Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5412 413 414 415 416497 498 499 500 501
Pauli Lappalainen
23.03.2022 20:38:22 (muokattu 23.03.2022 20:38:48)
Terry Pantheras: Jes, kuulostaa mielenkiintoiselta ja hauskalta harrastukselta jo näin soitinrakentajan koulutuksen saaneen hepunkin mielestä. Ongelma vaan on laadun tae, jota et valitettavasti random m.net-tyyppinä pysty tarjoamaan. Ainakin itse suhtaudun epäluuloisesti epämääräisiin random soittimiin sikäli, etten olisi valmis maksamaan enemmästä kuin osiensa suurinpiirteisestä summasta.

Ei kait se, että harrastaja värkkää jotain laatuun välttämättä vaikuta, mutta kun ei ole nimeä, ei tuotteilla ole kuin käyttöarvo.

OT. Olen vissiinkin joskus käpistellyt entisellä työkaverillani ollutta tekemääsi vihreää SG tyyppistä vekotinta? Ehkä
Terry Pantheras
23.03.2022 21:16:06
Pauli Lappalainen: Ei kait se, että harrastaja värkkää jotain laatuun välttämättä vaikuta, mutta kun ei ole nimeä, ei tuotteilla ole kuin käyttöarvo.

No tuota minä yritin vähän niinkuin ilmaista... :)

OT. Olen vissiinkin joskus käpistellyt entisellä työkaverillani ollutta tekemääsi vihreää SG tyyppistä vekotinta? Ehkä

Katos, vasuri? Missähän lie nyt... Taisi olla toinen tekemäni kitara joskus ysärillä. Jostain syystä ainakin ensimmäisellä käyttäjällä kaula oli vissiin jotenkin liialti notkollaan, vaikka kaularauta oli tapissaan.
jkiva
23.03.2022 22:33:23

Jonttu: No justiinsa tämä! Tottakai, noista halpiksista saa modattua oikein hyviä pelejä! Esim toi Harley Bentonin Fusion II minkä ostin pojalle täältä kovalla laukulla 250€ on oikein kelvollinen hintaansa nähden. Ei tarvinnut juurikaan säätöihin koskea kielten vaihdon yhteydessä , oikein soitettava peli!

Jeps! Nuo Bentonin waret on yllättävön hyviä. Itsekin niitä aiemmin vältellyt, mutta muutamalle altistuneen todennut pitkälti varsin kelvolliseksi. Ja ne oikeastaan osoittaa kuinka paljon "parempien" brändien vehkeissä on ilmaa hinnassa.

On mulla tuolla Bentonin Les Paul tyyppinen kitarakin. Seymour Duncanin Screamin Demon mikki tallassa (loistava!) ja P90 kaulamikkinä. Varsin kelpo peli, mutta sitä en viitti myydä kun on liian "benttoni", ainakin vielä, saa nähä mihin se kehittyy. Ainoa skeba mulla 11-kielillä. Armoton komppikone!
samiko
24.03.2022 09:04:40
jkiva: Jeps! Nuo Bentonin waret on yllättävön hyviä. Itsekin niitä aiemmin vältellyt, mutta muutamalle altistuneen todennut pitkälti varsin kelvolliseksi. Ja ne oikeastaan osoittaa kuinka paljon "parempien" brändien vehkeissä on ilmaa hinnassa.

On mulla tuolla Bentonin Les Paul tyyppinen kitarakin. Seymour Duncanin Screamin Demon mikki tallassa (loistava!) ja P90 kaulamikkinä. Varsin kelpo peli, mutta sitä en viitti myydä kun on liian "benttoni", ainakin vielä, saa nähä mihin se kehittyy. Ainoa skeba mulla 11-kielillä. Armoton komppikone!

Kaikki satasen Bentonit ja Anttilakitarat huva huva. Alle tonnin Fenderit ei huva.

Onkohan nää Anttilakitarafanit ikinä kuunnellut itseään että kuinka hölmöltä he kuulostavat? Onko siellä kaukoaasiassa oikein hand selected osia noissa 150e kitaroissa?
JuSu
24.03.2022 09:35:34 (muokattu 24.03.2022 09:37:07)
samiko: Kaikki satasen Bentonit ja Anttilakitarat huva huva. Alle tonnin Fenderit ei huva.

Varmaan tässä huvittelussa on otettava huomioon hintaluokka?

Onkohan nää Anttilakitarafanit ikinä kuunnellut itseään että kuinka hölmöltä he kuulostavat?

Omalta osaltani tietynlainen halpisten hypettäminen johtuu ainakin osin siitä, että omassa nuoruudessa halvalla sai just sitä anttilaosastoa. Siihen suhteutettuna nykyään saa jo parilla, kolmella satkulla uutenakin ällistyttävän paljon kovempia keppejä.

Toinen homma on se, että ainakin meikäläisen puukäsistä irtoaa ihan sama meno asiallisella halpiksella kuin tuhansien eurojen premiumkitaralla. Toki sen eron itse huomaa ja varsinkin tuntee, mutta mulle se ei ole sen rahan väärti. Monelle muulle on, ja ymmärrän senkin oikein hyvin. Tässä tietty vastakkainasettelu on aika karkea, tuohon parin sadan ja usean tuhannen euron hintaluokkien väliin mahtuu paljon.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
samiko
24.03.2022 10:50:58 (muokattu 24.03.2022 10:53:27)
JuSu: Varmaan tässä huvittelussa on otettava huomioon hintaluokka?

Omalta osaltani tietynlainen halpisten hypettäminen johtuu ainakin osin siitä, että omassa nuoruudessa halvalla sai just sitä anttilaosastoa. Siihen suhteutettuna nykyään saa jo parilla, kolmella satkulla uutenakin ällistyttävän paljon kovempia keppejä.

Toinen homma on se, että ainakin meikäläisen puukäsistä irtoaa ihan sama meno asiallisella halpiksella kuin tuhansien eurojen premiumkitaralla. Toki sen eron itse huomaa ja varsinkin tuntee, mutta mulle se ei ole sen rahan väärti. Monelle muulle on, ja ymmärrän senkin oikein hyvin. Tässä tietty vastakkainasettelu on aika karkea, tuohon parin sadan ja usean tuhannen euron hintaluokkien väliin mahtuu paljon.

Mä ostin Landolan 5 eurolla, aivan lyömätön hintalaatusuhde. Tässä mennään vähän todellisuuden rajamaille, sellaista politiikon tilastojen lukua, riippuu miten asiaa tulkitaan niin saadaan haluttu lopputulos. Minun mielestäni kitara on joko hyvä tai huono - samoilla kriteereillä. Se että formulan saa kulkemaan 2 sekunnin kymmenystä nopeampaa joudutaan tuhlaamaan järjettömiä rahasummia - ei siis mitään järkeä mun ajossa (mä en edes mahtuisi formulaan), mutta Hamiltonille se ero on kultaakin kalliimpi.

Se on totta että halpikset ovat nykyään parempia kuin mun nuoruudessa 25 vuotta sitten, - mikä on muuten jännä kun sen ajan halpiksia myydään nykyään vintagena :D. (Eli taas se todellisuus on riippuva näkökulmasta ja kertojasta.)

Se että ei erota jotain eroja henkilökohtaisesti ei kerro tuotteiden eroista mitään. Tietysti se halvempi kannattaa silloin henkilökohtaisella tasolla valita, mutta itse en ikinä mainitsisi missään jalokiviryhmässä etten erota zirkonia timantista, eli ihan sama kumman kiven sormukseen laittaa. Zirkonissa on hintalaatusuhde parempi. On mulla ollut timanttejakin mutta zirkonit on itseasiassa parempia, varsinkin nykyiset.

Vaan sanoisin että zirkonit riittää mulle kun en näistä niin tajua ja mulle ne näyttävät samalta, ja eikä ole edes rahaa timantteihin.
JuSu
24.03.2022 11:17:58
samiko: Mä ostin Landolan 5 eurolla, aivan lyömätön hintalaatusuhde. Tässä mennään vähän todellisuuden rajamaille, sellaista politiikon tilastojen lukua, riippuu miten asiaa tulkitaan niin saadaan haluttu lopputulos.

Kyllä - kärjistämällä toki saa väännettyä mustan, jos ei valkoiseksi, niin harmaaksi ainakin. =)

Minun mielestäni kitara on joko hyvä tai huono - samoilla kriteereillä. Se että formulan saa kulkemaan 2 sekunnin kymmenystä nopeampaa joudutaan tuhlaamaan järjettömiä rahasummia - ei siis mitään järkeä mun ajossa (mä en edes mahtuisi formulaan), mutta Hamiltonille se ero on kultaakin kalliimpi.

Niinpä. Tässä juuri se, että mikä kenellekin näyttäytyy tarpeellisena, minkä kokee hyväksi/huonoksi ja kannattaako siitä maksaa.

Se on totta että halpikset ovat nykyään parempia kuin mun nuoruudessa 25 vuotta sitten, - mikä on muuten jännä kun sen ajan halpiksia myydään nykyään vintagena :D. (Eli taas se todellisuus on riippuva näkökulmasta ja kertojasta.)

Ei kai nyt 90-luvun lopun kitaroita vielä vintagena yritetä myydä?

Kyllä silloin aikanaankin nää anttilakitarat (taisi olla ainakin Williamseja?) ja vaikkapa japsi-Squierit erosi vahvasti toisistaan, molemmat aikansa halpiksia silti. Ei niitä Williamseja paljon vintagena myydä, Squierit taas ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Tuostä nyt taitaa kyllä olla enemmän kuin 25 vuotta, puhutaan jostain 80-luvun puolesta välistä. Vähän siinä ja siinä, meneekö sen aikaisetkaan kitarat vielä vintageosastolle?

Se että ei erota jotain eroja henkilökohtaisesti ei kerro tuotteiden eroista mitään.Tietysti se halvempi kannattaa silloin henkilökohtaisella tasolla valita, mutta itse en ikinä mainitsisi missään jalokiviryhmässä etten erota zirkonia timantista, eli ihan sama kumman kiven sormukseen laittaa. Zirkonissa on hintalaatusuhde parempi. On mulla ollut timanttejakin mutta zirkonit on itseasiassa parempia, varsinkin nykyiset.

Vaan sanoisin että zirkonit riittää mulle kun en näistä niin tajua ja mulle ne näyttävät samalta, ja eikä ole edes rahaa timantteihin.

Niin - tässä taitaa olla nyt kaksi asiaa. Niiden kitaroiden (tuotteiden) todellinen ja havaittu laatu. Eli just tuo timantti/zirkoni -vertaus. Jos ne näyttää itselle samalta ja sopii käyttötarkoitukseen, miksi pitäisi laittaa rahaa timanttiin siinäkään tilanteessa, että rahaa sattuisi olemaan?

Ja onneksi tää Mnet on vielä toistaiseksi ainakin sen verran suvaitsevainen yhteisö, että ymmärtämättömyytensä voi ihan hyvin myöntää.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
jkiva
24.03.2022 12:23:52 (muokattu 24.03.2022 12:28:04)

Kiitos kaikille hyvistä keskusteluista! Tämän keskustelun inspiroimana sain keksittyä itselleni brändin. CReG, Custom Refurbished Guitars. Logot on jo tilattu. Jatkossa CReG logo toimii rakentamieni ja korjaamieni kitaroiden laadun takeena. Kaikki CReG kitarat on uniikkikappaleita.
abassimo
24.03.2022 12:39:25 (muokattu 24.03.2022 12:43:17)
jkiva: Kiitos kaikille hyvistä keskusteluista! Tämän keskustelun inspiroimana sain keksittyä itselleni brändin. CReG, Custom Refurbished Guitars. Logot on jo tilattu. Jatkossa CReG logo toimii rakentamieni ja korjaamieni kitaroiden laadun takeena. Kaikki CReG kitarat on uniikkikappaleita.

Maksaako tossa sitten se logo? Eli saako osat haalittua ite paljon halvemmalla nettimarkkinoilta kasaan ja lyötyä kokoon puolessa tunnissa.
Suddenly diu diu
samiko
24.03.2022 12:56:23 (muokattu 24.03.2022 12:59:30)
JuSu: Kyllä - kärjistämällä toki saa väännettyä mustan, jos ei valkoiseksi, niin harmaaksi ainakin. =)

- Sepä se, musta muuttuu valkoiseksi ja valkoinen mustaksi jos tarpeeksi vääntää. Hintalaatusuhde on niin hähmäinen termi ja todella subjektiivinen. Sitä voi käyttää henkilökohtaisella tasolla mutta sillä ei ole mitään muuta virkaa.

Niinpä. Tässä juuri se, että mikä kenellekin näyttäytyy tarpeellisena, minkä kokee hyväksi/huonoksi ja kannattaako siitä maksaa.

- Niinpä. Se mitä minä koen tarpeellisena ja hyvänä hintalaatusuhteena ei tarkoita oikeastaan kellekään muulle yhtään mitään. Miksi siis heittelisin näitä: "Mun mielestä Gibson on hintalaatusuhteeltaan parempi kuin Harley Benton." - Sehän mitä luultavammin aloittaisi hirveän narinan että olen väärässä ja he ovat oikeassa.

Ei kai nyt 90-luvun lopun kitaroita vielä vintagena yritetä myydä?

- En tiedä vintagena mutta yritetään tuolla 25v iällä tuoda jotain lisäarvoa, kuten esimerkiksi tuo palakitarakeskustelu sivu taaemmas.

Niin - tässä taitaa olla nyt kaksi asiaa. Niiden kitaroiden (tuotteiden) todellinen ja havaittu laatu. Eli just tuo timantti/zirkoni -vertaus. Jos ne näyttää itselle samalta ja sopii käyttötarkoitukseen, miksi pitäisi laittaa rahaa timanttiin siinäkään tilanteessa, että rahaa sattuisi olemaan?

- Mutta mitä siitä messuaa jos joku haluaa laittaa vaikka kymppitonnin kitaraan? Varmasti on tietoinen niistä pienistä eroista 250e kitaraan. Ketä/keitä näillä puheilla yritetään viikosta toiseen käännyttää tai vakuuttaa?

Ja onneksi tää Mnet on vielä toistaiseksi ainakin sen verran suvaitsevainen yhteisö, että ymmärtämättömyytensä voi ihan hyvin myöntää.

- Suvaitsevaisuus toki. Suvaitaan Bentonit ja Custom Shopit ja niiden käyttäjät vaikkei itse aina ymmärtäisikään.

(Opettelin muuten hakasulkujen käytön viesteihin vastaamisessa. Ei siihen mennyt kuin 15 vuotta.)
dajackal
24.03.2022 14:56:17
abassimo: Maksaako tossa sitten se logo? Eli saako osat haalittua ite paljon halvemmalla nettimarkkinoilta kasaan ja lyötyä kokoon puolessa tunnissa.

Ei ole (välttämättä) "hand picked" jos tilaa nettikaupasta, pitää käydä hakemassa musiikkiliikkeen hyllystä omin käsin niin ei voida syyttää valehtelusta. :)
Alfons Åberg
24.03.2022 15:18:45
En tajua tästä keskustelusta mitään. Napsutteleeko joku nyt Harley-Benton kauloja tärkeän näköisenä sellaisella etusormi-keskisormi-naputuksella?
tämä ei olekaan paska housuille
abassimo
24.03.2022 15:27:02 (muokattu 24.03.2022 15:28:11)
dajackal: Ei ole (välttämättä) "hand picked" jos tilaa nettikaupasta, pitää käydä hakemassa musiikkiliikkeen hyllystä omin käsin niin ei voida syyttää valehtelusta. :)

Pitää ostaa lentoliput ja lähteä Kiinan (tai Indonesian) tehtaille valitsemaan parhaat puut kitaroihin puukasoista ennenkö muut kerkee viemään ne. :D
Suddenly diu diu
Terry Pantheras
24.03.2022 16:11:17
jkiva: Kiitos kaikille hyvistä keskusteluista! Tämän keskustelun inspiroimana sain keksittyä itselleni brändin. CReG, Custom Refurbished Guitars. Logot on jo tilattu. Jatkossa CReG logo toimii rakentamieni ja korjaamieni kitaroiden laadun takeena. Kaikki CReG kitarat on uniikkikappaleita.

En kyllä edelleenkään olisi valmis maksamaan jostain tarrasta lisähintaa. Noh, onnea matkaan kuitenkin.
erty
24.03.2022 17:05:06
Terry Pantheras: En kyllä edelleenkään olisi valmis maksamaan jostain tarrasta lisähintaa. Noh, onnea matkaan kuitenkin.

Jenkeissähän on kovaa huutoa uudelleen rakennetut Harmony, Sears, Silvertone jne. vintagekepit. Toki näissä tapauksissa lutieerit kunnostaa ja muokkaa noita vanhuksia, jotka muuten saattas joutua roskikseen kuntonsa puolesta mut jotkut brändää ne sit lopulta myös omikseen. Noh, ehkä niissä on vähän eri meininki kuin eri benttonien yhteensovituksessa..
jkiva
24.03.2022 17:30:44

abassimo: Maksaako tossa sitten se logo? Eli saako osat haalittua ite paljon halvemmalla nettimarkkinoilta kasaan ja lyötyä kokoon puolessa tunnissa.

Lisäarvo! Markkinatalouden peruskäsitteitä. Pihvit ja sämpylät saa kaupasta halvemmalla kuin burgerin Mäkkäriltä. Jokainen voi tehdä oman burgerin jos haluaa ja osaa. Siltikin monet arvostaa valmista burgeria heti nyt. Sama homma kitaroissa.

Jos joku välttämättä haluaa, niin voinhan mää purkaa ne skebat ja myydä osat omakustannehintaan, mutta eihän siinä ois mitää järkee. Ylijäämäosat myyn kyllä läpihuutohintaan. Nytkin on ton straton alkuperäiset kiinamikit, 15 eur koko setti. Ylikuumia sirittäjiä, mutta kyllä niistä kitaran saa ja ehkä joku jopa tykkää. Hakee pois vaan, saa tinkiäki!
abassimo
24.03.2022 19:10:29
jkiva: Lisäarvo! Markkinatalouden peruskäsitteitä. Pihvit ja sämpylät saa kaupasta halvemmalla kuin burgerin Mäkkäriltä. Jokainen voi tehdä oman burgerin jos haluaa ja osaa. Siltikin monet arvostaa valmista burgeria heti nyt. Sama homma kitaroissa.

Eiku mietin vaan, että aika moni musiikin harrastaja ostaa varmaa mielummin ne osat ite ja laittaa kasaan jos saa reilusti halvemmalla, tai jopa "laadukkaampaa" osaa samalla hinnalla kun kasattu valmis vehje. Joku fenkku tyyppisen kitaran kasaus on kuitenkin aika bulkkihommaa varmasti jokaiselle joka on joskus kitaroita ruuvaillu. Jos taas haluaa valmiin paketin, niin ite poimisin kaupasta uuden samaan hintaan, mut toihan on vaan mun tapa toimia eikai siinä.
Suddenly diu diu
Laulava Kylätohtori
24.03.2022 20:40:19
jkiva: Lisäarvo! Markkinatalouden peruskäsitteitä. Pihvit ja sämpylät saa kaupasta halvemmalla kuin burgerin Mäkkäriltä. Jokainen voi tehdä oman burgerin jos haluaa ja osaa. Siltikin monet arvostaa valmista burgeria heti nyt. Sama homma kitaroissa.

Jos joku välttämättä haluaa, niin voinhan mää purkaa ne skebat ja myydä osat omakustannehintaan, mutta eihän siinä ois mitää järkee. Ylijäämäosat myyn kyllä läpihuutohintaan. Nytkin on ton straton alkuperäiset kiinamikit, 15 eur koko setti. Ylikuumia sirittäjiä, mutta kyllä niistä kitaran saa ja ehkä joku jopa tykkää. Hakee pois vaan, saa tinkiäki!

Mitä lisäarvoa sillä logolla sitten saa?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jkiva
24.03.2022 22:23:34

Laulava Kylätohtori: Mitä lisäarvoa sillä logolla sitten saa?

Sitä pitää kysyä niiltä jotka ostaa Fenderin 3-5x hinnalla yhtä hyvään Squieriin verrattuna.

Itse tarkoitin lisäarvoa, että valmiin kitaran tai minkä tahansa tuotteen arvo on eri asia kuin sen osien arvo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)