Aihe: Kieli irtoaa floikasta!!
1
Tzei76
04.05.2022 21:14:18
Kertokaa nyt ensikertalaiselle floikan omistajalle miten tuo prlkeen matalan E kielen saa pysymään kiinni floikassa :D

Nyt syy ei ole siinä, että floikka olisi joku vanha kulunut tai kiina pska vaan uusi Gotoh.. Mutta ala E:n punottu osuus antautuu ja kieli irtoaa. Olen yrittänyt kiristää kielen mielestäni melko kireälle tallassa, en viitsi paskoa uuden tallam kierteitä, ja ymmärtääkseni sitä ei tarvitseisi vetääkään naama punaisena kiinni..

Onko se vaan liian löysällä, vai onko joku jippo millä nuo saa pysymään kiinni? Nyt siis olen vain katkaissut kielestä sen nupikan muutaman sentin päästä ja kiristänyt kielenpään floikkaan.. muut on pysynyt mutta tuo matalin E *ttuilee..
Krice
05.05.2022 07:51:05

The Jack: Jos jollekin pallukat virityskoneistojen vieressä on ulkonäöllinen ongelma, niin ei voi mitään.

Ei tuolla ole mitään merkitystä. Jos tallan lukko ei pidä kieltä niin ihan sama miten päin sen laittaa siihen. Kielen punoksen purkautuminen voisi viitata siihen, että lukkopalassa on joku terävä kohta tms. Tai lukko laitetaan liian tiukalle. Kielimerkkiäkin voisi kokeilla vaihtaa, varsinkin jos käyttää halvimpia mahdollisia kieliä.
basisti1971
05.05.2022 08:54:37
Moi.

Kaikkia kitaran-/bassonkieliä ei voi katkaista ilman että punos aukeaa/luistaa ydinlangan päältä.
Hinnalla/merkillä/mallilla ei sinänsä ole merkitystä, vain valmistustavalla.
Joillain kielillä auttaa jos katkaisee kauempaa pallosta, reilusti lukkotaitoksesta.

Jos mahdollista, valitsee "hex-core" kielet, nuo pysyvät pääsääntöisesti parhaiten lukituksissa.

Yleisesti ottaen, jos kyseessä on punottu kieli jossa on paljas ydinlanka vapaassa päässä (eikä silkkiä), voi kielittää "väärinpäin" ja lukita ydinlangasta.

The Jack: Itse teen nykyään kaiken, kuten setä linkissä. Tämä on ehkä hyödyllisin koskaan katselemani opetusvideo. Jos jollekin pallukat virityskoneistojen vieressä on ulkonäöllinen ongelma, niin ei voi mitään.

https://youtu.be/YB3BneqNb4A?t=987

Varsin näppäriä kikkoja.
Etenkin tuo ylimääräisen katkovaran kiertäminen viritystapin ympärille voi kummastakin päästä lukitulla kielellä pelastaa päivän/treenit/keikan.
Tuon kikan toimivuus edellyttää kuitenkin sitä ettei satulan pään lukkoakaan kiristä apinan raivolla, ja muistaa suoristaa lukon/satulan aiheuttamat mutkat ennen kielen uudelleen käyttöä.
Muuten vapaa kieli ei välttämättä soi, ykkösnauhalta eteenpäin kyllä vaikkei suoristaisikaan.

Hyvistä vinkeistä huolimatta tuossa linkissä peri-mnetmäinen yläsatulasta puhuminen sähkösoittimen kohdalla on aina yhtä masentavaa.
Ainakin mulle luo kuvan ettei ihan olla perillä perusasioista.

T:Samuli
Tzei76
05.05.2022 12:18:11
Hyviä pointteja!

Tuo paljaasta päästä kiinnittäminen on kokeilemisen arvoinen. Jos pää ei ole paljas, voisiko jopa uloimman kerroksen kuoria pois pieneltä matkalta?

Syylliseksi tässä kuitenkin veikkaan kielien laatua. Ovat nimittän halvimpia mahdollisia joita olen käyttänyt vain kitaran säätämistä varten kun joutui veivaamaan miljoona kertaa edes takaisin kieliä löysälle lukkosatulan korkeuden säätöä varten. Piti hioa matskua pois kaulasta että sain tarpeeksi matalalle. Ajattelin uhrata halpis kielet jos katkeavat edestakaisin veivatessa, joista jo yhden matalan E:n katkaisin viritystapin luota...

Ehkä ongelma häviää kun kielet vaihtuu laadukkaampiin... josta tulikin mieleeni:

Jos jollain on hyviä kokemuksia jostain kielisetistä floikalliseen niin voi mainostaa. Jossain kehuttiin Ernie Ballin Paradigm settiä hyväksi foikalliseen... tiedä sitten, ehkä testaan :)
zedder
05.05.2022 12:41:32 (muokattu 05.05.2022 13:45:13)
lmiö toki tuttu, mutta omalla kohdallani ilmennyt vain ja ainostaan Floyd Rose Specialin sinkkivalu-tallapalojen kanssa: Punottu kieli alkaa kuoriutua "ruuvipenkissä", ja vire laskee vähitellen kunnes kieli irtoaa kokonaan. Niihin paloihin kun tosiaankin ilmestyy aika helposti painumaura, jos hiukankin kiristää liikaa. Taitaa niihin oikeinkin kiristettynä ilmaantua urat ajan kanssa. Niinpä olenkin hankkiutunut eroon sinkkivaluosista, ja korvannut ne kunnollisilla.

Ikinä ei ole omissa floikkakepeissäni noin käynyt Schallerin valmisteiden tai korealaisten 1000-sarjan Floyd Rose -osien kanssa. Ei edes halvimpia T-kaupan Harley Benton -kieliä käytettäessä.

Itse olen omaksunut tuon "kelalta lisää siimaa"-metodin jo vuosia sitten. Silloin on kiireessä helppo korjata tilanne ainakin "ensi hätään", tai jos on tosi laiska niin pidemmäksikin aikaa.. Yleensähän kun kieli katkeaa, niin se menee poikki tallapalan kohdalta jolloin kieltä on tarjolla riittävästi.
Ei enää loista meille valot Moskvan.
Tzei76
05.05.2022 13:32:28
discominister
05.05.2022 14:55:05
Mulla taitaa olla tossa Floyd Rose 1000:sessa siellä "luolassa" mihin se kieli työnnetään vielä sellainen reikä pohjassa mihin kieli tulee työntää, ettei vaan pääse lipsumaan.
zedder
05.05.2022 15:06:14
discominister: Mulla taitaa olla tossa Floyd Rose 1000:sessa siellä "luolassa" mihin se kieli työnnetään vielä sellainen reikä pohjassa mihin kieli tulee työntää, ettei vaan pääse lipsumaan.

No ei se kyllä ole sitä varten tarkoitettu.
Ei enää loista meille valot Moskvan.
basisti1971
05.05.2022 15:53:33
Moi.

Tzei76: Jos pää ei ole paljas, voisiko jopa uloimman kerroksen kuoria pois pieneltä matkalta?

Ei voi, lähtee purkautumaan holtittomasti erittäin suurella todennäköisyydellä.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)