![]() 06.07.2004 20:19:05 | |
---|---|
Reisille meni jälleen! Niin siis ongelmanani on että en millään löydä soittoasentoa jolloin käteni/kapulan otepääty, ts. 'butt end' ei osuisi reisiini. Lähinnä kyse vasemmasta kädestä. mulla sama ongelma eikä siihen mikään tunnu auttavan. nytkin mustelma vasemmassa reidessä sen takia. kyllä ihmistä koetellaan,kaikki muu menee aina reisille,nykyään vielä soittaessa kapula/vasurikin. "why me,why" | |
![]() 07.07.2004 02:25:14 (muokattu 07.07.2004 02:26:31) | |
Jos tuntuu hyvältä soittaa ylösalasin ja komppi kulkee niin mikäs siinä=) Eikös tuo Leen Tommy ainakin tätä harrastele?! Tuosta on semmoinen juttu liikkeellä että olipa sitten rundin viimeinen keikka. Roudarit tekivät perinteisen vikan keikan källin Tommylle. Vyöt oli kiinni ja tuolit pultattu ja oltiin valmiita pyörimään ylösalaisin. Kas kun oli sitten unohtunut kiinnittää rummut tähän pyörivään systeemiin. Tommy siellä sitten pää alaspäin ihmetteli että mihis helvettiin ne rummut katosivat... Että semmoinen, liekö huhu vai totta. Hauska tarina kuiteski My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? | |
![]() 12.08.2005 11:56:14 | |
tuohon "kädet osuu reiteen" juttuun niin että. Kuinka lähellä pidät haitsu ständiä? jos on lähellä virveliä niin ei ihme että käsi osuu reiteen.minulla piinasi kauan tämä juttu,enkä aluksi tajunnut,mutta kun hoksasin siirtää haitsuständiä hieman kauemmaksi niin ai että..^^ käsi ei enää osunutkään reiteen. eikä tarvinnut nostaa virveliä tai penkkiä korkeemmalle. kannattaa koittaa; Kiitos. Joona Rautiainen | |
![]() 12.08.2005 15:58:49 | |
käsiä vaan vähän leveämmälle, ja kämmenpöydät ylöspäin, ni ei mullakaan enää reidet kulunu. blöä. | |
![]() 12.08.2005 16:44:19 (muokattu 12.08.2005 16:50:58) | |
Jokusen vuoden oon jo soitellut mutta vasta hiljan ongelman oikeasti havaitsin ja kyseenalaistin soittoasentoni erään opetusvideon myötä (joka tosin oli vasta-alkajille) Dave Weclin Back To Basicks on hyvä video jossa käydään läpi oikeastaan kaikki todella tärkeät perusteet rumpusetin soittamiseen. Itse pidän virveliä todella korkealla lähes vaakatasossa(istun myös korkealla), mutta olen usein huomannut että kädet joutuvat olemaan jännittyneinä kun soitan virveliin. Tämä ei kuulemma ole hyväksi, koska käsien tulisi olla rentona. Säätämistä säätämistä... Minä en ollenkaan ymmärrä sitä miksi jotkut kallistaa sitä snarea itseään päin niin helkutin paljon. Niin jotkut pro- rumpalitkin tekee sitä. Katsos vaikka Rick Latham tai David Garibaldin virvelien asentoja. Kai siinä on joku oma juttunsa. "Toki toisaalta olen sitä mieltä että yksikään kone ei pidä pätkääkään musikaalisuutta sisällään. Siksi niitä soittimina kritisoinkin." - Jami | |
![]() 12.08.2005 19:14:34 | |
Maailma on pullollaan huippurumpaleita joiden setti on ergonomisesti ajatellen aivan täysin päin persettä. En kyllä näe mitään syytä hakea itselle soittoasentoa joka on hankala ja joka aiheuttaa fyysisiä vaurioita vanhemmalla iällä. Oikeaa asentoa on hankala neuvoa näin kirjallisesti. Ja jokaisen mieltymykset ja taipumukset ynnä ruumiinrakenne vaikuttaa jonkinverran. Jotain yleisohjeita varmaankin voi kuvailla. Jospa taas kerran yritän: Käsissäsi ja jaloissasi on niveliä. Nivelien kohdalla syntyy kulmia. Jos jokainen nivelesi kulma soittoasennossa on 90-100 astetta, olet lähellä oikeaa. Jalat: Istumakorkeuden säätöä varten laita jalat pedaaleille ja aseta penkki sille korkeudelle missä vartalosi ja reisiesi kulma on yli 90 astetta. Jotkut tykkää istua selvästi korkeammallakin mutta tuo 90 on ehdoton minimi. Ei ole järkeä istua polvet korvissa. Pedaalitekniikkaan en nyt tässä puutu mutta kun kulmaa haet niin hae se oman tekniikkasi puitteissa. Jos päkität basaria nilkat suorana kuin balettipiruetissa niin laitat penkin sen mukaan. Jos läpsyttelet basaria kantapäät maassa niin sitten sen mukaan. Aseta penkki basariin nähden sille etäisyydelle että reisiesi ja sääriesi kulma on taas se vähintään 90 astetta kun jalkasi ovat pedaaleilla haluamassasi kohdassa. Alussa saattaa tuntua hyvältä istua melkein basarin päällä ja polkea siitä mutta pitkänpäälle ja muun setin asettelun kannalta se ei ole optimaalinen asento. Kädet: kyynävarret täysin rentona alaspäin vartalonmukaisesti, kyynärvarren ja käsivarren kulma 90-100 astetta eli vähän yli suoran kulman. Ranne jatkuu suorana ja kapula on käsivarren suuntainen. Virvelin keskipisteen etäisyys vartalostasi on kapulan nupin kohdalla. Kun näin asetat kapulan pään keskelle virveliä ja kapulan varren virvelin vanteelle pitää rystystesi olla vähintään 3, mieluummin lähellä 8 senttiä reisiesi yläpuolella. Aseta virveli että edellämainitut kulmat toteutuvat. Ette viitsisi aina syyllistää kokeneita. Kokemuksen mukaan näistä neuvoista tulee jos jonkinmoista palautetta. Monesti on lopputulos kokeneen neuvojen jälkeen mielessä ollut että soittakaa saatanat vaikka päällänne mutta älkää sitten kyselkö. Mun on yli viiskymppisenä jo aivan pakko mieltää oikein nämä ergonomia-asiat. Kroppa ei kertakaikkiaan siedä yhtään treenaamistakaan väärässä asennossa. Keikasta puhumattakaan. Nuorena ne ei siten vielä tunnu. Welhoa lainaten soittakaa vaikka päällänne kunhan kuulostaa hyvältä. Ja kuten Welhokin toteaa on olemassa hyväksi soittoasennoksi määriteltyjä normeja jotka säästävät sekä turhalta treeniltä että vaivoilta vanhempana. Voisko näistä nyt sitten ottaa onkeensa eikä valittaa kun kokeneet ei kerro eikä täälä oo "oikeita ammattilaisia", ketä ne nyt sitten ikinä ovatkin kenenkin mielestä. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 12.08.2005 19:23:01 | |
ei ole muuten tuo welhon kumun setti niitä kaikkein ergonomisimpia settejä mitä olen nähny Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!! | |
![]() 12.08.2005 19:33:42 | |
ei ole muuten tuo welhon kumun setti niitä kaikkein ergonomisimpia settejä mitä olen nähny Ne on oikeinkin ergonomisesti terveet. Mistä moinen kommentti? Ootko istunu Welhon Kumujen takana? Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 12.08.2005 19:50:53 | |
Ne on oikeinkin ergonomisesti terveet. Mistä moinen kommentti? Ootko istunu Welhon Kumujen takana? ????? en mutta ole istunu sen setin takana mutta mitä olen käyny tuolta welhon sivuilta videoita yms. katsomassa on melko hurjissa korkeuksissa pellit ja lattiatomit on taas sen verran matalalla että hankala soittaa. Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!! | |
![]() 12.08.2005 20:55:54 | |
Hienoa Jami! Kuvailit ergonomisen soittoasennon melko hyvin, myönsit, että jollekin muulle voi joku muu tapa olla luonnollisempi, eikä viestissä ollut ensimmäistäkään hähähähäätä :-) Plumps + | |
![]() 12.08.2005 21:25:19 | |
alkuperäseen kysymykseen: nosta penkkiä ja nosta virveliä --> jalan kulma suurempi, ja reisi suhteessa alempana. jos nostaa virveliä ja laskee penkkiä niin voi tulla vaivaksi et rento virveli-isku kopsahtaa rimmiin. virveli kannattaa kuitenkin pitää suht lähellä vaakatasoa ihan tekniikan ja ergonomiankin kannalta. Hyvi ruuvaa! | |
![]() 12.08.2005 22:36:30 | |
????? en mutta ole istunu sen setin takana mutta mitä olen käyny tuolta welhon sivuilta videoita yms. katsomassa on melko hurjissa korkeuksissa pellit ja lattiatomit on taas sen verran matalalla että hankala soittaa. Klikkaa Rummut ja sitten Kumu. Eipä ole symbaalit kovin ylikorkealla eikä lattiatomit ylimatalalla. Taisit noita livekuvia katsella? | |
![]() 12.08.2005 22:38:24 | |
????? en mutta ole istunu sen setin takana mutta mitä olen käyny tuolta welhon sivuilta videoita yms. katsomassa on melko hurjissa korkeuksissa pellit ja lattiatomit on taas sen verran matalalla että hankala soittaa. Tomien kautta peltien asento on Welholla hyvin perusteltuja. Hän soittaa näyttävästi. Tomien näennäinen mataluus taas on perusteltua niiden asennolla. Ne eivät ole pystyssä kuten sulla. Niihin on lyhyt etäisyys virvelistä, sun asennossa pitkä. Welho on rytmi-instituutin rumpuopettaja, mitä jos vain nöyrästi sinäkin kuuntelisit mitä hän sanoo. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 12.08.2005 22:40:32 | |
viestissä ollut ensimmäistäkään hähähähäätä No voi ny perkeles. Unohtuu kun kirjoittaa mielestään tärkeästä asiasta. Tuo hähähää on mun hymiö jota ei pidä muuna ymmärtää vaikka sitä monet moittiikin. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 12.08.2005 22:43:49 | |
Tomien kautta peltien asento on Welholla hyvin perusteltuja. Hän soittaa näyttävästi. Tomien näennäinen mataluus taas on perusteltua niiden asennolla. Ne eivät ole pystyssä kuten sulla. Niihin on lyhyt etäisyys virvelistä, sun asennossa pitkä. Welho on rytmi-instituutin rumpuopettaja, mitä jos vain nöyrästi sinäkin kuuntelisit mitä hän sanoo. Mutta soittaakseen näyttävästi ei tarvitse pitää peltejä metriä tomeja korkeammalla? Ei nuo oikeasti ergonomiset, ainakaan itselleni, nuo jotkut symbaalien korkeudet ole. Welho puhuu kyllä asioista todella hyvin, mutta onhan nuo symbaalit joissakin kuvissa aivan järjettömän korkealla. Eikä koskaan muuten kannata käskeä kenenkään niellä asioita pureskelematta niitä. Kaikki tavallaan. Kukaan ei ole täysin oikeassa. Tietyt perusasiat ovat samat, mutta syvemmälle mennessä alkaa myös yksilölliset tekijät olla aika hallitsevia. | |
![]() 12.08.2005 23:04:32 (muokattu 12.08.2005 23:17:18) | |
Hienoa Jami! Kuvailit ergonomisen soittoasennon melko hyvin, myönsit, että jollekin muulle voi joku muu tapa olla luonnollisempi, eikä viestissä ollut ensimmäistäkään hähähähäätä :-) Plumps + Oli muuten ensimmäinen kerta kun se myöns että joku muukin voi olla oikeassa kun hän :D Eikä koskaan muuten kannata käskeä kenenkään niellä asioita pureskelematta niitä. Kaikki tavallaan. Kukaan ei ole täysin oikeassa. Tietyt perusasiat ovat samat, mutta syvemmälle mennessä alkaa myös yksilölliset tekijät olla aika hallitsevia. Komppaan. Itse olen elävässä elämässä tämän huomannut eri rumpumaikoilta. On ollut puhdasta jazz soittajaa ja sitten toisessa päässä puhtaasti rokkia. Kukin hyviä soittajia omalla sarallaan. Olen ottanut heiltä ne jutut soittooni jotka koen itselleni tärkeiksi. Tai siis lähinnä ne tavat joilla näitä asioita toteutetaan. "Se on hyvää koska se on musiikkia" - M.A Numminen | |
![]() 13.08.2005 00:24:50 | |
Ikuisuuskysymys tämäkin... Itsekin on tullut tuota ergonomiaa mietittyä ja viilattua. Lopputuloksena omalla kohdallani on noudattaa kropan omia liikeratoja, eli pönttö siihen missä se tuntuu luontevimmalta. Istumakorkeuteen on tullut tuon tuplahomman tiimoilta kiinnitettyä huomiota silleen että siinä missä ennen oli jalat 90 asteen kulmassa niin nykyisin on penkki muutaman sentin korkeammalla. Toimii nilkat paremmin. Hahdon Kaitsun klinikka FME:ssä oli mainio tältäkin osin=) Ja sitten on tietysti sata poikkeusta, esimerkkinä vaikka Twist Twist Erkinharju. Sitä settiä jos madaltaa yhtään niin saa jo istua lattialla. Silti soitto toimii silleen että eipä siihen ole mitään sanomista. 'Roikkukoon ne kapulat vaikka nenänrei'istä, pääasia että soitto toimii' - Anssi Nykänen | |
![]() 14.08.2005 23:18:25 | |
Mulla oli joskus muistaakseni koesoiton jälkeen vai olikohan sen jälkeen ekojen treenien jälkeen reidet ihan mustelmilla ku en viittiny uudelle bändille leimautua tyhjänpäiväiseksi nyplääjäksi eli alkaa säätämään telineitä. Muutaman tunnin hakkasin reisiä... "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))> | |
![]() 14.08.2005 23:55:28 | |
Oli muuten ensimmäinen kerta kun se myöns että joku muukin voi olla oikeassa kun hän :D Eihännytokikaan. Jos mulle on tullu vuosien saatossa joku käsitys jonka takana olen niin se ei tarkoita todellakaan että en olisi valmis noteeraamaan varteenotettavaa vastakkaista mielipidettä. Se vain pitäis olla jotenkin varteenotettava. Et sellaisia ole pystynyt esittämään. Odotan edelleen sitä ylimaallisen musikaalista ja nykytekniikkaa musiikin hyväksi käyttämää musanäytettä jolla sotket mut ja mun ajatukseni suohon. Kun tälläisen esität niin nostan sut jalustalle idolina enkä enää koskaan sano mitään vastaan. No kunhan nyt ihan kelvollinenkin olis. Muuten sun sanomises on vain huonon kotikasvatuksen saaneen teinin löpinää johon mun ei tarvitsisi olla mitään mieltä. No ajankulua kuitenkin. Mun nykyinen näyte on jo ties kuinka mones täällä. Toki tässä nykyisessä on ylpeän isän tyttären säveltämä ja esittämä biisi. Ei oo rummut etualalla. Siihen on soittanu muusikot jotka on tajunnu että mikään muukaan soitin ei ole etualalla. Soittimien tehtävänä on palvella biisiä, sävellystä ja laulajaa. Ootko muuten vaivautunu kuuntelemaan? Aika offtopic tästä näköjään tuli. Kun tuo yks on ku perskärpänen. Humalan tässä vaiheessa tuli mieleen sille vastata. Sorry. Tuo käsien reisii osuminen on kuitenkin sen tason ongelma että se on käsitelty yhdessä vastauksessa. Vittuillaan sitte teineille lopussa. häähähähähäh ja anteeksi. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 15.08.2005 00:16:30 | |
Sä oot Jami äijä. Ei mulla muuta, jatkakaa. Virallisesti semi-pro! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)