fox 12.04.2022 23:39:48 (muokattu 13.04.2022 01:26:34) | |
---|
Mikko1978:Carlos Santana oli vielä Ibanez-kaudellaan samaa mieltä, mutta Paul Reed Smith opetti sen, että kyllä kevytkin kitara voi soida. Vissiin jotenkuten Varlos on nuo PRS:tkin saanut laulamaan. Carloksella oli kyllä aikasemminkin "kevyempiä" skeboja, niinku nyt vaikka SG.. ;) L-6S pikkuisen painavampi, ja melko pitkäänhän oli tuo Iba Artistin näkönen Yamahan SG 2000 (tai kuten USA:ssa oli sanottava, SBG 2000) Tuo Yamahan on kiinnostava rakenteeltaan. Ibanez Artistia eikä muutakaan Ibanezia ei kyllä ollut. Mutta olipas Santanalla kyllä Gibsonin LP Custom vuosimallia 1968 ja käytössä 1971 - 1973. Jos nyt tuossa otsikon aiheessa likimain pysytään. Edith Piaf: tsekattu tuo LP Customi. |
gunnar 13.04.2022 01:35:33 | |
---|
marke-: Arvo. Soitannallisia etuja voi myös olla joidenkin mielestä, mutta yleensä - ei aina - Customit painaa enemmän ja painavat kitarat on huonoja. Richlite on hyvä speksi, Ebenit halkee. Se että Custom painaa enemmän on minusta myytti jos siis verrataan samanikäiseen standardiin? Taitaa olla monesti päinvastoin, eli stankut painavampia. Mun 1990 Custom on 4,2kg, ei paha! Ei oo myöskään Ebenit haljennu? |
fox 13.04.2022 02:05:45 | |
---|
gunnar: Se että Custom painaa enemmän on minusta myytti jos siis verrataan samanikäiseen standardiin? Taitaa olla monesti päinvastoin, eli stankut painavampia. Mun 1990 Custom on 4,2kg, ei paha! Ei oo myöskään Ebenit haljennu? Mun Heritage-Stankku painaa 4,5 kg, verrokkina Ibanez Artist AR 300 4,7 kg.. Tuolla aiemmin pohdiskeltiin että minkähän vuoksi nuo "uudemmat" LP Customit tehdään nykyään tuolla CS-puolella.. Taitaapa syynä olla se, että kyseessä kun on pienemmissä määrissä (eli Gibson-maisesti ns. batcheissa) tehtävät soittimet, niin nykyään ei tuolla isompien sarjojen puolella voida tehdä. Sama syy, kuin aiemmin kaikki vasurit siirtyivät tuonne CS-puolelle. Uudemmat tehtaat kun ovat kaikki ns. "hard tool facilityja" tuotantolinjojen puolesta, toisin kuin jo historiaan vaipunut Kalamazoo, joka oli "soft tool facility" eli siellä pystyttiin joustavasti tekemään lyhyttäkin sarjaa. |
ontoksi koverrettu Lessu ei ole enää sitä No eihän se oikein olekaan, samaa mieltä ja samaa mieltä tuosta painostakin - tai ainakin niin, ettei mua ole mitkään viiden kilon Norlinitkaan haitanneet pätkääkään koska selkä kestää näköjään hyvin vanhemmitenkin (koputtaa puuta). Mutta jänskää silti, että em. Epi soi kanssa pitkään, hyvin ja lujaa eikä se painanut varmasti kolmea kiloa enempää! No, kummaa henkimaailmaa nämä... Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
Kefiiri 13.04.2022 07:33:09 | |
---|
hallu: E: piti sanomani, että mun mielestä tai kokemuksen mukaan kevennykset vaikuttavat soundiin paljon enemmän kuin puiden painoerot, jotka on muutenkin mulle vähän mysteeri. Tämä voi olla faktaa. Ontoksi kaikerretun kitaran rakenne lähestyy puoliakustista, ja onhan puoliakustinen usein atakin ja sustainin suhteen erilainen kuin umpipuukitara. En ole musiikin asiantuntija. |
JMKM 14.04.2022 06:44:59 | |
---|
Kefiiri: Tämä voi olla faktaa. Ontoksi kaikerretun kitaran rakenne lähestyy puoliakustista, ja onhan puoliakustinen usein atakin ja sustainin suhteen erilainen kuin umpipuukitara. Efekti syntyy kevennysporausten tai onteloinnin vaikutuksesta kappaleen massaan ja siten sen värähtelyominaisuuksiin (mm. ominaisvärätelytaajuus). Ainevahvuudet on kuitenkin vielä niin paksuja ettei esim. kansi soi tai kevennyskairaukset oikein toimi kaikukoppana niinkuin vaikka puoliakustisessa. Vastaavat enemmänki elektroniikkapoteroa tai muuta routtausta. |
Kefiiri 14.04.2022 08:07:01 (muokattu 14.04.2022 08:07:12) | |
---|
Ilahduttavan selkeä analyysi! Juu eiväthän ne ontelot kitarasta puoliakustista tee eikä eroa umpipuiseen välttämättä huomaa mistään. Mutta eikös onkaloiden vaikutus silti voi olla soinnin suhteen tietyn suuntainen verrattuna painoon, jonka vaikutusta on vaikea yksiselitteisesti määritellä? Kohta varmaan avataan ketju "painon vaikutus kitaran sointiin" :) En ole musiikin asiantuntija. |
Kuha 14.04.2022 09:02:07 | |
---|
Pari päivää sitten kokeilin kevennysporattua faded Les Paulia. Se oli ilahduttavan hyvä soitin kaikin puolin, en havainnut mitään sustain-ongelmaakaan. Old Fenders never die |
msalama 14.04.2022 10:53:14 | |
---|
"painon vaikutus kitaran sointiin" Saamasi pitää. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
marke- 21.04.2022 13:33:10 | |
---|
Eipä juu käytettyjä Customeita taas vilahtele ihan hirveesti. Vaasassa oli just viikonloppuna yksi totaalisen ylihalpa, mutta väärän värinen ja painoinen. 4,6 uudesta taitaa olla liikaa (?) |
kalmerk 24.04.2022 10:37:23 | |
---|
Kiitos kaikille, kuka miettisi mukaan asiaa. Nyt olen ottanut selvää niistä Gibsoneistä ja katson oma SG Standardiakin eri "silmillä". Tuo tarina päättyi näin, että ostetiin pois enne kun ehtisin, mutta ei se haittaa, kun päättös on synynyt, että täytyisi saada taloon yksi Gibsoni lisäksi. Katsoin niitä Slash signatureja, mutta se on aikaa yläkanttiin, parisataa lisää ja saa ES-335-sen. Näin se mopo vaan karkaa käsistä... |