Aihe: Tonepotikoiden poisto/eliminointi
1 2
Pexa
05.02.2022 19:59:25
Kyseessä siis Strato, jossa varsinkin vol -potikka tunnetusti hankalassa paikassa jos soittotyyli on yhtään aggressiivisempi. Toneja en ole koskaan tarvinnut muutella, ovat aina "täysillä", joten ne joutaisi poistaa ja saisin siirrettyä volan alemmas.

Katkonko vaan piuhat ja heitän potikat mäkeen, vai miten?
ituvirtanen
05.02.2022 20:17:05

Potikat mäkeen, jos tarpeettomat. Saundi muuten kirkastuu entisestään, kun kuorma muuttuu eli impedanssi nousee volan rinnalla roikkuvien tonepotikoitten poistuttua.
Pelimonni
01.03.2022 00:32:56
Pexa: Kyseessä siis Strato, jossa varsinkin vol -potikka tunnetusti hankalassa paikassa jos soittotyyli on yhtään aggressiivisempi. Toneja en ole koskaan tarvinnut muutella, ovat aina "täysillä", joten ne joutaisi poistaa ja saisin siirrettyä volan alemmas.

Katkonko vaan piuhat ja heitän potikat mäkeen, vai miten?

Tee uusi reikä malliin Eddie Van Halen, niinku minä teen. Toki makuasioita, mutta stratossa on ihan pöljästi volume liian lähellä. Makuasia. kahden potikan väliin.

Tonepotikkaa, onko kukaan koskaan käyttänyt. Minä en ole. Eikä Eddie.
Tonepotikassa se, ja konkka n22nf rinnankytkettynä päästää tonea maahan.

Ite teen tonen vahvistimessa, enkä huononna saundia kitaran tonella.

Makuasia. Ehkäbluesmiehet käyttää. Ihan turha kapistus, sanoi Eddie Van Halen.
Miksi huonontaa tonea, saundia.
celestion G12-S 20 watt 1975, näitä 4 paria Carlsrbro Scorpion kaappia. Nepä ne on. Kokeilin wgs Reaper molemmissa, aika sama oli, mutta aito on aito.
Metalkallo
02.03.2022 08:47:41
Pelimonni: Tonepotikkaa, onko kukaan koskaan käyttänyt. Minä en ole. Eikä Eddie.
Tonepotikassa se, ja konkka n22nf rinnankytkettynä päästää tonea maahan.

Ite teen tonen vahvistimessa, enkä huononna saundia kitaran tonella.

Makuasia. Ehkäbluesmiehet käyttää. Ihan turha kapistus, sanoi Eddie Van Halen.
Miksi huonontaa tonea, saundia.

Minä käytän tonea ja se on ihan hyödyllinen jos on todella kirkkaat mikit. Hyödyllisempi se on kitarassa kuin vahvarissa koska soittaja saa säädettyä tonea nopeammin, mutta jokainen tyylillään.

Soundi tosiaan kirkastuu pirun paljon jos tone ei ole kiinni kytkettynä kitarassa, mutta samalla se reagoi hieman eri tavalla, ehkä vähän paremmin ja kaikki hyppää esiin paremmin mikä voi olla hyödyllistä jos soittaa tunteella.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
mhelin
02.03.2022 10:29:35
Pelimonni:
Tonepotikkaa, onko kukaan koskaan käyttänyt. Minä en ole. Eikä Eddie.

Eikös siinä Eddien kitaran potikan nupissa kuitenkin lukenut Tone?

Monesti kuvitellaan että tonella vaan leikataan korkeita taajuuksia, mutta tosiasiassa asia ja kytkennän toiminta ei ole niin yksinkertainen. Ennen kytkennän poistamista kannattaa kokeilla esim. pienempien kondensaattorien kanssa miltä kuulostaa.
von spets
05.03.2022 22:42:28
Ite olen avannut tone potikat ja raaputtanut puukon kärjellä hiilivastusradan poikki tietystä kohdasta. Näin potikasta tulee täysillä ollessaan komponentti joka ei vaikuta signaaliin. Tarvittaessa sillä kuitenkin saa tummennettua soundia. Toimii! Eikä tartte olla kalliita CTS-merkkisiäkään.
von spets
05.03.2022 22:46:01
Ja kun potikoista puhutaan, niin treble bleed ja oikean ohminen volapotikka ovat oleellisia mielestäni. Kokeilin pitkään esim. 500k volapotskuja Stratoissa, mutta nyt perinteinen 250k onkin parempi.
Pelimonni
07.03.2022 02:41:39
von spets: Ja kun potikoista puhutaan, niin treble bleed ja oikean ohminen volapotikka ovat oleellisia mielestäni. Kokeilin pitkään esim. 500k volapotskuja Stratoissa, mutta nyt perinteinen 250k onkin parempi.

Totta kait Treblebleeder olla pitää, mutta tone pot. en kaipaa.
celestion G12-S 20 watt 1975, näitä 4 paria Carlsrbro Scorpion kaappia. Nepä ne on. Kokeilin wgs Reaper molemmissa, aika sama oli, mutta aito on aito.
Pelimonni
07.03.2022 02:46:02
von spets: Ja kun potikoista puhutaan, niin treble bleed ja oikean ohminen volapotikka ovat oleellisia mielestäni. Kokeilin pitkään esim. 500k volapotskuja Stratoissa, mutta nyt perinteinen 250k onkin parempi.

Jotenkin nyt kun puhutaan radio, televisio, video kitara äänestä. Miksi eivät tee valmiikksi semmosen volumepotikkapaketin, jossa on kaikki hyvät ominaisuudet.
Ja ihmisen korva. Se on Logaritminen.
Volume toimii juurikin erillailla, kuin luulis.
Mutta sehän tässä on jus niin mukavaa.
VesQ1986
07.03.2022 07:40:07
Itselle laitoin yhteen kitaraan mistä halusin ylimääräisiä nuppeja pois niin tuollaisen push-pull potikan, normaaliasennossa toimii volumepotikkana ja kun nupin vetää ylös niin tone potikkana kondensaattorin kera.

Yhtäaikaa ei voi käyttää eli jompi kumpi on aina "täysillä" mutta en ole kokenut tarvetta, tonella on joskus tullut hassuteltua mutta ei siitä mitään sen suurempaa iloa itselle ole ollut
mhelin
07.03.2022 09:09:52 (muokattu 07.03.2022 09:16:31)
Passiivinen vola (ja tonekin) on aina ongelma, impedanssisovitus ei ole koskaan optimaalinen mikistä vahvistimen tuloon...

Kannattaisi kokeilla myös volumepotikan kytkennän vaihtamista jännitteenjakasta säätövastukseksi (rheostaatiksi) nostamalla vaikka ylimääräisellä kytkimellä potikan irti maasta, tällöin siis potikka olisi vain säädettävä sarjavastus. Normaalisti tuo volapotikan kolmas lugi on kolvattu suoraan potikan runkoon kiinni joka on sitten maadoitettu.
petteri m
14.03.2022 21:40:18
Mulla on tällainen kitara vuodelta 1984
https://www.youtube.com/watch?v=pmMHnz4Z-0E

Siinä ainakin niin volat kuin tonet toimivat erittäin hyvin. Kaikki potikat on käyttökelpoisia. Yleensä toki soitan volat auki mutta toneista vähän himmennän. Jotenkin se vie trebleä juuri oikeasta kohtaa.
Kefiiri
15.03.2022 08:10:16 (muokattu 15.03.2022 08:19:00)
Nuorempana olisin voinut luopua tonepotikoista, ne olivat aina täysillä eli maximum treble. Mutta sittemmin olen hokannut, että yhtyesoitossa vaan ei tarvi määräänsä enempää kirkkauttakaan.

Esimerkiksi särösointeihin saa olennaista tanakkuutta, kun kitarasta vähän pakittaa trebleä niin että sointi säilyy selkeänä mutta turhanaikaisimmat kihinät poistuvat. Äänen värin säätäminen vahvarista vaikuttaa kokonaissointiin eri tavoin vahvistimen suunnittelusta riippuen. Ei ole yhdentekevää missä signaaliketjun kohdassa sointia muokataan. Kitarasta lähtevän soundin muokkausmahdollisuus kannattaa mielestäni säilyttää.

Johan tulee kuivaa tekstiä tänä aamuna!
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
29.03.2022 15:39:29
Kefiiri: Nuorempana olisin voinut luopua tonepotikoista, ne olivat aina täysillä eli maximum treble. Mutta sittemmin olen hokannut, että yhtyesoitossa vaan ei tarvi määräänsä enempää kirkkauttakaan.

Esimerkiksi särösointeihin saa olennaista tanakkuutta, kun kitarasta vähän pakittaa trebleä niin että sointi säilyy selkeänä mutta turhanaikaisimmat kihinät poistuvat. Äänen värin säätäminen vahvarista vaikuttaa kokonaissointiin eri tavoin vahvistimen suunnittelusta riippuen. Ei ole yhdentekevää missä signaaliketjun kohdassa sointia muokataan. Kitarasta lähtevän soundin muokkausmahdollisuus kannattaa mielestäni säilyttää.

Johan tulee kuivaa tekstiä tänä aamuna!

Juuri näin!

Kitaristeille opetetaan liian vähän tai ei ollenkaan potikoiden käyttöä mikä pitäis olla ihan pakko ainakin jos käy esim. soittotunneilla.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
ituvirtanen
29.03.2022 21:12:15

Kefiiri: Kitarasta lähtevän soundin muokkausmahdollisuus kannattaa mielestäni säilyttää.

Hyvä, että tekstissä lukee "mielestäni", eli kyseessä on kirjoittajan mielipide.

Uskallan väittää, että jutun aloittaja hallitsee soittimensa useimpia meitä muita paremmin. Tonen puutos tuskin tuota miestä hidastaa.
jkiva
02.04.2022 14:47:20 (muokattu 02.04.2022 14:49:11)

Kefiiri:
Muuten olen sitä mieltä, että valitus Straton volapotikan väärästä paikasta on disinformaatiota julkeimmillaan! Ja se, että tallamikki stratossa on ilman tonea, on silkkaa nerokkuutta. Jos kaipaa vähemmän terävää sointia, vaihtaa keskimikille. Ei se sen vaikeampaa ole!

Straton volumepotikan paikka määriteltiin aikana ennen monikanavaisia vahvistimia ja volumepedaaleja, kun volumea piti säädellä kitarasta. Vanhan liiton mestarit osas siitä hienosti käyttää, joku osaa vieläkin. Itse en ja vola on kitarasta aina täysillä tai pois päältä.

Straton tonepotikan puuttuminen tallamikistä on myös muinaisjäänne 50-luvulta. Yleensä silloin komppiasentona oli etu- tai keskimikki, tallamikki oli liidiä varten eikä sen ajan vahvistimilla ollut mitään syytä tiputtaa trebleä, josta oli ennemminkin puutetta. Nykyään rokkihommissa taas se tallamikki on oletuksena komppiasento, eikä treblen puute ole ongelma, kuten johonkin 70-luvulle asti vielä oli.

Tonepotikka yleensä on turhake, mutta jos jossain niin straton tallamikissä sen yleensä tarttee kun mikit on liian kirkkaat ja straton tallamikki ilman tonea on jäätävä jääpiikki korvaan. Stratolla jossa tallamikkiin on kytketty tone, sitä täytyy yleensä vähän tiputtaa tuon jääpiikin hillitsemiseksi.

Ite otin viime kesänä Tokain lukkostratosta taas tonen pois ja samalla heitin etu- ja keskimikin mäkeen kun en niitä ikinä käytä. Seymour Duncan 59 humbucker tallamikkinä ja volume.

Mutta joo, voi sen vain kolvata / kytkeä irti, ei vaadi yleensä mitään kikkailua. Mäkeen vaan jos ei tartte.
Kefiiri
03.04.2022 13:34:42 (muokattu 03.04.2022 13:37:52)
jkiva: Straton volumepotikan paikka määriteltiin aikana ennen monikanavaisia vahvistimia ja volumepedaaleja, kun volumea piti säädellä kitarasta. Vanhan liiton mestarit osas siitä hienosti käyttää, joku osaa vieläkin. Itse en ja vola on kitarasta aina täysillä tai pois päältä.

Mä olen vanhemmiten opetellut käyttämään sitä volapotikkaa vähän koko ajan ja pikkusormi hakeutuu potikan tuntumaan ihan automaattisesti. Viimeksi otin keikalle kitaran jonka volumepotikka rutisi jos sitä ruuvasi. Ajattelin että annan olla täysillä vaan, kun en ehtinyt sitä mitenkään fiksaamaankaan. Mutta aina kun onnistuin uppoutumaan soittoon sormi eksyi potikalle, rutina ja pätkiminen alkoivat ja keskittyminen lässähti :(

Yritän ensin avata ja putsata potikan, mutta taitaa mennä vaihtoon... putsaus tuppaa olemaan tilapäinen ratkaisu. Suihkauksella deodoranttia potikan sisään saatiin ennen vanhaan kitara toimimaan häiriöttä sen aikaa että sen sai myytyä :)
(Minä en käyttänyt tuota kikkaa vaan kaverit...)
En ole musiikin asiantuntija.
erty
03.04.2022 17:40:12
Kefiiri: Yritän ensin avata ja putsata potikan, mutta taitaa mennä vaihtoon... putsaus tuppaa olemaan tilapäinen ratkaisu. Suihkauksella deodoranttia potikan sisään saatiin ennen vanhaan kitara toimimaan häiriöttä sen aikaa että sen sai myytyä :)
(Minä en käyttänyt tuota kikkaa vaan kaverit...)

Toi onkin potikan voitelua eikä putsaamista ;)
mhelin
04.04.2022 16:11:24
Pelimonni: Totta kait Treblebleeder olla pitää, mutta tone pot. en kaipaa.

Tuo treble bleeder -konkka on vaan workaround huonolle eli suurikapansitanssiselle kitarapiuhalle, oikeasti volumepotikka ei yksinään aiheuta diskanttien vaimennusta mutta kun volaa käännetään pienemmälle muodostaa se vastuksen joka on sarjassa kaapelin kapasitanssin kanssa (joka voi olla huonoilla kaapeleilla jopa 150 pF/metri) ja toimii siis alipäästösuotimena (vaikutuksen/rajataajuuden voi laskea esim. googlaamalla rc filter calculator). Pienempiohminen volapotikka tietysti muodostaa myös pienemmän sarjavastuksen. Molemmat toimivat vola täysillä yhtä hyvin, periaatteessa isompi on parempi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)