Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5235 236 237 238 239297 298 299 300 301
hallu
04.04.2022 11:43:33
Jäärä: En omista Gibsonia mutta onko tavallista lakatut ruusupuuotelaudat? Onko lakka ruiskutettu jälkikäteen vai jo tehtaalla? Frank Marinolla näyttäisi olevan sellainen:

https://www.youtube.com/watch?v=qe3KkcJnt4Y

Varsinkin tuon hienon toisen soolon kohdalla n. seitsemän minuutin kohdalla näkyy selvemmin tuo otelauta.

Edit: https://www.vintageguitar.com/3484/frank-marino-2/
Juttua Marinon kitaroista.

Mielenkiintoinen kitara, malli on mulle kylläkin ihan tuntematon. Tosta kuvasta näin, että siinä on tuo tallamikki "Hendrix"asennossa, mutta ei ole mielestäni lakatut rupulaudat Gibsonilla mitenkään tavallisia. Rikun bassoissa ja kitaroissa olen niitä nähnyt, mutta Gibsoneissa en. Semmoista mietin, että Gibsonille nitrolakka on tärkeä juttu ja otelaudassahan nitro ei kestä kuten Fenderin vanhoissa skitoissa nähdään, niin ratkaisu on jokseenkin epäonnistunut. Eli otelautaan pitäisi kuitenkin laittaa joku kestävämpi muovilakka, niin se voisi Gibsondiggareille olla vähän vaikea paikka.

Mutta voihan sviddu, että tuo Frank Marino on edelleen ihan käsittämättömän kova. Muistan kun kakarana sekosin sen soittoon ja se on nämä vuodet ollut itselleni yksi suurimmista kitaristeista ever. Tää taltiointi kyllä osoitti, että vuodet on vaan parantaneet sitä ja se on ihan käsittämättömän hyvä edelleen ja musa on jotain ihan ainutlaatuista. Kuinka onnellisia nuo tyypit sen taustalla täytyykään olla, että saavat tuollaisen maestron kanssa duunia tehdä.
erty
04.04.2022 11:59:48
Iommihan lakkas kans Monkey SG:n otelaudan aikoinaan et sai liukkaamman tuntuman tekonäpeilleen.
Dinorocker
07.04.2022 18:46:01

Mutta voihan sviddu, että tuo Frank Marino on edelleen ihan käsittämättömän kova. Muistan kun kakarana sekosin sen soittoon ja se on nämä vuodet ollut itselleni yksi suurimmista kitaristeista ever. Tää taltiointi kyllä osoitti, että vuodet on vaan parantaneet sitä ja se on ihan käsittämättömän hyvä edelleen ja musa on jotain ihan ainutlaatuista. Kuinka onnellisia nuo tyypit sen taustalla täytyykään olla, että saavat tuollaisen maestron kanssa duunia tehdä.

Tuo Live on vuodelta 2010 ja onkin oikeen hyvä.

"He rescheduled the tour for 2021, before announcing his retirement on June 30, 2021, due to adhesive capsulitis (frozen shoulder). "Ive got 50% movement in the arm,"
professori
25.04.2022 12:05:36 (muokattu 25.04.2022 12:06:13)
Omistan kohta Gibsonin, kun laitoin tilaukseen tämän: http://legacy.gibson.com/Products/E … 2018/USA/Les-Paul-Tribute-2018.aspx

Jostain syystä omassani on tallassa 490T, vaikka pitäisi olla 498. Tein tarkistuksia ja muuten kitaran pitäisi olla oikea, värin ja esim. laukun osalta kitara täsmää verrattuna vaikka 2017 Tributeen. Sarjanumerokin on vuodelta 2018.

Tietääkö kukaan, mistä tuo tallamikkiasia voisi johtua? Jäi kiinnostamaan.
"Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy
fox
25.04.2022 12:18:50

professori: Omistan kohta Gibsonin, kun laitoin tilaukseen tämän: http://legacy.gibson.com/Products/E … 2018/USA/Les-Paul-Tribute-2018.aspx

Jostain syystä omassani on tallassa 490T, vaikka pitäisi olla 498. Tein tarkistuksia ja muuten kitaran pitäisi olla oikea, värin ja esim. laukun osalta kitara täsmää verrattuna vaikka 2017 Tributeen. Sarjanumerokin on vuodelta 2018.

Mistä tiedät että se tallamikki on 490T.. Voihan olla että myyjän ilmoittamat speksit on väärät. ;)
Toisaalta taas, ennenmuinoin Technical Bulletinit (huollolle ym. tahoille..) luokitteli niin kaula- kuin tallamikinkin vaan "standard large humbucker"..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Metalkallo
25.04.2022 13:47:47 (muokattu 25.04.2022 13:48:37)
professori: Omistan kohta Gibsonin, kun laitoin tilaukseen tämän: http://legacy.gibson.com/Products/E … 2018/USA/Les-Paul-Tribute-2018.aspx

Ole tyytyväinen et se on 490T koska se on (mun mielestä) parempi mikki ku 498T joka on kuumempi ja sen takia ei pitäisi olla tuossa kitarassa. Veikkaan että tuo 490T on se oikea tallamikki tuossa kitarassa koska se on vintage nimellä. 498T:tä on enemmänkin custom lespoissa ja joissain SG malleissa.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
The Jack
25.04.2022 14:30:06
professori: Jostain syystä omassani on tallassa 490T, vaikka pitäisi olla 498. Tein tarkistuksia ja muuten kitaran pitäisi olla oikea, värin ja esim. laukun osalta kitara täsmää verrattuna vaikka 2017 Tributeen. Sarjanumerokin on vuodelta 2018.

Ehkeivät ne ole Gibsonilla olleet niin nuukia kitaraa kasatessa. Joissain kitaroissa taisi olla aikanaan myös Classic 57 sijasta Classic 57 Plus tallassa tai päinvastoin, vaikka speksit lupasivat sitä toista.
marke-
25.04.2022 16:22:24
On kyllä hieno tuo Adam Jones Standard! Volute ja kaikki, hintakin on maltillinen 3k€
Jucciz
26.04.2022 03:20:11
Edelleen löytyy nuo samat viis Gibsonia, mutta ei ne vaikuta siihen, onko kaikki hyvin vai ei.

Kiva niitä on soittaa, ei siinä.
Hynkel
28.04.2022 17:50:53
Jucciz: Edelleen löytyy nuo samat viis Gibsonia, mutta ei ne vaikuta siihen, onko kaikki hyvin vai ei.

Kiva niitä on soittaa, ei siinä.

Jep. Niitä on lisäksi kiva omistaa. Tykkään siitä, että mulla on Gibsoneita, siis ihan pelkästä ajatuksesta.

Muuten aika moni asia on päin helvettiä. Töissä hommat vähenee ryssien touhun vuoksi. Tuntuu, ettei keksi mitään uutta ja mielenkiintoista soitettavaa. Bändihommat kusee, vaikka hommasin epätoivoissani jopa basson. Kasvissyöjä vaimoni kiukuttelee, kun ostin sille kolttostellakseni nakkimukin päivälliseksi. Painoakin tullut lisää taas kun kesä lähestyy. Vatsa ei kestä rasvaa eikä maksa alkoholia.

Mutta Gibsoneita on!
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Metalkallo
28.04.2022 19:45:46
Hynkel: Jep. Niitä on lisäksi kiva omistaa. Tykkään siitä, että mulla on Gibsoneita, siis ihan pelkästä ajatuksesta.

Muuten aika moni asia on päin helvettiä. Töissä hommat vähenee ryssien touhun vuoksi. Tuntuu, ettei keksi mitään uutta ja mielenkiintoista soitettavaa. Bändihommat kusee, vaikka hommasin epätoivoissani jopa basson. Kasvissyöjä vaimoni kiukuttelee, kun ostin sille kolttostellakseni nakkimukin päivälliseksi. Painoakin tullut lisää taas kun kesä lähestyy. Vatsa ei kestä rasvaa eikä maksa alkoholia.

Mutta Gibsoneita on!

Kaikki on siis hyvin ;)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
kalmerk
30.04.2022 21:49:39
Minulla on toista päivää henkiin herännyt (kun hommasin sille mikit) Les Paul 50s Standard.

Sustainia on toisaan roppakaupalla. 50s kaula, eli se usein sanottu "baseball bat" on myytti - vaikka Fenderin deep "C" ei istunut niin hyvin käsiini, niin voin sanoa, että tuntui oikein mukavalta, vaikka luuluin, että slim taper on mun juttu.

Tämän tarinan moraali on, että kyllä täytyy kokeilla eri kitaroita, se kannattaa...
JMKM
01.05.2022 08:25:39
kalmerk:
Sustainia on toisaan roppakaupalla. 50s kaula, eli se usein sanottu "baseball bat" on myytti - vaikka Fenderin deep "C" ei istunut niin hyvin käsiini, niin voin sanoa, että tuntui oikein mukavalta, vaikka luuluin, että slim taper on mun juttu.

Ehkä kyse on enemmänkin vääriksi muodostuneista mielikuvista johon usein vaikuttavat ulkoapäin tulevat faktoina esitetyt mielipiteet. Siksi on paras kokeilla itse, tunnustella ja kuunnella omia mieltymyksiä.
msalama
01.05.2022 08:36:31 (muokattu 01.05.2022 08:38:18)

No niinpä ja mä olen myös huomannut, ettei se kaulaprofiili nyt NIIN määräävä tekijä itselle edes ole, ts. mä soitan ihan ilolla aika monenkin profiilin kauloilla kunhan nyt ei sentään mennä Ibanez-hammastikkuihin taikka toisessa päässä järjettömiin pesismailoihin. Eli siis huomattavasti tärkeämpi juttu mulle on se missä säädöissä keppi on, eikä niinkään se millainen kaula siihen on ympätty - mutta kukin tyylillään ja tietenkin sellaisiakin soittajia on, jotka eivät esim. kädenrakenteen takia vaan pysty soittamaan tietynlaisilla kauloilla ja sehän on selvää sekin. Perskohtaista on kovasti...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
JMKM
01.05.2022 09:04:14
Ehkä sitä voisi itsekki rustailla aiheeseen liittyen.

Viime vuonna hankin ensimmäisen oman Les Paulin ja olen kyllä tykännyt. Lapsuudesta asti soitellut lähinnä ns. superstratoilla ja niihin sitten vähän (tiedostamatta) lukkiutunut. Vuosituhannen alkupuolella soittaminen hiipui vähitellen satunnaiseksi rämpytelyksi, noin vuosikymmenen ajaksi, kunnes taas vähitellen inspiraatio heräsi kuin myös halu kehittää keskinkertaisia soittotaitoja vähän eteenpäin. Eli pienoista aaltoliikettä on ollut tämä taival (tänä vuonna taitaa tullakkin 30. vuotta kun ensimmäiselle soittotunnille taapersin).

Mutta takaisin itse instrumenttiin. Se on tuntunut ensimmöisestä hetkestä lähtien hyvältä kädessä, sulavalta. Kitaran koko ja skaala on oikein passeli, pystyn soittamaan tätä jopa luontevasti istualteen koppa oikella reidelle. Toki hetki meni säätöjä hakiessa, ja soittotuntumaltaan miellyttäviä kieliä kokeillessa.
marke-
01.05.2022 09:54:03 (muokattu 01.05.2022 09:57:25)
msalama: No niinpä ja mä olen myös huomannut, ettei se kaulaprofiili nyt NIIN määräävä tekijä itselle edes ole, ts. mä soitan ihan ilolla aika monenkin profiilin kauloilla kunhan nyt ei sentään mennä Ibanez-hammastikkuihin taikka toisessa päässä järjettömiin pesismailoihin. Eli siis huomattavasti tärkeämpi juttu mulle on se missä säädöissä keppi on, eikä niinkään se millainen kaula siihen on ympätty - mutta kukin tyylillään ja tietenkin sellaisiakin soittajia on, jotka eivät esim. kädenrakenteen takia vaan pysty soittamaan tietynlaisilla kauloilla ja sehän on selvää sekin. Perskohtaista on kovasti...

Soitatko valtaosan ajasta peukalo laidan yli? Ei siinä kai mitään väärää ja moni huippukin niin tekee, mutta itse opettelin eroon tuosta hiljattain, koska se tuntui omalla kohdalla hidastavan. Eli nyt soitan enemmän peukalo kaulan takana, "keskellä kämmentä". En kuitenkaan mitenkään staattisesti, vaan tilanteen mukaan. Sivuvaikutuksena oli, että kaulaprofiiliin muodostui tietynlainen nirsous, vaikka moni puhui vaikutuksen olevan päinvastainen.. juurikin wizardit toimii nyt erittäin hyvin ja käsi ei puudu pitkissäkään soittosessioissa.

Gibson Stanun aika tukki 50s profiili oli silti ihan ok yhden näytteen perusteella, mutta ei mitenkään erinomainen. Melkeinpä parempi kuin 60s. Kyse varmaan enemmän muodosta kuin mitoista (?).
msalama
01.05.2022 10:13:05 (muokattu 01.05.2022 10:14:39)

Soitan aika paljon ns. thumb over, kyllä, mutten lähellekään aina, koska tiettyjä liksejä ei oikeastaan voi soittaa muuten kuin peukalo takana ja keskellä. Joten kumpikin tyyli käytössä, enkä ole huomannut toisen olevan sinänsä toista työläämmän tai hitaamman, mutta vaihtelen niitä tosiaan ihan tarpeen mukaan eli kummallakin tavalla veivaan.

Kaulaprofiileissa on tosin ehkä se, että täyteläisemmät ja pyöreämmät kaulat saattavat olla ergonomisempia jos soittaa peukku reunan yli, mutta kun se sujuu pienen asennesäädön jälkeen ihan yhtä lailla jollain slim tapereillakin, niin tiedä sitten? Tosin sen sanon, että tossa mun mexi roadworn Tele Deluxessa on mun makuun paras kaula mitä mulla on, ja sehän on 12" radiuksella, tuhdilla C-profiililla, leveällä otelaudalla, puhkihiotulla lakalla ja jumbonauhoilla sekä läski että täysin näppiinistuva samaan aikaan! Eli mulle ergonomian huippua :)
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Kefiiri
01.05.2022 10:14:18
marke-: juurikin wizardit toimii nyt erittäin hyvin ja käsi ei puudu pitkissäkään soittosessioissa

Tuo käden asennon muuttaminen varmaan auttaisi ohuiden kaulojen kanssa. Ohut kaula tuottaa tunteen että käsi voisi alkaa kramppaamaan hetkenä minä hyvänsä.
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
14.05.2022 14:02:59 (muokattu 14.05.2022 14:03:32)
Just hommasi Les Paul Sudion vuodelta 2018 ja vintage sunburst värisenä. Täytyy jonkun aikaa soitella, että voi antaa lopullisen tuomion, mutta ainakin näin alkuun vaikuttaisi hyvältä. Tässä on slim taper kaula, 57/57+ mikit, puolitukset mikeille, otelauta bindattu ja grover koneistot. Speksit siis hieman poikkeavat normi studiosta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)