Aihe: Makuasiat, mikä soittokamoissa sinut sytyttää?
1 2 3 4 5
Tympee Huttunen
18.04.2022 21:59:33
Mikko1978: Ymmärtääkseni tuo on vain yksinkertainen muuntaja, joka nostaa jännitettä ja sen lisäksi tiputtaa mikin resonanssitaajuutta. Vanha keksintö, mutta nyt taitaa olla ensimmäistä kertaa keskihintaisessa kitarassa laajemmin tarjolla.

Joo, tuohon suuntaan itsekin ymmärsin. Osa puhuu boostista ja minusta se kuulosti vähän kuin olisi alapäätä tullut lisää. Gretcheissä tainnut olla vastaavia joskus.
WanhaWetäjä
18.04.2022 23:11:50

Tympee Huttunen: stratokopio. Esim noi uudet Revstarit on jotenkin upeita: tolkuttoman hienosti pyöristetyt rosterinauhat, kaulassa hiilikuituvahvikkeet sisällä, väittävät että kevennysporauksetkin on suunniteltu niin, että niistä olisi soinnillista hyötyä (totta tai ei, mutta ne ei ole vain reikiä). Kaulassa mattapinta ja ainoa puute on lukkovirittimien puute, jonka voi itse korjata. Tarjolla on P90 ja humbucker mallit ja molemmissa viisiasentoisen kytkimen väliasennot laittavat vastavaiheeseen. Lisäksi mukana kytkennässä on jonkinlainen passiivinen boosti, joka tekee soundille "jotain". Myös värimaailmat ovat upeita vaikka bodyn saattaa herättää ristiriitaisia tunteita. Tuollaisista kokonaisuuksista pidän.

Mielenkiintoni hieman heräsi vaikka omistankin laadukkaan "vintage" Yamaha SG 2000 vasurin, just tänään huomasin että tuota standardia Revstaria saa vasurina kahta väriä, kokomustaa tai sinistä "ralliraidoilla". Kevennykset kiinnostaa keikkoja aatellen, vois ottaa kakkoskitaraksi GAS telen rinnalle kun tuo SG painaa turhan paljon. Noita kalliimpia saa vissiin customoituinakin, voisi kuvitella että ko merkin mannekiinit kuten Matteo Mancuso ja Chris Buck, miksei Jack Thammaratkin vetävät customeilla.

Yamahasta mieleen, tulipa tämäkin nähtyä eli noitakin on joskus myynnissä. https://reverb.com/item/51140041-ya … -1983-sunburst-lefty-lh-left-handed Verrokkina tuossa esim vasuri Gibson 335, yli tonni lisää hintaa, joopa joo.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
msalama
18.04.2022 23:50:52

Hyvä Tele sytyttää aina. Ja mitä vanhempi sen parempi.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Mikko1978
19.04.2022 08:44:45
Tympee Huttunen: Joo, tuohon suuntaan itsekin ymmärsin. Osa puhuu boostista ja minusta se kuulosti vähän kuin olisi alapäätä tullut lisää. Gretcheissä tainnut olla vastaavia joskus.

Resonanssipiikkiä ja sen alapuolisia taajuuksia nuo tosiaan boostaavat ja leikkaavat yläpäätä. Mitä enemmän boostia, sitä alemmaksi piikki siirtyy.
Snapo
19.04.2022 09:01:08
Sähkökitarassa sytyttää akustinen sointi ja sen aiheuttama värinä kädessä/kehossa, kyllä vaan. Tämä antaa huomattavan mojoboostin ja siinä kohtaa moni muu asia jää kakkoseksi, omasta mielestä siis. Parhaimmassa tapauksessa hyvin soiva mutta juurtuneista mieltymyksistä poikkeava kitara inspiroi soittamaan jotain ihan muunlaista juttua mihin on yleensä tottunut.

Monen mielestä ulkonäkö on tärkein ominaisuus. Tätäkin reittiä oon koittanut useamman kerran mutta alkuhuuman jälkeen ennen pitkään silmä turtuu ja tämän yli ajaa muut seikat. Ja nyt siis puhun kitaroista vaikka pätee kyllä muillakin rintamilla :D
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
opel99
19.04.2022 09:23:39
Snapo: Sähkökitarassa sytyttää akustinen sointi ja sen aiheuttama värinä kädessä/kehossa, kyllä vaan. Tämä antaa huomattavan mojoboostin ja siinä kohtaa moni muu asia jää kakkoseksi, omasta mielestä siis. Parhaimmassa tapauksessa hyvin soiva mutta juurtuneista mieltymyksistä poikkeava kitara inspiroi soittamaan jotain ihan muunlaista juttua mihin on yleensä tottunut.

Monen mielestä ulkonäkö on tärkein ominaisuus. Tätäkin reittiä oon koittanut useamman kerran mutta alkuhuuman jälkeen ennen pitkään silmä turtuu ja tämän yli ajaa muut seikat. Ja nyt siis puhun kitaroista vaikka pätee kyllä muillakin rintamilla :D

ja plussa tästä,vaikka stratomalliset soittimet on mulla lähellä sydäntä niin esim mainitsemasi akustinen saundi on kans mullekin merkitsevä asia kun paljon tulee rämpyteltyä sohvalla ihan akustisesti sähkistä
ei se ikä vaan asenne
PIM
19.04.2022 09:40:08 (muokattu 19.04.2022 09:40:41)
Yleisesti kaikkia vehkeitä koskien halpa hinta, mielellään alle 200e eikä missään nimessä yli 300e. Jos eritysesti kitaroista puhutaan niin lehmusbody, perinnehenkisyys pienellä twistillä, keveys, mutta vibratalla ihan ehdoton no-no, ellei nyt satu bigsby olemaan, mutta harvemmin tässä hintaluokassa eteen tulee.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Haeroe
19.04.2022 10:44:58

Tämäpä onkin mielenkiintoinen topikki. Laittaa oikein miettimään, mitkä omista mieltymyksistä on "faktoja".

- Rosterinauhat - luistavat paremmin lähes järjestään verrattuna nikkeliin. Onko tämä "faktaa" vai makuasia?

- isot nauhat - bendit on helpompia. "Fakta" vai mielipide?

- Les Paul - käsi ei pääse rentoon soittoasentoon varsinkaan istuessa -> Lespoissa on huono ergonomia verrattuna moneen muuhun sähkömyrkyttimeen. "Fakta" vai mielipide?

- lapa pitää olla - selkeesti makuasia.

- Hevisuunnikkaat on no-no - selkeesti makuasia.

- Straton saundi sytyttää - selkeesti makuasia

- Les Paulin saundi sytyttää - selkeesti makuasia

- paksuhko kaula pienillä olkapäillä - tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Jos on kaksi täysin identtistä ihmistä fyysisiltä ominaisuuksiltaan (raajojen pituus, käsien koko etc.), onko heille samanlainen kaula + otelauta paras?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Tympee Huttunen
19.04.2022 10:50:44
WanhaWetäjä: Mielenkiintoni hieman heräsi vaikka omistankin laadukkaan "vintage" Yamaha SG 2000 vasurin, just tänään huomasin että tuota standardia Revstaria saa vasurina kahta väriä, kokomustaa tai sinistä "ralliraidoilla". Kevennykset kiinnostaa keikkoja aatellen, vois ottaa kakkoskitaraksi GAS telen rinnalle kun tuo SG painaa turhan paljon. Noita kalliimpia saa vissiin customoituinakin, voisi kuvitella että ko merkin mannekiinit kuten Matteo Mancuso ja Chris Buck, miksei Jack Thammaratkin vetävät customeilla.

Yamahasta mieleen, tulipa tämäkin nähtyä eli noitakin on joskus myynnissä. https://reverb.com/item/51140041-ya … -1983-sunburst-lefty-lh-left-handed Verrokkina tuossa esim vasuri Gibson 335, yli tonni lisää hintaa, joopa joo.

Muistelen silti ettei tuo Revstar mikään kovin kevyt ole. Luulisi SG:n ehdottomasti olla kevyempi.

SG:ssä itseäni säväyttää se jos ja kun kaula on paksu ja kitara on yhtä "kaulaa".
PekkaM
19.04.2022 10:56:22
Jonttu:

Sama myös kalliissa Ibanezin J.Customeissa missä on mielettömän upeat vastaavaat kannet ja sitten ollaan tehty "ei jaksa taivuttaa kantta"-contour.
esim: https://www.ebay.com/itm/3539677853 … h=item526a1fc5a7:g:rLoAAOSwLcxiAm17

Flattiä on kivempi soittaa kun on tällainen kanteen tukeutuja. Olen kuullut jonkun sanovan, että inhoaa soittaa kaarevakantista samasta syystä. Muodon ei pidä mennä toiminnallisuuden edellä mutta molempia tehdään ja kummallekin on ystävänsä.

Silti täytyy sanoa, että oma J.Custom RGA on erittäin hyvä soitettava.
Jonttu
19.04.2022 12:51:14 (muokattu 19.04.2022 12:52:07)

PekkaM: Flattiä on kivempi soittaa kun on tällainen kanteen tukeutuja. Olen kuullut jonkun sanovan, että inhoaa soittaa kaarevakantista samasta syystä. Muodon ei pidä mennä toiminnallisuuden edellä mutta molempia tehdään ja kummallekin on ystävänsä.

Silti täytyy sanoa, että oma J.Custom RGA on erittäin hyvä soitettava.

Sama viistehän tossa on mutta ilman kansimateriaalia?
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
BugBadWolf
19.04.2022 13:09:47
PIM: Yleisesti kaikkia vehkeitä koskien halpa hinta, mielellään alle 200e...

Mitäs sitten tapahtuu, jos havaitset ettei 200:n budjetti kerta kaikkiaan riitä vaan pitää kaivaa tonni?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
PIM
19.04.2022 14:36:52
BugBadWolf: Mitäs sitten tapahtuu, jos havaitset ettei 200:n budjetti kerta kaikkiaan riitä vaan pitää kaivaa tonni?

Saa sit joku muu kaivaa sen tonnin. Jos oikeen lähtee miettiin, niin mun keikkasetissä ei ole yhtään komponenttia, joka olis edes lähelle 300 euroa maksanut. Voxin MV Boutique 50W nuppi maksoi 150e, 2x10" kaapista maksoin 500 markka-aikaan, Nux Cerberus multipaavosta 170e, Nux Core Komp 70e ja HB TE-90 FLT Orange, Red ja Black Blastit 130e/kpl.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Mikko1978
19.04.2022 18:18:52
Kitarassa pitää olla olla soundissa jotain omaa. Jotain sellaista, mikä jää mieleen. Aikoinaan tuli haettua monitoimityökaluja, mutta nykyisin pidän jopa enemmän siitä ajatuksesta, että yhdellä kitaralla on yksipuolinen mutta vahva identiteetti. Soittotatsi pitää toistua hyvin läpi ja resonoitia pitää olla.

Käpäliin sopivuus karsii mulla tosi paljon. Moderni-C ei kaulaprofiilina ole mun juttu ja sitä littanammat profiilit kierrän kaukaa. Boatneck ja pulska-C toimivat parhaiten. Kunhan olkapäät ovat matalat, niin vahvuutta kaulalla saa olla esim. tuuma.

Visuaalisesti en oikein välitä isoäidin lipastoa muistuttavista korkeakiiltoisista kuviopuista tai kultauksista. Jotenkin tuo estetiikka ei pure muhun oikein missään. En valitsisi keittiöönkään mitään tunkkaisia mahonkotasoja ja kullitettuja vetimiä. Maanläheisempi ja simppelimpi tyyli puhuttelevat enemmän.

Yksinkertaisuus myös rakenteessa puhuttelee. Samoin suurensti arvostamani Leo Fenderin kädenjälki ja perintö puhettelevat.
horseface
19.04.2022 18:52:16
Yksi sytyttäjä on perinteinen muotokieli. Les Paul, tele, strato, Firebird, ES-335 himottavat, osan omistan, osan haluan ja osaa en edes harkitse (tarvitsemisesta puhumattakaan) mutta tykkään. Samoin rosterinauhat, niistä on vaikea palata.

Putkivehkeet; siinä, missä moni pienentää tai keventää kamojaan, minä näköjään tähtään edelleen stadionille. Mutta eihän half stackia ole pakko luukuttaa täysillä, vaikka sen pizzeriaan veisikin.

Irrationaalinen turn off on nupin yläosassa sijaitseva kontrollipaneeli plexityylisen alaosan sijasta. Yleensäkin on kiva, että kamat myös näyttää makeilta.

Huomaan olevani pinnallinen ja vanhanaikainen.
Huutamalla ne asiat selviää.
Jonttu
19.04.2022 20:01:05

Mikko1978: Kannen kanssa mätsäävän viilun laittaminen noiden Suhrien Fenderiltä perittyyn lapaan on hankalaa. Siksi varmaan ovat tyytyneet vain maalaamaa lavan mustaksi. Itse en tuosta ongelmaa saa. Les Paulkin mustine lapoineeen on noiden loimukansikitaroiden äiti ja isä, enkä oikein usko, että loimuviilulapa tekisi LP:stä yhtään nätimpää.

Tuossa linkin ei oikein miellytä munkaan silmää, mutta jos rungon ja kannen sävyt osuvat kohdilleen, niin viisteistä pilkottava runko voi olla milestäni ihan hienon näköinen. Ainakin tuolla saa modenia ilmettä kitaraan. Sinällään ihan kiva, että välillä tulee jotain uuttakin kehiin eikä aina vain kierrätetä samoja vanhoja juttuja. Sitä perinteistä lookia on kyllä tarjolla.

https://twitter.com/kiesel_guitars/status/1317887682303971332

https://images.reverb.com/image/upl … 1572149593/e398soi4gpmspbx3ytne.jpg

Siinä onkin se juttu että Lessu mustalla lavalla ei häiritse minua yhtään, mutta noissa stratoissa/johdannaisten lavoissa mätsäämättömyys häiritsee ihan helvetisti :D

Tossa Kieselissä se ei ole ollenkaan niin paha,
totta turiset :)
Jonttu
19.04.2022 20:04:28

Rosterinauhat - luistavat paremmin lähes järjestään verrattuna nikkeliin. Onko tämä "faktaa" vai makuasia?

Faktaa

- isot nauhat - bendit on helpompia. "Fakta" vai mielipide?

Kaulan radius vaikuttanee myös oman bendaustekniikan ohella.

Mutta henk.koht suosin kyllä isoja nauhoja.
PekkaM
19.04.2022 20:55:30
Jonttu: Sama viistehän tossa on mutta ilman kansimateriaalia?

Pitempi matka kanteen siinä missä pidän sormiani. Toisin sanoen, kauempana sivussa kielistä, on kielet korkeammalla suhteessa kanteen.
BugBadWolf
19.04.2022 22:58:46
PIM:...Jos oikeen lähtee miettiin, niin mun keikkasetissä ei...

Sikäli, kun en väärin tulkinnut profiilisi antimia, joskus on saattanut olla toiset ajatukset.

Onkohan minulla muuten pointtia tässä? Taisi liittyä jotenkin 300€:n vuosikertapleksiin, jos oli.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)