Aihe: SG sideways vibrola poisto
1
MantyneJ
08.04.2022 12:51:52
Moi!
Onko kukaan poistanut/poistattanut sg:stä sideways vibrolaa? Missä tällaisen operaation voisi tehdä ja jättääkö aivan kamalat arvet kitaraan? Kokemuksia? Hintaa?

Kiitos!
Arkka
08.04.2022 14:14:39

Ei kokemuksia, mutta ei kai siinä muuta ku ruuvien reiät jää. Mitä ajattelit tilalle? Jotku käyttää stopparin lisäksi tollasta "faux tailpiecea":
https://static.musiciansfriend.com/ … _H71171.001_cherry_body_closeup.jpg

Yksi vaihtoehto on joku trapetsi, joka ei tosin liene stabiilein ratkaisu:
https://www.tdpri.com/attachments/52-trapeze-jpg.528982/

Tai joku stoptail-talla (en tiedä meneekö ihan vaan heittämällä):
https://www.station-musicshop.de/We … 60/gibson_sg-63spc-1423-cherry8.jpg

Sit vibrolaan taitaa olla joku blokkaamisratkaisukin olemassa, mikäli vaan vireongelmat vaivaa. Esim. tuossa joku:
https://www.youtube.com/watch?v=4MF388Y0w7Y

Ja osaava kaveri osaa toki reikiä tiettyyn pisteeseen asti peitellä riippuen varmaan siitä mikä finish kitarassa on. Hinnoista ei mitään käryä, mutta aika peruskauraa tää operaationa lienee.
MantyneJ
08.04.2022 15:19:12
kiitos avusta
Täytyy perehtyä noihin ja miettiä mikä olisi paras just itselle.
Alkoi joo vähän häiritä sg:n vireongelmat ja se tosiasia että tuo ei tuollaisenaan
oo keikalla mikään ihanteellisin :D
p130
09.04.2022 10:50:13

Olisikohan tässä mahdollinen vaihtoehto soittimen vaihto sopivampaan? Ainakin säästyisi vaivaa ja olisi todennäköisesti vähemmän huolta.

Torille vaihtoilmoitus sopivaan ja/tai myynti-ilmoitus.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
KNAC
10.04.2022 09:43:48
Sideways on törkeän hieno (ja huono?).

Blokkaa se tämmöisellä
https://www.ebay.com/itm/175077089422
basisti1971
10.04.2022 11:32:15
Moi.

KNAC: Sideways on törkeän hieno (ja huono?).

Edellisestä täysin samaa mieltä, mutta ainakaan tekniseltä kantilta tuossa ei ole mitään sellaista mikä tekisi siitä varsinaisesti huonon.
Tai ainakaan huonompaa kuin muistakaan vibrarakenteista ;).

Rullatallapalat tai muuten vain liukkaammat tallapalat mun mielestä kyllä kaipaisi.

Toki tuotakin voi vaivata sama ominaisuus kuin 90-luvun Firebirdeistä löytyviä banjokoneistoja, suurpiirteisemmin ja "kustannusehokkaammin" valmistaminen nykyspekseihin (joissa voitto on maksimoitu) ei välttämättä tee kikareesta parempaa.

Noiden virikoneistojen valmistuskone onneksi tiemmä suli maan tasalle kun Gibson teki tulikukkoinventaarion, ja Klusonin uusintapainokset ovat kuulemma jälleen yhtä tarkkoja kuin "vanhaan hyvään aikaan".
Aivan dorkan kalliita kyllä ovat edelleen joten TP-6 pelastaa :D.

T:Samuli
fox
10.04.2022 11:53:04

basisti1971:.. Klusonin uusintapainokset ovat kuulemma jälleen yhtä tarkkoja kuin "vanhaan hyvään aikaan".
Aivan dorkan kalliita kyllä ovat edelleen joten TP-6 pelastaa :D.

Uusintapainoksista ei oo kummemmin kokemusta. Halpojahan nuo ei olleet noin 40 vuotta sitten, jouduin hommaamaan n. -84 tai niillä main Jenkkilästä satsin ja sehän maksoi reippaasti. Erittäin hyviä virikoneita minusta. Toki lapaan tulee painoa reippaasti kun raudan määrä lisääntyy.. ;)
Sideways Vibrola vaatii molempien "puoliskojen" tarkkaa säätöä että jousilla on "asiallinen" jännitys ja balanssi. Vivustossa ei saa myöskään olla klappia, eikä se hyvissäkään säädöissä oo toiminnallisesti tavan Vibrolaa kummempi (tai sen puoliin Bigsbyä tai muitakaan vibravetkuttimia)
Toiminnallisesti joku Kahleri tai Iban ZeroResistance ehkä, tai Teleen Rockingerin TeleGator..

Mutta onhan SidewaysVibrola näyttävä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
basisti1971
10.04.2022 12:47:09
Moi.

fox: Uusintapainoksista ei oo kummemmin kokemusta. Halpojahan nuo ei olleet noin 40 vuotta sitten, jouduin hommaamaan n. -84 tai niillä main Jenkkilästä satsin ja sehän maksoi reippaasti.

Joo, muistelen että tuosta banjokoneistojen hinnasta ja saatavuudesta oli joskus aikoinaan jossain viestiketjussa juttuakin.
Mullehan 90-luvun puolessa välissä kun tuon omani ostin, maahantuojan (Levytukku?) edustaja totesi tiskillä kahta tiedustellessani että saa kyllä tilattua koko setin, ei yksittäisiä, tulee ehkä joskus, mutta tuskin ostat.
En tarkkaan näin neljännesvuosisadan jälkeen muista mutta olisiko ollut 1500mk luokkaa setti, joten oikeassa oli, en ostanut :).

fox: Erittäin hyviä virikoneita minusta.

Noi mitä tuohon mun yksilöön on osunut ei ole hyviä millään muulla kuin ulkonäkömittarilla.
Ja samansuuntaisita kokemuksista olen vuosikymmenten varrella noista myöhemmistä netissä lukenut.
Itse asiassa nuo kaksi mun purkamaa ja korjaamaa toimivat parhaiten, mutta kaikki "napsuvat" enemmän tai vähemmän ja ovat kaikin tavoin ala-arvoisen oloisia.
Pitäisi varmaankin haalia noita niittejä läjä ja purkaa ja shimmata kaikki, olisivatpahan sen jälkeen ikuisia.

fox: Toki lapaan tulee painoa reippaasti kun raudan määrä lisääntyy.. ;)

Totta tuokin, mutta ovat vaan niin turkasen hyvän näköisiä.
Ja kyllä kaulapainoisuuden kanssa on jo ainakin osittain tähän mennessä oppinut elämään kun ei työkseen tarvitse soittaa, oli sitten kielet paksuja tai ohkoisia.

fox: Sideways Vibrola vaatii molempien "puoliskojen" tarkkaa säätöä että jousilla on "asiallinen" jännitys ja balanssi. Vivustossa ei saa myöskään olla klappia, eikä se hyvissäkään säädöissä oo toiminnallisesti tavan Vibrolaa kummempi (tai sen puoliin Bigsbyä tai muitakaan vibravetkuttimia)
Toiminnallisesti joku Kahleri tai Iban ZeroResistance ehkä, tai Teleen Rockingerin TeleGator..

Onhan Sideways Vibrolassa juu enemmän kontaktipintoja ja mahdollisia väljänvaaroja kuin monissa muissa rakenteissa, ja huoltaa tuota(kin) tietysti pitää että toimisi edes suunnitellusti.

Kahler on ehdottomasti mun lempparitalla, mutta onhan se tunnustettava ettei ulkonäöllisesti esimerkiksi tuohon mun V-83:kaan oikein sovi, ja koska kaulakulma on Kahlerin mataluudesta johtuen fyllipalankin kanssa pienempi kuin stanu FV:ssä, ei oikein voi konvertoidakaan.
Menee kyllä äärivähät soitannot tuollaisenaankin ja koska kukaan ei ole moisesta ollut kiinnostunut, saanee perikunta sitten ihmetellä.

fox: Mutta onhan SidewaysVibrola näyttävä..

Sitä se on, ja veikkaan että sen vuoksi aloittajakin on moiseen päätynyt.

fox
10.04.2022 14:11:07 (muokattu 10.04.2022 14:15:13)

basisti1971:
En tarkkaan näin neljännesvuosisadan jälkeen muista mutta olisiko ollut 1500mk luokkaa setti, joten oikeassa oli, en ostanut :).

Oli se pitkälti toista tuhatta mk. Muistelen että olin kovassa selittelytilanteessa tullihuoneella, kun ei tullin täti millään uskonut että tuollasta hintaa, siellä on ihan pakko olla jotain muuta(kin) siellä lootassa...

Kahler on ehdottomasti mun lempparitalla, mutta onhan se tunnustettava ettei ulkonäöllisesti esimerkiksi tuohon mun V-83:kaan oikein sovi, ja koska kaulakulma on Kahlerin mataluudesta johtuen fyllipalankin kanssa pienempi kuin stanu FV:ssä, ei oikein voi konvertoidakaan.
Menee kyllä äärivähät soitannot tuollaisenaankin ja koska kukaan ei ole moisesta ollut kiinnostunut, saanee perikunta sitten ihmetellä.

Kahlerilla on toki yks malli joka menee ns. "heittämällä" stop-barin tolppiin ja tallan kohdalle insertteihin tulee korkeudensäätöruuvit. Nyt ei muista mikä se on mallinimeltään, mutta tsekkaan..
Ja itsekin lohduttaudun, että onpa perikunnalla puuhaa ja selvittämistä.. :p

Sitä se on, ja veikkaan että sen vuoksi aloittajakin on moiseen päätynyt.

Näin just

kettu

edith: Se onpi Kahler X-trem se.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Durty
10.04.2022 19:51:51
p130: Olisikohan tässä mahdollinen vaihtoehto soittimen vaihto sopivampaan? Ainakin säästyisi vaivaa ja olisi todennäköisesti vähemmän huolta.

Torille vaihtoilmoitus sopivaan ja/tai myynti-ilmoitus.

Ääni tälle. Vibrolan poisto tiputtaa jälleenmyyntiarvoa roimasti, etenkin jos kyseessä on SG '62 reissue.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)