Aihe: Roland RD 88
1
musamies
18.03.2022 17:58:41
Harrastebändi hankki vuosia sitten kun oli uusi pienikokoinen malli Roland RD 64 sen, joka ei ole sama peli mitä kysyt. Sen etu ollut yksinkertaisuus harrastekeikoilla tai treeneissä, mutta tämä pikkuvekotin on varsin rajoittunut.

Musiikkiliikkeessä testaten RD 2000 oli kiinnostava. Kai niitä saa käytettynä järkihintaan.

https://youtu.be/14-IpgvqbSk

Aika vähän näkynyt mitään kiinnostavia uusia vehkeitä viimeaikoina.
WanhaWetäjä
21.03.2022 11:49:04 (muokattu 21.03.2022 15:04:52)

No eipä tästä liene kellään kokemuksia joten eikun itse testaamaan, Musamiehen linkinssä oli kyllä hämmentaviä juttuja mm päällee päälle jäävästä padisoundista sustainpedaalia käytettäessä ja eri soundien huomattavista volaeroista jotka oletan hoituvan säätämisellä. Testaaja tuntuu olevan Yamaha-miehiä päätellen hänen arvioistaan kun hän vertasi ko Rolandia vastaavaan Yamahaan.

Fasulla on myös joku Casio jossa olisi mod.pyörä mutta siinä on köppäsemmät liitännät mm pedaaleille ja hintaa kuitenkin vain parisatkua vähemmän kuin Rollessa.
Tätäkin pääsee testaamaan joten palaan asiaan.

EDIT Roland kotiutui, löytyi vielä sopiva kangaskotelokin, tosin siinä lukee Casio.

Jospa tässä päivän pari päivää tutustun laitteeseen paremmin ja kerron sitten lisää. Ensivaikutelma kuitenkin hyvä, asiallinen kosketus ja hyvät pianosoundit ja nopea peruseditointi ja splitit ja layerit saa nopsaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
29.03.2022 11:37:27

No joo, nyt on laite käyty läpi, kaikki toimii, toki tuo Mainstage ja Logic integraatio on vielä säätämistä vailla ja ei ole tarpeen tässä kohtaa kun ei ole keikoille menoa muuten kuin kitara/basso-osastoissa.

Se nyt on selviö että vertaan laitetta Kronokseen mutta jos unohdan sen niin kyllä tuolla kotidemottelut hoituu, joko USB audion kautta, Line6 Helixin kautta jolloin voi käyttää sen efekteja määrättömästi ja kun tuohon lisää midin mahollisuudet niin Logicin softasynista löytyy hyviä padeja/jousia/brasseja ja soolosoundeja jotka eivät Rolandissa ole mitenkään mainittavan hyviä.
Himassa on Yamahan akustinen piano joten siihen tulee verrattua kosketusta joka on mun mielestä Rollessa parempi ja likempänä oikeaa pianoa kuin mitä oli Kronoksessa kuin myös pianosoundit pienellä säädöllä ovat varsin ok.

Suht helppo käyttis perusjuttuihin, manuaalia ei ole arvinnut juurikaan availla, syvempiin säätämisiin ei ole ollut tarvetta, splitit ja layerit toimii hyvin. Joku pellepeloton on tehnyt tuohon editorin ilmeisesti iPadille, täytyy siihen vielä tutustua.

Tonnin vehkeeksi todella jees, on kevyt, vähän muovisen oloinen kylläkin, jämäkästi toimivat potikat perussäädöille, suurena plussana vs moneen vastaavan hintaluokan digipianoon varsin kattavat liitännät mm 3 spedua, mic in ja 2 line in/outputtia, normi midi out, USB audio/midi ja integraatio Mainstageen ja Logicciin.

Miinuksena säälittävän pieni näyttö jolla just ja just pärjää, toivotaan että tuo iPad-editori toimii ja toisi parempaa käytettävyyttä, toisaalta taas mulle ois paree jos editori olisi myös iMacille kun sellanen on kuitenkin aina nokan edessä soittohuoneessa.
musamies
31.03.2022 09:23:46
WanhaWetäjä: No joo, nyt on laite käyty läpi, kaikki toimii, toki tuo Mainstage ja Logic integraatio on vielä säätämistä vailla ja ei ole tarpeen tässä kohtaa kun ei ole keikoille menoa muuten kuin kitara/basso-osastoissa.

Kompromissia tuntuu digikosketinsoitintouhu olevan. Eri merkeillä tuntuu olevan jotain saundeja, jotka miellyttää. RD64:sessa on esimerkiksi aika helpposoittoinen ja hyvä Rhodes livetilanteeseen. Se on ollut ihan rokkaava pikkukosketinsoitin kun olen lisännyt vielä Rhotospheren, jossa putki. Siitä aiheutunut ongelma, ettei voi käyttää kiipparin kuulokelähtöä kuulokkeisiin.

RD2000 V-Piano oli mielenkiintoinen muttei mullistava. Eniten on kiinnostanut Nordin pianovalikoima.

Se in hyvä jos tonnillakin saa nykyisin jonkin verta yleispätevyyttä.
Vessajono
01.04.2022 15:28:30
musamies: Kompromissia tuntuu digikosketinsoitintouhu olevan. Eri merkeillä tuntuu olevan jotain saundeja, jotka miellyttää. RD64:sessa on esimerkiksi aika helpposoittoinen ja hyvä Rhodes livetilanteeseen. Se on ollut ihan rokkaava pikkukosketinsoitin kun olen lisännyt vielä Rhotospheren, jossa putki. Siitä aiheutunut ongelma, ettei voi käyttää kiipparin kuulokelähtöä kuulokkeisiin.

RD2000 V-Piano oli mielenkiintoinen muttei mullistava. Eniten on kiinnostanut Nordin pianovalikoima.

Se in hyvä jos tonnillakin saa nykyisin jonkin verta yleispätevyyttä.

Soundien osalta nykyään on onneks valinnanvaraa. Jos soittimen omat jättää toivomisen varaa, niin paremmathan saa läppäristä tai iPadista. Siinä mielessä lienee järkevää keskittyä lähinnä siihen että tatsi ja muut ominaisuudet on sellasia, jotka miellyttää.
IF HE OPENS HIS BIG MOUTH AGAIN, IT'S LAMPSHADE TIME
musamies
01.04.2022 20:26:27 (muokattu 01.04.2022 20:28:32)
Vessajono: Soundien osalta nykyään on onneks valinnanvaraa. Jos soittimen omat jättää toivomisen varaa, niin paremmathan saa läppäristä tai iPadista. Siinä mielessä lienee järkevää keskittyä lähinnä siihen että tatsi ja muut ominaisuudet on sellasia, jotka miellyttää.

Periaatteessa idea on hyvä ja olen jo aikoja sitten kokeillut joitain softasoittimia. Nykyisin harvoin näkee mitään bändejä, jotka käyttäisi uusia ratkaisuja niin, että itse voisi ottaa vaikutteita. Studiossa varmasti käytetään.

Omasta mielestä ihan hyvä idea on vaikka digitaali Hammond, jossa on monipuolistettu saundeja. Jostain syystä tubedemoissa ei aina ole oikein tosi vakuuttavia saundeja.
https://youtu.be/eCPO89wi1wM

https://youtu.be/CUWqRUYtvPc

Jos jotain lisäsaundeja haluaisin iPad:iin, vaikka PAD tyylin syntikoita, jousia, vibrafonia, Novachord, pystypiano, erilaisia urkuja jne.

Ehkä eniten käyttöä olisi automaattisäestyksellä, joka kotikeyboardeissa, mutta puuttuu niistä joissa on parempia saundeja soittaa. Yamaha Genos iPad versiona :D
WanhaWetäjä
02.04.2022 13:22:13

Vessajono: Soundien osalta nykyään on onneks valinnanvaraa. Jos soittimen omat jättää toivomisen varaa, niin paremmathan saa läppäristä tai iPadista. Siinä mielessä lienee järkevää keskittyä lähinnä siihen että tatsi ja muut ominaisuudet on sellasia, jotka miellyttää.

Tämäpä hyvinkin, eihän tuo RD 88 missään nimessä kilpaile 3 x kalliimpien kanssa soundeillaan mutta jos tonnilla saa noinkin paljon, mm liitäntöjä ja modulaatiopyörää + erittäin kompaktit ulkomitat + integraation MainStageen ja Logicciin niin kyllä se mulle passaa, en ole pianisti vaikka huttukeikkaa on väännetty aikoinaan satoja myös kiippareilla. Logicissa on varsin hyviä softasynia soolo/pad miksei muiltakin osastoilta. Joku kunnon orkesterikirjasto toki kiinnostaa mutta toistaiseksi mennään Logicin plugareilla joissa riittää tutkimista, Rollesta tulee käytettyä käytännössä vain erilaisia pianoja.

Mun sormiin kosketus on ihan ok, en enää muista minkälainen se oli Kronos 73 mallissa koska sen pois myynnistä on jo lähes vuosi mutta akustiseen Yamahaan verraten tarpeeksi hyvä mun tasoiselle soittajalle.
Myös se että ko masiina on heti soittovalmis sen omilla kajareilla vaikkapa vain jonkun jutun treenaamiseen on plussaa ja mullahan on se hyvä puoli että voin reitittää tuon myös Line6 Helixin kautta jolloin saan audiokäyttöön lukuisia efektejä jotka ovat huimasti Rollen omia parempia ja eivät kuormita konetta. Helixin kautta saan reititettyä tuon myös suoraan vahvistin/monitorisysteemiin jos haluaa vähän stydimpää soundia ilmoille, nuo omat kajarit ovat vain välttävää tasoa kuin myös kevyen 45 sec loopperin saa Helixista eli voi treenailla monenmoista senkin kautta kiippari/kitara/basso osastoilla ilman että tarvii avata konetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)