Aihe: Kotistudion laulunurkkaus
1 2
Eepostelija
19.04.2022 19:42:17
Olisi tarve saada kotistudiooni satunnaista laulun äänitystä varten akustoitu nurkkaus.

Huone on normaali lastulevy/lasivilla seinä.

Mikrofoni Rode NT1-A.

Miten asiaa tulisi lähestyä? Olisiko järkevintä jonkinlainen täysin suljettu miehen mentävä tila, vai pelkästään mikrofonin taustalle sopivilla pehmusteilla vuorattu nurkka jota kohti sitten lauleskelisi.

Ripustanko kattoon nurinpäin saavin jonka eristän sisältä esim. vaahtomuovilla, sielläkö olisi hyvä laulajan laulella?

Ajaisiko paksut verhot joiden sisään sulkeutuisi saman asian?

Käytettävissä on runsaasti lasivillaa, puutavaraa ja kangasta, Tulisiko näillä hyvä lopputulos jos tekisin pehmustetut lasivillaseinät kangaspäällysteillä?

Tarve siis saada akustointi vain pelkästään laulua varten.

Minkälaiseen akustointiin laulun äänityksessä tulisi pyrkiä?
Henri Henri Olavi
19.04.2022 20:05:38
Miten demppi/minkä soundinen se tila on nyt? Mä äänitän laulua/spiikkejä/voice overia kerrostalossa. Mulla on sellainen tila joka on parvisängyn alla ja erotettuna olkkarista massiivisella lp-hyllyllä. Verhot on vielä sen tilan ja hyllyn välissä. Se on niin demppi, että en ole tarvinnut minkäänlaista akustista muokkausta siihen. Lisäksi mulla on käytettävissä sellainen mikin taakse laitettava vaahtomuovinen puolipallo jos tarvis.
Eepostelija
20.04.2022 07:40:16
Tila on olosuhteiden pakosta yhdistetty varasto/studio. Ei hirveästi heijastumia koska tavaraa on huoneessa paljon, mutta lievää resonointia matalilla taajuuksilla.

Todennäköisesti suljettu tila olisi ratkaisu mutta jos samaan lopputulokseen pääsee pienellä asennuksella jättäisi se tilan monikäyttöisemmäksi.

Mietin jo seinälle asennettuja saranoituja villaelementtejä jotka kääntäisi tarpeen tullen auki ja näin muodostuisi koppi.

Miksaus lähinnä kuulokkeilla. Sähkörummut/ kitara sekä midiä joten käytännössä pelkkä laulu tarvitsee huomiota.

Onko kukaan toteuttanut vastaavaa?
Einherjar
20.04.2022 12:10:21
Se nyt tietenkin tuo alakerran humina on sellainen erikseen mietittävä juttu, mutta molttonilla saa yllättävän hyvin kuosiin normaalisti tuollaiset lauluasiat.
Parikin kertaa olen törmännyt "suihkunurkkaus"-henkisiin viritelmiin, jossa on viritelty kattoon kiskot moltonille. Seinään toki tarvii myös akustointia/moltonia, mutta sitten vaan kiskoja pitkin "koppi kiinni" ja humpalle.
Ei jäänyt niistä ainakaan pahaa kerrottavaa. Toinen oli vieläpä rakennettu nurkkaan (jossa toki oli villaa bassonpoistoon), mutta toimi silti ihan kelvosti.
Laulun kannalta toki on oleellista saada se 200-500Hz alue toimimaan järkevästi. Moltonille se alkaa olemaan vähän hankalempaa yhdellä kerroksella, mutta se on sitten myös muusta huoneiston akustiikasta kiinni pikkasen myös. Jos tosin pitää saada jyrisevää bassoa laulajasta, niin se molton varmaan jää kevyeksi ja vuotaa alakerran liiaksi läpi.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Eepostelija
20.04.2022 13:04:58 (muokattu 20.04.2022 13:11:30)
Tuollainen moltton verho olikin uusi asia minulle kiitos vinkistä. Käytännöllisempi sellainen ainakin olisi kuin kovat puu/villaelementit.

Kun valmiina saatavilla on lasivillapaketteja auttaisivatko ne tohon bassoon jos niitä toisi laulunurkan yläosaan nurkkiin vaikka pari? Laulaisi sitten verhon takana villapaalien väliin jossa mikrofoni. Mustissa jätesäkeissä, sellaisiakin olisi valmiina runsain mitoin, olisivat näin silmällekin sopivat.

Olisiko kokonaiset villapaalit liioittelua, riittäisikö vähempikin villamäärä koska tilaa on rajallisesti?
askomiko
20.04.2022 14:41:35
Riippuu talostakin, mummolan yläkerta oli 100% valmis ilman mitään, tuntui suorastaan aavemaisen kaiuttomalta tilalta. Varmaan seinistä puhalsi vaan kaiken läpi, vinot katot ja rintamamiestalon höttömateriaalit.

Mitä tahansa teetkin niin älä villoita ulkoseiniä vasten mitään, talosi menee pilalle.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Einherjar
20.04.2022 14:57:11
Eepostelija: Tuollainen moltton verho olikin uusi asia minulle kiitos vinkistä. Käytännöllisempi sellainen ainakin olisi kuin kovat puu/villaelementit.

Se on toki näppärämpää, mutta kuten kaikessa akustoinnissa, massa on se tärkein tekijä. Moltoninkin suhteen pitää niitä g/m2-lukuja tarkkailla (150-200g/m2 kevyt molton, 300g/m2 normaali molton, 500g/m2 raskas molton). Eli mitä tiheämpi/raskaampi, niin sitä paremmin demppaus yltää matalemmalle.
Se molton ei siis välttämättä ole säästökeino aina, mutta ihan ok se tällaisiin kevyempiin ja liikuteltaviin ratkaisuihin on.

Olisiko kokonaiset villapaalit liioittelua, riittäisikö vähempikin villamäärä koska tilaa on rajallisesti?

Ei se varsinaisesti liioittelua ole, mutta tila yleensä tekee sitä rajoitusta ensin, kuten mainitsit. Tuolla minun mainitsemassa nurkka-versiossa oli tehty niin, että leikattu villasta kolmioita (tyyliin tasasivut 50cm, koska villa oli sen levyistä, eli neljä kolmiota per levy) ja ladottu niitä se nurkka täyteen. Siihen sitten oli laitettu listoilla kiva kangas, että kehtaa mikin takaa katsella. Pienemmälläkin kolmioilla varmasti pärjää, mutta tuolla se oli tehty näin villan koon vuoksi.
Nurkat on aina vähän pahoja basson kannalta, eli niistä kannattaa pitää vähän enemmän huolta.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Henri Henri Olavi
20.04.2022 14:59:39
Mikael: Mä oon onnistunut aika hyvin silleen, et oon avannut makuuhuoneessa vaatekaappien ovet, jolloin hyllyillä olevat vaatteet/peitot/lakanat ovat toimineet takaseinän vaimentimina.

Olen itse tehnyt samaa eräässä aiemmassa asunnossani.
KaRa
20.04.2022 16:25:16
Ei ainakaan suljettua koppia pidä olla ellei ole eristystarpeita. Hyvä vaan että ääneen saa tilavuutta.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Henri Henri Olavi
20.04.2022 16:30:43
Kyllä tosi demppi suljettu koppi on aivan todella hyvä laulun äänitykseen, mutta tapauskohatisesti toki. Joskus toimii muutkin ratkaisut.
KaRa
20.04.2022 16:39:11 (muokattu 20.04.2022 16:40:04)
Sellanen semidemppi. Komero jossa ovi auki.
Linkin parkkia taidettiin ainakin jossain vaiheessa äänittää näin.
Ja mikki komeroonpäin eli laulaja avonaiseen ovensuuhunpäin.
Eepostelija
20.04.2022 16:56:44
No just tämmönen on hakusessa että onko hyvä saada lauluääni äänitettyä ihan kuivana tai puhtaana miten sen sanoisi. Ja sitten tehdä kaikki vivahteet ja säädöt ihan tietokoneella. Vai toimiiko laulu paremmin just suuremmassa tilassa jne? Riippuu tietty tyylistäkin mutta selkeä suomenkieli lähinnä ja melodista rock/popkamaa.

Lauluääni tietenkin jumalainen luonnostaan, mutta miten siitä saisi vieläkin paremman?
Henri Henri Olavi
20.04.2022 16:59:32
Sehän riippuu mitä haetaan. Itse enimmäkseen tykkään ottaa mahd. dempisti ja kuivasti ja työstää soundin jälkikäteen just sellaiseksi kuin haluan.
Mikael
20.04.2022 18:55:20

Harvoin kotona on niin hyviä tiloja, ettäkö niiden tilasoundia kaipaisi äänitykseen. Toki varmasti poikkeuksiakin on, mutta keskimääräinen betonikuutio on asia mitä harvoin kaipaa :D
Fuzz is Clean!
KaRa
20.04.2022 18:58:18
Mikael: Harvoin kotona on niin hyviä tiloja, ettäkö niiden tilasoundia kaipaisi äänitykseen. Toki varmasti poikkeuksiakin on, mutta keskimääräinen betonikuutio on asia mitä harvoin kaipaa :D

Aloittaja ei ainakaan puhunut betonikuutiosta ja kuulemma heijastumiakaan ei juuri ole. Ja hyvin helpostihan sitä saa akustoitua tarpeeksi hyvin.
Mikael
20.04.2022 19:20:06

KaRa: Aloittaja ei ainakaan puhunut betonikuutiosta ja kuulemma heijastumiakaan ei juuri ole. Ja hyvin helpostihan sitä saa akustoitua tarpeeksi hyvin.

Totta ja "keskimääräinen betoikuutio" oli vähän huonosti humorinen yleiskäsite melko pienestä akusoimattomasta tilasta, jollaisen soundia en yleensä itse kaipaile, mutta toki jos tuotanoon ja omaan makuun sopii, niin eihän siinä mitään estettä tietenkään ole.
Fuzz is Clean!
anapena
21.04.2022 12:33:09
Mikael: Mä oon onnistunut aika hyvin silleen, et oon avannut makuuhuoneessa vaatekaappien ovet, jolloin hyllyillä olevat vaatteet/peitot/lakanat ovat toimineet takaseinän vaimentimina. Sit lisäksi oon ripustanut peitot niiden avattujen ovien päälle (myös yläpuolelle) ja laittanut ne ei-90/180-asteen kulmaan toisiinsa nähden. Mikki ovien väliin ja siinä sitä on valmis laulukoppi ja ainakin mun tarpeisiin riittävän demppi, joskaan ei kovin kaunis. On myös hetkessä purettu ja kuin ei ikinä ollutkaan :D

Samiksii. Tosin nostelin lisäksi pari akustiikkalevyä piipun rappausta vasten.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jucciz
21.04.2022 22:21:31 (muokattu 26.04.2022 03:26:46)
Täällä äänitetään lauluja sillai, että tila (joka toimii myös mm. rumpuäänitystilana) on rajattu raskaalla (500 g/m) moltonilla...

https://www.thomann.de/fi/stairville_curtain_500g_m_creme.htm

... vieläpä leveytensä puolesta hieman ylimitoitetusti, jolloin se saa rypyttyä = parempi. Katossa on 50 mm paksuja akustointilevyjä roikkumassa n. 10 cm ilmaraolla, itse sisäkatto on Halltex-levyä, joka sekin on materiaalina sangen jees. Lattialla on toki myös paksu matto. Lisäksi käytän mikin ympärillä yleensä kaiken varalta sE Electronics Spacea ...

https://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter_space.htm

... joten takuulla ei tule liikaa huonekaikuja, vaan saadaan varmasti riittävän demppi lähtösoundi.
Pauli Lappalainen
25.04.2022 15:32:15 (muokattu 25.04.2022 15:33:14)
Jucciz: Katossa on 50 mm paksuja akustointilevyjä roikkumassa n. 10 cm ilmaraolla, itse sisäkatto on haldex-levyä, joka sekin on materiaalina sangen jees. Lattialla on toki myös paksu matto..

Sisäkatto lienee kuitenkin Halltex- eli puukuitulevyä.

https://www.halltex.fi/tuotteet/kartano

Tuskin kukaan on tehnyt kattoa tuollaisista:

http://www.autowiki.fi/index.php/Lamellikytkin

Saivarterlu päättyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)