Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen aloittelu
1
Moikkulis
06.04.2022 18:13:18 (muokattu 06.04.2022 18:52:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille!
Tässä hieman selailin forumia ja osa löytyneistä aiheista oli jo hieman aikansa eläneitä. Elikkä tiivistettynä pari kysymystä olisi. Olen siis innostunut akustisen soittelusta. Sanoituksia olen kirjoitellut jo muutaman vuoden aina jonkin biisin inspiraatiosta ja nyt olisi tarkoitus alkaa rakentamaan sitä itse kappaletta näille sanoille. Tällä hetkellä käytän jotain tori.fi ostettua "midi school, sound of wood made in DDR" aikaista acustista kitaraa. Onkohan tämä edes kelpopeli soittelun aloitteluun? Kitaroista hyvin vähän tällä hetkellä tiedän, joten ottaisin mielelläni vastaan ideoita. Myös uusi kitara on käynyt mielessäni budjetilla 150-300€. Onko tähän mitään ideaa vai kannattaako tätä nykyistä aloittelua harjoitella vielä tällä nykyisin omistamallani versiolla?
 
Edit: Lisäyksenä olen siis Torista etsinyt vaihtoehtoista kitaraa ja Greg bennett akustinen kitara mallia D-5CE olisi suht edullisesti, mutta tästäkään ei tietoa ole onko passeli peli näin aloitteluun.
 
Kiitos
 
basisti1971
07.04.2022 08:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 
Ensikitara on aina hankala etenkin akustisena, pitäisi olla niin helpposoittoinen ettei innostus heti alkuunsa sammu.
 
Merkki/brändi ei etenkään tuossa hintaluokassa vaikuta piirun vertaa, huonoissa säädöissä oleva tai rikkinäinen/valmistusviallinen yksilö tappaa innon alta aikayksikön, oli valmistaja mikä tahansa.
 
Harppisaksassa tehtiin ihan kohtuullistakin instrumenttiosastoa -jos toki suunnitelmatalousvetoistakin- joten pelkästään sen vuoksi tuota sulla jo olevaa kitaraakaan ei kannata pelkän valmistusmaan perusteella suinpäin hylätä.
Joistain löytyy myös säädettäväkulmaista kaulaa ymv. erikoisrakenteita, jotka saattavat helpottaa säätöihin saamista.
 
Vanhempaa akustista osastoa puoltaa sekin että joku on saattanut tehdä melkoisenkin työn että olisi soittokunnossa, ja käänteislogiikalla se että on edelleen olemassa eikä tuhottu puoltaisi tuota oletusta.
Saahan joistain (ei kaikista järjellisellä panostuksella) Landoloistakin hierottua soittopelejä joten miksei noistakin.
 
Olennaisinta olisikin mun mielestä jollain tapaa määritellä kuinka hyvin tuo nykyinen kitarasi on säädöissään.
Netistä löytyvin ohjein voit itsekin mittailla kaulan kaarevuutta ja kielten korkeutta satulassa ja otelaudan päältä eri kohdista, mutta johtuen akustisten rajallisista ja usein haastavista säätömahdollisuuksista, mahdollinen säätötarve olisi mun mielestä ainakin ekalla kerralla syytä ulkoistaa.
Jos kaula on kovasti notkolla, kaularautaa (jos sellainen on) voi kevyesti koittaa säätää, jos kaula ei suoristu tai mutteri on jumissa, väkisin ei kannata vääntää.
Samoin satulan uria (jollei ole nollanauhalla varustettu) voi madaltaa/korottaa tai nakerrella vaikka uuden satulan, tallanluuta madaltaa tai vaihtaa jne.
 
Toisaalta, jos "uusi" instrumentti vastustamattomasti polttelee, vaihtoehtoa uuden hankkimiselle ei oikein ole.
Noviisille iirikseenpissityksi tulemisen vaara on aina suuri, joten yksityiseltä en suosittele ainakaan ilman asiantuntija-apua halpisakustista ostamaan.
Eli liikkestä uusi ainakin sinnepin mieleiseksi säädettynä, tai kokeneempi kaveri mukaan ostoksille jos yksityiseltä käytettyä harkitset.
 
Soittelun iloa.
 
T:Samuli
 
73nd3r
07.04.2022 10:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan äärettömän hyvin käytettyä rahaa olisi käyttää kitara ammattilaisella säädettävänä. Voi tuntua suhteettomalta laittaa edullisen kitaran hinnan puolikas/kolmannes säätöön, mutta suosittelen.
 
Moikkulis
07.04.2022 16:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia Samulille kattavasta vastauksesta! Koitan katsella paikkakunnalta, josko täällä joku löytyisi katsomaan kitaran ns. soittokuntoon. Yusician äppillä olen sitä viritellyt ja harjoitellut. Tällä hetkellä myös mietinnässä aloittaa rockwayn verkkokoulu? Onkohan tästä hyötyä ? Laittelen vielä alle kuvia kitarasta, jos näistä selviäisi enemmän.
 
https://ibb.co/FJtW40c
https://ibb.co/nRTG6BD
https://ibb.co/pZYm0yq
https://ibb.co/y0Qdg1r
https://ibb.co/m800dNr
 
basisti1971
09.04.2022 08:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Moikkulis: Kiitoksia Samulille kattavasta vastauksesta!
 
Ole hyvä.
 

 
Moikkulis: Koitan katsella paikkakunnalta, josko täällä joku löytyisi katsomaan kitaran ns. soittokuntoon. Yusician äppillä olen sitä viritellyt ja harjoitellut.
 
Suosittelen, vaikkakin se että on nylonkielinen vähentää säätökohteita ja tavallaan sitämyöden helpottaa itse säätämistä.
 
Paikkakunta kannattaa myös laittaa jäsenkuvaukseen, tuosta on paljon hyötyä ja vähän tai ei lankaan haittaa.
 

 
Moikkulis: Tällä hetkellä myös mietinnässä aloittaa rockwayn verkkokoulu? Onkohan tästä hyötyä ?
 
Ei kokemusta.
Jotkut tuota kehuu ja toiset haukkuu kuten jo ennen someaikaakin oli tapana, joten kannattaa käyttää hyväkseen ilmaista kokeilujaksoa joka tuolla(kin) muistaakseni on.
 
Youtubesta löytyy varmasti myös opetusvideoita, mutta koska en kohderyhmään kuulu, ei kokemusta noistakaan.
 

 
Moikkulis: Laittelen vielä alle kuvia kitarasta, jos näistä selviäisi enemmän.
 
https://ibb.co/FJtW40c
https://ibb.co/nRTG6BD
https://ibb.co/pZYm0yq
https://ibb.co/y0Qdg1r
https://ibb.co/m800dNr

 
Selviää kyllä.
 
Päälimmäisenä se että onkin nylonkielinen, aina automaattisesti olettaa että puhutaan teräskielisestä.
Peruskouluaikojen Landola-antipatiat 80-luvulta aiheuttanevat edelleen sen että olettaa ihmisten suosivan teräskielistä vaikkei noin tietenkään ole :).
 
Nylonkielisyys on sekä siunaus että kirous, ja monasti samoista syistä.
 
Hyvää nylonkielissä aloittelijan kannalta on se että kielet ovat paksuja ja suhteessa teräskieliin löysiä joten sormenpäät eivät ole läheskään yhtä vahvasti koetuksella harrastuksen alkumetreillä kuin teräskielisissä.
 
Vaikka säädöt olisivat vahvastikin pielessä (=kielet korkealla) soittaminen ei ole ylivoimaisen vaikeaa.
Toki hyvin säädetyllä on helpompaa, joten siihen on syytä pyrkiä.
 
Toisaalta sävelkorkeuden muutos kieltä otelaudan poikki venyttämällä on hankalaa tai mahdotonta, vaikka kuinka venyttäisi ei sävelkorkeus juurikaan muutu, ja punottujen kielten punos rispaantuu alta aikayksikön.
 

 
Kaulan kaarevuuden säätöön nylonkielisyydellä on suuri merkitys, koska pääsääntöisesti noissa ei ole säädettävää kaularautaa (jonkinlainen jäykisterakenne kuitenkin lähes poikkeuksetta) joten nauhalinjan kaarevuutta ei voi helposti säätää.
Koveran kanssa voi yleensä vielä elää kunhan ei kovin korkealta otelaudalta tunne tarvetta soittaa, mutta kupera vaatii joko nauhalinjan tai yleensä otelaudan pinnan uudelleentyöstämistä.
 
Jos leveätä otelautaa/paksua kaulaa ja sitä ettei otelaudassa ole sädettä lainkaan eli on tasainen ei pidä ongelmana eikä haasteena, on aloittelijan näkökulmasta aikalailla sama kummalla aloittaa perussoiton.
 

 
Satula tuohon sun instrumenttiin on syytä vaih(dat)taa.
Vaikka noinkin toki korjata ja tuolla tapaa korjatulla soittaa voi, helpottaa huomattavasti otelautakäden motoriikan harjoittelemista kun kielivälit ovat samat.
Valmiiksikolotut muoviaihiot joilla aloittelija pärjää vallan hienosti eivät montaa euroa maksa, ja usein menevät hyvin pienellä alapinnasta hiomisella paikoilleen.
Perus työ soitinkorjaajalle -oli sitten ammattilainen tai amatööri- joten tuskin montaa kymppiä kustantaa jos mitään muuta korjattavaa ei löydy.
 
T:Samuli
 
jamaunula
10.04.2022 09:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
Tässä tullut jo hyviä pointteja mutta haluaisin lisätä yhden asian.
Jos, mikäli päädyt hankkimaan "uuden" kitaran suosittelen lämpimästi katsomaan käytettyjä vaihtoehtoja.
Kitara kun on tehty soitettavaksi niin se ei siitä varsinaisesti kulu, tai siis saattaa kulua mutta siitä ei ole haittaa.
Käytetyt kitarat on usein säädetty jo kuntoon sekä muutenkin edullisempia joten on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Toki ostoksille voi olla hyvä ottaa joku kaveri mukaan mikäli ei itse vielä ole kitaroihin pahemmin perehtynyt niin välttyy suurimmilta huijaus yrityksiltä.
 
Moikkulis
10.04.2022 10:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jamaunula: Moro,
Tässä tullut jo hyviä pointteja mutta haluaisin lisätä yhden asian.
Jos, mikäli päädyt hankkimaan "uuden" kitaran suosittelen lämpimästi katsomaan käytettyjä vaihtoehtoja.
Kitara kun on tehty soitettavaksi niin se ei siitä varsinaisesti kulu, tai siis saattaa kulua mutta siitä ei ole haittaa.
Käytetyt kitarat on usein säädetty jo kuntoon sekä muutenkin edullisempia joten on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Toki ostoksille voi olla hyvä ottaa joku kaveri mukaan mikäli ei itse vielä ole kitaroihin pahemmin perehtynyt niin välttyy suurimmilta huijaus yrityksiltä.

 

 
Hei ja kiitoksia myös vastauksesta! Tuo käytetyn osto on käynyt mielessä, mutta ongelmana juurikin on se, ettei ole lähipiirissä sellaista joka ymmärtäisi kitaran päälle perusteellisesti. Kävin liikkeessä kysymässä ja siinä keskusteltiin asiasta ja tavoitteista ja esille nousi nämä kaksi vaihtoehtoa
 
Tanglewood TW4 E & Takamine GN20CE-NS elektroakustiset teräskieliset. Onko nämä nyt teidän mielestä sellaisia millä kannattaa lähteä liikkeelle? Ajatus tietenkin olisi ettei tarvitsisi vaihtaa heti kitaraa ja se olisi sellainen millä jopa kappaleita voisi soitella, joka on ehkä se isoin tavoite.
 
73nd3r
10.04.2022 11:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin noita kuvia, ja toi on niitä myöhemmän pään (luulisin että loppu70- tai 80-luvulta) "Kontrollerad av Levin" koulukitaroita, joita laadun puolesta voi verrata Landolan vastaaviin (se ei siis välttämättä ole hyvä juttu).
Satula kaipaa ankarasti vaihtoa, tallassakin näkyis olevan kulumaa. Molemmat on helppoja vaihtaa, mutta jos aloittelijana itse rupeaa hommaan niin helposti soitto jää ja juttu muuttuu/juuttuu projektiksi. Ja ammattilaisella teetettynä maksaa noin 2x kitaran arvon, eli siinä ja siinä kannattaako.
 
Kuvien jälkeen olin jo ehottamassa että käytä mieluummin rahat uuteen (tai uuteen käytettyyn) kitaraan, mutta kerkesit itse ensin ;)
Kumpikin noista sun mainitsemista on täysin kelpoja soiton aloittamiseen, ja harrastuksen jatkuessa pysyy varmasti käytössä mahdollisten uushankintojen rinnalla.
 
peteihis
10.04.2022 11:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän off topic mutta pari juttua tulee näistä keskusteluista aina mieleen:
 
Ymmärrän kyllä sitkeästi joissain piireissä elävän "Landola-antipaitian" mutta se nyt voisi koskea mitä tahansa perukoulutasoista kitaraa. Itse opettelin soittamaan nylonkielisellä Landolalla, jossa ei ole päälle 40 vuodessa ollut koskaan mitään vikaa. Sointi on itseasiassa viety tavaomaisesta puukitarasta pikkuisen flamenco kitaran suuntaan. Tuosta aina pidin verrattuna muihin mitä tuli milloin missäkin vastaan vaikka asialle ei minulla silloin vielä ollut nimeä. Kielitin Landolaa uudestaan viime syksynä ja vehje on aivan täydellisissä säädöissä vaikka sille ei ole koskaan tehty yhtään mitään. -- Ainoo, että virityskoineistojen tappien muovipäällykset ovat ajan saatossa lähteneet halkeilemaan (tiedän kyllä mistä se johtuu, ei tartte selittää) mutta sehän ei menoa haittaa. Kielisetin vaikutuksen soundiin huomasin tuon kapineen kanssa jo hyvin varhaisessa vaiheessa vaikka vertailukohtia ei silloin paljon ollutkaan.
 
Jotkut vaan jaksaa vieläkin väittää, että nylon kielisellä ei voi venyttää tai ainakin se on *äääärimmäisen* vaikeaa ja tehotonta. Ei piä paikkaansa. -- Mutta, jos pikku vinkki sallitaan, helpomminhan venytykset lähtee G-kielellä VII-nauhalta ylöspäin ja venytystä voi aina tehostaa nojaamalla sormella satulaa kohti, mikä taas ei metallikielisillä tahdo toimia.
 
73nd3r
10.04.2022 12:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muotoilin sit kyllä väärin jos tuo mun kirjoitelma Landola-antipatiaksi vääntyi. Landola merkkinä on hyvinnii lähellä sydäntä.
 
Koulukitaroita genrenä yleensä tarkoitin ja siinäkin saatan olla oman 1900-luvun kokemuksen perusteella väärässä, kuten usein olenkin. Ne (Landolat...) joihin silloin tutustuin ei erityisen kehuttavia olleet.
Käytettyjen koulukitaroiden haluttavuus ja hintataso tukee kyl mun muistikuvaa ;)
 
Moikkulis
10.04.2022 14:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Joo tuossa kitaran korjausarvio olikin 120€ paikkeilla ja mainitsi tietenkin mahdollisen tunnearvon olevan suurempi, kuin mitä se itse kitaran arvo on. Onko nuiden kahden välillä vielä jotain muuta vaihtoehtoa mitä kannattaisi harkita? Toki harrastuksen edetessä tulee varmasti sitten uusia hankintoja. Nuilla kummallakin varmaan pääsen hyvään alkuun ja pystyn jopa jotain kappaleita soittaan/esittämään, kunhan siihen vaiheeseen pääsen? Alkuviikosta pitäisi kaupasta soitin hakea ja aloittaa kunnolla opettelu. Tähän vielä lisäyksenä olisiko jotain tiettyä plektraa mitä suositella soittamiseen? Tähänkään en ole juuri perehtynyt miten ne toimivat missäkin soittimessa.
 
peteihis
10.04.2022 17:04:37 (muokattu 10.04.2022 18:14:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: ....jos tuo mun kirjoitelma Landola-antipatiaksi vääntyi.
 
"Landola-antipatia" mainittiin tuolla aikaisemmin juuri näin sanottuna. Peruskoulukitaroista tosin siinäkin puhuttiin. :)
 
Olen kyllä tavannut aivan toisen ääripään Landolankin kuin mistä puhuin. Naapurilla oli 3/4 kokoinen kötöstelmä jostain 60-70-lukujen taitteesta kai -- ollut kuulemma suvussa pitempään. Satula 3 mm korkealla, talla ties missä sfääreissä, otelauta lähinnä savolaisen kylätien mallinen, kielet joku sekasetti, mistä lienee keräilty, virittimet jumitti hammaspyörän kierroksen toisella puolikkaalla (...miten nekin voi sorvata epäkeskoiksi, en tiedä) ....
 
Meinasin etukäteen, että kyllähän minä siitä kitaran teen.... Olisin muuten tehnytkin, ihan perus juttujahan nuo mutta, kun totesin että siinä lukee Landola sanoin, että "Älä vaan hävitä tätä, näin p*ska Landola on kultturihistoriallinen harvinaisuus!" -- Oikeesti, en oo ikinä nähnyt vastaava. :D
 
peteihis
10.04.2022 18:10:53 (muokattu 13.04.2022 06:42:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikkulis: Hei! Joo tuossa kitaran korjausarvio olikin 120€ paikkeilla ja mainitsi tietenkin mahdollisen tunnearvon olevan suurempi, kuin mitä se itse kitaran arvo on.
 
No jos vanhasta kitrasta tulee soittokelpoinen 120:lla niin se on varmasti parempi kuin kitara, joka maksaa uutena 120 €. Usein nuo "vanhat rotiskot" ovat ihan nätin kuulosia ja sitä paitsi ovat jo elämisensä eläneet, että kun laittaa kuntoon, pysyy pitkän aikaa. Uutta viet helposti pajalle taas ensi vuonna tähän aikaan. - Ja saahan siitä seuraava edullisen (ja toimivan) opetteluvehkeen, jos siihen joskus itse kyllästyy.
 
olisiko jotain tiettyä plektraa mitä suositella soittamiseen? Tähänkään en ole juuri perehtynyt miten ne toimivat missäkin soittimessa.
 
Perinteinen hyvä, jolla pääsee alkuun ja jota muistan aina suositella, on "Fenderin thin", joka on sama vehje kuin esim. tämä Suomen Leijona: https://www.strings.fi/plektrat/suo … celluloid-guitar-picks-thin-12-pack .
 
Sellulodi on ohuenakin joustavaa mutta jäntevää, että pitää muotonsa, mutta kuitenkin päästää kielen irti, jos näppää liian lujaa. Ja uudet plektrat on kuitenkin halvempia kuin uudet kielet ;) Joskus olen katsonut, kun (ihan aikuisen) aloittelevan soittajan komppi ei meinaa pysyä kasassa ja sitten on menty plektralaatikolle etsimään "sopuisampaa" soittokaveria, että voi keskittyä itse soittamiseen, kun ei oikean käden motoriikka toimi vielä automaatilla. Selluloidin ominaisuus on, että ohuena se väsyy jo lopulta naksahtaa poikki. -- Pehmeämmistä muoveita tehdyt taas menee kiinnipitäessä mutkalle ja pikkuhiljaa kuluu muodottomiksi.
 
Esim Ernie Ball Everlast sarjassa on melko tiheällä jaolla 0.73 - 2.00 millisiä. Muistaakseni 0.88 on aika lähellä tuota edellistä. https://www.thomann.de/fi/ernie_ball_everlast_picks_088_mm_green.htm .
 
Onhan näitä paljonkin. Toiset tykkää ihan lörtsöistä Shark Fin tyyppisistä ja joillekin plekun pitää olla ainakin 2 milliä paksu, että osaa ollenkaan soittaa.... Eli kourallinen vähän erilaisia on hyvä olla aluksi. Jotkut vaihtaa piisin mukaan sopivaa -- Komppiin anteeksiantavapaa ja melodioihin skarpimpaa mallia.
 
Itse siirryin alun jälkeen pikkuhiljaa jokseenkin kivikoviin mutta mahdollisimman ohuisiin plektroihin mutta siihen meni monta vuotta. Suosikkeja on ollut mm. Pick Boy ja uusimpana Dunlop Flow. Flow on muotonsa puolesta aika helpposoittoinen mutta niissä ne kohokuvioiset on tehty niin kovasta muovista (en muista mistä) että ne pitävät akustisen kanssa vähän turhan kovaa kilinää.
 
Yksi mitä EI kannata kokeilla on ne selluloidin *näköiset* Thomann plektrat. Kerran otin porukan ilmaispussista yhden semmoisen ja parin tunnin soittelun jälkeen pitikin ottaa puukko ja ruveta kaapimaan plektraa pois kitaran kannesta. Plektra oli oikesti lyhentynyt monta milliä ja oli töhkänä kitarassa....
 
EDIT: Linkit korjattu. Eli virkeen lopun piste erotettu linkkitekstistä.
 
jamaunula
11.04.2022 11:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikkulis: Hei ja kiitoksia myös vastauksesta! Tuo käytetyn osto on käynyt mielessä, mutta ongelmana juurikin on se, ettei ole lähipiirissä sellaista joka ymmärtäisi kitaran päälle perusteellisesti. Kävin liikkeessä kysymässä ja siinä keskusteltiin asiasta ja tavoitteista ja esille nousi nämä kaksi vaihtoehtoa
 
Tanglewood TW4 E & Takamine GN20CE-NS elektroakustiset teräskieliset. Onko nämä nyt teidän mielestä sellaisia millä kannattaa lähteä liikkeelle? Ajatus tietenkin olisi ettei tarvitsisi vaihtaa heti kitaraa ja se olisi sellainen millä jopa kappaleita voisi soitella, joka on ehkä se isoin tavoite.

 
Nämä ovat varmasti molemmat hyviä kitaroita ja ajavat asiansa paremmin kuin hyvin. Sekä Tangelwood että Takaminen G-sarja ovat hinta-laatusuhteeltaan oikein hyviä.
Näissä on hyvä pitää mielessä että ovat sitten eri luontoisia kuin sinun nykyinen kitara koska ovat metallikielisiä. Mikäli ajatus on suuntautua soittelussa populaarimusiikkiin klassisen sijaan ovat metallikieliset huomattavasti yleisimpiä kuin nailonkieliset.
 
Mikäli päädyt jompaan kumpaan tai siis uuden kitaran hankintaa on se syytä säädättää ja vaihtaa kielet ettei innostus laannu mikäli kitara on vaikea soittoinen.
 
Moikkulis
11.04.2022 14:34:31 (muokattu 11.04.2022 17:19:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia jälleen vastauksista!
 
Tuli hankittua tuo Tanglewoodin TW4 ja siihen kylkeen erilaisia plekuja joilla testata mikä sopii parhaiten itselle. Kiitoksia kaikilla tasapuolisesti avusta valinnassa ja kaikesta muustakin neuvoista! Tästä se lähtee (toivottavasti) :)
 
basisti1971
12.04.2022 07:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Moikkulis: Tuli hankittua tuo Tanglewoodin TW4 ja siihen kylkeen erilaisia plekuja joilla testata mikä sopii parhaiten itselle.
 
Onneksi olkoon uuden instrumentin johdosta.
 
Plektra(kin) on varsin henkilökohtainen juttu ja eri vaihtoehdot ovat hyvinkin erilaisia soittotuntumaltaan ja soundiltaan, joten tuohonkin mitättömältä helposti tuntuvaan osa-alueeseen kannattaa ehdottomasti käyttää aikaa kun valkkailee mikä/mitkä itselle parhaiten sopisi.
 
Vaikka metallissa harvinaisempaa onkin, myös sormisoittoa kannattaa kokeilla, avaa aivan uusia sfäärejä äänimaailmaan.
 

 
Moikkulis: Tästä se lähtee (toivottavasti) :)
 
Varmasti lähtee kunhan ei alkuun aseta itselleen mahdottomia tavoitteita.
Eikä välittömästi masennu jos (kun ;)) alun nopean kehittymisen jälkeen iskee eka suvantokohta.
 
Vaikka etenkin kasarilla kehotettiin alussa treenaamaan kunnes veri lentää sormenpäistä, näin vanhemmalla iällä on ymmärtänyt ettei neuvo välttämättä ehkä ollutkaan ihan sieltä parhaasta päästä.
 
Huolimatta siitä että kitaraa usein pidetään soittimena kuvitellun "helppoutensa" takia vähempiarvoisena kuin vaikkapa viuluperheen edustajia tai pianoa, puhallinsoittimista puhumattakaan, on se kuitenkin varsin vaativa ja monipuolinen instrumentti vaikka odotukset ja tavoitteet olisivat matalatkin.
 
Soittelun iloa.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
12.04.2022 10:29:15 (muokattu 12.04.2022 10:32:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikkulis: Kiitoksia jälleen vastauksista!
 
Tuli hankittua tuo Tanglewoodin TW4 ja siihen kylkeen erilaisia plekuja joilla testata mikä sopii parhaiten itselle. Kiitoksia kaikilla tasapuolisesti avusta valinnassa ja kaikesta muustakin neuvoista! Tästä se lähtee (toivottavasti) :)

 
Hyvä valinta, kun kansi on kokopuinen! Se on soinnin kannalta olennaisin juttu. Soitettavuuden saa käytännössä aina säätämällä kuntoon jos tarvetta on.
 
Heti vaan alat tehdä omia kappaleita kun opit ekan soinnun. Ei pääse syntymään turhanaikaista rimakauhua. Niin sullahan on tekstejäkin jo valmiina? Hienoa!
 
En ole musiikin asiantuntija.
perttime
12.04.2022 12:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektramieltymykset voi myös muuttua. Mulla on hämärä muistikuva, että plektralla oli alussa taipumus päätyä kitaran sisäpuolelle, jos ei ollut vähän löysä. Nyt tykkään aika jäykistä ... jos en sitten soita sormilla.
 
73nd3r
13.04.2022 10:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän tulikin hieno happy end, onneksi olkoon iloisen perhetapahtuman johdosta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «