Aihe: Line6 Helixin korjaus?
1 2
Tahvis
20.04.2022 20:41:28
6 vuotta vanha kotikäytössä ollut Helix päätti pari viikkoa sitten sanoa "Poks!" ja pimeni ja laitteesta tuli vahva savun haju.

Mitäköhän on tapahtunut, onko muilla vastaavia kokemuksia, voikohan korjata?
basisti1971
21.04.2022 09:26:31
Moi.

Tahvis: Mitäköhän on tapahtunut, onko muilla vastaavia kokemuksia, voikohan korjata?

Oikosulun tai häiriön ansiosta jonkun komponentin virtaraja on ylittynyt ja ko. komponentti + mahdollisesti muita ympäriltä on antautunut.

Ei kokemusta Helixistä, muista laitteista kyllä.

Ei voi korjata kotikonstein, etenkin tietokonepohjaisissa laitteissa vitosen seppä tekee herkästi satasen vahingon, ja kaupanpäälle saattaa saada aikaiseksi sähkö-/palovaarallisen laitteen.

Joko ammattilaisen diagnoosin jälkeen -tai ilman jos siltä tuntuu- viallisena myyntiin, tai SER jätteeseen jos pelkää että joku voisi saada kammotuurilla vielä elvytettyä käyttökuntoon.

Monet harrastajat -kuten minä- tuollaisia vielä tänäpäivänäkin koittaa omaan käyttöön elvyttää vaihtelevalla menestyksellä, ilahduttavan moni on verkkolaitteiden korjaamisen muille lopettanut jatkuvasti kiristyvistä juridisista haasteista johtuen.

T:Samuli
BugBadWolf
21.04.2022 13:02:07
Tahvis: 6 vuotta vanha kotikäytössä ollut Helix päätti pari viikkoa sitten sanoa "Poks!" ja pimeni ja laitteesta tuli vahva savun haju.

Muilla näkyy olevan kokemuksia myös.

https://imgur.com/a/V8TYStM
https://line6.com/support/topic/26858-helix-gone-up-in-smoke/

Melkein kaiken voi korjata. Kuka ja mihin hintaan onkin sitten toinen asia. Varsinkin äänentoistopuolen "guruista" melkoinen osa tuntuu kammoksuvan SMD-komponentteja ylipäätään ja alkaa selittämään kummallisia niiden korjauskelvottomuudesta, jos niitä hoitoon tarjoaa.

...joka on sinänsä aika omituista, koska komponentit eivät ihmeemmin eroa vanhasta tekniikasta, paitsi kooltaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
aristoteles666
21.04.2022 14:22:10 (muokattu 21.04.2022 14:22:54)

Tahvis: 6 vuotta vanha kotikäytössä ollut Helix päätti pari viikkoa sitten sanoa "Poks!" ja pimeni ja laitteesta tuli vahva savun haju.

Huoltaja katsoisi ensin virransyoton elkoja, ja etsisi vikaa niista, ja todennakoisesti loytaisi poksahtaneen elkon ja vaihtaisi sen uuteen a'1 euro ja kaikki pitaisi olla pienen puhdistuksen (elkon paastamat nesteet) jalkeen kunnossa taas.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aslak
21.04.2022 14:45:39

Audio-Tasoon ja Jukka katsoo mitä voi tehdä.
Just do it!
WanhaWetäjä
21.04.2022 14:52:34

aslak: Audio-Tasoon ja Jukka katsoo mitä voi tehdä.

Komppia tälle.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
BugBadWolf
21.04.2022 22:21:25 (muokattu 21.04.2022 22:26:21)
Kefiiri: Oletko yrittänyt kolvata pintaliitoskomponentteja?...

Muutaman lelun rakennellut niistä. Otsalla roikkuu suurennuslasihimmeli, kolvin terä on pienempi ja käytän tilanteesta riippuen joko tahnaa tai levylle etukäteen laitettua tinatippaa kiinnitykseen. Hyvistä pinseteistä on toki apua.

Vaikeinta siinä on oikeastaan oppia annostelemaan tina oikein. Sen jälkeen ei tarvita muuta kuin kärsivällisyyttä.

Edit: Se pointti oli kuitenkin toimintaperiaatteessa tuossa yhteydessä. Vika etsitään samalla tavalla, koska komponentit ovat samoja koosta huolimatta.

Edit2: Ja voihan A olla oikeassa. Jos en vikaan muista, Helixin virtalähteen pitäisi olla ns älykäs. Haistaa siis, ollaanko 110V vai 230V verkossa. Jos tuollainen systeemi kompastuu, savu on aika looginen seuraus.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
21.04.2022 22:27:45 (muokattu 21.04.2022 22:32:55)
No, vika etsitään samalla logiikalla, mutta jo mittarin mittapäiden sohiminen oikeisiin paikkoihin tuottaa tuskaa joten tuota "samalla tavalla" ei voi ottaa ihan kirjaimellisesti.

BugBadWolf: kärsivällisyyttä.

No tuohan se saattaa auttaa, paha sanoa kun ei ole kokemusta.

Edit: aloitusviestissä mainittu "poks" tosiaan on juuri se soundi kun elko possahtaa ja sisältö leviää ympäriinsä.
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
21.04.2022 22:41:24
Kefiiri:...mutta jo mittarin mittapäiden sohiminen oikeisiin paikkoihin tuottaa tuskaa...

Ei oikeastaan. Jos ei ole kovin kohlot lelut. Mutta joku suurentava laite on hyvä olla olemassa. Varsinkin jos on minunlaiseni puusilmä, joka ei näe sen paremmin lähelle kuin kauaskaan.

Siinä on jonkinlaista itse lietsottua rimakauhua riesana. On vain vuosikaudet hoettu että "ei tuu mittää".

Sitten väki tuntuu jotenkin sotkeentuvan, kun tulee puhe siitä "tietokoneesta". Kyse ei siinäkään tapauksessa ole tinurin kannalta muusta kuin yet another karvamadosta. Se ohjelmallisuus asennetaan niihin samalla tavalla kuin Windowsinkin riesat. Muuten se on mekaanista krääsää. Toki virheitä voi tapahtua mekaanisella ja ohjelmatasolla, mutta ne oppii (jos on oppiakseen) erottamaan toisistaan.
Kefiiri
21.04.2022 22:55:48
BugBadWolf: Siinä on jonkinlaista itse lietsottua rimakauhua riesana. On vain vuosikaudet hoettu että "ei tuu mittää".

Sehän on justiin noin, että jos tuntuu että jokin homma ei suju, niin sitä ehkä ei ole ajan kanssa tosissaan yritettykään. On luovutettu heti. Mutta toisaalta on hyvä tajuta milloin kerta kaikkiaan on viisainta luovuttaa :)
BugBadWolf
21.04.2022 23:09:12
Kefiiri:...niin sitä ehkä ei ole ajan kanssa tosissaan yritettykään....

Samaan aikaan teollisuudessa ihan tavan asentajat mälväävät noiden kärpäsenpaskojen kanssa. Ja meillä pelimanneilla sitten gurut eivät ymmärrä nyrkkiä pienempiä osia.

Vaan ihmisessä on sellainen ominaisuus, bugi oikeastaan, että jossain vaiheessa uusien asioiden opettelu lakkaa kiinnostamasta. Jos ei ole sellainen kaikesta kiinnostuva, oman elämänsä Markku (Leonardo olisi toki seksikkäämpi nimi tässä yhteydessä), jää aika helposti vietämään mukavaa elämää vanhan tiedon kanssa.

Mutta kyllä se niin vaan on että jos kiinalaistenava leikkii ala-asteen askartelussa SMD-palikoilla, kyhää Arduinosta, banggoodin palikoista ja käkikellosta ikiliikkujan ja koodaa kuin hirvi, kyllähän vaikkapa äänentoistoalan guruksi mielletyn kansalaisenkin olisi hyvä hiukan niistä oppia.
basisti1971
22.04.2022 09:28:51
Moi.

Kefiiri: Oletko yrittänyt kolvata pintaliitoskomponentteja? Sama kuin sanoisi että hirsitalon rakentaa äkkiä hammastikuistakin, eiväthän ne eroa hirsistä paitsi kooltaan.

Osuva analogia :).

Musalaitteiden osalta haaste ei kuitenkaan ole komponenttien koko (kuin varsinkin puolijohteiden merkintöjen kannalta), vaan se ettei pintaliitostekniikalla varustettuihin laitteisiin yleensä löydy skemoja.
Skemoista kun löytää diagnosointia huomattavasti nopeuttavien mahdollisten primääri- ja sekundäärivauriopaikkojen lisäksi myös toisinaan hyvinkin kryptisten komponentista löytyvien merkintöjen selitykset.
Ja tietysti tehensä räjähtäneen komponentin tiedot ;).

Nykyään kun pintaliitoskomponentteja saa yhtä helposti -ja joitain jopa helpommin- kuin läpireiänkalustettaviakin, ei tuolaan seikka haittaa korjaamista kuten asianlaita 80-90-luvun taitteessa oli kun itse ensimmäiset SMD laitteeni elintenluovuttajista puretuin osin korjasin.
Kännyköitäkin vielä 90-luvun puolella kannatti komponenttitasollakin (yrittää) korjata, tosin noissa onnistumistodennäköisyys toki oli pienempi kuin "normaalikokoisilla" SMD komponenteilla.

Jos skemat (ja korvaavat komponentit) löytyy, SMD laitteet ovat joskus jopa helpompia korjata kuin läpireinkalustetut jos vain yhden puolen kalustettua piirilevyä ei tarvitsekaan irroittaa.

Korjaushaluttomuuteen ei myöskään syypää ole se ettei osattaisi tai ettei viitsittäisi, kustannustehokkaan korjaamisen ollessa epätodennäköistä ei itsellekään kannata korjata vaan mieluummin ostaa korvaavan kortin tai jättää varaosiksi, ja korjattavaksi tuojilla maksuhalukkuus/-haluttomuus ratkaisee korjaamatta jättämisen.
Aika kun on kirjaimellisestikin rahaa vaikka harrastelijapohjaltakin korjaisi.

Kefiiri: Vai oliko kommenttisi syötti?

Sehän se melko varmasti oli, vaikka jälkivakuuttelut ehkä toisenlaisen, hyvin yksiulotteisen kuvan asian tiimoilta antavatkin.
Etenkin tinan annostelun haasteet hämmensivät kovasti.

Kefiiri: Menin ansaan :D

Minä en, tällä kertaa ;).

Kefiiri: Aristoteles666 saattaa olla oikeilla jäljillä.

Voi olla, tosin nykyiset (~80 luvulta eteenpäin) päätyheikennetyt konkat eivät yleensä päästä kuin korkeintaan kevyen tussahduksen ellei jännite/virta poikkea dekadiluokkaa suunnitellusta.
Konkkavaurio ei myöskään yleensä haise sillä tapaa savulle kuin ainakin itse sähkö-/elektroniikkalaitteiden savun määrittelen, vaan lähinnä kemikaalilkärylle.
Tuosta syystä en edes moista ehdottanut.
Ja jos virta/jännite vahvasti poikkeaa, konkka ei satavarmasti ole ainoa komponentti joka siipeensä on saanut.
Ja jos ylijännitevaurio on 5V linjassa, homma on 99% varmuudella sitämyöden selvä koska suurella todennäköisyydellä ainakin yksi logiikkapuolen lutikka on entinen.

VDR pitää hajotessaan yllättävän kovan äänen, mutta toimintaan tuolla ei yleensä ole minkäänlaista vaikutusta, ylijännitesuojaus vain ei enää toimi.
Puolijohteista irtoaa hajotessaan joskus yllättävästikin ääntä, mutta aniharvoin nykykomponenteilla suurempaa hajua.
Oikosulun takia rikkoutuvan muuntajan tuottama ääni vaihtelee, mutta haisee poikkeuksetta hyvinkin pahalle, riippumatta siitä onko lineaari- vai hakkurimuuntaja.

Määrittelyiltään varsin subjektiiviset ääni ja haju eivät kuitenkaan välttämättä ole edes peräisin samoista komponenteista, joten ammattiauttaja kyllä diagnoosinsa jälkeen kertoo ehdotuksensa siitä kuinka edetä.
Voi olla hyvinkin helppo korjaus, mutta sen verran tuollaisten laitteiden kanssa on vuosikymmenten varrella tullut askarreltua että kovin suuria toiveita en onnellisesta lopusta elättelisi, enkä ainakaan lupailisi.

T:Samuli
Jone the Bone
22.04.2022 09:38:44

Niinkuin tuolla edellä on jo todettukin, laite kannattaa viedä ammattiauttajan nähtäväksi, jolloin saat arvion korjausmahdollisuuksista ja -kustannuksista.

Itse olen työskennellyt 80-luvun alusta elektroniikan suunnittelu-, rakennus- ja korjaustehtävissä, mutta kitaralaitteiden rakentelua ja korjausta olen tehnyt harrastuspohjalta varmaan sitäkin kauemmin. Elektroniikka on muuttunut vuosikymmenten aikana komponenttitasolla yhä haastellisemmaksi korjata pintaliitostekniikan, monikerrospiirilevyjen ja kustomoitujen komponenttien rajallisen saatavuuden vuoksi. Eikä harrastuspohjalta korjauksia tekevän asiaa helpota sekään, että esim. palaneiden komponenttien arvojen selvittämiseksi tarvittavia kytkentäkaavioita tai "service manuaaleja" on yksityishenkilön kutakuinkin mahdotonta saada maahantuojilta tms. valtuutetuilta laitehuolloilta, jos niitä ei sitten satu netistä sinikkäästi hakemalla löytymään.

Helix on kaiketi vielä sen verran arvokas peli vielä nykyäänkin, että vian arvioittaminen ja korjauttaminen sen jälkeen lienee vielä kannattavaa, jos laitteen soundit ja muut ominaisuudet ovat omaan makuun sopivia.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Jonttu
22.04.2022 10:10:20

Onpas piristävää lukea ihan asiaakin välillä kaiken rölötyksen ja mutuilun sijasta :)
Plussaa Samulille ja Jone The Bonelle!

Näin sähköalan ihmisenä saa vaan liian usein lukea tän aiheen ympäriltä aivan täyttä paskaa, mutta nyt on täyttä asiaa! Kiitos tästä! :)
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
aristoteles666
22.04.2022 11:12:34

Katsoin missa kysyja asuu, ja Tampere mainittu niin mistaan ylijannnite ongelmasta tuskin on kyse, ei se verkkovirta suomessa pahemmin heittele, enka tieda tippuuko enaa edes lypsykoneiden kaynnistyessa?
Ja niita nyt tuskin Tampereella on.
Joten kylla edelleen veikkaan vain elkon poksahtamista, niita menee valilla itsestaan, ne kun on vanhentuvaa tavaraa muutenkin.
lahes kaikki viat 80 luvun rakkisiivuissakin on lahes aina korjattavissa elkojen vaihtamisella, SPX ssa varsinkin kun ne elkot on lampoila arvoiltaan niin kiikun kaakun ihan alunperinkin etta ihme ettei poksahtele tuon tuosta.
Vaihtamalla ne korkeampaa lampotilaa kestaviksi saa viela varmemmin toimivan laitteen.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
s151669
22.04.2022 11:44:52

basisti1971: Moi.
Ja tietysti tehensä räjähtäneen komponentin tiedot ;).

Tämä. Läpireiän komponenteista näkee onko se diodi, vastus vai konkka ja usein arvonkin vaikka olisi palanutkin. Pintaliitososissa sulla on palanut kaksijalkainen käikäle - jos on. Jossa lukee jotain - jos lukee. Mahdollisesti vei piirilevyäkin mukanaan eikä perinnekonsti "taivutan jalkaa ja juotan sopivaan kohtaan kauempana" sattuneesta syystä auta.
Antikitarasankari. Siis basisti.
zedder
22.04.2022 12:11:35
Jos Line6 haluaisi toimia asianmukaisesti ja vähentää rojun määrää, niin voisivat ehkä tarjota kohtuuhintaan vaihto-osana uutta emolevyä. Mutta ei liene heillä intresseissä tuollainen.

Mikäköhän tuollaisen emon hinta heille lienee?
Ei enää loista meille valot Moskvan.
Kefiiri
22.04.2022 14:30:58
basisti1971: tosin nykyiset (~80 luvulta eteenpäin) päätyheikennetyt konkat eivät yleensä päästä kuin korkeintaan kevyen tussahduksen ellei jännite/virta poikkea dekadiluokkaa suunnitellusta.
Konkkavaurio ei myöskään yleensä haise sillä tapaa savulle kuin ainakin itse sähkö-/elektroniikkalaitteiden savun määrittelen, vaan lähinnä kemikaalilkärylle.
Tuosta syystä en edes moista ehdottanut.

Terävä hajuanalyysi, noinhan se on. Se konkkaräjähdys jota itse olen todistanut tuli siitä kun kaveri kytki virtalähde-elkon navat väärin päin. Mutta ei se toisaan savulta haissut. Keltaista möhnää vaan levisi kuin haulikon piipusta.
Tahvis
22.04.2022 17:07:17
Suuret kiitokset kaikille vastauksista!

Tarkoitus ei ole tosiaan lähteä itse mitään korjauksia kokeilemaan, ei ole mitään kokemusta tällä saralla itselläni :)

Täytyy ensi viikolla tutustua tuohon Audio-Taso lafkaan ja ottaa sinne sitten yhteyttä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)