BigPapa 02.04.2022 18:41:02 | |
---|
|
KaRa 02.04.2022 18:48:05 | |
---|
Miksi se vahingossa tullut naarmu on sen hienompi asia kuin tahalleen tehty? Naarmu kuin naarmu. Vai pitäisikö kaikkien äimistellä naarmuisen kitaran äärellä jonka vieressä on todistus otsikolla: "kitara aidosti vahingossa tulleilla naarmuilla". Kansa kohahtaa ja pyörtyilee ihastellessa. Eikö se tuntuma ole pääasia? Oli se tarkoituksellinen tai ei. Sisäänajettu. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
Jester44 02.04.2022 22:18:16 | |
---|
Nykyään tuntuu että ei uskalla ostaa kuin uutena kitaran. |
msalama 03.04.2022 09:00:40 (muokattu 03.04.2022 11:02:50) | |
---|
Tässähän tulee kyseseen jne. No näinhän se on mitä isopaappa tuolla yllä sanoo ja joo, itselläkin on enempi korkea action ja kaulassakin päästöä, koska se saundaa myös mun korvaan paremmalta kun olen sitä(kin) mieltä, että myös sähkiksen pitää kuulostaa hyvältä ja soida kunnolla akustisesti. Mutta eihän näissä tosiaankaan mitään yleistä kaikenkattavaa sääntöä ole, eli joku haluaa ultranopeaa soitettavuutta ja sietää sitten särinät sun muut, ja sitten toisessa päässä ovat SRV:n (RIP) kaltaiset yli-ihmiset 12-56 setteineen ja jouskarikauloineen. Ja itsellä sitten kompromissi näistä kymppisetillä ja mahdollisimman matalilla säädöillä ilman surinoita ja räminöitä... EDIT: typo Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
msalama 03.04.2022 09:02:59 | |
---|
Eikö se tuntuma ole pääasia? Se on tietenkin se merkityksellinen pointti ja muulla paskan väliä. Eli loppu menee makuasiaosastolle ja niistähän on tunnetusti aika turha väitellä. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
Janne19691 03.04.2022 11:43:10 | |
---|
Kitaran relikointi on sellaista visuaalisuutta joka ei oikein sovi mun ajatusmaailmaan. Siis, sikäli kun ymmärsin oikein, sellainen jossa tarkoituksella tehdään kuluneen näköistä. Rule #1: There are no rules. |
KaRa 03.04.2022 12:52:16 | |
---|
msalama: Se on tietenkin se merkityksellinen pointti ja muulla paskan väliä. Eli loppu menee makuasiaosastolle ja niistähän on tunnetusti aika turha väitellä. Kai sitä saa hakee fiilistä mistä haluaa. Tuntumaa ja fiilistä. Ei ole niin vakavaa. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
KaRa 03.04.2022 12:56:22 (muokattu 03.04.2022 13:00:41) | |
---|
msalama: ..ja sitten toisessa päässä ovat SRV:n (RIP) kaltaiset yli-ihmiset 12-56 setteineen ja jouskarikauloineen. Ja itsellä sitten kompromissi näistä kymppisetillä ja mahdollisimman matalilla säädöillä ilman surinoita ja räminöitä... Niinnononiin. SRV:n soittotyyli ei tosin kyl vaatinutkaan mitään "nopeaa kaulaa". Mun ns. kompromissi on paksut ylä kielet ja ohuet alakielet. Ja sama politiikka äksönin kanssa paitsi vähän lievemmin. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
msalama:SRV:n (RIP) kaltaiset yli-ihmiset 12-56 setteineen ja jouskarikauloineen. Pitää nyt muistaa, että Steviellä oli Eb vire ja sehän saa kielet tuntumaan vähemmän tuskallisilta soittaa noillakin paksuuksilla. Eikä loppupeleissä 013 - 056 ole mikään mahdottomuus saada toimimaan aivan normisti, kun treenistelee niillä riittävästi. Mulla oli joskus Blues For Sale -bandin aikaan mm. ES335:ssä normivireessä ja ei mitään vaikeuksia, ei bendeissä eikä niissä paljon puhutuissa vibroissa. "Despite public opinion, SRV actually played as light as 12s and as heavy as 17s throughout his career. His most well-known Strats Number One and Lenny featured a unique set of 13s tuned to Eb. A typical set of 13s you might know for acoustic would look like: .013 .017 .025w .034 .044 .056, but this is not what Stevie Ray Vaughans guitar strings were at all. SRV used a more unique blend of .013 .015 .019 .028w .038w .058w, the only thing that has in common with the 13s we know and love (or fear) is the 13 itself! Instead, this provides a more flexible top end, with a snappy mean low end. It makes total sense when you hear him absolutely rip the guitar apart." |
msalama 03.04.2022 14:12:23 | |
---|
Ei ole niin vakavaa Ei niin ja sitähän mä just sanoin että makuasioita. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
msalama 03.04.2022 14:16:26 (muokattu 03.04.2022 14:38:33) | |
---|
Eb-vireessä Stevie veti juu ja se kyllä jeesii aika tavalla. Oli mullakin aikoinaan -69 Stratossa 12-56 ja peli es-vireessä, mutta vaikka se ihan hienosti soitettavissa bendeineen päivineen olikin, niin sehän kuoli pirulainen soundillisesti tuolla kattauksella ihan kokonaan vaikka kuinka säätöjä mulkkasi. Vehje ei vaan resonoinut ja sustain meni epämääräiseksi, joten takaisin kymppeihin ja normivireeseenhän sitä piti mennä. Nykyään mä soitan pääasiassa Teleillä ja niihin mä en tuollaista kattausta halua edes koittaa, koska ne on itselle just eikä melkein kympeillä, (keskihkö)korkeilla säädöillä ja normivireellä. Ei räminöitä eikä surinoita mutta kunnolla liukkaat soittaa kuitenkin, eli toimivat täydellisesti ihan vakiomeiningillä. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
msalama 03.04.2022 14:35:34 (muokattu 03.04.2022 14:39:02) | |
---|
SRV:n soittotyyli ei tosin kyl vaatinutkaan mitään "nopeaa kaulaa" Eipä kai, ja sillähän oli korkean actionin ohella myös tietääkseni aika paljon päästöä kaulassa, eli aika jäykältä kuulostaa. Mutta kukin tyylillään ja sillähän tuo toimi ilmiömäisen hyvin. Omasta actionista ja säädöistä sanoin, että "niin matalalle kuin voi ilman surinoita tai räminöitä" tjsp mutta senhän voi tietty kääntää niinkin päin, että niin korkealle kuin voi ilman, että soitto vielä kärsii. Ja eritoten botnehan mulla onkin niin ylätapissa kuin pystyy intonaation vielä pissimättä, joten korkeahkoilla mennään. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
Krice 03.04.2022 14:45:22 | |
---|
Relikoitu Ibanez on varmaan niin nopea, että uskaltaako sellaisella edes soittaa. |
KaRa 03.04.2022 14:51:50 | |
---|
Krice: Relikoitu Ibanez on varmaan niin nopea, että uskaltaako sellaisella edes soittaa. Setäni möi aikoinaan pois jonku 800 heppasen maasturin, kun ei kuulemma voinut ajaa mitenkään järkevästi. Ehkä sama tosiaan pätee näihin nopeisiin kitaroihinkin. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
msalama 03.04.2022 15:26:05 | |
---|
että uskaltaako sellaisella edes soittaa Ei missään tapauksessa, koska sellaistahan säikkyvät jo niin lapset kuin boomeritkin. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
mvirta 03.04.2022 18:38:15 | |
---|
En huoli omiin kokoelmiin mutta ymmärrän kyllä tarpeen. Ajatellaan vaikka että ruutupaitarokkari, ihminen jo itsessään tuote, lähtee kiertueelle ja tarvitsee mukaan kourallisen esitykseen sopivia kitaroita. Ei mitään vanhoja sohloja vaan sellaisia joiden täytyisi pysyä nipussa se kuukausi taikka pari. Sillehän on varsin näppärää pyytää teknikkoa koppaamaan muutama kivipesty telecasteri kulmakaupasta ja sitten vaan taipaleelle. Se 50 -lukulainen oikeasti kulahtanut kepukka mikä levyn kannessa oli kannattaa varmasti jättää kotistudiolle turvaan. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
jkiva 03.04.2022 18:51:10 (muokattu 03.04.2022 18:54:52) | |
---|
mvirta: Ajatellaan vaikka että ruutupaitarokkari, ihminen jo itsessään tuote, lähtee kiertueelle ja tarvitsee mukaan kourallisen esitykseen sopivia kitaroita. Ei mitään vanhoja sohloja vaan sellaisia joiden täytyisi pysyä nipussa se kuukausi taikka pari. Sillehän on varsin näppärää pyytää teknikkoa koppaamaan muutama kivipesty telecasteri kulmakaupasta ja sitten vaan taipaleelle. Se 50 -lukulainen oikeasti kulahtanut kepukka mikä levyn kannessa oli kannattaa varmasti jättää kotistudiolle turvaan. Tää onkin about ainoa tilanne, jossa ymmärrän reliikkien tekemisen, jos siis itse asiassa tehdään replika olemassa olevasta kitarasta, joka on keskeinen osa artistin "brändiä". Esimerkkinä vaikka Bruce Springsteenin Esquire/Tele tai Brian Mayn kitara, jonka kopiot tosin ei relikointia kaipaa kun on 50 vuoden käytön jälkeen paremmassa iskussa kuin saman ajan fenkut. Mutta se onkin sentää epoksilakalla tms. pinnotettu. Väitetysti aivan paska pinnoite. ;-) Jos taas brändi rakennetaa replikan "päälle" , se on keinotekoista, erittäin "epä-rock" meininkiä. Sorry, mä vaan oon tälläinen boomeri. ;-) |
KaRa 03.04.2022 19:35:38 | |
---|
mvirta: Se 50 -lukulainen oikeasti kulahtanut kepukka mikä levyn kannessa oli kannattaa varmasti jättää kotistudiolle turvaan. Itse taas en tälläistä ymmärrä. Oma mieluisin kitara on mieluisin kitara ja se otetaan ilman muuta mukaan. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
Kefiiri 03.04.2022 20:08:44 (muokattu 03.04.2022 20:09:04) | |
---|
No ei kyllä oteta jos vastaavaa ei saa tilalle soittimen särkyessä tai kadotessa. Honey B:llähän oli (ja on varmaan edelleen) keikkoja varten kopio vanhasta Precision-bassostaan. Niin toimisin itsekin jos omistaisin arvosoittimia. En ole musiikin asiantuntija. |
KaRa 03.04.2022 20:10:28 | |
---|
Kefiiri: No ei kyllä oteta jos vastaavaa ei saa tilalle soittimen särkyessä tai kadotessa. Honey B:llähän oli (ja on varmaan edelleen) keikkoja varten kopio vanhasta Precision-bassostaan. Niin toimisin itsekin jos omistaisin arvosoittimia. Ihan turhaa droppailla nimiä. Ihan normi syntisiä hekin siinä missä kuka tahansa ja kaikki suhtautuu eri tavalla asioihin. Itse todellakin otan mieluisimman toteemieläimeni mukaan. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |