![]() 27.03.2022 11:33:00 | |
---|---|
samiko: Telecasterin myyntikuvista olet sitten poistanut kuvan, mistä näki kuinka huonosti kaula istuu taskuun. Ei herätä luottamusta, ei sitten ollenkaan. Ja jos taskuvika on korjattu, olisi siitäkin kannattanut kuva laittaa. Ei siinä mitään varsinaista vikaa ole. Bentonin kaulatasku on skujun kaulaa leveämpi. Sovituksen vaatima shimmaus oli meikkaamatta siinä kuvassa. On meikattu jo. | |
![]() 27.03.2022 11:38:09 | |
Itse maksaisin custom-soittimesta osaavalle sepälle lähinnä niistä seikoista, jotka ei itseltä kotikonstein onnistu. Vähän sinne päin saa osia ruuvailtua toisiinsa ihan itsekin. Lähtisin hinnoittelemaan omaa duunia käytettyjä soittimia myydessä vasta siinä vaiheessa, kun se tosiaan tarjoaa jotain lisäarvoa. Kovasti selitellään, että kasataan soittimia, jotka ovat maagisesti enemmän, kuin osiensa summa asiantuntevan ja aikaa vievän osien valikointiprosessin tuloksena. Toistaiseksi ei oo tarjottu mitään näyttöä tästä vaan edelleen vaikuttaa siltä, että on vaan käytetty osia, jotka sattuneet pajalle päätymään. Joo en selvästi ole kohderyhmää. Kenelle nää nyt sitten on suunnattu? Pariin sataan saa uutena kitaran, johon on käytetty samoja osia, joista nyt myytävät kierrätyskitarat on kasattu. | |
![]() 27.03.2022 11:46:43 | |
jkiva: Kiitos asiallisesta kommentista. Juu niin pitäisi, mutta ei ole jossain alle 500 hintaluokassa. Osa toimii paremmin, osa huonommin. Tapauskohtaista. Uuden voi aina palauttaa rakenteellisen vian takia. 40 vuoden aikana ei ole ikinä haitannut minkälaiset ruuvit on kunhan osat pysyy kiinni. Puuttuvat ruuvithan vain lisää mojoa ja parantaa huollettavuutta, nopeampi aukoa ja kasata. Mutta täytynee mennä ruuvikauppaan, niin ei tarvi niistä kenenkään mieltään pahoittaa. Tää on helppo "korjata". Voi helvetti, kun jaksaa ärsyttää, kun kaikki on nykyään "mielensä pahoittamista". Sinua koitetaan tässä jeesata huomauttamalla asioista, mitkä voi olla myynnin esteenä. Telessä on tarvikepleksi ja tuli huomattua, että tuo benttonin body on vähän eri mitoissa. Siihen ei saa edes Thomanilta varaosapleksiä. Siksi jälleen kerran on täytynyt päätyä kompromissiin. Onhan siinä vaihtoehtona heittää koko pleksi mäkeen jos tykkää raffimmasta lookista. Noi on v-mäisiä hommia, kun pleksit ei tosiaan ihan istu tarvikeosiin. Tuurilla voi löytää oikean alibabasta tai vastaavasta. Kaikki nuo kosmeettiset "haitat" on huomioitu ja esiin tuotu laatuluokituksessani. ROCK Katu-uskottava hyväsoittoinen peruskitara, ehkä vähän jo reissussakin rähjääntynyt. Voi sisältää kosmeettisia vikoja, road wornia, aitoa relikointia. Komponentit vähintään hyvää peruslaatua. Omat kuntoluokitukset on omia kuntoluokituksia. Itse laittaisin ylisuuret kaulataskut ihan muuksi kuin kosmeettiseksi viaksi. | |
![]() 27.03.2022 12:16:35 | |
Tappajabanaani: Joo en selvästi ole kohderyhmää. Kenelle nää nyt sitten on suunnattu? Pariin sataan saa uutena kitaran, johon on käytetty samoja osia, joista nyt myytävät kierrätyskitarat on kasattu. Kuten alkuperäisessä kommentissa kirjoitin, jos haluaa räätälöidyn kitaran muutaman satasen hintaan, niin voin sellaisen tehdä. Muistaakseni ketjussa ei muita realistisia vaihtoehtoja tuohon budjettiin ollut. Nuo nyt myynnissä olevat olen tehnyt omaan käyttööni. Ei ne sinällään ole indikaattori tulevista. Tilaajahan päättää speksit. Jos menee omien kykyjen tai mahdollisuuksien ulkopuolelle, niin mielellään ohjaan esim. oikeille kitarasepille tai kerron, että toiveet ei ole realistisia. Ja edelleenkin, kiitos asiallisista kommenteista. Asiallinen palaute huomioidaan tottakai. | |
![]() 27.03.2022 12:23:25 | |
Älkäähän nyt, kaveri on aika omistautunut bisnekselleen. Jokaisella ostajalla on kuitenkin mahdollisuus verrata uusia ja käytettyjä tuotteita, ja tehdä sen mukaan johtopäätökset. Pidän kuitenkin asiallisena että monet poikkeamat ja viat on mainittu, vaikkakin niitä on yritetty pehmentää. Tärkeintä minusta kuitenkin on että tuotteesta annetaan totuudenmukainen info ja mitään poikkeamaa ei yritetä peitellä tai salata. Ja poikkeamilla tässä tarkoitan juuri noita kaulataskun istuvuuteen, pleksin sopivuuteen, tallan suoruuteen tms. viittaavia asioita. Toivotan onnea bisnesidealle, vaikken asiakaskuntaan itse kuulu. Tykkään kötöstellä omat soittimeni itse mieleisekseni. Suomessa on niin pienet piirit että sana kiertää nopeasti, niin hyvässä kuin pahassa. | |
![]() 27.03.2022 12:52:13 (muokattu 27.03.2022 13:04:06) | |
Hikkis: Toivotan onnea bisnesidealle, vaikken asiakaskuntaan itse kuulu. Kiitos. En tätä kyllä varsinaisesti bisnesideaksi kutsuisi. Lähinnä harrastusta "rakkaudesta lajiin". Ei tällä täällä Impivaarassa rahoiksi lyö, lähinnä saa rupia persiiseen ja kettuilua mnetin inkvisitiolta. Tiedän, olen "vääräuskoinen", mutta näillä mennään. :-) | |
![]() 27.03.2022 13:03:45 (muokattu 27.03.2022 13:03:57) | |
![]() 27.03.2022 14:44:01 | |
jkiva: Sen kunniaksi, kotisivu vol1, Go fight! :-) https://kivari.wordpress.com/creg-2/ -Jukka No nii, kävin katsastamassa.. Pikkuisen häiritsi tuo "vintagepaavoilu", meinaatko että noitten ns. vuosikertasoittimien ostajat/harrastajat ja jossain määrin myyjätkin ovat jotain "toisen luokan" soittajia tahi soitinharrastajia? Vai onko kyseessä vaan se perisuomalainen ominaisuus joka joissain tapauksissa päätänsä nostaa.. Myös hiukka kummastuttaa, että vaikka toteat mikrohvoonien merkityksen et siltikään sitten siinä kustomoidessa suuremmin panosta niihin, vaan mennään noilla ns. perusmikeillä. Joskus kauan sitten noita silloin termillä "hot-rodding" tunnettuja rojekteja tuli soittimille tehtyä ja silloin yksi "kustomointikohde" olivat juurikin mikit (ja sähköpuoli), jossain määrin myös rautojen vaihto "parempiin", virikoneet Grovereihin/Sperzeleihin/Schallereihin ja mahdollisesti nuo rautaosat messinkiversioihin.. Jos tuo "vintagepaavoilu" on jotain positiivista, niin.. 8) Tosin, jotkut saattavat siitä jopa pikkusen loukkaantua. Vai oliko se juuri se tarkoituskin, toivottavasti ei sentään.. Nimimerkillä "itekin jotain vintagevehkehiä oikein rahan edestä joskus välitellyt"
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 27.03.2022 14:55:04 | |
fox: Vai onko kyseessä vaan se perisuomalainen ominaisuus joka joissain tapauksissa päätänsä nostaa.. Höpsis, kateudeksihan on kritiikki palacasterliiketoimintaa kohtaankin tuomittu... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 27.03.2022 15:01:17 | |
jkiva: Sen kunniaksi, kotisivu vol1, Go fight! :-) https://kivari.wordpress.com/creg-2/ -Jukka Ehkä tota sivujen tekstiä voisi vähän levittää enemmän? :) https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY | |
![]() 27.03.2022 15:25:51 | |
fox: No nii, kävin katsastamassa.. Pikkuisen häiritsi tuo "vintagepaavoilu", meinaatko että noitten ns. vuosikertasoittimien ostajat/harrastajat ja jossain määrin myyjätkin ovat jotain "toisen luokan" soittajia tahi soitinharrastajia? En tietenkään meinaa. Minusta sen on siellä hyvin avattu. Vintage-vehkeillä on paikkansa ja arvonsa. Lähinnä viittaan asenteeseen, että kaikki muu kuin esim. Made in USA pre-80 tai joku nitrolakka, orange drop konkat jne. olis paskaa. Tai että esim skujut olis kategosisesti paskaa. Kun tänä päivänä ei ole. Se oli totta ehkä vielä 80-luvulla, paitsi että silloinkin Tokain stratot MIJ oli pääosin parempia kuin saman aikakauden ylihintaiset jenkki-Fenderit. Silloin muuten Squierit tuli japseista ja oli lähtökohtaisesti parempia kuin "aidot" fenkut. Myös hiukka kummastuttaa, että vaikka toteat mikrohvoonien merkityksen et siltikään sitten siinä kustomoidessa suuremmin panosta niihin, vaan mennään noilla ns. perusmikeillä. Koska luotan korvaani enemmän kuin logoihin. Straton tallamikki on omaan makuuni paras mitä olen ikinä (tietoisesti) kuullut. Sopivan lasu ja tumma. Yleensä ovat liian kuumia ja kireitä. Makuasioita. Koemielessä ostin tuon Wil series mikin Uraltonelta ja yllätyin. Kokeilin myös sitä Toneriderin tekemää Squier Classic Vibe mikkiä, mutta se hävisi niukasti, myin sen eteenpäin. | |
![]() 27.03.2022 16:14:07 | |
jkiva: Tokain stratot MIJ oli pääosin parempia kuin saman aikakauden ylihintaiset jenkki-Fenderit. Silloin muuten Squierit tuli japseista ja oli lähtökohtaisesti parempia kuin "aidot" fenkut. No niin, no. Tässä mennään mielipidetasolla ;) Mites kun Fender Japan teetti ihan Fendereitäkin Japanissa, ja alkuun itse asiassa Tokai Gakkin fabriikissa, ennenkuin siirtyi tuo tuotanto FujiGen Gakkiin. Minkähänlaisia eroja tai "eroja" esmerkiks 80-luvun alkupuolen Fender Japan Stratossa tai Tokain Stratossa oli.. Tuo usein pelattu "ylihintainen"-kortti taas: tuohon aikaan Japanin ja jenkkien palkkakustannusten ero oli todella huomattava. Täten sen lopputuotteen tehdashintakin oli aika lailla eri tasolla. Asiasta on täällä mnetissäkin keskusteltu aika monesti. "Ylihintaisuus" sitten on sen asiakkaan harkinnassa. Squierit tuli alun perin ameriikoista, 1890-1975 V.G. Squier valmisti kielisoittimen kieliä. Fenderi osti Squierin tuotemerkin 1975 ja sitten 1982 Fender aloitti alemman hintaluokan soittimien valmistuksen Japanissa. Vähän niinkuin Martin teetti Sigma-brändillä. Ja moni muu. Tässä vaiheessa pitää vissiin tuota "alemman hintaluokan" -juttua korostaa. Totta kai sitä saa uskoa että "joo, tää mun 250 euron skeba on paaljo parempi kuin tuo 1000 euron! mutta se menee uskon asioiksi sitten. Ja usein nuo halvemmat pesee, linkoaa ja silittääkin ne kalliimmat. Ainakin noin niinkuin "myyntipuheissa". Squier-merkkisten soittimien valmistus muuten siirty melko pian Koreaan, ja sen jälkeen sitten muualle. Ihan riippuen työvoimakustannusten noususta.
![]() 27.03.2022 16:15:01 | |
jkiva: ...Koska luotan korvaani enemmän kuin logoihin. Arvatenkin.. ;)
![]() 27.03.2022 16:15:11 | |
Jonttu: Ehkä tota sivujen tekstiä voisi vähän levittää enemmän? :) Kiitti vinkistä. Done! :-) | |
![]() 27.03.2022 16:18:52 | |
jkiva: Sen kunniaksi, kotisivu vol1, Go fight! :-) https://kivari.wordpress.com/creg-2/ -Jukka Taidat olla markkinointialalla? Sen verran sujuvasti teksteissä tavallinen palacasterien kanssa puuhastelu vääntyi kiertotaloudeksi ja bulkkiosat valikoiduksi laaduksi. Hienosti olit myös keksinyt "laatuluokitukset" sille, miten karussa kunnossa kasattu soitin on - kyseessä ei ole puutteet, vaan yksilölliset ominaisuudet, jotka lisäävät katu-uskottavuutta. En nyt ole ihan varma, että oletko tosissasi tämän kanssa vai trollaatko taidokkaasti koko porukkaa. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. | |
![]() 27.03.2022 16:30:26 | |
fox: No niin, no. Tässä mennään mielipidetasolla ;) Kaikkihan kitaroihin liittyvä menee mielipidetasolla. Ei ole yhtä absoluuttista totuutta, makuasioita kuten totesin. Tycke och smaka är olika, luki yläasteen ruotsin kirjassa aikoinaan, suomeksi toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, kuten sanotaan. Ei kenenkään mielipide ole oikeampi kuin toisen eriävä mielipide. | |
![]() 27.03.2022 16:42:51 (muokattu 27.03.2022 16:43:45) | |
jkiva: Ei kenenkään mielipide ole oikeampi kuin toisen eriävä mielipide. Itseasiassa on. Tolle sun ilmiölle on ihan nimikin: tasapuolisuusharha (Falce balance). Se tarkottaa sitä, että ihmiset luulee mielipiteiden olevan samanarvoisia, vaikkei näin todellakaan ole. Ammattilaisen tai faktaan perustuva mielipide on aina oikeampi kuin mututuntumalla heitetty. Tän keskustelun kontekstissa esim. aidon soitinrakentajan mielipide olis todella paljon oikeampi kuin sun. Sit mitä tulee tähän sun palacaster-puolusteluun. Tässähän ei ole kyse mistään yhden ihmisen lyttäämisestä tai kalliiden kitaroiden puolustelusta, vaan siitä ettei sulla riitä puheet ja näytöt lunastamaan noita hintoja mitä pyydät. Se että joku laittaa halvimmista mahdollisista osista pari palacasteria kasaan ei todellakaan tee niistä kustomeita. Eikä se oon "handpicked" että sä valkkaat niistä osista mitä oot sattunu löytämään. Katotaan uusiks jos sulla ois esim. pääsy tehtaan varastoon missä valinnan varaa ois tehdä sadoista yksilöistä. Sit se vois pitää jo kutinsa. Sit toinen on että kovasti haippaat pitkää harrastelua näiden keskuudessa ja että halvoista osista saa hyvän, mut miten tää muka realisoituu noissa sun kitaroissa kun noi on kasattu vähä sinne päin, ruuveja puuttuu, osat ei istu kunnolla ja ne on huonolaatuisia. Kaiken päälle kaulat on vinossa taskuissa ja kielilinjat päin helvettiä. Vois kuvitella että noi ois aika perusjuttuja mitkä pitäs niissä halvoissa paskoissakin olla kunnossa ennen ku ne on ees purettu. Sit kun puhut noista markkinointiasioista, niin meikä sattuu oikeesti olemaan markkinoinnissa töissä. Perusjuttuja on, että sen tuotteen pitää kestää sen saama tarkastelu, tai muuten se kääntyy vastaliikkeeks sitä vastaan. Tää skaalautuu huomion mukaan. Nyt sä oot koittanu saada paskaa läpi priimana, mut kun täällä jengi ei oo ekaa kertaa pappia kyydissä ja huomauttaa noista, niin sen sijaan että ottasit opikses ja korjaisit noi, niin alkaa vaan ihme selittely siitä että tekijänkin pitää saada liksansa. Tää valitettavasti pätee vaan ja ainoastaan jos sä pystyt jotenkin lunastamaan ne puheet ja näyttämään sen että siitä työstä kannattaa maksaa. Näillä näytöillä ei todellakaan kannata. Palacaster ja modailu on konsepteina upeita, mut tässä yritetään vaan selitellä roimaa ylihintaa kun oma ego ei kestä sitä että noi ei ookkaan niin hyviä kun on ite ajatellu ja kukaan ei oo noista valmis maksamaan. Kukaan ei myöskään kiistä, etteikö myös halpa kitara vois olla hyvä, mutta yleensä ne ei oo ja sille on syynsä. Palatakseni markkinoinnin perusoppeihin: jos ne ois yhtä hyviä kun kalliit, niin ne ei ois halpoja, vaan kysyntä nostais hinnat. | |
![]() 27.03.2022 16:44:19 | |
rainmaker: Taidat olla markkinointialalla? Sen verran sujuvasti teksteissä tavallinen palacasterien kanssa puuhastelu vääntyi kiertotaloudeksi ja bulkkiosat valikoiduksi laaduksi. Hienosti olit myös keksinyt "laatuluokitukset" sille, miten karussa kunnossa kasattu soitin on - kyseessä ei ole puutteet, vaan yksilölliset ominaisuudet, jotka lisäävät katu-uskottavuutta. En ole, mutta kiitos kuitenkin! :-) | |
![]() 27.03.2022 17:05:56 | |
Entropia666: Palacaster ja modailu on konsepteina upeita, mut tässä yritetään vaan selitellä roimaa ylihintaa kun oma ego ei kestä sitä että noi ei ookkaan niin hyviä kun on ite ajatellu ja kukaan ei oo noista valmis maksamaan. Nyt sekoitat kaksi asiaa. 1) Tässä ketjussa tarjoukseni tehdä räätälöity kitara osista, muutaman satasen hintaluokkaan, jos joku sellaisen haluaa eikä itse osaa tai halua. 2) Torilla ja tuolla sivullani esimerkkeinä olevat omien mieltymysteni mukaan rakentamani kitarat ja basso. Ykköskohdan hinnoista et voi tietää koska en itsekään tiedä. Totesin tässä ketjussa jo aiemmin, että voin tehdä vaikka ilmaiseksikin. Ei mulla oo näissä mitenkään elanto kiinni. Kakkoskohdan hinnat taas on siltä pohjalta, että ne on minun omia kitaroitani, jotka voin hinnoitella, miten tykkään. Jos mua nyt ei kiinnosta joku merkityksettömän ruuvin puuttuminen, väärä koko tai malli, niin ei kiinnosta. Ei ole pakko ostaa. Siellä ilmoituksessa lukee myös, että tarjouksiakin kuunnellaan. Stratosta joku tarjos 250, vastasin, että ei riitä. Sen tiedän, että jos kaupasta haluaisin omaan makuuni verrannollisen straton niin se maksais tonnin. Tiedän, koska kävin hiljattain kokeilemassa, Fender Player Plus 990EUR. Taitaa olla jo kolmas, kerta kun kirjoitan, että jos joku tekee räätälöidyn kitaran niille, ainakin parille tässä ketjussa kiinnostuksensa esittäneelle, joiden budjetin oletan olevan alle tonnin, ehkä 500, niin tekemään vaan. Toistaiseksi edelleenkin olen ainoa tuohon alkueräiseen kysymykseen on jotain speksiin osuvaa tarjonnut. | |
![]() 27.03.2022 17:16:02 (muokattu 27.03.2022 17:18:00) | |
jkiva: Nyt sekoitat kaksi asiaa. 1) Tässä ketjussa tarjoukseni tehdä räätälöity kitara osista, muutaman satasen hintaluokkaan, jos joku sellaisen haluaa eikä itse osaa tai halua. 2) Torilla ja tuolla sivullani esimerkkeinä olevat omien mieltymysteni mukaan rakentamani kitarat ja basso. Ykköskohdan hinnoista et voi tietää koska en itsekään tiedä. Totesin tässä ketjussa jo aiemmin, että voin tehdä vaikka ilmaiseksikin. Ei mulla oo näissä mitenkään elanto kiinni. Kakkoskohdan hinnat taas on siltä pohjalta, että ne on minun omia kitaroitani, jotka voin hinnoitella, miten tykkään. Jos mua nyt ei kiinnosta joku merkityksettömän ruuvin puuttuminen, väärä koko tai malli, niin ei kiinnosta. Ei ole pakko ostaa. Siellä ilmoituksessa lukee myös, että tarjouksiakin kuunnellaan. Stratosta joku tarjos 250, vastasin, että ei riitä. Sen tiedän, että jos kaupasta haluaisin omaan makuuni verrannollisen straton niin se maksais tonnin. Tiedän, koska kävin hiljattain kokeilemassa, Fender Player Plus 990EUR. Taitaa olla jo kolmas, kerta kun kirjoitan, että jos joku tekee räätälöidyn kitaran niille, ainakin parille tässä ketjussa kiinnostuksensa esittäneelle, joiden budjetin oletan olevan alle tonnin, ehkä 500, niin tekemään vaan. Toistaiseksi edelleenkin olen ainoa tuohon alkueräiseen kysymykseen on jotain speksiin osuvaa tarjonnut. Kyllä niistä hinnoista pystyy todellakin tietämään kun vähänkin näitä palstoja ja toreja seuraa. Se, että sä lätkäset hinnan tuotteelle, ei todellakaan tarkota että se ois sen arvonen. Ei vaikka tekisit sata tuntia duunia sen eteen. Se hinta pitäs jotenkin pystyä perustelemaan ja nyt noiden torilla olevien esimerkkien pohjalta jengi kyseenalaistaa ihan aiheellisesti noiden hinnan. Sanot myös että ne on parempia ku kaupassa, mut rohkenen ite tätä kuvista näkyvän työnlaadun perusteella epäillä. Se kaupasta saatu tonnin strato todennäköisesti vastaa sitä tonnin pyyntiä kun sen vie kotiin, mut ei pelkillä spekseillä voi perustella hintoja. Miks ihmeessä mä maksasin sulle ees satasta noista kitaroista kun kaulat ei istu taskuissaan ja kielilinjat on päin helvettiä, ruuveja puuttuu ja kaikki osat on halvinta mahdollista? Mä kävin ite tuossa muutama kuukaus sitten laittamassa kolme paremman luokan ysäri/kasari Jacksonia Lottosella iskuun. Vaihtu paremmat floikat, rosterinauhat, kaulat mataks, mikit ja käytännössä kaikki mikä irti lähtee ja vähän päälle. En mä silti niistä saa omia pois vaikka nimiukko tehnyt esimerkillistä työtä, soittimet tuli parempina takas ja noi mallit oli valmiiks jo harvinaisia (yks on custom shop). Jos haluis samat speksit kaupasta, niin varmaan kuudesta tonnista pitäs lähtee custom shopin kautta 12-24kk odotusajalla, mutta ei noista silti vois tod.näk. pyytää edes kahta toboo. Eikä ne myöskään muuttunu customeiks tolla reissulla, vaan ihan perus modattuja kitaroita. Todellinen kysymys siis kuluu: miks ihmeessä joku ostais noita sun palacastereita kun kaupasta saa toimivan halvemmalla? :D Siks tää sun ämpyily kahdessa topikissa on lähinnä vaa surkuhupaista ja saat vaan enemmän grillaamista osakses. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)