Aihe: Kotistuduo kaiuttimien valinta
1 2
humppasui
08.04.2022 00:55:39 (muokattu 08.04.2022 01:01:41)
Kertokaas kokemuksianne Geneleceistä kotistudiokäytössä, millaisilla ämyreillä pärjää? Itse tarvetta kaiuttimille kiippareiden kotisoittoon, musiikinkuunteluun sekä mahdollisesti jonkinlaiseen musiikin tekemiseen. Kaiutinmalleista alkoi ekana tässä kiinnostamaan 8020D ja 8030C. Onko näissä tarpeeksi jytyä pienen kämpän mutta kohtuu vaativan kuuntelijan tarpeisiin? Pärjääkö ilman subwooferia vai olisko sellainenkin vielä melko välttämätön? Entä mitä eroa näillä on 8320 ja 8330 mallistoihin? Itsellä hintabudjetti aika ehdoton maksimi 1500€/pari.

Kiitos jo etukäteen!
Ukko
08.04.2022 11:05:10

humppasui: Kertokaas kokemuksianne Geneleceistä kotistudiokäytössä, millaisilla ämyreillä pärjää? Itse tarvetta kaiuttimille kiippareiden kotisoittoon, musiikinkuunteluun sekä mahdollisesti jonkinlaiseen musiikin tekemiseen. Kaiutinmalleista alkoi ekana tässä kiinnostamaan 8020D ja 8030C. Onko näissä tarpeeksi jytyä pienen kämpän mutta kohtuu vaativan kuuntelijan tarpeisiin? Pärjääkö ilman subwooferia vai olisko sellainenkin vielä melko välttämätön? Entä mitä eroa näillä on 8320 ja 8330 mallistoihin? Itsellä hintabudjetti aika ehdoton maksimi 1500€/pari.

Kiitos jo etukäteen!

Subbari on ihan turha jatke kotistudio kuvioissa.
COVS jäsen nro 6
Danko
08.04.2022 12:21:38

humppasui: Kertokaas kokemuksianne Geneleceistä kotistudiokäytössä, millaisilla ämyreillä pärjää? Itse tarvetta kaiuttimille kiippareiden kotisoittoon, musiikinkuunteluun sekä mahdollisesti jonkinlaiseen musiikin tekemiseen. Kaiutinmalleista alkoi ekana tässä kiinnostamaan 8020D ja 8030C. Onko näissä tarpeeksi jytyä pienen kämpän mutta kohtuu vaativan kuuntelijan tarpeisiin? Pärjääkö ilman subwooferia vai olisko sellainenkin vielä melko välttämätön?

Riippuu materiaalista ja kuunteluvoimakkuudesta, kymmenisen vuotta sitten kaveri hankki kotistudioonsa 8020B-kuuntelun, mutta ensimmäisten bassoäänitysten jälkeen tuli akuutti tarve 7050B:lle. Myös studioissa joissa olen työskennellyt, on 8020 ja 8030:ien jatkeena ollut subi.

Entä mitä eroa näillä on 8320 ja 8330 mallistoihin?

83X0-mallit sisältää mahdollisuuden huonekalibrointiin.
https://www.genelec.fi/sam-2-tie-studiomonitorit
https://www.genelec.fi/glm-ohjelmisto
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Janne19691
08.04.2022 12:42:17

Mulla on Genelec 1030A:t olleet pari vuotta ja joita olen aikaisemminkin kuunnellut suht paljon. Näitä ennen mulla oli 1029A:t jotka oli vähän liian köykäset bassotoistoltaan. 1030A:t on olleet kyllä hyvät mun tarkoituksiin. Subbaria en kaipaa.
Rule #1: There are no rules.
humppasui
08.04.2022 15:48:41
Danko: Riippuu materiaalista ja kuunteluvoimakkuudesta, kymmenisen vuotta sitten kaveri hankki kotistudioonsa 8020B-kuuntelun, mutta ensimmäisten bassoäänitysten jälkeen tuli akuutti tarve 7050B:lle. Myös studioissa joissa olen työskennellyt, on 8020 ja 8030:ien jatkeena ollut subi.

83X0-mallit sisältää mahdollisuuden huonekalibrointiin.
https://www.genelec.fi/sam-2-tie-studiomonitorit
https://www.genelec.fi/glm-ohjelmisto

Niin elikä tätä 83x0 mallistoo ei siis kotikäytössä juuri tartte oletan
KaRa
08.04.2022 16:05:56
Ukko: Subbari on ihan turha jatke kotistudio kuvioissa.

Miksi näin? Vaikea olla samaa mieltä.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Antti1
08.04.2022 16:06:11
humppasui: Niin elikä tätä 83x0 mallistoo ei siis kotikäytössä juuri tartte oletan

Outo olettamus. Parempi äänentoisto on aina parempi äänentoisto, vaikka kiviluolassa kuuntelisi. Mä en ainakaan kovinkaan helpolla vaihtaisi enää pois dsp-kalibroidusta järjestelmästä ja subista. En ole vielä keksinyt sitä huonoa puolta näistä verrattuna subittomaan ja korjaamattomaan toistoon. Ehkä korkeintaan sen, että vaatii uuden kalibroinnin, kun järjestys tai sijainti muuttuu vähänkään, ja korjaus toimii ainoastaan kohtuullisen pienellä kuuntelualueella.

Kohta joku ulisee, että akustointi sitä tätä. Joo, kyllä. Tämä kuitenkin parantaa toistoa sekä akustoidussa että akustoimattomassa tilassa. En ymmärrä logiikkaa miksi jossain osa-alueessa pitäisi tinkiä, koska joku toinen juttu ei ole viimeisen päälle kunnossa. Kaikki aikanaan, onpahan sit ne pöntöt kerralla kunnossa.
Antti1
08.04.2022 16:06:43
KaRa: Miksi näin? Vaikea olla samaa mieltä.

Perinteinen nettitotuus, että subista on vain pelkästään haittaa, koska koti ei ole akustoitu viimeisen päälle.
KaRa
08.04.2022 16:31:56
Niin..
Jos on valmis laittaa fyffet genelecceihin niin on kyllä aivan hölmöä olla ottamatta kylkeen subbaria.
oksatboys
08.04.2022 16:54:35 (muokattu 08.04.2022 16:54:49)

KaRa: Niin..
Jos on valmis laittaa fyffet genelecceihin niin on kyllä aivan hölmöä olla ottamatta kylkeen subbaria.

No ehkä näinkin. Genelecissä on hyviä puolia myös että ne kestää, liikkuu hyvin käytettynä ja arvo ei tipu dramaattisesti. Mulla oli pitkään 8030-pari jonka myin samaan hintaan kuin mitä ite siitä maksoin. "Säästeliäs" ostais ny käytettynä 83x0 parin ja kyttäis subbaria, kun on saanut massit kasaan taas. Eihän niitä kerralla tartte laittaa.
Ukko
08.04.2022 19:00:13

KaRa: Miksi näin? Vaikea olla samaa mieltä.

Jos tilana on päälle 20 neliötä, ehkä sitten. Mutta pienemmässä tilassa..... Siksi toisekseen riippuu paljon niiden kahden muun pöntön laadusta. Olen siinä käsityksessä artikkeleita lueskelleena, että melko moni kovan luokan miksaaja tekee duuninsa ihan pienillä lähikenttä monnareilla johtuen mm. tulevan kuuntelijakunnan kuuntelu tottumuksesta.. Ne isot pöntöt otetaan siinä vaiheessa käyttöön kun maksaja saapuu (jos saapuu) kuuntelemaan tuotosta. Itselläni on vaan Adamin T5 monitorit 10:n neliön tilassa, ja puskevat bassoa aika laajasti.
COVS jäsen nro 6
KaRa
08.04.2022 19:02:44
Ukko: Jos tilana on päälle 20 neliötä, ehkä sitten. Mutta pienemmässä tilassa..... Siksi toisekseen riippuu paljon niiden kahden muun pöntön laadusta. Olen siinä käsityksessä artikkeleita lueskelleena, että melko moni kovan luokan miksaaja tekee duuninsa ihan pienillä lähikenttä monnareilla johtuen mm. tulevan kuuntelijakunnan kuuntelu tottumuksesta.. Ne isot pöntöt otetaan siinä vaiheessa käyttöön kun maksaja saapuu (jos saapuu) kuuntelemaan tuotosta. Itselläni on vaan Adamin T5 monitorit 10:n neliön tilassa, ja puskevat bassoa aika laajasti.

Säätää pienelle.. ?
Antti1
08.04.2022 19:05:02
Se alapään määrä ja taajuusvasteen alarajataajuus on kaksi aivan eri asiaa. Ei subilla mun mielestä ole tarkoitus lisätä jytän määrää, vaan laajentaa sitä toistoa. Siihen noi dsp-systeemit ovat taivaanlahja. Itse käytän Neumannia, joten koko järjestelmä on tietty suunniteltu toimimaan yhdessä. Eri merkkejä ja malleja yhdistämällä voi tulla mitä sattuu.

Toki, jos nyt valita pitää, niin minäkin mieluummin kuuntelisin täyden kaistan hommat kahdella koko kaistaan kykenevällä kaiuttimella. Se ei kuitenkaan tonnilla tai kahdella onnistu. Mun budjetilla ainoa ratkaisu on 2.1-järjestelmät. Sit lisänä toki kaikkea MixCubesta alkaen ja luurit on paljon käytössä.

Ehkä omat lätinät harhautuivat vähän: mä ostaisin parhaat mahdolliset kaiuttimet, joihin oma budjetti riittää. Niissä saisi mielellään olla se dsp, muttei mikään pakollinen ominaisuus. Niitä kaiuttimia voi sitten tarvittaessa jatkaa subilla, jos alapää tuntuu vajaalta. Akustoinnin ongelmat hoituvat akustoinnilla, se on asia erikseen.
Ukko
08.04.2022 20:51:21

KaRa: Säätää pienelle.. ?

Säätämisessä ei ole kyse siitä että säätää pienelle, vaan siitä että tuote (jos sitä kukaan edes haluaa kuunnella) on oikeanlainen mahd. monelle erilaiselle kuuntelualustalle.
COVS jäsen nro 6
KaRa
08.04.2022 21:01:57 (muokattu 08.04.2022 21:09:45)
Noh, olen edelleen sitä mieltä, että subbari on hyvä oli miten pieni tila tahansa.
Se kuinka hyvä se on riippuu vähän minkä tyylistä musaa miksailee.
Ilmankin pärjää, mutta kyllä se iso apu on. Ja mukavampikin miksata, kun voi laittaa subbaria päälle ja pois ja sitä kautta ruuvata oikeeseen suuntaan.
askomiko
08.04.2022 21:14:41
8020 tai 8320 on hyvin pieni kajari, maitotölkin kokoluokkaa. Ihan ok telkkarin kaveriksi mutta on se vaan vielä aika pieni. 30 on just sopivan verran isompi että ero on tuntuva. Jos mahtollista niin kallistu tuohon isompaan. DSP-versio on aivan mahtavuutta. Mitä huonompi tila, sitä suurempi on dsp:n hyöty. Soundista lähtee parhaimmillaan/pahimmillaan kottikärryllinen mutaa ja kuminaa pois kun dsp hoitaa hommaansa. T. Entinen kerrostalokopin asukas. Iloitsin 8330:n digikorjauksesta ihan valtavasti.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
iec
08.04.2022 22:30:34

KaRa: Noh, olen edelleen sitä mieltä, että subbari on hyvä oli miten pieni tila tahansa.
Se kuinka hyvä se on riippuu vähän minkä tyylistä musaa miksailee.
Ilmankin pärjää, mutta kyllä se iso apu on. Ja mukavampikin miksata, kun voi laittaa subbaria päälle ja pois ja sitä kautta ruuvata oikeeseen suuntaan.

Laajentaa se subbari toistoaluetta ihan mukavasti. Mullakin menee 60Hz sijaan huonevaste 30Hz asti subbarin kanssa. Ja jos tekee mieli kuunnella välillä vähän lujempaa niin auktoriteettia riittää. Ja toki kannattaa kalibroida järjestelmä. Siinä on hurja ero onko kalibroitu vai ei.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
humppasui
08.04.2022 23:53:52
Okei, tuo on kiva tietää jos dsp:stä on oikeaa hyötyä ihan kotikäytössäkin yksiössä. Kun ei ole mitään kokemusta järjestelmästä niin vaikeaa miettiä miten se toimii, mutta voisihan sitäkin tietty harkita. Meneekö se sitten sen kanssa jo hirveäksi säädöksi, jos vaikka liikuttelee pönttöjä vain kiipparilta työpöydälle? Puoliksi sen takia kaiuttimet tarvitsen, että ei tarttisi kuulokkeiden kanssa aina soittaa kun ei ääntä kiipparista ulos tule.
Antti1
08.04.2022 23:54:54 (muokattu 08.04.2022 23:59:40)
Jos sä siirtelet kaiuttimia, niin sit tolla dsp-korjauksella ei tee yhtään mitään.

E: Dankon pointtiin en osaa ottaa kantaa, en Genelecistä tiedä sen enempää dsp:n osalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)