oli ainakin ennen erikseen sähkömääräyksissä mainittu ja käyttö kielletty ilman suojaerotusmuuntajaa.

Koriste-esineeksi jättäminen on munkin ehdotus, lähemmäs instrumenttivahvistimen soundia pääsee Champilla tai AX84-tyylisellä vahvarilla jos on polttava tarve tehdä itse putkivahvistin.

Koriste-esineenä arvo on korkeampi kuin radiona, koska kuoriin voi rakentaa jonkin toisen radion/kitaravahvarin/tmv. jos siltä tuntuu.
Tuo yksilö on kyllä niin siisti että mun mielestä oikea paikka olisi jonkun radioharrastajan hellässä huomassa.
Tosin on (tai ainakin oli) varsin yleinen eli valtaosalla yleisvirtaradioita harrastavista tuollainen jo on.
Mutta jos ei olekaan noin siistiä... ;).

Rahallista arvoa on vaikea määrittää, mutta samoilla linjoilla Sax-papan kanssa: ehjänä ykköskymppejä.
Koska käyttö -ja jo pelkkä testaus- vaatii erikoisjärjestelyitä, "rikkinäisenä" arvo tuskin paljon putoaa.

Jos tuollainen tulisi kirpparilla vastaan, kympillä korjaisin pois, viidelläkympillä en.

T:Samuli
Sax-pappa
05.05.2022 21:12:46
Ei ole yleisvirtakone, mutta silti ei johdonvaihtoa maadoitettuun. Suojausluokan muutos on yksiselitteisesti kiellettyä.
s151669
06.05.2022 07:58:07

Sax-pappa: Ei ole yleisvirtakone, mutta silti ei johdonvaihtoa maadoitettuun. Suojausluokan muutos on yksiselitteisesti kiellettyä.

Kuinkas ? U-sarjan putket joita nimenomaan käytetään yleisvirtakoneissa.
Antikitarasankari. Siis basisti.
basisti1971
06.05.2022 08:31:42
Moi.

Sax-pappa: Ei ole yleisvirtakone, mutta silti ei johdonvaihtoa maadoitettuun.

Ok.
Pikainen nettitarkistus ja yllämainitut U-sarjan putket aiheuttivat hätiköidyn päätelmän.

Mulla oli joskus samankaltainen (muistaakseni kangas kajarin edessä ilman rivoitusta) 70-80 lukujen taitteessa kakarana leluna, ja tuo oli yleisvirtalaite.
Seikka joka jo ensimmäiset verkkosähköiskunsa saanutta lasta kovasti ihmetytti kun ei saanutkaan purettua auto-/junanratakokeiluihin jöpäkämpää muuntajaa koska sitä ei ollut lainkaan.
Tuon taivaallista hajua ei tuossa vaiheessa ollut putkilaitteiden jännitetasoista trankkulaitteisiin verrattuna, eli näin jälkikäteen saattoi olla ihan hyväkin juttu ettei ollut uusiokäytettävää muuntajaa tarjolla :).

Sax-pappa: Suojausluokan muutos on yksiselitteisesti kiellettyä.

Totta kai on.
Toisaalta niin se taitaa olla kaikenlainen (ohjatusta?) radioamatööritoiminnasta poikkeava verkkolaitepuuhastelu tämän viimeisimmän määräysuudistuksen jälkeen.

Teeseitseholisteja ja/tai muuten vain verkkolaiterakentelua kohtaan poltetta tuntevia nuo uudetkaan määräykset tuskin edes sen kummemmin hidastavat, saati sitten rajoittavat (kuten eivät rajoittaneet vanhatkaan), kunnes ensimmäinen ennakkotapaus vääjäämättä tulee.
Juridiikka ja sanktiot nimittäin ainakin sillä määräyslukutaidolla joka mulla on tiukkenivat huomattavasti.

T:Samuli
Pauli Lappalainen
06.05.2022 08:37:33 (muokattu 06.05.2022 08:40:34)
Verkkomuuntajaton kapistus joka tapauksessa, hehkut suoraan jännitesyötöstä ja puoliaaltotasasuuntaus.

Tuolta löytynee kytkentäkaavio:

https://elektrotanya.com/philips_ph … _bd283u_radio_sch.png/download.html
s151669
06.05.2022 08:47:03

Eli kitarakäytössä hengenvaarallinen.
Antikitarasankari. Siis basisti.
Sax-pappa
06.05.2022 09:04:06 (muokattu 06.05.2022 09:12:31)
Pahoitteluni! Katsoin netistä väärän, eli A-mallin tiedot. Näkyihän se noista valokuvistakin. Siis yleivirtakone.Siirryn häpeämään : (
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)