Aihe: Uusi videosarja musiikin tekemisestä tietokoneella
1
tavasti
20.03.2022 09:23:22 (muokattu 24.03.2022 09:03:53)
Pari kaveria on tuskailleet kun olisi kiinnostusta tehdä omaa musiikkia, mutta osaamista ei. Yksi tietää musiikista jotain, mutta tietokoneiden kanssa heikompaa, eikä osaa englantia käytännössä ollenkaan. Toinen taas ei tiedä musiikista mitään, mutta on innostunut sitä kautta kun itse kirjoittelee runoja ja biisin sanoja (joku muu on sitten tehnyt niiden sanojen ympärille itse biisin). Mitä koitin heille apuja kaivaa, etenkin DAWien käytöstä on suomeksi todella vähän mitään. Noh, pitää sitten tehdä. Ja ite kun tekee saa justiinsa semmoista kuin osaa.

Eli tarkoituksena on tehdä kurssisarja jossa opetetaan sekä musiikin teoriaa ja softan käyttöä. Oma lähestymistapani on, että teoriaa ei pidä ylikorostaa, vaan ottaa sitä vain se määrä kuin on ihan pakko.

Aloin tekemään lähtökohdilla:
* softa pitää olla ilmainen, ja saatavissa kaikille käyttiksille (win mac linux)
* tarvittavat pohjatiedot nolla, eli DAWeista eikä musiikista tarvitse tietää mitään
* jutut ovat geneerisiä, eli ei mitään fokusta mihinkään tiettyyn genreen
* vältetään musiikki-alan jargonia, termejä vain se määrä kuin on pakko
* musiikin teoriaa tulee vain se määrä mitä on ihan pakko
* joka pätkässä on opetettu vähän asiaa, ja sitten sohelletaan kasaan jonkinlainen 'biisi'
* videot eivät ole ylikliinisiä joissa suuri guru tekee vain juuri oikeat asiat, koska asioita opitaan myös virheistä, eli touhu voi olla paikoin koheltamista

Softaksi päädyin valitsemaan LMMS:än sen takia että sen asentaminen on helppoa, koska mukana tulee suoraan kaikki perustekemiseen tulevat palikat, syntikat ja rumpusamplet. Toki siitä loppuu sitten ominaisuudet jossain kohtaa, kun softalla itsellään ei pysty purkittamaan audiota, ja audion käsittelyominaisuudet ovat todella vähäiset. Ajatus on, että alkuun mennään tuolla, ja sitten jos homma jatkuu vaihtuu softa, joko Waveform tai Reaper (reaper ei tietty ole oikeasti ilmainen, mutta sitä kuulemma voi käyttää ikuisesti evaluoidenkin).

Neljä pätkää tehtynä, vielä tuota ei ole julkistettu missään muualla kuin täällä. En tiedä missä tätä pitäisi 'mainostaa', tai oikeastaan, onko tää niin kauheata kuraa että parempi olisi olla mainostamatta :-)

Samoin olen miettinyt, että mitähän asiasanoja/tägejä pitäis videoihin laittaa että etsivä löytäisi?

https://www.youtube.com/playlist?li … =PLgTbA7qpAvMbert6AOHSbC2uDJ_YAnVtY
Harraste musabusiness: https://chordpak.com/
tavasti
22.03.2022 10:42:51
Ja tietty olis kiva kuulla kommentteja mikä fiilis näistä videoista tulee. Tietysti voi olla, että tämä foorumi on ihan väärä paikka tämmöiselle, koska täällä käyttäjät ovat niitä jotka jo tietävät musiikista edes jotain.

Mutta mikähän sitten olisi oikea paikka 'mainostaa' tämmöistä sisältöä?
Rallattelija
22.03.2022 16:56:07
tavasti: Ja tietty olis kiva kuulla kommentteja mikä fiilis näistä videoista tulee. Tietysti voi olla, että tämä foorumi on ihan väärä paikka tämmöiselle, koska täällä käyttäjät ovat niitä jotka jo tietävät musiikista edes jotain.

Mutta mikähän sitten olisi oikea paikka 'mainostaa' tämmöistä sisältöä?

Täällä on paljon väkeä jotka eivät tiedä mistään mitään ;) No siis se että soitat jotain instrumenttia ei automaattisesti opeta sulle tuollaisten ohjemien käyttöä. mun mielestä tää on ihan paikallaan.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
rintapek
22.03.2022 17:15:23

olet nyt mahdottomuuksien äärellä.
Jos ajatellaan sitä sanoja raapustelevaa kaveriasi ja sitä kaveriasi joka on säveltänyt niitä sanoituksia, niin he eivät juurikaan hyödy videoista joissa opetetaan tekemään jotain ohjelmalla jolla ei pysty äänittämään audiota.

Ohjelma joka käy kaikkiin käyttiksiin ja on ilmainen, niin kuitenkin useimmilla on yhdessä koneessa vain yksi käyttis ja jos kone on vaikka mäkki niin garagebandilla aloitteleva pääsee jo varsin pitkälle.

Audion äänittämiseen tietokoneella tarvitaan mikki ja äänikortti ja äänikortin hankkiessaan saa yleensä jonkin ohjelmiston kylkiäisenä.
Jos siihen ei löydy kotimaisia opetusvideoita niin sellaisia ehkä kannattaisi tehdä?

Ja se kandee muistaa, et puuhun ei voi kiivetä latvasta.
DAWi on työkalu siin mis vasara ja ruuvari. Jos osaat rakentaa hyvän ja nätin aidan vasaralla ja vatupassilla niin osaat tehdä sen myös akkuvääntimellä ja laserilla.
Jos et vielä osaa niin tasolaserin hienouksiin perehtyminen ei auta.
Ei niit puuttuvia pohjatietoja oikein pysty paikkaamaan sillä, että osaa käyttää jotain ohjelmaa.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Kefiiri
22.03.2022 19:10:58
rintapek: Audion äänittämiseen tietokoneella tarvitaan mikki ja äänikortti ja äänikortin hankkiessaan saa yleensä jonkin ohjelmiston kylkiäisenä.

Niin kai siihen oikeasti tarvitaan mutta itse olen äänittänyt demoja 2€ kirppariUSB-mikillä ja Audacityllä :)

Toki ratkaisu on amatöörimäisyyden huippu mutta myös halpa.
En ole musiikin asiantuntija.
rintapek
23.03.2022 11:26:56

Kefiiri: Niin kai siihen oikeasti tarvitaan mutta itse olen äänittänyt demoja 2€ kirppariUSB-mikillä ja Audacityllä :)

Toki ratkaisu on amatöörimäisyyden huippu mutta myös halpa.

No USB-mikki on mikin ja äänikortin yhdistelmä, laitevalintayhdistelmiähän on miljuuna. Mut periaatehan on kaikissa sama, tarkoitus on saada laitteilla jotka on toivottavasti tarkoitukseen sopivat purkitettua biisi mielellään hyvin.

Äänestähän siinä on kyse vaikka työskentelis pelkästään midin ja virituaali-instrumenttien kans, mut mun on hirveen vaikea ymmärtää miten joku vois tehdä niillä mitään tolkullista ilman mitään perustietoa vaikkapa siitä mikä on midi.

DAWi, oli se mikä tahansa on vähän kuin verstas jossa on työkalut kaikkeen rakentamiseen. Jos teet pientä terassia niin et välttämäti tartte kuin käsisirkkelin ja akkuporan mut niiden löytäminen vieraalta verstaalta voi viedä hetken. Sen jälkeen on kyse vaan siitä osaatko tehdä niillä mitään.
Opetella käyttämään DAWia on vähän sama kuin opettelis käyttämään verstasta. Sehän on vaan paikka jossa säilytetään materiaalia ja työkaluja ja tehdään niillä jotain.
Et siin mielessä on hirveen vaikeeta yrittää tehdä semmoista "yleispätevää verstaan käyttöohjetta" semmoisille joilla ei ole mitään pohjatietoa materiaaleista tai työkaluista.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
tavasti
23.03.2022 23:28:23 (muokattu 23.03.2022 23:46:33)
rintapek: olet nyt mahdottomuuksien äärellä.
Jos ajatellaan sitä sanoja raapustelevaa kaveriasi ja sitä kaveriasi joka on säveltänyt niitä sanoituksia, niin he eivät juurikaan hyödy videoista joissa opetetaan tekemään jotain ohjelmalla jolla ei pysty äänittämään audiota.

Ohjelma joka käy kaikkiin käyttiksiin ja on ilmainen, niin kuitenkin useimmilla on yhdessä koneessa vain yksi käyttis ja jos kone on vaikka mäkki niin garagebandilla aloitteleva pääsee jo varsin pitkälle.

Nythän tässä ei oo kysymys pelkästä softasta, vaan myös musiikin teoriasta. Eli lähdetään liikkeelle siitä, että ei tiedetä mitään. Tuo sanojen rustaaja on kiireiltään ekan pätkän kerennyt katsoa, ja sanoi että oli paljonkin iloa. Ja tekee itse juurikin GarageBandillä.

LMMS:ään saa toki nauhotettua ääntä sekaan, vaikka ei itse sitä kykene nauhottamaan. Suunnitelmana on, että nauhotetun audion käsittelykin tulee, audacityllä purkkiin ja LMMS:ään sekaan. Jos vertaat halvimpaan FL-studioon, ei silläkään pysty mitään nauhottamaan. Ja kuten sanottu, jossain kohtaa luultavasti vaihdan softaa Reaperiin tai Waveformiin, en oikein osaa päättää kumpaan. Idea on, että mahdollisimman helpolla musiikista mitään tietämätön pääsee alkuun.

Ja se että kaikilla on yksi käyttis, totta. Mulla on Linux, mutta ajattelin nyt kuitenkin tehdä jollain sellaisella joka on kaikille käyttiksille. Noh, toki oma DAW Mixbus olis saatavilla kaikkiin käyttiksiin, mutta jotenkin en pitänyt sitä optimi-vaihtoehtona aloittelijoille :-)

Toki on ihan hyvä idea, että alat tekeen GarageBandillä vastaavan. Ja monella muullakin DAW:lla olis ihan hyvä. Reaper, Ableton, FL Studio, kaikilla olis hyvä jos olis moinen.
tavasti
24.03.2022 09:02:06 (muokattu 24.03.2022 09:04:22)
Lueskelin vielä kommentit uusiksi. Pitäis ehkä tuota kuvausta selventää, tässä koko roskassa oleellista on musiikin teoria ja softa, molemmat.

Tän threadin otsikkokin on vähän harhaanjohtava, mutta sitäpä ei taida pystyä muuttamaan :-( Editoin nyt tota ekaa postausta vähän, josko siitä paremmin selkenis mistä on kyse.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)