Aihe: Semistrunkan eli venäläisen kitaran (7-kielinen akustinen) arvo
1
yell
03.04.2022 16:30:47
Ostin kirpparilta jokunen vuosi sitten otsikossa mainitun kitaran. Osaisikohan kukaan sanoa, mitä hintaa siitä voisi pyytää, jos sen myy. On siis vanha ja vähän halkeileekin, mutta ihan soitettava. En löytänyt netistä myynnistä tällaisia kitaroita, joten vaikeaa arvioida hintaa.
Kefiiri
03.04.2022 19:58:20 (muokattu 03.04.2022 20:03:20)
mpekkanen: Joskus ostin kirpputorilta 7-kielisen ja maksoin 15€. Tarkempaa mallia en tiedä, mutta eipä noilla varmaan sen kummempaa arvoa ole.

Arvio osunee aika lailla nappiin. Nuo seitsemänkieliset akustiset on vissiin tehty samanlaisella miehekkään leveällä kaulalla kuin kuusikielisetkin, toiselle puolen lapaa on vaan porattu reiät kolmen sijasta neljälle virittimelle hiukan tiiviimpään muodostelmaan. Ainakin itse onnistuin yhdistämään kaulansa hukanneen kuusikielisen kopan seitsenkieliseen kaulaan jonka koppa oli päreinä. Eikös aloittajankin kitaran kaulassa mahda olla tuo sinänsä etevä Stauffer-ruuvisäätö/kiinnitys? Sillä saa kielten korkeuden vaivattomasti mallilleen ilman massiivisia kaulakulmaremontteja.

Kansihan noissa on kokopuuta ja sointi avoimempi kuin halvimmissa vanerikitaroissa.
Teräskielillä noita ei saa viritettyä niin että intonaatio osuisi kohdalleen mutta nylonkielillä ihmeen hyvin. Teräskielet noissa silti uutena on, ainakin kaikissa mitä itse olen nähnyt.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)