Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten lähtisit rakentamaan tallaista soundia (kotivehkeillä)?
1
haspeli
22.04.2022 20:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavaa ilmavuutta tässä biisissä, vaikkakin ehkä hieman liian levitetty äänimaisema omaan makuuni.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-cxWibWBi_o
 
Asiaan varmaan vaikuttaa, että akukitara eikä massiivinen wall of shit tukkimassa kaikkea. Kuinka tuollaista voisi yrittää rakennella kotiplugareilla?
 
Ymmärtääkseni tuolla Bogrenin metallipajalla käytetään usein analogilaitteita miksauksessa ja masteroinnissa, eli tuskin on vain in the box tehty.
 
Danko
25.04.2022 22:13:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun korvaan tuossa taas ei mikään kuulosta erityisen "analogimiksatulta", enemmin jäin jopa arvuuttelemaan olisko rumpalina itse hra. Superior Drummer... mut hyvä balanssi eri elementtien kesken ja efektointi genrenmukaisesti.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
PJS
26.04.2022 07:43:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akkari, 12-kielinen akkari, Piano, Urut, samplejousihommelii, basso, rummut, laulu ja stemmat.
 
Kaikki äänitetty kliinisti ja neurtaalisti, akkarit varmaan stereona. Rummut jauhaa biittii ja fillei, basso seurailee rytmillisesti aika nätisti mitä rumpali soittaa, kitarat lähinnä harjailee ja kiipparit soittaa suurimman osan ajasta sointumattoo ja välillä on joku seuraavaan osaan liidaava melodia. Särökitaraseinää ei tosiaan oo, mut aika täynnähän toi sillai on et koko ajan on täydellä kaistalla kaikenlaista.
 
Et noilta pohjilta ku lähdet liikkeelle niin ei sitä sen jälkeen ihan hirveesti enää miksaamalla pilata.
 
I still love rock and roll
hallu
26.04.2022 09:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin vähän epämääräisesti paneroitu nuo rummut kun kuulokkeilla kuulosti, niin rummut oli levitelty eripuolille peltoa, mutta sehän on ilmavaa. Kyllä noi soittimet kuulosti aika kompressoiduilta, mutta olisko niitä eq:la laiteltu vähän omille taajuustonteilleen, jolloin ne erottuu eikä puuroudu ja se ilmavuus tulee niinkö siitä?
 
Minä en tietenkään osasisi tuollaista tehdä enkä silleen tässä ole ketään neuvomassa..... kunhan pohdin. Itse kaipailen nykyisin raakaa ja käsittelemätöntä soundia jossa kuuluu huone, kun tällainen puleerattu tsoundi on alkanut puuduttaa korvia.
 
Antti1
28.04.2022 22:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiintoinen kokonaisuus mun mielestä, joskin haikka on vähän rasittavalla tavalla helkkäämässä pinnassa tällaiseksi biisiksi. Rummut on aika vahvasti LCR-panoroitu ja varmaan overit, jos niitä edes on, leveänä tilaparina. Voi olla jotain lähimikkejäkin ihan hyvin tällaisessa menossa. Samplea päälle rumpujen oman möykän tueksi, jos ei tosiaan ole jopa kokonaan pannut softan kautta. Ihan tuollainen perus progehevisoundi, jossa napsua ei oo vedetty ihan överiksi.
 
Basso on keskiääniltä aika karsittu, se touhuaa basarin ympärillä ja yläpäässä on sellainen nykysoundeista tuttu klangi mukana. Joku hifisoundinen kepakko kouraan ja tollasta tulee hyvällä soittajalla, joka tosiaan osaa seurata rumpalin työskentelyä.
 
Kitaroissa on loppupeleissä todella ohut soundi. Ne on äänitetty kokonaisuutta silmälläpitäen siten, että basso hoitaa alakerran ja kiipparit touhuavat alemmilla keskiäänillä. Kaikki komppimatsku täysin laitoihin panoroituna.
 
Kiipparit touhuaa eri osien välillä kapeammalta tai leveämmältä sen mukaan miten stereokuvassa on tilaa.
 
Laulut on vedetty varmaan suhteellisen läheltä mikkiin, jotta kompuralla saadaan hönkäilyä soundiin. Ei kuitenkaan ihan lärvi kiinni, ei vielä maiskutukset puske läpi. Laulusovitus on aika yksinkertainen stemmojen osalta, jotta liideille ja sen hetkittäisille kaiuille on enemmän tilaa.
 
Mä tekisin about näin, aika ympäripyöreästi kerrottuna. Ensin tarvitaan hyvin sovitettu kokonaisuus, jossa ei oo soittimia tukkimassa samoja alueita sen takia, että nyt vaan satut haluamaan ko. soittimen väkisin mukaan. Sen jälkeen kokeile hakea matskuun sopiva volabalanssi monona ennen mitään muuta tekemistä. Sit panoroi levitettävät asiat laitoihin, jätä liidit keskelle. Sen jälkeen eq:lla tarvittavat leikkaukset, jotta yksi soitin paukkaa vain tarpeellisella kaistalla, ja lopuksi korosta niitä hyviä puolia. Kompuralla koko homma läjään isoista kokonaisuuksista pienempiin päin - laita stereokanavaan jotain niputtamaan kokonaisuutta, rumpuryhmä, kitararyhmä, kiippariryhmä jne. Lopuksi sit yksittäiset jutut, jos tarvetta vielä on ja varmaan tuollaisille hevirummuille yms. onkin. Kaikuja ja viiveitä maustamaan hommaa, mutta niitäkin tarpeen mukaan automaatiolla lisäten, vähentäen tai kokonaan poistaen.
haspeli
30.04.2022 07:28:20 (muokattu 30.04.2022 09:30:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko:... jäin jopa arvuuttelemaan olisko rumpalina itse hra. Superior Drummer..
 
Joo, varmaan samplea mukana.
 
En usko, että tuollaista soundia saa ilman (masteroinnin) anologikiertoa aikaan.
Kyllä siinä jotain taikabokseja taitaa olla käytetty.
 
Sinänsä mielenkiintoinen kysymys, onko tuollaista soundia ärsyttävä kuunnella.
Saman levyn muut biisit (rankempia) ovat juuri sitä nykysoundia, jota itse ei oikein jaksa. Samaltahan tuokin kuulostaisi, jos olisi mukana särökitarat (pinnassa), kai...
 
Omat korvat jääneet 80-90-luvulle, mutta piru kun se on niin "vanhanaikaista" soundia nykyisen mahtipontiseen pumppaukseen verrattuana.. :)
Siksi nostankin hattua esim. Iron Maidenin tuoreen levyn "rupusoundille", siinä soittaa bändi, eikä "plugiorkesteri".
 
Mikael
30.04.2022 13:43:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä osais sanoa mikä tässä on sellaista analogista soundia mitä ei saisi aikaan digitaalisesti? Paitsi tietty akustiset instrumentit ja laulu, mut noin niinkuin äänitys/miksaus-teknisesti. Etenkin kun sitä kuunnellaan Youtubesta :D
 
Fuzz is Clean!
Kefiiri
30.04.2022 15:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: En usko, että tuollaista soundia saa ilman (masteroinnin) anologikiertoa aikaan.
 
Analoginen soundi on osittain sitä että homma vaan tehtiin muutenkin eri tavalla analogiaikaan, ei se tallennussysteemi sinänsä ratkaise. Tietty lämpö siinä soinnissa tulee paljolti EQ-ratkaisuista.
 
En ole musiikin asiantuntija.
petteri m
02.05.2022 21:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Analoginen soundi on osittain sitä että homma vaan tehtiin muutenkin eri tavalla analogiaikaan, ei se tallennussysteemi sinänsä ratkaise. Tietty lämpö siinä soinnissa tulee paljolti EQ-ratkaisuista.
 
Ettei vaan tulisi säröstä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «