Aihe: Princeton PG200TRS / National GA920P skemoja?
1
Tinippa84
22.04.2022 21:55:54

Hep,

Tuli hommattua otsikon härveli. Humisee vaan, eikä signaali tule läpi. Jonkinlaista korjausta tai "korjausta" läpikäynyt laite ja näinollen alkuperäinen kytkentä on mennyttä. Eihän kellään sattuis olemaan kuvia laitteen sielunelämästä?

https://www.youtube.com/watch?v=6N3MmjfxryY
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
basisti1971
23.04.2022 07:10:03 (muokattu 23.04.2022 07:57:02)
Moi.

Jäsen teemu-t-k

https://muusikoiden.net/jasenet/85451

on tuosta piirtänyt skeman (joka ei ainakaan täysin mun yksilöä muistaakseni vastannut), mutta ssg:n kuvalinkki oli viallinen ja nyt eivät näy ainakaan mulle lainkaan:

https://www.ssguitar.com/index.php?topic=195.0

Omani suolet annoin eräälle toiselle mnettiläiselle projektiksi koska mun korvaan oli sanalla sanoen juuri sellainen perskarva jollaisiksi 70 luvun pienet trankkuvahvarit muistankin, ja alunperinkin ostin tuon vahvarin pääasiassa söpöjen kuorten vuoksi.
Pikkuputkari jonka noihin kuoriin on tarkoitus rakentaa ei ole vieläkään ideointiastetta ja jo aikapäivää sitten hävinneitä skissejä pidemmällä, mutta ehkäpä joskus tällä vuosituhannella...

Koska vahvarin kytkentä ei mua liiemmin kiinnostanut, en skemaakaan raapustanut/GA920P:n skemasta muokannut.
Vaikka ulkonäkö on liki 1:1, kyseessä on kytkennältään kaksi varsin erilaista laitetta ainakin tuon mulla olleen yksilön ja netistä löytyvien GA920P:n skemojen perusteella.
Harvaan läpireiänkalustettu yksipuoleisella piirilevyllä kuitenkin, joten helppona piirettävänä harmittaa näin jälkikäteen suuresti etten puuhaan ryhtynyt.

Jos pelkät kuvat sisuskaluista riittää/auttaa määrittelemään mahdollisia korjauksia/modauksia, voin koittaa kaivaa, muutamia ottamiani pitäisi olla jollain koneella vielä tallessa.
Vannomatta paras, mutta jos löytyy laitan vapun jälkeen spostiisi.

Millään tapaa masentamatta, ongelmankuvaus kuulostaa siltä että herkät päätefetit ovat antautuneet, eikä ainakaan tuo kaveri jolle sisuskalut annoin löytänyt samanlaisia enää mistään, eikä korvaaviakaan.
Toivotaan ettei sulla ole päätekiviongelmaa, vaan joku simppelimpi ja helpommin korjattava ominaisuus jollaisista ei noissa vanhemmissa laitteissa välttämättä pulaakaan ole ;).

EDIT: Laitoin viestiä spostiisi.

T:Samuli
Kefiiri
23.04.2022 08:20:30 (muokattu 23.04.2022 08:21:03)
Jospa se olisi jokin katkos vaan etuasteessa jos kerran humisee... päätekivien kärähdys varmaan hiljentäisi laitteen kokonaan? Vaikuttavatko mitkään säätimet huminan luonteeseen? Onko humina voimakasta vai hiljaista?
En ole musiikin asiantuntija.
Tinippa84
23.04.2022 10:41:20

Kefiiri: Jospa se olisi jokin katkos vaan etuasteessa jos kerran humisee... päätekivien kärähdys varmaan hiljentäisi laitteen kokonaan? Vaikuttavatko mitkään säätimet huminan luonteeseen? Onko humina voimakasta vai hiljaista?

Kiitos vastauksesta!

Päätetransistorit on vaihtuneet joskus. Epäilen, että on väärät. Säätimet ei vaikuta, eikä mikään signaali tule läpi. Jotain napsutusta pitäis saada kaiuttimeen asti kun tökkii etuasteen komponentteja.
Kefiiri
23.04.2022 10:49:15 (muokattu 23.04.2022 11:56:49)
Onnistuin löytämään vissiin tuolta SolidStateGuitar -foorumilta joskus lataamani kytkiksen. En tiedä kuka sen on tehnyt mutta voihan siitä olla jotain apua. Laitoin sen nähtäväksi omiin kuviini.

Tremolohan tuommoisessa vehkeessä on hyvän kuuloinen. Ehkä päätteen paikalle voisi laittaa/rakentaa jotain korvaavaa jos etuaste vielä toimii.

Tähän tapaan:

https://sound-au.com/project12a.htm

Puheet reguloidun virtalähteen tarpeellisuudesta ovat vahvasti liioiteltuja :)
Tinippa84
23.04.2022 15:08:50

Kefiiri: Onnistuin löytämään vissiin tuolta SolidStateGuitar -foorumilta joskus lataamani kytkiksen. En tiedä kuka sen on tehnyt mutta voihan siitä olla jotain apua. Laitoin sen nähtäväksi omiin kuviini.

Tremolohan tuommoisessa vehkeessä on hyvän kuuloinen. Ehkä päätteen paikalle voisi laittaa/rakentaa jotain korvaavaa jos etuaste vielä toimii.

Tähän tapaan:

https://sound-au.com/project12a.htm

Puheet reguloidun virtalähteen tarpeellisuudesta ovat vahvasti liioiteltuja :)

No hitto, kiitokset! Tuostahan pääsee jo hyvin jäljille kun yhdistää edellisten kommenttien valokuvat.

Skemassa eri päätetransitorit kun aiemmassa informaatiossa; Toshiba D234, joten kuten jo mainitsit niin päätteeseen vois kehitellä jotain muuta korvaavaa.
hannu58
28.04.2022 14:01:51
Olen se heppu, jolle Samuli ystävällisesti Princetonin jäännökset luovutti. Ensimmäistä kertaa kokeillessani lämpeni toinen päätekivistä niin, että muuttui mustaksi. Sitten mitaten, oli myös hajonnut toinen päätekivi sekä päätteen ohjaus trankut. Vaihdoin tilalle yleis 2n3055 päätteeseen, ja ohjuriksi 2n2905 ja toiseksi 2n2219, vai olisko ollut molemmat npn. No, sitten sen kokeen jälkeen paloi esijännitekomponentti, ei saanut enää selvää oliko vastus vai diodi. Sen jälkeen päätteessä ei enää ollutkaan yhtään ehjää osaa, käyttöjännite oli mennyt joka paikasta läpi...
Se Nationalin GA920P kytkis, joka netistä löytyy ei ole näihin laitteisiin. On paljon, paljon monimutkaisempi. Onko Kefiirin kytkikseen linkkiä, olisin itsekin halukas omani saada käyttökuntoon. Olen nimittäin niin vanha, että nuo vanhat trankkuvahvistimet (halvat), ja niiden soundi kiinnostaa ja viehättää. Olen omaa etuastetta käyttänyt erilaisten päätteiden kanssa, ja soundi on juuri sellainen kirkas ja terävä kuin minua kiinnostaakin, surffimusiikkiin aivan sopiva. Ei tietty käy juurimusiikkiin luonnolliseen säröön. Sitä varten on eri laitteet, mulla on parikin DIY SE vahvistinta 6L6 pääteputkella.
Katson, saanko Samulin laittamasta kuvasta suurennettua niin, että saan komponenttien arvot selville. Mutta, jos viitsit ottaa, niin saisitko kuvan piirilevyn komponenttipuolelta pääteasteesta, niin että kaikkien koot näkyisivät.
Onnea yritykseen!
Hannu
hannu58
28.04.2022 14:13:22
Kävin sitten tuon kytkiksen katsomassa ja ainakin poweri on erilainen, on kokoaalto tasasuuntauksella, kun meidän koneet on molemmille käyttöjännitteille yhdellä diodilla, niin nekin paloivat. Tuo päätteen esijännitteen muodostus näyttäisi myös "teknisemmältä". Mutta eiköhän näitä yhdistelemällä tosiaan hyvä tule. Mistäköhän Kefiiri kytkiksen löysi, kun itse olen monta vuotta etsinyt, enkä ole löytänyt kuin yhden hyvin vanhan paperikopiosta skannatun ssguitar sivuilta. Sekin on eri, koska siinä ei ole yhtään fettiä. Voin sen jossain välissä kyllä laittaa nähtäväksi, jos osaan... Oon nimittäin semmosta ikäluokkaa, ettei tietsikkahommat ole parhainta osaamista...
hannu58
28.04.2022 14:22:22
Ai niin, sen verran vielä, että pääset etuasteen kokeilemaan juottamalla piuhan kiinni etuasteen viimeisen trankun emitterille. Ja siitä saatkin sitten yhdisteltyä, jos etunen toimii, millaisia hybridikytkentöjä tahansa. Itse olen tosiaan kokeillut Princetonia Voxin Ac10-kopion kanssa, Carlsbron 90 bassovahvarin, ja Ibanezin jonkin kombon kanssa. Lisäksi parin ihan stereovahvarin kanssa. Laitoin Princetonin toimimattoman tremolon tilalle KAYn kytkennän jostain 60-luvulta, ja aika hauskasti heiluttaa signaalia.
Kefiiri
29.04.2022 06:46:49
hannu58: Mistäköhän Kefiiri kytkiksen löysi, kun itse olen monta vuotta etsinyt, enkä ole löytänyt kuin yhden hyvin vanhan paperikopiosta skannatun ssguitar sivuilta. Sekin on eri, koska siinä ei ole yhtään fettiä. Voin sen jossain välissä kyllä laittaa nähtäväksi, jos osaan... Oon nimittäin semmosta ikäluokkaa, ettei tietsikkahommat ole parhainta osaamista...

Tuon kytkiksen otin talteen monta vuotta sitten, kyllä se varmaan SSguitar-foorumilta on. Lienee sieltä sittemmin kadonnut. Eihän noita hienoja laitteita muualla oikein osata arvostaa :)

Omien kuvien lisääminen sinne jäsenkuvaukseen on helpompaa kuin luulisi. En minäkään ihan nuoruuteni huipulla enää ole ja tietotekniikan kikkailuihin perehdyn vain pakon edessä.
Tinippa84
30.04.2022 10:08:48

hannu58: Mutta, jos viitsit ottaa, niin saisitko kuvan piirilevyn komponenttipuolelta pääteasteesta, niin että kaikkien koot näkyisivät.

Toki voin ottaa! Laitatko mulle viestillä sähköpostiosoitteen, niin pistän sinne.
teemu-t-k
24.05.2022 08:02:16 (muokattu 24.05.2022 08:13:00)
Piirtelin tosiaan vuosia sitten kytkiksen yhteen tuollaiseen (koska skemoja ei ollut saatavilla mistään) ja se oli siis "Princeton" merkiltään. Skema on kyllä jo hävinnyt jonnekin arkistojen syövereihin. Ei tietoa paljonko erilaisia vahvistimia on rakennettu samanlaisiin kuoriin. Tuskin ovat kaikki täysin samanlaisia. Erittäin yksinkertainen vehje tuo oli kyllä ja kaikin puolin ankea soundiltaan. Persoonaton ja kliini, hyödytön tone säädin, tremolossa semmonen häiritsevä "säkätys" joka kuului myös ilman signaalia, ja surkein kaiku ikinä. Noista ajoista on trankkuvahvistimet kehittyneet paljon. Onneksi. En olisi esnes iki päivänä vaihtanu tota mun saman tehoiseen Crate:n harjoitusvahvistimeen. Ulkonäöltään noi on kyllä ihan hienoja.

FET:tejä ei siinä ollut kuin etusessa muutama; pääteaste oli täysin perinteisillä trankuilla toteutettu ja hyvin yksinkertainen kytkis - tietysti vanhempaa perua kuin nykyiset differential input kytkikset. Ei löydy myöskää esim. VI-limitteriä joten hajoaa heti kuorman oikosulusta kuten tyyliin kuuluu. Mutta ei tuo ollut kauhean valikoiva siitä mitkä päätekivet laittoi kärähtäneiden tilalle. Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset testata näitä jonkun virran rajoittimen läpi! (Itse kytkin sarjaan tavallisen hehkulampun kanssa, esti hyvin kärähtämiset kun vikaa löytyi paristakin paikasta selkeiden palaneiden päätekivien ja emitterivastusten lisäksi).

Skema on helppo piirtää tosiaan piirilevyn valokuvista tai pitämällä sitä levyä lamppua vasten.
Tinippa84
24.05.2022 20:00:54

Ei lähtenyt skulaamaan uusilla päätetransistoreilla.

Ylläoleva kommentti vain vahvistaa sitä ajatusta, että rakennellaan hienoihin kuoriin joku putkitekniikkaan perustuva kytkentä.
Kefiiri
24.05.2022 21:24:25 (muokattu 24.05.2022 21:29:44)
Tinippa84: Ei lähtenyt skulaamaan uusilla päätetransistoreilla.

Ylläoleva kommentti vain vahvistaa sitä ajatusta, että rakennellaan hienoihin kuoriin joku putkitekniikkaan perustuva kytkentä.

No eikä vahvista :)

Vanha trankkutekniikka tosiaan on surkeaa ja kuulostaa usein (mutta ei aina!)
kehnolta, mutta onhan primitiivisillä transistorilaitteilla paikkansa! Modernia sointia tai teknistä varmatoimisuutta hinkuvien ei nihin kannata seota alkuunkaan.

Reguloimattomalla yksipuolisella virtalähteellä toimiva transistorivahvistin tuottaa joskus yllättävän mukavan päätesärönkin, ja etuastesärö vastaa hyvässä tapauksessa jotain kallista putiikkipolkusinta.

Suositeltu virranrajoitinlamppu on tosi hyvä laitetta kokeiltaessa, kunhan huomaa kytkeä sen välistä pois sitten kun laite yllättäen toimii. Muuten tulee ihmeteltyä omituista pumppausta tehon ylärajoilla :D kokemusta on.
Tinippa84
24.05.2022 21:34:43

Kefiiri: No eikä vahvista :)

Nyt vahvistaa :D

Toi oli oikeestaan osittain toivottukkin lopputulos, eikä jaksa alkaa suuremmin tutkimaan. Useimmiten koitan aina mennä entistäminen edellä, mutta ehkä tuossa ei kuitenkaan ole eikä tule olemaan -sellaista- arvoa, että jaksais hikoilla laitteen kanssa ehjäämis mielessä.

Täytyy tutkia mitä siihen sais. Kotelo on harmillisen pieni oikeata kaikutankkia silmälläpitäen.
basisti1971
26.05.2022 06:11:53
Moi.

teemu-t-k: Erittäin yksinkertainen vehje tuo oli kyllä ja kaikin puolin ankea soundiltaan. Persoonaton ja kliini, hyödytön tone säädin, tremolossa semmonen häiritsevä "säkätys" joka kuului myös ilman signaalia, ja surkein kaiku ikinä.

:D

Varsin pitkälle samansuuntaisia tuntemuksia tuli mullekin kun tuota kokeilin.
Tone tosin "toimi" ihan suht hyvin ja kaiku oli ehkä se paras ja toimivin osa-alue tuota vahvaria, mutta eipä sekään paljoa vaatinut tuossa kontekstissa.

Voi toki olla että sulla oli toisellatapaa vikapää laite kuin mulla, tai kytkentä oli perustavasti erilainen, mutta tuo tremoloiminen vaikkei olisikaan tarkoitus voisi olla syy siihen miksei mun yksilössä tremolo toiminut.
Niin paljon (=ei piiruakaan) kiinnostanut että olisin edes tutkinut onko jotain poistettu tai ohitettu.

teemu-t-k: FET:tejä ei siinä ollut kuin etusessa muutama; pääteaste oli täysin perinteisillä trankuilla toteutettu ja hyvin yksinkertainen kytkis...

Totta, niin se muisti teki tepposet ja menin markkinointiansaan nän vuosikymmenten päästäkin.
Huolimatta siitä että itsekin noita päätetrankkuja etsiskelin kun jäsen hannu58 totesi että savut tuli pihalle.

teemu-t-k: Skema on helppo piirtää tosiaan piirilevyn valokuvista tai pitämällä sitä levyä lamppua vasten.

Väännä nyt vielä keklua haavassa :).
En laiskuuttani vaan kuunapäivänä kuvitellut että tuollaisesta skemasta olisi tulevaisuudessa kellekään mitään hyötyä.

Skemoista puheenollen, raapustamastani Fame (Smarvo) BVH300 kiinanputkinupin skemoista oli toisaalta suunnatonta hyötyä, koska kun etusen skeman raapustin ja TalkBassissa jaoin, (nyky-)Eden pisti alkuperäiset jakoon täysin vastoin tapojaan.
Eikä tarvinnut päätettä edes piirtää kun tuokin oli mukana :).
Siitä se sitten mielenkiintoinen debatti syntyikin kun 2*kalliimpi heidän "omaa suunnittelua" oleva vahvari olikin kokolailla 1:1 halvempien ja aiemmin markkinoilla olleiden kanssa...

basisti1971
26.05.2022 06:27:45
Moi.

Tinippa84: Kotelo on harmillisen pieni oikeata kaikutankkia silmälläpitäen.

Suosittelen ainakin kokeilemaan alkuperäisellä.
Ei varmasti mitän maailman parhautta ole, muttei mun mielestä/muistikuvan perusteella mikään täysin lohdutonkaan.
Trankkuimpedansien perusteella valitut kelat tietysti sattuneesta syystä, mutta saanee silti putkimaailmaankin sovitettua jos putkivahvistimen noihin kuoriin rakentelet.

Itsekin ensalkuun jätin tankin itselle koska pidin sitä kuorten ohella ainoana itselle tarpeellisena osana, mutta kun totesin ettei projekti tunnu edistyvän, lähetin Hannulle senkin.

Muistelen että mittojen perusteella löysin jonkun wintagehenkisenkin Accutronics-johdannaisen joka sopi juuri ja juuri pituutensa puolesta tuohon koteloon.

Mod:ilta toisaalta löytyy useampiakin lyhyitä tankkeja ja Accutronicsilta ainakin AMC2BF ja AMC2EF3, mutta noissa ulkonäkö on varsin luotaantyöntävä jos moisella ylipäätään merkitystä on.

teemu-t-k
10.06.2022 11:56:44 (muokattu 10.06.2022 11:58:23)
Tone tosin "toimi" ihan suht hyvin...

Juu, siis kyllähän se säädin siis munkin kohdalla "toimi", mutta alkeellisten vahvistimien tyyliin sillä sai pelkästään vaimennettua diskanttia ja sitäkin alueella "normaali soundi - puuroutunut". Eli jätettiin tiettyyn säätöön, omaan arvoonsa, ja sen enempää ei elätelty toivoa, että sillä olisi saanut rukattua saundia.

Verrokkina oli siis halpis 12W Crate vahvistin ihan asiallisilla T-M-B säätimillä joissa se diskantti namiska onnistui ihan mukavasti myös lisäämäänkin soundin kirkkautta. Ehkä nykyään on vaan tottunut turhan "hyvään". :-D

...ja kaiku oli ehkä se paras ja toimivin osa-alue tuota vahvaria, mutta eipä sekään paljoa vaatinut tuossa kontekstissa.

Kuulostaa kuin puhuttaisiin ihan eri laitteesta. Mun korjaamassa vahvistimessa oli todella lyhyt kaikuaika ja todella "lattea" saundi siinä kaiussa. Ton vuosikerran vahvistimen luulisi taipuvan "rautalankaan" mutta ei tod. Verrokkina siis taas se halpis Crate: Saman kokoinen kaikutankki mutta huomattavan pitkä "häntä" kaiulla ja muutenkin yllättävän rikas saundi tankin pieni koko huomioon ottaen.
Voi olla että siinä vintageromussa oli vähemmän jousia ja kaiun "driveri" oli ainakin joku onneton single-ended yhdellä TO-92:lla joten ehkä ei vaan riittänyt tehoa. Turha tollasta olis yrittää "korjata" kun pitäis rakentaa kaikki alusta asti ihan uusiksi.

Joo. Ei ollut kauhean hyvät kokemukset tästä "vintagesta". Parasta antia oli ton vahvistimen kalibeerin nähden ihan yllättävän hyvä kaiutinkaappi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)