Aihe: Formula 1
1 2 3 4 546 47 48 49 5060 61 62 63 64
Funkånaut
28.03.2022 12:40:43

Tympee Huttunen: Aikamoista shakkia kyllä toi ohittelu nyt, kun tyypit saattavat päästää toisen edelleen tietyssä kohtaa, että pääsee imussa ja DRS:n avulla ohittamaan tämän taas suoralla.

Eikö tuo ole ovaalikisoissa melko perushuttua, että aina ei kannata olla johtoasemassa tiukassa tilanteessa, mikäli ruutulipulla haluaa olla ensimmäinen? Ei haluta antaa ratkaiseville hetkille imuapua, vaan singota itse imusta ohi ja voittoon ilman, että toisella/muilla on mahdollisuutta toistaa samaa temppua.

Mielenkiintoinen strateginen elementti, pakko myöntää.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Ruutukunkku
28.03.2022 16:28:30 (muokattu 28.03.2022 16:28:48)
Pointsit myös Alonson parille ohitukselle maalisuoralla.
Ei antanut mitään mahdollisuutta kaverille 1. shikaaniin puristamalla ohitettavan aivan sisäkurviin pussiin. Nestorin tyylinäyte.
You are number six
Funkånaut
31.03.2022 20:45:07

Nyt on julkaistu ens kaudelle kisa Las Vegasiin.

Näyttää varmaan hienolta kuvissa ja bisnes on bisnestä, mutten diggaa kyllä tästä sarjan kehityssuunnasta. Mä vähän pelkään että kohta Spa, Interlagos ja varmaan jopa Silverstone päätyvät pölkylle, että saadaan lisää kisoja aavikolle. Kun Bahrain, Saudi-Arabia, Qatar, Abu Dhabi ja Las Vegas ei riitä. Ratsastetaan ihmisoikeuksien puolella olemisella, mutta kisaaminen jossakin Saudi-Arabiassa on kuitenkin samaan aikaan ok.

Tiedän kuulostavani vanhalta kääkältä mutta se johtuu ainostaan siitä, että olen henkisesti vanha kääkkä. Melkein kaipaan Böönin aikoja. Mutta vain melkein.
Tympee Huttunen
31.03.2022 21:00:58
Funkånaut: Nyt on julkaistu ens kaudelle kisa Las Vegasiin.

Näyttää varmaan hienolta kuvissa ja bisnes on bisnestä, mutten diggaa kyllä tästä sarjan kehityssuunnasta. Mä vähän pelkään että kohta Spa, Interlagos ja varmaan jopa Silverstone päätyvät pölkylle, että saadaan lisää kisoja aavikolle. Kun Bahrain, Saudi-Arabia, Qatar, Abu Dhabi ja Las Vegas ei riitä. Ratsastetaan ihmisoikeuksien puolella olemisella, mutta kisaaminen jossakin Saudi-Arabiassa on kuitenkin samaan aikaan ok.

Tiedän kuulostavani vanhalta kääkältä mutta se johtuu ainostaan siitä, että olen henkisesti vanha kääkkä. Melkein kaipaan Böönin aikoja. Mutta vain melkein.

Samaa mieltä. Eikä toi lupaa hyvää edes F1-sarjalle. Jossain kohtaa se show vain kääntyy sellaiseksi, ettei eurooppalaisia kiinnosta ja sarja on yhtä hyvä kuin Indyt. Perinteet on tärkeä osa F1-sarjaa.
Hetfield
31.03.2022 21:03:21

No näinhän se on. Enempi Span kaltaisia ratoja ja semmoisiin paikkoihin missä ei kamelinpaska haise, eikä raketit lentele. Eikä sitä kalenteria nyt ihan turvoksiin tarvi ahtaa, jo aiempina vuosina oli paljon kisoja. Nyt vähän turhankin paljon jo.
Alright, alright, alright!
Bullitt
01.04.2022 00:41:19 (muokattu 01.04.2022 00:42:51)

Täysin samaa mieltä, paukautin plussalla.

Viime vuosina ainoita hyviä uutisia ratarintamalla ovat olleet lähinnä Turkin ja Imolan paluu. Tuo Vegasin rata näytti melkoiselta torspolta, vähän kuin yksinkertaisempi ja tylsempi Sotshi.

Ymmärrän kyllä esimerkiksi sarjan viennin Jenkkeihin, mutta kaksi oletettavasti ainoastaan kliseisellä sijainnillaan ratsastavaa persoonatonta betoniränniä kahden vuoden sisään on vähän liikaa, etenkin kun samaan aikaan ihan oikeasti joudutaan käymään keskustelua jonkun Span pysymisestä kalenterissa.

Ei silläkään, että kaikkien ratojen täytyisi olla jostain Rudolf Caracciolan ajoilta, onhan esimerkiksi Malesiassa ja COTA:lla ja jopa Bakussakin nähty hienoja kisoja tuoreemmista radoista. Mutta tämä väkinäisten katuratojen tunkeminen sen kaupungin keskustaan missä on kirkkaimmat valot ja kuka maksaa eniten, on arveluttava kehityssuunta.

E: Puolestani Bahrain riittäisi täyttämään Arabialaisten aavikkoratojen kiintiön.
Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
Ruutukunkku
01.04.2022 09:45:01 (muokattu 01.04.2022 14:14:38)

Kääkkä kuittaa.
Tuo Vegasin layout näyttää kyllä aivan karsealta. Yhtälailla persoonaton, kuin esim. lähi-idän radat. Bahrain pois lukien, siinä on sentään modernin hyvän kilparadan elementit.

Minä myös olen erittäin huolissani sarjan kehityssuunnasta, vaikka toisaalta sarja on laajentunut Euroopassakin myönteiseen suuntaan. Mukaan on saatu taas Imola ja Zanvoort.

Saksan GP:n F1 kyllä ansaitsisi ja yhtään Euroopan klassikkorataa en soisi pudotettavan kalenterista pois.
You are number six
Tympee Huttunen
01.04.2022 10:05:38
En halua olla kyyninen, mutta kun mennään viihde edellä ja autojen ohittelu on tehty tälläiseksi kissa-hiiri-leikiksi, niin siinä on auennut myös riski lukuisille ohitusyrityksissä tapahtuville onnettomuuksille. Ekassa kisassa sitä ei nähty, kun esim. Ocon ja Alonso saman tallin alla vaihtelivat sijaa keskenään, mutta jatkossa voi pelti rämistä enemmänkin. Jos ja kun tapahtuu loukkaantumisia tai jopa kuolintapauksissa jossain betonirännissä, niin mahtaako kuljettajien kautta tulla lakkoa, kun kisakalenterikin venytetty äärimmilleen.
Alfons Åberg
01.04.2022 12:50:43 (muokattu 01.04.2022 12:56:11)
Bullitt:
Ymmärrän kyllä esimerkiksi sarjan viennin Jenkkeihin, mutta kaksi oletettavasti ainoastaan kliseisellä sijainnillaan ratsastavaa persoonatonta betoniränniä kahden vuoden sisään on vähän liikaa, etenkin kun samaan aikaan ihan oikeasti joudutaan käymään keskustelua jonkun Span pysymisestä kalenterissa.

Ei silläkään, että kaikkien ratojen täytyisi olla jostain Rudolf Caracciolan ajoilta, onhan esimerkiksi Malesiassa ja COTA:lla ja jopa Bakussakin nähty hienoja kisoja tuoreemmista radoista. Mutta tämä väkinäisten katuratojen tunkeminen sen kaupungin keskustaan missä on kirkkaimmat valot ja kuka maksaa eniten, on arveluttava kehityssuunta.

Ehdottomasti näin. COTA:sta olen lukenut, ettei se ole erityisen katsojaystävällinen pienempienkään sarjojen kisoihin, mutta on siellä hyviä tapahtumia radalla ollut.

Mutta tuosta olen 100% samaa mieltä, että miksi helvetissä näin kliseiseen sijaintiin. Toki Yhdysvalloissa nykyisistä moottoriradoista ainoastaan CoTA on Grade 1, mutta... kun nyt miettii mille radoille on Grade 1 -luokitus annettu, voiko joku sanoa että Monaco oikeasti täyttää kaikki vaatimukset? Eli joku kompromissi tietenkin. Selvähän on, että Yhdysvallossa parhaat radat, esim. Road Atlanta tai Lime Rock olisivat liian vaarallisia avopyöräisille ilman alkuperäisen profiilin ja ympäristön teurastusta.

Mutta rahan ehdoillahan muistakin lajeissa mennään, YLE:n podcastissa K-P Kyrö totesi sanoi varsin kuvaavasti, miten esim. talviolympialaisia on kierrätetty Sotsista, Peyongchangin kautta Pekingiin ja ainoastaan Kapkaupunki puuttuu välistä. Eli jää toisarvoiseksi, missä on oikeasti lajikulttuuria tai missä urheilijat ja valmentajat haluaisivat kisata.

Ja tulevat futiksen MM-kisat, siellä on ollut päättämässä poliitikot ja liikemiehet mitkä eivät ole peliäkään pelanneet tai valmentaneet.
tämä ei olekaan paska housuille
Ruutukunkku
01.04.2022 13:11:34
Mikähän on Kyalamin tilanne näin olosuhteiden kannalta? Rataprofiili palvelisi varmaan nykyformuloidenkin osalta kilvanajoa hyvin. Ja kuvista päätellen turva-alueet yms. olisivat riittävät jos tahtoa on. Mutta onko osapuolilla intressejä viedä F1 takaisin tuonne ja olisiko Etelä-Afrikalla tarpeeksi massia tuoda sarjaa radalle. Rahastahan tämä aina loppujen lopuksi on kiinni.
You are number six
Funkånaut
01.04.2022 13:21:56

Ruutukunkku: Mikähän on Kyalamin tilanne näin olosuhteiden kannalta? Rataprofiili palvelisi varmaan nykyformuloidenkin osalta kilvanajoa hyvin. Ja kuvista päätellen turva-alueet yms. olisivat riittävät jos tahtoa on. Mutta onko osapuolilla intressejä viedä F1 takaisin tuonne ja olisiko Etelä-Afrikalla tarpeeksi massia tuoda sarjaa radalle. Rahastahan tämä aina loppujen lopuksi on kiinni.

Toisaalta jos Libery haluaa todella kisan Afrikkaan, niin varmaan joustavat vähän kisan järjestämismaksujen suhteen. PR-arvoa sarjalle kisalla Afrikassa olisi varmaan melko paljon enemmän, kuin jollakin Paul Ricardin kisalla. Kyalamin kisa voisi muita reittejä pitkin tuoda enemmän massia, kuin mitä pienemmällä järjestämismaksulla häviäisi johonkin toiseen rataan verrattuna.
Bullitt
01.04.2022 16:36:30
https://www.grandprix247.com/2022/0 … th-williams-as-latifi-gets-demoted/

Rosberg korvaa Latifin Williamsilla tämän tultua itse siihen tulokseen että hän kolaroi liikaa.
Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
Funkånaut
01.04.2022 17:21:17

Bullitt: https://www.grandprix247.com/2022/0 … th-williams-as-latifi-gets-demoted/

Rosberg korvaa Latifin Williamsilla tämän tultua itse siihen tulokseen että hän kolaroi liikaa.

Latifin kommenteista hoksasin, mikäs päivä tänään onkaan hoho.
hjukke
02.04.2022 10:00:36

Jester44: Mitäs ootte mieltä noista iltavalo kisoista?
Minusta formuloita pitäisi ajaa päivänvalossa, tuo pimeässä suhaaminen ei ole niin mielenkiintoista.

Ei tuo itse kisaan mitään lisää. Saisi rajoittaa yhteen, max kahteen vuodessa. Suuntaus toki päinvastainen. Jeddan kohdalla tuli mieleen, mitä tapahtuisi jos sielt olisi saatu sähköt poikki yhtäkkiä.
Learn to play what you want to hear.
Alfons Åberg
02.04.2022 10:04:17 (muokattu 02.04.2022 10:06:18)
Iltakisat sopisi paremmin autoille joissa on ajovalot. Urheiluautoissahan tuo on iät ja ajat ollut normaali. Avopyöräisten iltakisathan on keksitty alunperin Amerikassa CART/IRL -splitin aikana, milloin IRL alkoi ajamaan ovaalikisoja iltaisin Texasissa, Charlottessa ja Atlantassa.

Mutta joo, urheiluautojen kisoissa iltakisat ymmärtää koska myös siviiiliautojen ajovaloihin tulevat esim. Le Mans'ssa koetetut innovaatiot pienellä viivellä. Täysin valaistulla radalla taas iltakisa ei sinänsä tuo mitään lisäarvoa.
Alfons Åberg
02.04.2022 10:44:26
Funkånaut: Melkein kaipaan Böönin aikoja. Mutta vain melkein.

Juu, vain melkein. Tapa millä Ecclestone ja Mosley halusivat alistaa muut lajit lähinnä sivutuotteen alaviitteeksi, on vaikea vieläkään hyväksyä. Berniehän käytännössä tappoi C-ryhmän MM-sarjan 90-luvun alussa.

Ennen kuin reaper sanoo, ettei ole yleistietoa niin Berniehän väkisin vaihtoi toimivan konseptin, jossa moottori oli vapaa tietyin reunaehdoin, 3,5-litraiseen muottiin ja lyhyempiin kisoihin. Ongelma tuossa oli, että privaattitiimeille homma oli liian kallista ja osallistujamäärät tipahtivat pohjalukemiin, olikohan Le Mans'ssa 30 autokuntaa vuonna 1992.
Jäärä
04.04.2022 15:11:36
Presidentti: Iltakisat sopisi paremmin autoille joissa on ajovalot. Urheiluautoissahan tuo on iät ja ajat ollut normaali. Avopyöräisten iltakisathan on keksitty alunperin Amerikassa CART/IRL -splitin aikana, milloin IRL alkoi ajamaan ovaalikisoja iltaisin Texasissa, Charlottessa ja Atlantassa.

Mutta joo, urheiluautojen kisoissa iltakisat ymmärtää koska myös siviiiliautojen ajovaloihin tulevat esim. Le Mans'ssa koetetut innovaatiot pienellä viivellä. Täysin valaistulla radalla taas iltakisa ei sinänsä tuo mitään lisäarvoa.

Päinvastoin! Olisi hienoa seurata esim. Verstappenin hiostavan Hamilttonia ja ilmoittavan ohitushaluistaan vilauttelemalla kaukovaloja tai peräti hiillostavan lähes peräkontissa pitkät päällä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
pehko
09.04.2022 14:58:34
Saatanan maksukuskit taas töhöili oikeen huolella.
hjukke
09.04.2022 16:49:38 (muokattu 09.04.2022 16:50:12)

pehko: Saatanan maksukuskit taas töhöili oikeen huolella.

Kummankaan ei tosiaan kuuluisi ajaa tuolla. Strollilla kausi numero 6 menossa.
Learn to play what you want to hear.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)