Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5267 268 269 270 271
Kuha
06.03.2022 21:53:30

Yhteispisteet:

10p, WanhaWetäjä

9p, Apenaattori
4p, BigPapa
3p, Vesa423
2p, tjj2000
1p, Haeroe
1p, sirdickyj

WW:n työt, onnee.
Old Fenders never die
WanhaWetäjä
06.03.2022 22:37:02 (muokattu 06.03.2022 22:37:18)

Kiitokset, siä ois uuttaa oikeen perusosastoa tällä kertaa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
13.03.2022 22:16:41

stratomaster 13
hasako 10
WW & apenaattori 5
(BP 4 ei äänestänyt)
Vesa423 3
Haeroe 1

Tuossa veilä tulokset, onnittelut stratomasterille ja seuraavan vetovuoro.
stratomaster
13.03.2022 22:35:49

Kiitokset, siellä on uutta. Ilmoitelkaa, jos tausta on vastikään ollut.
apenaattori
13.03.2022 23:51:24 (muokattu 13.03.2022 23:54:23)
Apenaattori - mistä saundiin saa tollasen hineen kihinän?

Kiitokset kommentista, kihinä on peräisin meikäläisen uskollisesta Vox AD30VT- mallintavan vahvistimen AC30-mallinnoksesta. Itse olen vähän sitä mieltä että tuon laitoksen puhtaat saundit toimivat oikein kivasti varsinkin treenivahvarina, mutta särösaundeissa ei oikein saa irti dynamiikkaa ja tietynlainen kuivuus ja ohkaisuus häiritsee itseäni myös. Paremman puutteessa menettelee, ja soittaessa itselle on helpompi mikittää vahvistinta kuin kikkailla interfaceen kytketyn kitaran ja jälkikäteen tehtyjen mallinnosten kanssa.

Meikälle saa btw heittää suosituksia jos jollakulla on kokemusta hyvistä malinnusratkaisuista käytetäväksi tuon interfacen kanssa, itselläni on käytössä perinteinen Focusriten Scarlett -perusmalli. Tämän kanssa olen käyttänyt jotain Amplituben ilmaisversiota, mutta vähän kökköiseksi jää lopputulos tämän softan kanssa omaan korvaan (tämä oli meikällä käytössä viime skabassa). Ehkäpä joskus täytyy käydä vielä äänittelemässä skabaveto lapsuudenkodissa oikein putkivahvarin läpi, kerrostalo-olosuhteissa tämä ei oikein onnistu.

apenaattori - Rosoista perusbluesia pienin lisämaustein, vissiin sormilla soitettu

Tarkasti kuunneltu, sormilla tosiaan mentiin. :-) Koitin ensin vetää plekulla vähän SRV-henkeä tavoitellen, mutta plekulla täytyi piestä tuota stratoa niin jumalattomasti ennenkuin tuo vahvari suostui säröytymään nätisti, että hermot meni lopulta yrityksissä vältellä huteja samaan aikaan mikinkuoriin asti plekulla kaivautuen. Sormilla on jotenkin helpompi rankaista kieliä kaikella voimalla.
BigPapa
14.03.2022 09:20:17 (muokattu 14.03.2022 11:03:44)

Apellahan oli siisti veto ja homma pelittää ja Stratomasterin soitto on aina toimivaa settiä ja Hasakolla oli piste veto myös, kuten Vesalla. Mukava, että soitetaan siihen sapluunaan ja sen teeman mukaisesti, mikä on skabaa perustettaessa ollut ajatuksena.

Sitten tietenkin on näitä aivopieruja, tiedä sitten onko kyseessä taaskin vinoilu, vai tahaton heitto. Kallistun ensinmainitun puolelle, etenkin kun kyseessä on heebo jolla taitoa riittää, mutta ei tyyltä, ja edelleenkin totean, että kyseessä on Roots-skaba, joten miten tahansa kuunneltuna ja kenen tahansa toimesta "perinnetietoinen autenttisen rosoinen soitto ja soundi" kuuluu ikään kuin tämän skaban teemaan, jos on päässyt unohtumaan. Jos ei tykkää, kuten kommentti antaa ymmärtää, niin pakkohan ei tänne ole näitä tulla kuuntemaan.

WanhaWetäjä: BigPapa - Jo pelkästään kuuntelujen ja latauksien runsauden perusteella parasta A-ryhmää, itse kuunneltuna pääosin duurin kautta kulkevaa varsin perinnetietoista autenttisen rosoista soittoa ja soundia löytyy jos sellasesta tykkää.+
stratomaster
14.03.2022 10:21:47 (muokattu 14.03.2022 10:31:48)

apenaattori:

Meikälle saa btw heittää suosituksia jos jollakulla on kokemusta hyvistä malinnusratkaisuista käytetäväksi tuon interfacen kanssa, itselläni on käytössä perinteinen Focusriten Scarlett -perusmalli. Tämän kanssa olen käyttänyt jotain Amplituben ilmaisversiota, mutta vähän kökköiseksi jää lopputulos tämän softan kanssa omaan korvaan (tämä oli meikällä käytössä viime skabassa). Ehkäpä joskus täytyy käydä vielä äänittelemässä skabaveto lapsuudenkodissa oikein putkivahvarin läpi, kerrostalo-olosuhteissa tämä ei oikein onnistu.

Voisko sulla Ape toimia äänityshommiin joku näistä nykyisistä multihärpäkkeistä kuten Line6 Pod Go tai Stomp, Headrush Pedalboard, Mooer GE (200, 250 tai 300) ym.? Sain joululahjaksi tuon Mooerin GE250:n, jolla esim. viime skabaveto tuli soitettua (no joo, kiinalainen mutta Kiinasta ne kaikkien komponentit tulee). Toimii usb:llä suoraan koneeseen kytkettynä eikä tarvii mitään muuta interfacea. Verrattuna vanhaan PodXT:hen ainakin dynamiikka on parantunut. Yllättävän paljon ominaisuuksia hintaisekseen ja soundit on mainiot, vaikka ainahan noita saa hiukan ruuvailla ennen kuin omat soundit alkaa löytyä. On aika pitkälle makuasia, minkä esim. noista mainitsemistani hankkii. Varmaan ihan soivia pelejä myös livenä, vaikka itse olen ollut niissä hommissa enemmän perinteisten putkistyrkkarin ja pedaalien ystävä.

Edit: Täydennän vielä, että jos haluat käyttää sitä Focusritea edelleen, saa noiden ulosotosta kitara- tai XLR-piuhalla signaalin.
tjj2000
14.03.2022 11:23:38
apenaattori:

Meikälle saa btw heittää suosituksia jos jollakulla on kokemusta hyvistä malinnusratkaisuista käytetäväksi tuon interfacen kanssa, itselläni on käytössä perinteinen Focusriten Scarlett -perusmalli. Tämän kanssa olen käyttänyt jotain Amplituben ilmaisversiota, mutta vähän kökköiseksi jää lopputulos tämän softan kanssa omaan korvaan (tämä oli meikällä käytössä viime skabassa).

Minulla on samat fiilikset Amplitudesta, Positive Grid FX2 on miellyttänyt vuoden verran; perusversion saa kokeiluun ilman valuutanvaihtoa.

https://www.positivegrid.com/sale?l … HDQpsKufG_dIsVu_cTon4YaAn5VEALw_wcB
All I hear is Hellhounds...
BigPapa
14.03.2022 11:35:14

En oo noita PC äänityshommia koskaan oikein kelaillut, mulla on tollanen Line 6 UX2 ja ollut jo vuosia ja sillä koitan saada jotain aikaan. Piti se hommata, kun edellinen sukupolvi kyseisestä laitteesta jäi ilman ns. webbitukea, toisin sanoen vanheni joskus 2010 luvun alkupuolella.
BigPapa
14.03.2022 15:36:35 (muokattu 14.03.2022 16:40:40)

WanhaWetäjä: Onko joku sapluuna olemassa? Laita nyt ihmeessä vaikka nuotille mitä saa soittaa ja mitä ei. Eikö tästä ollut joskus suunnitteilla joku sääntöuudistus eli puhuttiin jopa pelkän pentatonisen sallimisesta sooloissa, aivan huikeeta. Löytynee jostain nämäkin jutut vielä jos viitsisi kaivella, mitä turhia, ne on mennyttä aikaa ne mutta kuvastaa kuinka totista toimintaa tämä joillekkin on.

Toisaalta 5 pojoa tähän skabaan, montako itse sait? Voiko tästä päätellä että mun veto oli kuitenkin enempi sapluunassa vai sainko pinnat täysin väärin perustein, tyylittömällä soitolla? Aivan sama sinänsä, tämä on vain harrastus mulle.

Joakisella on oma polkunsa siiihen mitä on soittajana, mulla se on mennyt opiskelun, tanssimusan ja omaehtoisen harrastamisen kautta siihen mitä nyt olen eli eläkkellä oleva tanssimuusikko joka aiheuttaa joillekkin päänvaivaa soitollaan, sehän nähtiin jo skabojen alussa että ns "hesalaisille" rock/blueshahmoille on kestämätön ajatus että joku vanha kuulapää humppaturakainen osaa soittaa muutakin kuin kusihumppaa.

Tämä tästä.

Sapluuna on roots ja se ei varmaankaan ole tyylilajina se mikä sulle on sopivaa ja luontevaa. Toi sääntöudistushöpinä on ihan omaa keksintöäs, salli mun nauraa ja nauran sallimattakin 8DDD Kehu keikoillas, niitä on allekirjoittaneellakin plakkarissa 50-vuoden ajalta niin palion, ettei laskemaan kykene. Jos pitää tyylitajuttomana hyökätä rootsista diggailevien kimppuun niin on jonkun verran k.... päässä, eikä ihan vähänkään. Soundien paskuus on suhteellinen käsite, samoin huono time, en minä halua soittaa rootsiin sopimattomilla silkkimunasoundeilla enkä tasatarkasti millisekunnilleen iskulle, niinkuin koneet tekevät ja se on ihan tarkoituksellista. Laidback ja jonkilainen soiton elävyys ovat mulle mielekkäitä pointteja, ei se miten paljon saan harmoniaa sotkettua ns. naurettavilla ulossoitoilla, jotka ovat edelleenkin enemmän sitä sooloskaban puolta, eivät rootsia. Mutta sullehan se on yli ymmärryksen menevää. Mulle on ihan sama mitä virttä veisalet, sulle pisteet on ihan vitun tärkeitä ja elämäs tuntuu olevan siitä riippuvainen, niin kuin tuosta edellä olevasta tekstistä käy ilmi. 8DDDD Humppaelämä on ollut sun oma valinta, älä sitä muille itke niinkuin tapanas on. Itse soitin myös alkuun tanssibändeissä, mutta onneksi tajusin lopettaa sen ja keskityin itselle vähän mielekkäämpiin musiikkityyleihin. Mitä tulee helsinkiläisyyteen, sulla on jotenkin harhainen käsitys , että olisin helsinkiläinen, mitä en kuitenkaan ole. Asun ihan muualla. No joillakin Manse- ja sen ympäristömuusikoilla on jokin ihmeellinen Helsinki-trauma. Onneksi en kuulu moiseen jengiin ja onneksi tunnen Mansesta ihan oikeitakin muusikoita ja oikein mukavia sellaisia ja joiden kanssa on ollut ilo ja kunnia soittaa.

WanhaWetäjä: No kyllä se pistää miettimään kuin miehellä on joka skabassa aivan hillittömät kuuntelu/latausmäärät vaiikka pisteitä tulisi vain muutama, onko sulla joku fanikunta skaban ulkopuolella vai mistä on kyse? Se että ko genren tekstit ovat lapsellisuudessan pop musan tasoa oli taas vitsillä heitto kuulijakunnan älyllisestä tasosta, toki mua ei haittaa yhtään nämä "My baby left me" tyyppiset moneen kertaan hoetut tekstit koska kuuntelen aina musaa musana.

On se niin ikävä juttu, että rootsia diggaillaan ja ehkä mun soittoakin ja ihan skaban ulkopuolella ja näköjään varsinkin siellä, ei kai se ole kiellettyä? Youtubessakin on ihan mukavat katsojamäärät. Ehkä se herättää pahaa verta, voisi yllä olevasta tulkita ja tulkitsenkin. Pahoittelut siitä, että tuossa uudessakin vedossa on jo joitakin kuunteluita ja muutama latauskin näyttää olevan 8DDDD. Ei muuten edelleenkään tarvitse kommentoida mun vetoja, eikä muutenkaan huomioida, kun se niin tuskallista tuntuu jotenkin olevan.
apenaattori
14.03.2022 17:56:00
Kiitokset vinkeistä, täytyy ottaa syyniin jos sitä investoisi jossain vaiheessa johonkin noista ehdotetuista härveleistä.
tjj2000
14.03.2022 18:15:50
WanhaWetäjä:
... toki mua ei haittaa yhtään nämä "My baby left me" tyyppiset moneen kertaan hoetut tekstit koska kuuntelen aina musaa musana.

No hyvä, kun jo ajattelin että mitä vikaa muka tuossa roots pläjäyksessä oli. Täydestä sydämestä se kyllä lähti ja sanoitus syntyi tajunnanvirtana teoksen toteutuessa.

Sanoituksenhan ydin kuitenkin oli, kun se niin moneen kertaan tuli todettua teoksessa, että paskasti menee! Varsin yleinen lopputulema blues tyylisessä musiikissa. :)
All I hear is Hellhounds...
WanhaWetäjä
14.03.2022 19:04:55 (muokattu 14.03.2022 19:08:49)

BigPapa: Sapluuna on roots ja se ei varmaankaan ole tyylilajina se mikä sulle on sopivaa ja luontevaa. Toi sääntöudistushöpinä on ihan omaa keksintöäs, salli mun nauraa ja nauran sallimattakin 8DDD
Sulla on huono tai valikoiva muisti, taisit itse perua tuon uudistuksen ennen sen käytäntöönpanoa. Se on ihan faktaa että sellasta olit kehittämässä ainakin ajatuksen tasolla.

Kehu keikoillas, niitä on allekirjoittaneellakin plakkarissa 50-vuoden ajalta niin palion, ettei laskemaan kykene.
Saanen epäillä tuota, käsittääkseni leipätyösi on ollut ihan oikeissa töissä. Keikat mainitsin vain kertoakseni mistä allergisuuteni huonoon timeen saattaa osaltaan johtua.

Jos pitää tyylitajuttomana hyökätä rootsista diggailevien kimppuun niin on jonkun verran k.... päässä, eikä ihan vähänkään.
Kuten totesin, harrastusten liian vakavasti ottaminen ja se että on itse aina oikeassa eikä kestä minkäänlaista kritiikkia omista touhuistaan, se on sinun ongelmasi kuin myös tuo että haukut kusipääksi julkisella foorumilla, se lienee hyökkäämistä suoraan henkilööni tavalla josta herkempi voisi painaa varoitusta.

Soundien paskuus on suhteellinen käsite, samoin huono time, en minä halua soittaa rootsiin sopimattomilla silkkimunasoundeilla
Kukas nyt taas hyökkää ja kenen kimppuun?

enkä tasatarkasti millisekunnilleen iskulle, niinkuin koneet tekevät ja se on ihan tarkoituksellista. Laidback ja jonkilainen soiton elävyys ovat mulle mielekkäitä pointteja
Joku taisi mainitakkin tuosta timesta pari skabaa sitten (jonka taisin voittaa tyylitajuttomalla silkkimunasoundilla ja ulossoitoilla) ja vedit oitis herneet ja totesit timekäsityksesi olevan erilainen eli tässäkään kohtaa et vastaanottanut täysin asiallista kritiikkiä joka oli kaiken lisäksi faktaa.Laidback ja epätarkka time eivät ole edelleenkään synonyymeja. En ole ainoa tästä asiasta samaa mieltä oleva vaikka tietyn nimimerkin peesailua tämä skaba on ollut aina, harva sanoo asiat suoraan.

ei se miten paljon saan harmoniaa sotkettua ns. naurettavilla ulossoitoilla, jotka ovat edelleenkin enemmän sitä sooloskaban puolta, eivät rootsia.
Eipä noita ulossoittoja esim edellisessä skabassa liieemin ole, aika pitkälti pentatonista soitin.

Mutta sullehan se on yli ymmärryksen menevää. Mulle on ihan sama mitä virttä veisalet, sulle pisteet on ihan vitun tärkeitä ja elämäs tuntuu olevan siitä riippuvainen, niin kuin tuosta edellä olevasta tekstistä käy ilmi.
Juu ei, pointti oli se että vaikka soitinkin mielestäsi ihan hirveetä tyylitajutonta huttua sain yhden pisteen sua enemmän eli ei se rupisuus näköjään ole automaattisesti kaikkien mieleen, nämä ovat makuasioitakin, kuka mistäkin tykkää.

8DDDD Humppaelämä on ollut sun oma valinta, älä sitä muille itke niinkuin tapanas on.
Alalle ajaudutaan ei rakkaudesta musaan vaan työn takia. Teen edelleen satunnaisesti keikkoja joista saa rahaa, en soita jotain vtun kauhtunutta bluesia tai covereita jossain lähiöhelvetissä kaljapalkalla tai keskinäisen kehumisen jameissa, ne kuviotkin on nähty, himassa voi soittaa kaikenmoista.

Itse soitin myös alkuun tanssibändeissä, mutta onneksi tajusin lopettaa sen ja keskityin itselle vähän mielekkäämpiin musiikkityyleihin.
Työ työnä, vapailla mulla on ollut aina ihan eri musakuviot, jopa vierastamiani lajeja kuten rrrrautalanka ja blues olen soittanut jo nuorena.

Mitä tulee helsinkiläisyyteen, sulla on jotenkin harhainen käsitys , että olisin helsinkiläinen, mitä en kuitenkaan ole. Asun ihan muualla. No joillakin Manse- ja sen ympäristömuusikoilla on jokin ihmeellinen Helsinki-trauma.
"hesalaisuus" ei liity suoraan kaupunkiin vaan tiettyyn musajengiin asuinpaikasta riippumatta jota itsekkin olet saattanut joskus parhaina päivinäsi edustaa ts ollaan olevinaan niin rok kun tunnetaan tyypejä ja liikutaan piireissä. On näitä rock-vempuloita tavattu ihan tarpeeksi etenkin nuorena miehenä, sekasta sakkia, osa heistä, asuinpaikasta riippumatta.

Onneksi en kuulu moiseen jengiin ja onneksi tunnen Mansesta ihan oikeitakin muusikoita ja oikein mukavia sellaisia ja joiden kanssa on ollut ilo ja kunnia soittaa.
Oikean muusikon määrittelyssä saatamme siinäkin olla hieman eri alueilla mutta mitäpä siitä.

On se niin ikävä juttu, että rootsia diggaillaan ja ehkä mun soittoakin ja ihan skaban ulkopuolella ja näköjään varsinkin siellä, ei kai se ole kiellettyä?
Juu ja saahan noita kuunteluja vaikka itse latailla tai pistää kaverit hommiin(jos niitä edes on), en väitä että näin olisi mutta mahollista sekin on.

Youtubessakin on ihan mukavat katsojamäärät. Ehkä se herättää pahaa verta, voisi yllä olevasta tulkita ja tulkitsenkin.
Täytyy sanoa että ei voisi vähempää kiinostaa, se että elää jossain menneissä ei ole mun juttu lainkaan, sitäpaitsi You Tubessa on rajattomasti muuta materiaalia myös roots/bluespuolelta joita jaksaa joskus katsella ja kuunnella.

Pahoittelut siitä, että tuossa uudessakin vedossa on jo joitakin kuunteluita ja muutama latauskin näyttää olevan 8DDDD. Ei muuten edelleenkään tarvitse kommentoida mun vetoja, eikä muutenkaan huomioida, kun se niin tuskallista tuntuu jotenkin olevan.
Hoho, joo, nopeita ovat, vissiin koko ajan koneen äärellä odottavat kieli pitkällä että veto tulee ladattavaksi.Kommentointi ei ole mitenkään tuskaa, ainoa palaute kommentoinnista tuli odotetusti sulta, muut osaavat olla lukematta tekstiä ja kommentteja kuin piru raamattua ja osaavat ottaa pienet piikit asiallisesti.

Sovitaan niin että sinä sait viimeisen sanan, jos tätä mihinkään johtamatonta turhaa vääntöä jatketaan niin saattaa koko roots-skaba joutua taas moderaattorien hampaisiin ja jopa tauolle.

Ikäänkuin loppukaneettina tämän hienon herrasmiehen mietteitä, myös bluesin soittamisesta. Peace.
https://youtu.be/5wHghWQK7Nc

Ei taitais pärjätä näissä skaboissa....
BigPapa
14.03.2022 19:33:11 (muokattu 14.03.2022 20:26:55)

WanhaWetäjä: Sulla on huono tai valikoiva muisti, taisit itse perua tuon uudistuksen ennen sen käytäntöönpanoa. Se on ihan faktaa että sellasta olit kehittämässä ainakin ajatuksen tasolla.

Ei pidä paikkaansa, kyse oli siitä että Roots-skaba ei ole Heavy-, Metalli-, Jazz- tai Fuusioskaba, vaan Roots-skaba. Tuo mainitsemasi vittuilumielessä esitetty idea oli Juzpen kynästä, tsekkasin, eli koitas lopettaa vääristely ja mustamaalaaminen ja pysy tosiasioissa, kun niitä faktoja niin kovasti mainostat.

Saanen epäillä tuota, käsittääkseni leipätyösi on ollut ihan oikeissa töissä. Keikat mainitsin vain kertoakseni mistä allergisuuteni huonoon timeen saattaa osaltaan johtua.

Tarkista youtubesta, ensimmäinen tanssikeikka oli 1973, hääkeikka faijan bändissä ja niitähän riitti työväentaloilla, seurantaloilla, häissä, pikkujouluissa, tansseissa ja ravintoloissa parin kuukauden kiinnityksillä. Kitaraa ja välillä bassoa, jopa rumpuja. Ja 70-luvulla en vielä ollut töissä jolloin tanssimusiikkia soittelin. Tuuraus bassokeikkaa tarjottiin mm. Salomonin keikalle. Mukavia olivat mm. Eemelin, Erkki Liikasen ja Reijo Salmisen säestykset. Joitakin tuurauksia oli bassonvarressa ravintoloissa. Että älä jauha paskaa asioista joita et tiedä.

Kuten totesin, harrastusten liian vakavasti ottaminen ja se että on itse aina oikeassa eikä kestä minkäänlaista kritiikkia omista touhuistaan, se on sinun ongelmasi kuin myös tuo että haukut kusipääksi julkisella foorumilla, se lienee hyökkäämistä suoraan henkilööni tavalla josta herkempi voisi painaa varoitusta.

Älä sitten ota liian vakavasti ja mitä kritiikin kestämiseen tulee, vilase peiliin.
Kritiikki, mikäli on asiallista ja rakentavaa, on hyvinkin paikallaan. Näissä skaboissa vaan sitä harvemmin on tullut vastaan, jos koskaan.

Kukas nyt taas hyökkää ja kenen kimppuun?

Tarkista Skaba kommenttisi.

Joku taisi mainitakkin tuosta timesta pari skabaa sitten (jonka taisin voittaa tyylitajuttomalla silkkimunasoundilla ja ulossoitoilla) ja vedit oitis herneet ja totesit timekäsityksesi olevan erilainen eli tässäkin kohtaa et vastaanottanut täysin asiallista kritiikkiä joka oli kaiken lisäksi faktaa.Laidback ja epätarkka time eivät ole edelleenkään synonyymeja. En ole ainoa tästä asiasta samaa mieltä oleva vaikka tietyn nimimerkin peesailua tämä skaba on ollut aina, harva sanoo asiat suoraan.

Sulla on omannäköiset faktat, älä puutu mun timehommiin, hoidan ne itse. Ja tosiaankin, mulla on täysi oikeus olla erimieltä, jos koen asian niin olevan.

Eipä noita ulossoittoja esim edellisessä skabassa liieemin ole, aika pitkälti pentatonista soitin.

Menee selittelyn puolelle.

Juu ei, pointti oli se että vaikka soitinkin mielestäsi ihan hirveetä tyylitajutonta huttua sain yhden pisteen sua enemmän eli ei se rupisuus näköjään ole automaattisesti kaikkien mieleen, nämä ovat makuasioitakin, kuka mistäkin tykkää.

Kuten sanoin, sulle pojot on äärimmäisen tärkeitä.

Alalle ajaudutaan ei rakkaudesta musaan vaan työn takia. Teen edelleen satunnaisesti keikkoja joista saa rahaa, en soita jotain vtun kauhtunutta bluesia tai covereita jossain lähiöhelvetissä kaljapalkalla tai keskinäisen kehumisen jameissa, ne kuviotkin on nähty, himassa voi soittaa kaikenmoista.

Rakkaudesta musiikkiinkin voi soiton aloittaa ja saada ihan mukavia kokemuksia ja jopa luoda jonkin sortin uraa vaikkapa keikkailemalla runsaasti tai levyjä tekemällä. Olen soittanut muuallakin kuin himassa, jos et ole hokannut. Taidat olla vähän pihalla siitä mitä mun soittouraan sisältyy. Tsekkaa mun Youtube, niin voit ehkä päästä jyvälle, vaikka epäilen, koska selvästi sen asian ymmärtämisessä eivät kaikki palikat ole ihan kohdillaan.

Työ työnä, vapailla mulla on ollut aina ihan eri musakuviot, jopa vierastamiani lajeja kuten rrrrautalanka ja blues olen soittanut jo nuorena.

Onneksi humppa ei tullut duuniksi vaikka sitä 1972 - 1980 tulin soittaneeksikin, jos et vielä ymmärtänyt, vaan valitsin toisin. Soitin toki jo tanssimusiikin kanssa samaan aikaan muunsortin bändeissä ja tein keikkoja niidenkin kanssa

"hesalaisuus" ei liity suoraan kaupunkiin vaan tiettyyn musajengiin asuinpaikasta riippumatta jota itsekkin olet saattanut joskus parhaina päivinäsi edustaa ts ollaan olevinaan niin rok kun tunnetaan tyypejä ja liikutaan piireissä. On näitä rock-vempuloita tavattu ihan tarpeeksi etenkin nuorena miehenä, sekasta sakkia, osa heistä, asuinpaikasta riippumatta.

8DDDDD Täähän on just se Helsinki-trauma ja aika kuvittellisella tasolla mennään.
Ikävää jos sulla on ollut huonoja kokemuksia, olis varmaan kannattanut katsoa missä piireissä kuljeksii. 8DDDD

Oikean muusikon määrittelyssä saatamme siinäkin olla hieman eri alueilla mutta mitäpä siitä.

No susta esim. Mikko Löytty tai Arto Rautajoki eivät ole muusikkoja?
Ehkä sitten kun alettiin määrittelyjä kysymään niin mihin kastiin luet, vaikkakaan ei Manselaiset, Otto Donnerin, "Häkä" Virtasen, Jukka Gustavsonin, Pekka Helinin, Heikki Sandrenin, Rami Eskelisen, Pekka Kuorikosken vaikkapa, mun mielestä muusikoita joiden kanssa on tullut aina toimeen ja ollut nasta tehdä yhteistyötä ja soittaa, ja kokematta minkään sortin vähättelyjä, kuten sulla on tapana. Joidenkin kanssa ihan viime aikoinakin.

Juu ja saahan noita kuunteluja vaikka itse latailla tai pistää kaverit hommiin(jos niitä edes on), en väitä että näin olisi mutta mahollista sekin on.

Kerro mullekin kuinka, en ole PC enkä IT ammattilainen.

Täytyy sanoa että ei voisi vähempää kiinostaa, se että elää jossain menneissä ei ole mun juttu lainkaan, sitäpaitsi You Tubessa on rajattomasti muuta materiaalia myös roots/bluespuolelta joita jaksaa joskus katsella ja kuunnella.

Ilman menneisyyttä ei ole tulevaisuutta 8DDDD, jotain on tullut tehtyä katos, se näkyy ja on tarjolla siitä kiinnostuneille.
Youtube Tilastot: 131 894 katselukertaa

Hoho, joo, nopeita ovat, vissiin koko ajan koneen äärellä odottavat kieli pitkällä että veto tulee ladattavaksi.Kommentointi ei ole mitenkään tuskaa, ainoa palaute kommentoinnista tuli odotetusti sulta, muut osaavat olla lukematta tekstiä ja kommentteja kuin piru raamattua ja osaavat ottaa pienet piikit asiallisesti.

Voi hyvää päivää, että on vaikeeta jollakulla, otan osaa ja pahoittelut edelleen siitä että siellä jokin kuuntelu ja lataus jo on. 8DDDD

Sovitaan niin että sinä sait viimeisen sanan, jos tätä mihinkään johtamatonta turhaa vääntöä jatketaan niin saattaa koko roots-skaba joutua taas moderaattorien hampaisiin ja jopa tauolle.

Minähän en varmaan sun kanssa nyt sovi mitään, kun sen sortin paskaa tulit heittäneeksi. Et tiedä ja kuvittelet tietäväsi ja jauhat sellaista mikä ei pidä paikkaansa.

Ikäänkuin loppukaneetina tämä hienon herrasmiehen mietteitä, myös bluesin soittamisesta. Peace.
https://youtu.be/5wHghWQK7Nc

Ei taitais pärjätä näissä skaboissa....

Joo, mut ei kiitos.

Se voitais sopia , että jätät mun vetoni kommentoimatta, kun ei mitään asiallista sanottavaa niistä kuitenkaan ole.
WanhaWetäjä
14.03.2022 21:30:32

BigPapa: Ei pidä paikkaansa, kyse oli siitä että Roots-skaba ei ole Heavy-, Metalli-, Jazz- tai Fuusioskaba, vaan Roots-skaba. Tuo mainitsemasi vittuilumielessä esitetty idea oli Juzpen kynästä, tsekkasin, eli koitas lopettaa vääristely ja mustamaalaaminen ja pysy tosiasioissa, kun niitä faktoja niin kovasti mainostat.
Hehe, joo, noin tais olla eli pahoittelut siitä mutta taisit myös vähän lämmetä idealle, eikös tuo pentatoniikka ole osa ko genren johtoajatuksista ja siitä poikkeaminen on pahasta.

Tarkista youtubesta, ensimmäinen tanssikeikka oli 1973, hääkeikka faijan bändissä ja niitähän riitti työväentaloilla ja ravintoloissa parin kuukauden kiinnityksillä. Ja 70 luvulla en vielä ollut töissä jolloin tanssimusiikkia soittelin. Tuurauskeikkaa tarjottiin mm. Salomonin keikalle. Joitakin tuurauksia oli basson varressa ravintoiloissa. Että älä jauha paskaa asioista joita et tiedä.
Tuhansia keikkoja seitsemään vuoteen ? Ok, kiirusta on pitänyt, todellakin.

Älä sitten ota liian vakavasti ja mitä kritiikin kestämiseen tulee, vilase peiliin.
Olet kyllä uskomaton äijä, ei voi muuta sanoa. Eiköhän se mene niin että sun soittoasi ei saa kukaan arvostella muuten kuin kyllä sir vedät tosi hienosti onhan se nyt nähty.

Kritiikki, mikäli on asiallista ja rakentavaa, on hyvinkin paikallaan. Näissä skaboissa vaan sitä harvemmin on tullut vastaan, jos koskaan.
Kerro mitä se on kohdallasi niin ehkä osaamme kritisoida paremmin. Tämähän on kuin Venäjällä ikään, pitää varoa mitä sanoo, sensuuri iskee muuten.

Tarkista Skaba kommenttisi.
Mihin liittyen? Sanoin "jos tykkää" yleisellä tasolla, en suoraan että en itse tykkää mutta jos haluat rakentavaa kritiikkia niin kyllä mun mielestä sun pitää keskittyä timeen, ei laidbackin taakse voi piiloutua.

Sulla on omannäköiset faktat, älä puutu mun timehommiin, hoidan ne itse. Ja tosiaankin, mulla on täysi oikeus olla erimieltä, jos koen asian niin olevan.
Ok, faktahan on se että joku arvosteli sun timea eritoten kohdassa missä bandi soittaa iskut samaan aikaan, ei tollaseen kohtaan voi soittaa laidbackia, se on huonoa timea sillon.

Menee selittelyn puolelle.
Ei mene, kyllä sen voi ihan korvin kuulla, aika perussettia on.

Kuten sanoin, sulle pojot on äärimmäisen tärkeitä.
Ei laisinkaan.

Rakkaudesta musiikkiinkin voi soiton aloittaa ja saada ihan mukavia kokemuksia ja jopa luoda jonkin sortin uraa vaikkapa keikkailemalla runsaasti tai levyjä tekemällä.
Totta, tanssimusa on sensijaan ihan puhtaasti duunia, sen voi tehdä hyvin tai huonosti, tilanteesta riippuen. Vastuu viihteestä ei ole varsinkaan joillain rock-hahmoille ihan selkee homma, sellasia mestareita on vastaan tullut, suuret on puheet mutta laittaa laput eteen niin hiljaista on.

Olen soittanut muuallakin kuin himassa, jos et ole hokannut.
Tässä kohtaa puhuin kyllä ihan itsestäni eli soitan himassa kaikenmoista musaa, kuin myös kuuntelen.

Taidat olla vähän pihalla siitä mitä mun soittouraan sisältyy. Tsekkaa mun Youtube, niin voit ehkä päästä jyvälle, vaikka epäilen, koska selvästi sen asian ymmärtämisessä eivät kaikki palikat ole ihan kohdillaan.
Oon tainnut joskus aikaa sitten noita kattella vai onko tullut uusia viime vuosina?

Onneksi humppa ei tullut duuniksi vaikka sitä 1972 - 1980 tulin soittaneeksikin, jos et vielä ymmärtänyt, vaan vailitsin toisin. Soitin toki jo tanssimusiikin kanssa samaan aikaan muunsortin bändeissä ja tein keikkoja niidenkin kanssa
Niin olen ymmärtänyt että soitto ei ole sinun elämänurasi ollut kuin tuon 70-luvun toisin kuin mulla joka ei ole rehellistä työtä tehnyt koskaan, en mä sillä voi elvistellä vaikka keikkamuusikon duuni on työtä siinä missä mikä tahansa muukin.

8DDDDD Täähän on just se Helsinki-trauma ja aika kuvittellisella tasolla mennään.
Ikävää jos sulla on ollut huonoja kokemuksia, olis varmaan kannattanut katsoa missä piireissä kuljeksii. 8DDDD

Ei se mikään trauma ole, ylpeitä kusipäisiä rockhahmoja on ollut aina joka paikassa, ehkä ei enää niinkään, nykypolvi on paitsi parempia soittamaan myös vähemmän huumeisiin ja viinaan meneviä ja ylipäätään fiksumpia, koulutus nääs.

No susta esim. Mikko Löytty tai Arto Rautajoki eivät ole muusikkoja?
Heh, hauska muisto tuli mieleen, Rautajoki oli joskus parilla huttukeikalla tuuraamassa, meinattiin saada kenkää kun hän oli ns turpa täynnä, vastuu viihteestä nääs. Joitain muitakin rock puolen rumpaleita on ollut kehissä ja ei taitu edes valssin komppi kun ovat ikänsä takoneet nelijakoista musaa kuin kärmestä päähän tyylillä. No joo, Kätkän Ippe oli poikkeus ja Hakalan Aikka, hommat toimi.

Ehkä sitten kun alettiin määrittelyjä kysymään niin mihin kastiin luet, vaikkakaan ei Manselaiset, Otto Donnerin, "Häkä" Virtasen, Jukka Gustavsonin, Pekka Helinin, Heikki Sandrenin, Rami Eskelisen, Pekka Kuorikosken vaikkapa, mun mielestä muusikoita joiden kanssa on tullut aina toimeen ja ollut nasta tehdä yhteistyötä ja soittaa, ja kokematta minkään sortin vähättelyjä, kuten sulla on tapana. Joidenkin kanssa ihan viime aikoinakin.
Kovia hemmoja, olet päässyt ns ylikylän miesten kanssa vetämään.

Kerro mullekin kuinka, en ole PC enkä IT ammattilainen.
Voihan noita ite kuunnella vaikka sata kertaa ja aina näkyy uutena tai sitten laittaa kaverit asialle noissa latauksissa mutta kuten sanoin tämä on vain oletus, en ole asiaa käytännössä testannut.

Onhan mullakin musanäytteessä muutama sata kuuntelua ja kymmeniä latauksia ja aikoinaan kuunteluja oli satoja noissa ekoissa skaboissa. Se oli aikaa kun kisaajiakin oli joskus monta kymmentä.

Ilman menneisyyttä ei ole tulevaisuutta 8DDDD, jotain on tullut tehtyä katos, se näkyy ja on tarjolla siitä kiinnostuneille.
Hyvä että ei ole ihan pakko kattoo jos ei kiinnosta vaan taisin tosiaankin jotain joskus katella, sellasta blueshuttua(?) isohkolla bandilla jossa joku muija lauloi, ihan ok se oli, jos oikeen muistan.

Voi hyvää päivää, että on vaikeeta jollakulla, otan osaa ja pahoittelut edelleen siitä että siellä jokin kuuntelu ja lataus jo on. 8DDDD
Onhan se hämmentävää jos katseele noita skaboja laajemmin, esim mestari Kuha ei pääse koskaan lähellekkään vaikka harjaa skabat mennen tullen ja soiton taso on huikea eli johonkin muuhun tuon määrän täytyy perustua kuin soittotaitoon.

Minähän en varmaan sun kanssa nyt sovi mitään, kun sen sortin paskaa tulit heittäneeksi. Et tiedä ja kuvittelet tietäväsi ja jauhat sellaista mikä ei pidä paikkaansa.
Joopa joo, jatketaan siis samaan mallin ja kommentit soitosta tulee takuulla ja rehellisesti, siitähän kritiikista pitää olla kyse, ei mistään munattomasta peesailusta.

Joo, mut ei kiitos.
Näin oletinkin.

Se voitais sopia , että jätät mun vetoni kommentoimatta, kun ei mitään asiallista sanottavaa niistä kuitenkaan ole.
Mähän en sun kanssa sovi yhtään mitään, sen verran paskaa heitit ja kusipääksikin haukuit ;-)
BigPapa
14.03.2022 21:50:02 (muokattu 15.03.2022 15:32:23)

On jollakin vaikeeta, minä olen sanottavani sanonut ja jos ei ymmärrys tahdo riittää niin sille en mahda mitään. Alanko kommentoimaan sun vetojas, voin hyvinkin alkaa jos tähän mennään. Olis nyt vaan parempi, että mun vetojeni kommentoinnin lopetat, kun ei mitään asiallista kommentointia ole odotettavissa. Ilmeisesti haluat tätä täysin naurettavaa showtas vetää niin kauan että menee Roots-skaba lukkoon.

WanhaWetäjä: Hehe, joo, noin tais olla eli pahoittelut siitä mutta taisit myös vähän lämmetä idealle, eikös tuo pentatoniikka ole osa ko genren johtoajatuksista ja siitä poikkeaminen on pahasta.

Ja vielä jatkaa tätä. Ei jessus. Koitas ottaa nyt järki käteen ja pysyä siinä miten asia on.

Äläkä vittu vääristele.

Tuhansia keikkoja seitsemään vuoteen ? Ok, kiirusta on pitänyt, todellakin.

Niin olen ymmärtänyt että soitto ei ole sinun elämänurasi ollut kuin tuon 70-luvun

Olet ymmärtänyt täysin väärin, tai sitten tuo on, kuten aina, silkkaa vittuilua. Haloo!!!! keikkoja on ollut vuoden 1980 jälkeenkin eri ympyröissä vaikka kuinka. Hyvin pieni osa niistä on päätynyt myös Youtubeen. Kaikilla keikoilla ei todellakaan ollut kameraa tai nauhoitusvälineitä paikalla. Kyllä vaan Hakalakin oli bändissä rumpalina, ihan levyllä saakka, kun otit Hakalan puheeksi. Eli koita nyt, jos mitenkään mahdollista, ymmärtää lukemasi, vaikka se varmaan vaikeeta onkin, äläkä vääristele mun sanomisia. Ja soitto on ollut hyvinkin myös ura, duunin sivussa, ilmeisesti sulle ei ole selvää se ja että musiikin teko on mahdollista myös silloin kun on duuni. Mulla oli niin hyvä työnantaja VR missä pystyi duunikavereiden kanssa vaihtelemaan vuoroja keikkojen iskiessä päälle. Vuorojen niputtamista, jos oli pidemmän vapaan tarve keikkojen kanssa. Sellasta se on kun on työelämän realiteetit hukassa ja kuvitelmien ja oletusten varassa kirjoittelee puuta heinää ja millä oikeudella oikeestaan mun elämäänikin jo rupeet arvostelemaan. Tuurauskeikat ravintoloissa 70-luvulla olikin näitä missä tanssitrion basistilla oli hirttänyt ryyppy kiinni, että hyvin on tiedossa tuokin elämän- ja työnmuoto ja -kuva .

Laitanpa tän tänne, niin ei häiritse ketään "neroa" skabassa.

https://maihinnousu.net/s/31567

Viime viikon veto eräässä Facebook Ryhmässä:

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4999.jpg

Ja tän kertanen Roots-veto Facebookissa 14.3.2022 :

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4995.jpg
Alfons Åberg
15.03.2022 08:56:08
Meitsi diggaa silkkimunasoundeista, Toto, Steely Dan, Allan Holdsworth yms.
tämä ei olekaan paska housuille
BigPapa
15.03.2022 09:46:58 (muokattu 15.03.2022 11:03:10)

Presidentti: Meitsi diggaa silkkimunasoundeista, Toto, Steely Dan, Allan Holdsworth yms.

Joo, kaikella on aikansa ja paikkansa, kyllähän minäkin niistä diggaan, mutta oikeassa kontekstissa, ja se ei ole Roots-skaba. Siksihän sen noin 15 vuotta sitten perustin, että tälläinen kanava olisi Rootsista diggaileville soittajille, mutta näyttää siltä, että kaikenmaailman provovetoja sinne työnnetään. Tällä sivulla on Sooloskaba, jossa voi kukin halukas esitellä maagisia ulossoitto ja muita neronleimauksiansa, täppäystaitojansa jne , kun sille tuntuu tarvetta olevan. Sopii tsekata mun levylaari M.Netissä. Se on melko kattava noin genre- ja soundimaailmaltaankin.

Tätä olen diggaillut jo hamalta 70-luvulta, siitä lähtein kun se jossain muinoisessa radion ohjelmassa soitettiin, vaikkei rootsia olekaan, mainiota tavaraa olisi sooloskabaan, vaan Roots-skabaan ei.

Holdsworth: https://youtu.be/juKDVOdlqy4

Samoin tätä:

Ollie Halsall: https://youtu.be/XU2fB7RF1CI
Kefiiri
15.03.2022 10:41:40 (muokattu 15.03.2022 10:43:55)
Asiahan ei minulle kuulu, en ole kertaakaan kehdannut osallistua mihinkään kisaan, mutta tottahan se on että mitäs juurimusaa se sitten enää on jos ryhdytään moderneilla hienouksilla höystämään. Roots-meiningissä on tilaa ilmaisun laajentamiselle syvyyssuunnassa, jos sellaista haluaa tehdä :)

ja juu, Holdsworthin soitolle on paikkansa levylautasella, Totolle ei niinkään ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)