samulijp 06.07.2004 10:57:06 | |
---|
Musiikin taso olikin demoscenepiireissä silloin paljon parempi kuin nykyään. Nykyään kaikki on liiankin helppoa, ja sen huomaa. Amen!! Ja muuten 60!! .::COB - Children Of Baron::.
My name is Baron, Samuli Baron! |
Kaleface 06.07.2004 12:32:50 (muokattu 06.07.2004 12:35:40) | |
---|
80-luvulla ja 90 vaihteessa sekä alussa trackerit olivat se ainoa vaihtoehto millä normaali Miika Muusikko pääsi toteuttamaan itseään edullisesti. Ajat olivat aivan toiset. Musiikin taso olikin demoscenepiireissä silloin paljon parempi kuin nykyään. Nykyään kaikki on liiankin helppoa, ja sen huomaa. Niin, monet Amigan neliraitaset modit potkivat edelleen kympillä, niiden parhaimmistossa on rajallisesta tekniikasta revitty kaikki irti nimenomaan korkeatasoisen MUSIIKIN luomiseksi. Kannattaa tutustua vaikkapa legendaarisiin pelisäveltäjiin. He ovat MUUSIKKOJA. EDIT: Lisätäänpä vielä, että monet näistä huippu-mod-säveltäjistä hallitsevat jonkin instrumentin (usein koskettimet/piano) erinomaisesti. Päätelmänä voidaan siis todeta, että jonkin instrumentin hyvä hallinta antaa edellytykset luoda "hyvää" musiikkia myös ilman instrumenttia. "Tää on paska planeetta, täällä ei oo painovoimaa." |
Päätelmänä voidaan siis todeta, että jonkin instrumentin hyvä hallinta antaa edellytykset luoda "hyvää" musiikkia myös ilman instrumenttia. Nimenomaan, sillä instrumentin hallintaanhan kuuluu myös teorian hallintaa ja tyylitajua, mikä missäkin yhteydessä kuulostaa hyvältä. Eikä näiden kykyjen käyttäminen rajoitukaan vain oman instrumentin yhteyteen, vaan on mahdollista ja suotavaa aina musiikkia luodessa. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
Jabbe 07.07.2004 22:08:18 | |
---|
No, tapellaan sitten jos kerran haluatte. Sitähän varten tässä ollaan. Hymiö. Olen aina ollut sitä mieltä, että samalla tavalla kuin rapin sanotaan olevan musiikin lahja osaamattomille laulajille, konemusiikki on lahja soittotaidottomille syntetisaattorin omistajille. --- plaaplaa --- Toisaalta, nykyään sanoilla TAIDE ja TAITO on muutoinkin kuin musiikissa hyvin vähän tekemistä keskenään - kuvataiteenkin tunnistaa enää vain siitä, että se on esillä taidemuseossa. Tota noin... siis edelleen: mun mielestä soittimet on musiikin tekemistä varten. Ja nykyään myös tietokoneita jne. voi alkaa pitää soittimina, kyllähän niillä musiikkia saa aikaan jos vaan haluaa. Ja mun mielestä kaikki musiikki on kyllä musiikkia, on tietty olemassa _subjektiivisesti_ parempaa ja huonompaa, ja ehkä jollain tapaa jopa _objektiivisesti_ taidokkaampaa ja teknisempää musiikkia. Ei tarvi olla niin tiukkapipoinen, hyvää musaa voi tehdä vaikkei hirveän taitava soittaja olisikaan. Ja konemusiikkikin on omalla tavallaan todella hyvää musiikkia. Tuon sun kommentin vois kääntää vaikka klassiseen pianomusiikkiin: se on varmaan jonkun hiphopparin mielestä vaan ÄÄNTÄ muiden joukossa. Mikä sinä siis olet sanomaan, että joku musiikki on parempaa kuin joku muu? Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Jabbe 07.07.2004 22:10:49 (muokattu 08.07.2004 00:31:41) | |
---|
Niin, monet Amigan neliraitaset modit potkivat edelleen kympillä, niiden parhaimmistossa on rajallisesta tekniikasta revitty kaikki irti nimenomaan korkeatasoisen MUSIIKIN luomiseksi. Kannattaa tutustua vaikkapa legendaarisiin pelisäveltäjiin. He ovat MUUSIKKOJA. Allekirjoitan! On toisinaan erittäin kehittävää rajoittaa itseään, yrittää tehdä mahdollisimman hienoja juttuja mahdollisimman vähällä laitteistolla. Joutuu oikeasti käyttämään luovuutta. EDIT: Ehkä toi laitteisto on väärä sana. Onhan Motifkin vain 1 soitin mut... nii. Kokeilee käyttää jotain tosi alkeellisia soundeja/soittimia. Vaikkapa. Tai jotain. Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
ajs 07.07.2004 23:36:48 | |
---|
On toisinaan erittäin kehittävää rajoittaa itseään, yrittää tehdä mahdollisimman hienoja juttuja mahdollisimman vähällä laitteistolla. Joutuu oikeasti käyttämään luovuutta. Kokeilkaapa siis joskus istua pianon ääreen. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
Jabbe 08.07.2004 00:30:40 | |
---|
Kokeilkaapa siis joskus istua pianon ääreen. Kokeiltu on. Ja tulee harrastettua edelleenkin. Mutta eihän piano ole mitenkään rajoittunut, siinähän on huimasti mahdollisuuksia... Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Petronome 08.07.2004 16:04:18 (muokattu 08.07.2004 16:04:29) | |
---|
Mutta eihän piano ole mitenkään rajoittunut, siinähän on huimasti mahdollisuuksia... Niin, kukas se olikaan kun soitti preparoidulla flyygelillä. Eli tunki ruuveja kielten väliin. Johan lähti vänkä ääni. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! |
Notefix 08.07.2004 17:34:50 (muokattu 08.07.2004 17:36:56) | |
---|
Voi hitsi...täällähän on ollu kunnon taistot päällä ja mä oon missannu! Miks helvetissä kukaan ei ole kertonu mulle!!! My name is Baron, Notefix Baron " |
Jabbe 08.07.2004 17:42:17 | |
---|
Voi hitsi...täällähän on ollu kunnon taistot päällä ja mä oon missannu! Miks helvetissä kukaan ei ole kertonu mulle!!! Vielä mahtuu mukaan.. Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
Janus 08.07.2004 19:16:21 | |
---|
Niin, kukas se olikaan kun soitti preparoidulla flyygelillä. Eli tunki ruuveja kielten väliin. Johan lähti vänkä ääni. John Cage. Onneks "John Cage's Prepared Piano" on saatavissa myös GigaSampler-cd:nä. Voi sitten tuoda nekin soundit pubikeikalle läppärissä. "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie |
ajs 08.07.2004 21:17:03 (muokattu 09.07.2004 11:54:57) | |
---|
John Cage. Onneks "John Cage's Prepared Piano" on saatavissa myös GigaSampler-cd:nä. Voi sitten tuoda nekin soundit pubikeikalle läppärissä. Niin. Itse olen tuotakin kokeillut kahvipannulla (lasinen Moccamaster-malli), papereilla, muovitaskuilla, kynillä, pyyhekumilla, kirjoilla, ilmastointiteipillä ja vaikka millä. Onneksi vain musiikkiopiston opettajat eivät tiedä flyygeliensä kohtalosta... "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
ajs 09.07.2004 11:58:49 | |
---|
Tota noin... siis edelleen: mun mielestä soittimet on musiikin tekemistä varten. Ja nykyään myös tietokoneita jne. voi alkaa pitää soittimina, kyllähän niillä musiikkia saa aikaan jos vaan haluaa. Tässä on nyt pahanpäiväisesti sotkettu keskenään musiikin tekeminen ja soittaminen. Tietokoneita EI voi KOSKAAN alkaa pitää soittimina, ellei niissä ole jotain koneen ja käyttäjän välistä rajapintaa, jolla soittaja voi REAALIAIKAISESTI tuottaa ja moduloida tuottamaansa ääntä. Tähän ollaan toki tulossa kaikkien kontrollerien ym. ansiosta, mutta itsessään tietokone ei ole mikään instrumentti. Ja mun mielestä kaikki musiikki on kyllä musiikkia Joo, ja elämä on laiffia. Ei tarvi olla niin tiukkapipoinen, hyvää musaa voi tehdä vaikkei hirveän taitava soittaja olisikaan. Eikä edelleenkään tarvitse sekoittaa musiikin tekemistä ja soittamista keskenään. Tietyssä määrin olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ei voi. Tuon sun kommentin vois kääntää vaikka klassiseen pianomusiikkiin: se on varmaan jonkun hiphopparin mielestä vaan ÄÄNTÄ muiden joukossa. Mikä sinä siis olet sanomaan, että joku musiikki on parempaa kuin joku muu? Kuten itsekin juuri sanoit, on olemassa sekä subjektiivisesti että objektiivisesti "parempaa" musiikkia. Minun kannaltani katsottuna (esimerkiksi) klassinen pianomusiikki on molemmilla tavoilla tarkasteltuna ylivertaista vaikkapa tuohon hiphopiin nähden, joten joku muu voi aivan rauhassa ollakin toista mieltä. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
samulijp 09.07.2004 14:27:29 | |
---|
Tähän ollaan toki tulossa kaikkien kontrollerien ym. ansiosta, mutta itsessään tietokone ei ole mikään instrumentti. Tässä ollaan ja tietokone on jo instrumentti. Koittakaa tottua :) Niin, kukas se olikaan kun soitti preparoidulla flyygelillä. Eli tunki ruuveja kielten väliin. Johan lähti vänkä ääni. Joo meillä opetti aikoinaan lukiossa musiikinopettaja näppärän tavan saada kunnon kapakkapiano soundi. Ei muuta kuin paketillinen metallikantaisia nuppineuloja ja pianon vasarat täyteen niitä. Kling&Klang :) .::COB - Children Of Baron::.
My name is Baron, Samuli Baron! |
Kemppilä 10.07.2004 18:35:26 | |
---|
www.evvk.fi |
Petronome 10.07.2004 20:34:11 | |
---|
Enpä tiennytkään, että preparoitu pianokin on samplattu. Vahvistaa käsitystä siitä, että kaikki instrumentit on jo jäljitelty... Muistakaa, ettette sekoita hiphoppia ja räppiä. Kaksi AIVAN eri asiaa. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! |
Fuzzy Boner 10.07.2004 20:36:10 | |
---|
Muistakaa, ettette sekoita hiphoppia ja räppiä. Kaksi AIVAN eri asiaa. Kuten myös yhden tähden ja kolmen tähden jallu. |
Jabbe 10.07.2004 20:47:46 | |
---|
Kuten myös yhden tähden ja kolmen tähden jallu. Tiedetään, tiedetään.... ;) Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita. |
ajs 11.07.2004 16:14:56 | |
---|
Muistakaa, ettette sekoita hiphoppia ja räppiä. Kaksi AIVAN eri asiaa Aivan; sehän on vähän niinkuin vertailisi p*rsettä ja p*skaa. "Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero |
Petronome 11.07.2004 18:57:07 | |
---|
Hiphopissa ei (välttämättä) räpätä, joten miten ne voisi olla lähelläkään samaa asiaa? En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! |