Laulava Kylätohtori 24.04.2022 12:40:58 | |
---|
abassimo: Soitin kerran paikallisessa kivijalassa baja teleä. Se paino kun synti ja heti kun kitaran otti telineestä käteen, katos viimesetkin ostohalut sen kohalla. Ilmeisesti oli upotettu pari kertaa muovilakkaa täynnä olevaan altaaseen ja jätetty kuivumaan selälleen. Myös joskus omistin mehikon Fenderin josta päätin kuoria ne muovit kuumailmapuhaltimen ja lastan avulla veke. Se paino bodyssä muistaakseni putos yli puolkiloa :DD. Eikä toi ole ees paljon. Oon lukenu, että jollain on lähteny kilo kitaran painosta, kun rapsinut noi pois. Paljon paremmin se kitara soi akustisesti tuon käsittelyn jälkeen, tuskin sähköisesti mitään sointiin vaikuttavaa elementtiä tuosta sai. Ai se lakka vaikuttaa noin paljon. Tuntui aluksi jopa uskomattomalta, mutta näin äkkiä "räknäten" neliön ala millin lakkakerrosta painaa noin kilon. Tikkurilan mukaan jonkun panelilakan tiheys oli sama kuin vedellä. Kyllähän tuosta tulee painoa, jos sitä oikein reilusti laitetaan. Ja samalla kitarasta tulee kamalan muovisen tuntuinen. Olisi kyllä mielenkiintoista joskus testata, että miten se lakan poisto vaikuttaa soundiin, akustiseen ja sähköiseen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Imper 24.04.2022 12:44:53 | |
---|
Ennen tavoittelin aina vaan kevyempiä kitaroita ja usein valitsin kitaraa ostaessani sen kevyimmän yksilön. Mutta oon vaihtanut mielipidettäni! Kaikkein kevyimmistä kitaroista tuppaa puuttumaan sekä yläpäätä että alapäätä. Esim. mulla on 3,60kg painava feather weight Les Paul R7, joka on todella eri kuulonen akustisesti ja sähköisesti kuin mun 4,0kg painava R9. R9:n soundissa on enemmän kaikkea Les Pauliin liitettävää karaktääriä, mutta se R7 on omalla tavallaan myös tosi inspiroiva soitin (nykyään siinä on Bigsby, jonka kanssa se painaa 3,8kg ja soi tosi rikkaasti). Myös stratoissa oon huomannut, että about 3,5kg painoluokka on soundillisesti eniten mun mieleen. Oon omistanut kyllä paljon kevyempiäkin custom shoppeja, mutta niistä tuppaa taas soundillisesti puuttumaan "jotain". Mutta toki noi oikeasti ylipainoiset kitarat on mulle liikaa :D Everyone is a per-son |
abassimo 24.04.2022 14:18:07 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ai se lakka vaikuttaa noin paljon. Tuntui aluksi jopa uskomattomalta, mutta näin äkkiä "räknäten" neliön ala millin lakkakerrosta painaa noin kilon. Tikkurilan mukaan jonkun panelilakan tiheys oli sama kuin vedellä. Kyllähän tuosta tulee painoa, jos sitä oikein reilusti laitetaan. Ja samalla kitarasta tulee kamalan muovisen tuntuinen. Olisi kyllä mielenkiintoista joskus testata, että miten se lakan poisto vaikuttaa soundiin, akustiseen ja sähköiseen. En tiiä onko noissa joku tietty standardi miten paksut kerrokset lakkaa vedetää kitaraan tehtailla nykyään, tuo oma oli 2000-luvun alusta. En oo koskaan nähny niin paksua kerrosta lakkaa, se lähti vaa sellasina kunnon lastuina kun työnsi lastaa sinne kuumennetun lakan alle. |
Kuha 24.04.2022 16:37:28 | |
---|
abassimo: En tiiä onko noissa joku tietty standardi miten paksut kerrokset lakkaa vedetää kitaraan tehtailla nykyään, tuo oma oli 2000-luvun alusta. En oo koskaan nähny niin paksua kerrosta lakkaa, se lähti vaa sellasina kunnon lastuina kun työnsi lastaa sinne kuumennetun lakan alle. Paksut lakat Bajoissa on, pari omistanut, molemmat oli keveitä 3,2-3,3 kilon paikkeilla. Mallihan tuli markkinoille vuonna 2006. Old Fenders never die |
darrell 24.04.2022 19:19:17 | |
---|
Samaa miettinyt, että omasta Bajasta korkkaisi lakan irti. On niin paksu kerros että ei mitään järkeä. Se on vaan sellainen modaus, että tulee helposti ns. pitopeli. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Mun kohdalla Baja on jäänyt aina hyllyyn juurikin sen lakan takia. Road worn Player-sarjalainen tele tuli hommattua kolmisen vuotta sitten. Kevyemmin relikoitu kuin alkuperäinen Mex RW-sarja, ja onhan tossa muitakin eroja. Mutta ennen kaikkea ei ole kuin kevyt nitrolakkaus. Ei varmasti ainakaan painavampi kuin Baja. Taitaa olla Vintera-mallistossakin saatavilla. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |