Aihe: Neuvoja kotistudion monitorien hankintaan
1
Eepostelija
23.04.2022 15:53:06
Neuvoja tarvitsisin pienen kotistudioni monitorien valinnassa.

Äänikortti Scarlett 2i2 3rd , Mac Mini.

Minulla on jo valmiina subbari yamaha: yst sw-215

Miten saisin hyödynnettyä tuon subbarin kotistudiossani? Käsittääkseni tuon subbarin liitännät ovat tarkoitukseeni hankalat?

Aktiivimonitorit vai passiivit?

Tarvitsenko jonkinlaisen vahvistimen? Suosituksia?

Budjettini n 500 euroa.

Onko järkevintä unohtaa tuo subbari ja ostaa aktiivimonitorit, vaiko subbarin kaveriksi pienet passiivit ja vahvistin?
Henri Henri Olavi
23.04.2022 15:56:32 (muokattu 23.04.2022 15:56:52)
Eepostelija:
Onko järkevintä unohtaa tuo subbari ja ostaa aktiivimonitorit?

Tässähän se tulikin. Eli joo.
Eepostelija
23.04.2022 16:10:45 (muokattu 23.04.2022 16:51:51)
Mitkä olisivat riittävän basson kannalta sopivat aktiivimonitorit tuohon budjettiin? Tilahan sinällään on pieni.

Ajatus siis etten hetken päästä huomaisi tarvitsevani subbarin.

Oon katellut esim yamaha hs5. Aivanko hakoteillä?
bangerboi
23.04.2022 23:34:22 (muokattu 23.04.2022 23:34:59)
Eepostelija: Mitkä olisivat riittävän basson kannalta sopivat aktiivimonitorit tuohon budjettiin? Tilahan sinällään on pieni.

Ajatus siis etten hetken päästä huomaisi tarvitsevani subbarin.

Oon katellut esim yamaha hs5. Aivanko hakoteillä?

Riippuu vähän. Mulla on työhuoneella adam t5v-pari, joilla teen duunini kun en käytä luureja. Ovat kaikin puolin asialliset ja äärimmäisen edulliset myös.

Ehkä ihan ensimmäisenä kysyisin kuitenkin, että miten akustiikan laita huoneessa? Ja mihin käyttötarkotukseen kamat on tulossa, tai mitä oot niillä monnareilla duunaamassa?
askomiko
24.04.2022 11:17:27
Semmoset vaan mitkä silmää miellyttävästi mahtuu ja pystyy sijoittelemaan hyvin.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Eepostelija
24.04.2022 14:41:28 (muokattu 24.04.2022 14:51:05)
Juu kiitosta vain tosta Adam vinkistä. Ihan vieras merkki minulle. Noita T7V monitoreita olen nyt tuumaillut. Niissä näyttäisi tuo alapää olevan matalin ainakin noiden lukemien mukaan.

Tahtoo olla mieli jotenkin oppinut tuohon yamahaan ja siksi tulee sitä katseltua usein sillä silmällä, mutta lukemien perusteella Adam veisi voiton. Nettikeskustelutkin kääntyvät sille suunnalle. Suuria erojahan noissa ei taida olla hinnankaan puolesta ja mielipiteitä on yhtä monta kuin käyttäjääkin.

Onhan se tietty niinkin että huippu biisi syntyy jos on syntyäkseen huonommillakin monitoreilla.

Tämmösenä nollabudjettimuusikkona ei haluaisi tehdä mitään suurempia virhehankintoja joista seuraisi ainakin henkinen perikato. Siksi tulee tämmösiäkin asioita tuumailtua vähän liikaakin.

Jos ei joku tähän nyt kommentoi jotain hyvää syytä miksi just noi T7V:t eivät olisikaan hyvä päätös? Riittäisikö T5V:t koska niiden pitäisi mahtua isohkon työpöydän nurkkiin ja kovin kauas nurkista niitä ei saa. Tarvitsisiko T5V:t subbarin?

Tosiaan kotistudioni on pieni ja täynnä kaikenlaista kamaa ollen varasto siinä samalla olosuhteiden pakosta. Kaikuja ei juurikaan mutta bassonjytke resonoi jonkin verran. Varsinaista akustointia ei ole tehty ainakaan vielä. Laulunurkkaus suunnitteilla ja soitanta sähkörummuilla/-kitaralla/midi.

Niin tosiaan tarve olis miksata/masteroida.
bangerboi
24.04.2022 15:01:46 (muokattu 24.04.2022 15:02:18)
Mulla oli itse asiassa aikasemmin myös noi seiskaversiot adameista. Ero vitosiin on ihan älyttömän pieni, ehkä jopa pienempien eduksi, niissä tuntuu olevan middleosastolla jollain tapaa tiukempi sointi jostain syystä. Eli jos tila tulee vastaa, niin hyvillä mielin voi ottaa ne pienemmät. Nää adamit on aika kirkkaat yläpäistään, mutta oon vielä akustoinnin lisäks viritelly sonarworks-huonekorjaussoftalla kaiken mahd. tasaseks. Subbaria en kaipaa.

Jos joku muuten haluaa ostaa adamit, niin mä voisin myydä tosi halvalla. Oon päivittämässä genelecit tilalle.
iec
25.04.2022 11:09:06

Applen koneen kanssa voin suositella Rogue Amoeban SoundSource -softaa. Sillä voi säätää sopivan EQ-plugarin kera aktiivimonitorien huonevastetta kohdalleen. Itse olen tehnyt näin: Mittasin Room EQ Wizardin avulla (Behringer ECM8000-mittamikrofonilla) studiomonitorien huonevasteen. Soundsource-softalla voi sitten käyttää AU-plugaria (Itse käytin jo aiemmin hankkimaani Neutron Elements EQ-parametristä plugaria) jolla tekee korjaukset mittadatan perusteella. Sain omassa järjestelmässä vasteen melko tasaiseksi. Olen ainakin itse tyytyväinen soundiin.

Soundsourcella voi tehdä korjauksen suoraan audioajureiden äänikortin ulostuloon menevään signaaliin. Kuulokkeita käyttäessä nappaa vain tuon plugarin pois päältä (tai käyttää kuulokkeille omaa eq-asetusta).

Käytännössä suurimmassa osassa kotostudioita on ongelmia huoneen akustiikassa. Aina olisi hyvä akustoida, mutta bassoalueen ongelmia on vaikea saada täysin kuriin ilman raskasta akustointia. EQ-softalla voi helpottaa näitä ongelmia. Esim omassa kotistudiohuoneessani ei ole oikeastaan mitään erityistä akustointia (sänky/vuodesohda on isoin kaikuja ja heijastuksia poistava elementti. Ilman kalibrointia studiomonitorien (subbari+ studiomonitorit) taajuusvaste kuuntelijan korvien kohdalla on välillä 30Hz...300Hz aika karsea ja sen kuulee esim jos ajaa taajuussweepin (ääni voimistuu ja hiljenee taajuuden funktiona selkeästi korvin kuultavasti). Kalibroinnin jälkeen sweepissä ei kuule mitään dramaattisia muutoksia. Oikealla musiikilla tämä kalibroinnin vaikutus kuuluu bassoalueen äänten tarkkuutena. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

Eli voin todellakin suositella kalibrointia. Toki löytyy monia eri softia ja mittalaitteita. Esim Sonarworks tarjoaa omaa pakettiaan. Itse päädyin omaan ratkaisuun sen hinta-laatu -suhteen takia. Mittamikki maksaa 35 euroa, Room EQ Wizard on ilmainen ja Soundsource maksaa 49$. Sitten tarvitsee vielä jonkin EQ-plugarin Soundsourcen kautta käytettäväksi. Niitä saattaa löytyä ilmaisenakin. Halvemmalla pääsee, mikäli ei halua kaikkea audiosignaalia EQ:n kautta ajettavaksi. Monissa DAW-ohjelmissa on sisäisiä EQ-plugareita. Voi tietenkin tehdä niin, että vain DAW-softan kautta tuleva audiosignaali on kalibroitu ja muuta kautta tuleva ei ole. Silloin ei tarvitse ostaa SoundSource-ohjelmistoa ollenkaan.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Eepostelija
25.04.2022 15:13:23
Kiitos nyt tuli taas asiantuntevaa juttua.

Päädyin lopulta yamaha hs7 eli vähän isompaan kuin ensin ajattelin.

Aloin näet tuumailla josko saisin puserrettua tuon huoneen pelkästään studiokäyttöön ja alkaisin konmarittaa vai miten sitä nykysin kutsutaan turhista tavaroista luopumista. Sehän perustuu siihen että jos jokin asia ei tuo mielihyvää siitä kannattaa luopua. Ja esim vanha puolikas maalipurkki tuo minulle mielihyvää paljon vähemmän kuin esim. kitara. - Nerokasta.

Suurihan tuo tila ei sittenkään ole alle 10 m2.

Silloin akustointikin olisi helpompaa kun muuttuvat tekijät eivät sotkisi tilannetta.
mhelin
25.04.2022 17:42:01
Noin pieneen tilaan suosittelisin seinäkaiutinta, tosin niiden saatavuus on heikko - malleja vähän ja hinnat korkeahkoja. MK:lla joitakin studiokäyttöön suunniteluja, kotistudiossa pärjäisi vaikka noilla Elaceilla tai vastaavilla:
https://audiovideo.fi/testi/elac-ws … a-ws-1645-seinakaiuttimet-testissa/
Tee-itse olisi valttia hinta-laatusuhteen kannalta, parin sadan Adam-pari torilta ja uuteen laatikkoon...
bangerboi
28.04.2022 19:06:46
Mikael: sitä tuntee itsensä yllättävän urpoksi kun muutaman tunnin miksaamisen jälkeen tajuaa että kuuntelumasterissa on väärä EQ :D

Kyllä. Tai se et lähettää asiakkaalle demoja ja masterissa on ollu bouncatessa sonarworks päällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)