Krice 10.03.2022 19:36:06 | |
---|
Studion jälkeenhän on tulossa vielä se uusi pro-malli. Tosin studio on varmaan paljon halvempi suhteessa ominaisuuksiin. Applella menee kyllä ihan hyvin tällä hetkellä ja jos tavistallaajien M1-mallien hinnat vielä laskevat niin niistäkin loput menee kaupaksi. |
Vessajono 10.03.2022 21:03:35 | |
---|
Krice: Studion jälkeenhän on tulossa vielä se uusi pro-malli. Tosin studio on varmaan paljon halvempi suhteessa ominaisuuksiin. Applella menee kyllä ihan hyvin tällä hetkellä ja jos tavistallaajien M1-mallien hinnat vielä laskevat niin niistäkin loput menee kaupaksi. Täyteen speksattu studio vähän päälle yheksän tonnia, eli ei sekään nyt ihan jokasen sukankuluttajan kone oo. Kovat on toki speksitkin, ei siinä. Itellä ei oo onneksi vielä M1 Airin rajat tullu vastaan eikä varmaan taida vähään aikaan tullakaan. IF HE OPENS HIS BIG MOUTH AGAIN, IT'S LAMPSHADE TIME |
Lennu 10.03.2022 21:04:56 | |
---|
Vessajono: Täyteen speksattu studio vähän päälle yheksän tonnia, eli ei sekään nyt ihan jokasen sukankuluttajan kone oo. Kovat on toki speksitkin, ei siinä. Itellä ei oo onneksi vielä M1 Airin rajat tullu vastaan eikä varmaan taida vähään aikaan tullakaan. Sama homma M1 Minin kanssa. Näyttö vaan porsi, vanha cinema display sotaratsu. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
Krice 11.03.2022 09:20:52 | |
---|
Vessajono: Täyteen speksattu studio vähän päälle yheksän tonnia, eli ei sekään Odotellaan vielä niitä pron hintoja ja ihmetellään sitten lisää. Studion perusversio taitaa olla 2000 euroa eli Applen tapauksessa kohtuuhintainen (ja myös verrattuna tehokkaaseen pc:hen), mutta Applen tapa tehdä voittoa on naurettavan hintaiset lisäosat kuten muistien hinnat yms. M1:n tapauksessa vielä muisti on kiinteää eli ei voi edes ostaa itse muistia lisää. Varmaan silti itsekin aion hankkia jonkun M1:n jossakin vaiheessa, vaikka Applen riistokapitalismi ärsyttääkin. |
iec 30.03.2022 15:53:31 | |
---|
Miten muuten Applen tietokoneilla tehdään EQ audiolle siten, että voidaan määrittää parametrisesti taajuudet, q-arvot ja tasot vähintään 10:lle eri kaistalle) studiomonitorien huonekorjaukseen? Eli ongelma on, että miten voin kuunnella audiointerfacen kautta mitä tahansa audiotiedostoa niin että voin käyttää studiomonitorien huonekalibrointiasetuksia? Sen tiedän, että DAW:n kautta onnistuu varmasti ihan samalla tavalla Reaperillä kuin Windowsillakin. Entäpä sitten kun haluaisin kuunnella vaikka Spotifystä, Youtubesta jne jne musiikkia huonekorjatun EQ:n läpi? Käytössä olevien studiomonitorien oma EQ on sen verran kökkö, että sillä ei voi mitenkään saavuttaa yhtä hyvää taajuusvastetta studiohuoneessa kuin ohjelmallisesti. (Olen testannut aktiivimonitorien asetukset läpi ja ei onnistu, kun säädettäviä parametreja on vain vähän ja ne vähätkin ovat hyvin geneerisiä.) Mietiskelin että pitäisikö siirtyä Apple-leiriin (nykyinen Win-kone myyntiin ja Mac Mini M1 tilalle). Aloin sitten googlettamaan että mitenkäs tuo studiomonitorien huonekorjaus totetuteaan vähän vastaavasti kuin Windowsilla. Mulla on nyt käytössä APO+Peace, joka reitittää kaiken muun audion, paitsi DAW ASIO-ajurien kautta tulevan äänen parametrisen softa-EQ:n läpi. Ja siellä mulla on sitten asetukset studiomonitoreille ja kuulokkeille erikseen. Vastaava EQ-palikka löytyy sitten DAW:sta plugarina (Reaperin oma plugari). Olin sellaisessa käsityksessä, että Applella tämä olisi helppoa kuin heinänteko, kun Applen kamppeita käytetään paljon musahommissa. Googletus ei oikein tuottanut osuvia tuloksia. Jäi vähän sellainen käsitys, että hyvää ratkaisua ei löydy. Ei kai se voi olla näin? Luulen että en vain osannut etsiä oikeita asioita suomeksi ja englanniksi. Kertokaapa minulle miten itse ratkaisette EQ-asiat macillä ja softalla? Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Henri Henri Olavi 30.03.2022 15:57:36 (muokattu 30.03.2022 15:58:13) | |
---|
I don't giva a fuck if you're straight,
you're still gay. |
iec 30.03.2022 16:15:42 | |
---|
Henri Henri Olavi: En käytä itse, mutta jotkut käyttävät Boom 2'ta. https://www.globaldelight.com/boom2/ En tosiaan tiedä onko tuo tarpeeksi monipuolinen sun tarpeisiisi. Tuo voi olla vähän siinä ja siinä. 31 kaistaa kiinteillä taajuuksilla. Pitääpä verrata omia nykyisiä asetuksia, että onko tarpeeksi tiuha taajuusjako parin ikävän huoneresonanssin & työpöydän heijastuksen poistamiseen. Kiitos vinkistä :) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
iec: Miten muuten Applen tietokoneilla tehdään EQ audiolle siten, että voidaan määrittää parametrisesti taajuudet, q-arvot ja tasot vähintään 10:lle eri kaistalle) studiomonitorien huonekorjaukseen? Eli ongelma on, että miten voin kuunnella audiointerfacen kautta mitä tahansa audiotiedostoa niin että voin käyttää studiomonitorien huonekalibrointiasetuksia? https://rogueamoeba.com/soundsource/Tuolla saa reititettyä audion miten tahtoo ja voi käyttää AU (VST?) plugareita myös. En ole tuota versiota kokeillut itse mutta edeltäjä ilmainen menuBUS on ollut testissä ja toimii hienosti. Sonarworks reference itsellä käytössä, niin ei ole noita sen enempi kokeillut. Ite ku tekee, ni tulee parempi! |
Henri Henri Olavi 31.03.2022 12:43:01 | |
---|
Slemmu: https://rogueamoeba.com/soundsource/ Tuolla saa reititettyä audion miten tahtoo ja voi käyttää AU (VST?) plugareita myös. En ole tuota versiota kokeillut itse mutta edeltäjä ilmainen menuBUS on ollut testissä ja toimii hienosti. Sonarworks reference itsellä käytössä, niin ei ole noita sen enempi kokeillut. Itselläni tuon saman valmistajan lähes samanlainen softa Loopback 2 käytössä. Se on tosi kätevä. I don't giva a fuck if you're straight,
you're still gay. |
Biitzilla 02.04.2022 13:24:56 | |
---|
Suositelkaapas hyvää ilmaista EQ:ta macille. EqMac on ihan OK mutta se crashaa vähän väliä. Onko muita suosituksia? |
Humanoid 02.04.2022 17:23:14 (muokattu 02.04.2022 17:23:54) | |
---|
|
Henri Henri Olavi 02.04.2022 18:22:16 | |
---|
Eipä taida löytyä hyvää ilmaista. Sound Source on halpa ja se syö AU-plugareita, joten siihen saa mitä hyvänsä sisään. Se olis mun valinta. Boom 2 on ihan hyvä, muttei syö plugareita. I don't giva a fuck if you're straight,
you're still gay. |
iec 07.04.2022 10:08:21 | |
---|
iec: Tuo voi olla vähän siinä ja siinä. 31 kaistaa kiinteillä taajuuksilla. Pitääpä verrata omia nykyisiä asetuksia, että onko tarpeeksi tiuha taajuusjako parin ikävän huoneresonanssin & työpöydän heijastuksen poistamiseen. Kiitos vinkistä :) Aaarggh mikä homma on siirtää kaikki plugarien lisenssit Win->Mac. Monia eri lisenssisysteemejä, monia eri tunnuksia, osa lisensseistä ostettu plugarimyyjäbulvaanien kautta (jolloin asennuspaketit ja lisenssitiedot löytyvätkin ihan eri paikasta kuin mistä luuli). Pari iltaa on jo tärvääntynyt tuohon hommaan ja vielä on ainakin ML Soundlabin, Sonivoxin ja AAS plugarien lisenssit siirtämättä ja softat asentamatta. Jos olisi ollut fiksumpi, olisi kirjoittanut listaan aina sitä mukaa kun hommaa jonkin plugarin. Listassa pitäisi lukea mitä kautta hommattu, mistä löytyy asennusfilet, mikä on sarjanumero/koodi, millä systeemillä lisenssi toimii, mikä on käyttäjätunnus ja salasana ja mitä sähköpostitiliä käytti. Tuota ei tule tosiaan ajateltua kun hommaa ekan DAW:n ja ekan plugarin. Sitten kun niitä alkaa kertymään, ei enää muista mitä niitä edes löytyy (jos ei ole jotain käyttänyt vähään aikaan) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
iec 07.04.2022 11:02:43 | |
---|
Slemmu: https://rogueamoeba.com/soundsource/ Tuolla saa reititettyä audion miten tahtoo ja voi käyttää AU (VST?) plugareita myös. En ole tuota versiota kokeillut itse mutta edeltäjä ilmainen menuBUS on ollut testissä ja toimii hienosti. Sonarworks reference itsellä käytössä, niin ei ole noita sen enempi kokeillut. Kappas, mullahan on jo Ozone Neutron elements Pluginboutiguesta kaupanpäällisenä (ja sain sen jopa asennettua macciin), jossa on parametrinen max 12-kaistainen eq. Sehän voisi toimia Soundsourcen kanssa vallan hyvin kun saa säädettyä tarkasti oikeiden ongelmataajuuksien kohdille. Siinä näyttää olevan AU-formaatti mukana (ainakin speksien mukaan). Soundsource näyttää maksavan 39$, joten ei olisi paha ollenkaan. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Danko 07.04.2022 13:00:29 | |
---|
iec: Jos olisi ollut fiksumpi, olisi kirjoittanut listaan aina sitä mukaa kun hommaa jonkin plugarin. Listassa pitäisi lukea mitä kautta hommattu, mistä löytyy asennusfilet, mikä on sarjanumero/koodi, millä systeemillä lisenssi toimii, mikä on käyttäjätunnus ja salasana ja mitä sähköpostitiliä käytti. Täähän se olis; excelin kanssa meni muutama ilta, kun tuli kahlattua läpi oma +500 nimikkeen plugarikirjasto. Nyt kun vielä muistais päivittää uudet hankinnat sinne. "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
Humanoid 07.04.2022 13:30:15 | |
---|
iec: Aaarggh mikä homma on siirtää kaikki plugarien lisenssit Win->Mac. Monia eri lisenssisysteemejä, monia eri tunnuksia, osa lisensseistä ostettu plugarimyyjäbulvaanien kautta (jolloin asennuspaketit ja lisenssitiedot löytyvätkin ihan eri paikasta kuin mistä luuli). Pari iltaa on jo tärvääntynyt tuohon hommaan ja vielä on ainakin ML Soundlabin, Sonivoxin ja AAS plugarien lisenssit siirtämättä ja softat asentamatta. Jos olisi ollut fiksumpi, olisi kirjoittanut listaan aina sitä mukaa kun hommaa jonkin plugarin. Listassa pitäisi lukea mitä kautta hommattu, mistä löytyy asennusfilet, mikä on sarjanumero/koodi, millä systeemillä lisenssi toimii, mikä on käyttäjätunnus ja salasana ja mitä sähköpostitiliä käytti. Tuota ei tule tosiaan ajateltua kun hommaa ekan DAW:n ja ekan plugarin. Sitten kun niitä alkaa kertymään, ei enää muista mitä niitä edes löytyy (jos ei ole jotain käyttänyt vähään aikaan) Olisiko teillä hetki aikaa puhua salasanamanagereista? |
Henri Henri Olavi 07.04.2022 13:35:30 | |
---|
Humanoid: Olisiko teillä hetki aikaa puhua salasanamanagereista? Oiva apu moneen tilanteeseen. Itse käytän ihan Applen omaa Avainnippua. Se on tarpeisiini täydellinen. Jos kaipaa lisäominaisuuksia, niin 1Password on oivallinen. Se oli mulla hetken käytössä, mutta tajusin pärjääväni pelkällä avainnipulla. I don't giva a fuck if you're straight,
you're still gay. |
Humanoid 07.04.2022 16:54:07 | |
---|
Henri Henri Olavi: Oiva apu moneen tilanteeseen. Itse käytän ihan Applen omaa Avainnippua. Se on tarpeisiini täydellinen. Jos kaipaa lisäominaisuuksia, niin 1Password on oivallinen. Se oli mulla hetken käytössä, mutta tajusin pärjääväni pelkällä avainnipulla. Monesti plugarien kanssa tarvii saada myös serialit varalta johonkin talteen, joteen managerien kautta hoituu sekin. Avainnippu toki riittää pelkkiin tunnuksiin. |
Henri Henri Olavi 07.04.2022 17:09:33 (muokattu 07.04.2022 17:20:48) | |
---|
Humanoid: Monesti plugarien kanssa tarvii saada myös serialit varalta johonkin talteen, joteen managerien kautta hoituu sekin. Avainnippu toki riittää pelkkiin tunnuksiin. Mulla on serialit Muistiinpanoissa ylhäällä. Laitan ne aina heti kun ole ostanut plugarin. Ja tokihan Avainnippuunkin saa sen serialin laitettua siihen avaimen kommenttikenttään. Mutta siis, onhan esim. 1Password paljon kätevämpi jos sellaista tarvitsee. Ei mitään vikaa siinä. I don't giva a fuck if you're straight,
you're still gay. |
Loimutin 11.04.2022 13:05:52 | |
---|
Mielessä pyörinyt ajatus että ostaisin halvahkon iPadin ja iRigin demojen äänittelyyn. Garagebandilla duunailisin muut ja kitarat soittelisin nauhalle. Ei ole varaa kuitenkaan päräyttää sitä kalleinta ja uusinta iPadia ostoskoriin, niin mietin kuinka vanha iPad on vielä kelpo vehje tähän jos käytettynä ostaisi. |