Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohut kaulainen metallikielinen akkari?
1 2
Luuri09
10.02.2022 23:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloittanut kitaran soiton vähän kokeneemmalla iällä ja tuskaillut otteiden kanssa. Eritoten barre-otteiden kanssa. Vihdoin sain vaihdettua tuhtikaulaisen Straton ohutkaulaiseen Telecasteriin. Pieni kätisenä soittotuntuma parani huomattavasti kitaran vaihdon myötä.
Nyt rupesin pohtimaan myös akkarin vaihtoa. Mitä kokemuksia täältä löytyy ja mitä merkkejä ehdottaisitte kokeiltavaksi? Tällä hetkellä käytössä Yamahan LL6.
 
hallu
11.02.2022 13:16:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha LL6 on kyllä hieno kitara ja se yksilö jota itse kokeilin, soundasi hienolle. Mulla on itselläni Blueridge BR160 ja siinä on siro kaula ja aika sähkökitaramaisen kevyt soittotuntuma ja silti erittäin hienosoundinen. En ole nähnyt niitä kotvaseen uutena myytävänä, mutta käytettynä aina välillä ilmaantuu tarjolle, niin kandee tsekata. Mutta noin yleensäottaenhan tuo menee vähän kokeiluhommiksi, että käyt kaupoilla vähän sovittamassa mikä niistä akkareista näppeihin istahtaa mukavammin.
 
discominister
14.02.2022 07:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti näistä hyvistä teräskielisistä akustisista pidetään Taylorin kauloja helpposoittoisimpina ja usein ne ovat sieltä ohuimmasta päästä. Mulla on kyllä 2000-luvun alun Martin D-28, jossa on myös ohut kaula.
 
73nd3r
14.02.2022 20:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun sulla on jo sähköpuolella kokemusta FMIC tuotteista, niin kyl Fenderin akustisetkin kannattaa tsekata. Ei ehkä soundiltaan Martin-luokkaa, mutta tietyllä tavalla mukavan heleitä yleiskitaroita, ja saa virikoneet samalle puolelle lapaa ;)
 
Mikään ei tietenkään takaa että istuu hanskaan, palstalla suoran vinkin anto on aina hakuammuntaa.
 
Luuri09
15.02.2022 20:57:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tähänastisista kommenteista. Näillä päästään hyvinkin eteenpäin. Oli muuten ihan älyttömän iso vaikutus oppimiseen ja sormikontrolliin kun kaula on käteensopivampi.
 
skebaipe
23.02.2022 15:42:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, joko olet akkarin ostanut?
 
Joskus tuota Yamahan 6LL testaillut ja muistaakseni siinä oli omaan käteen ihan sopiva kaulan muoto, siinä taitaa satulan leveys olla 44mm. Martinilla, Taylorilla ja monilla muillakin on osassa kitaroissa 43mm satulanleveys, ero sinänsä ole iso mutta sekin voi vähän helpottaa.
 
Itse olen yleisesti mieltänyt Martinin ja Taylorin kaulat helpposoittoisiksi.
 
Toinen mikä vaikuttaa tatsiin paljon on että saa kitaran säädettyä omaan soittoon sopivaksi. Lähinnä kieltenkorkeuden säätäminen, monestikkin satula- sekä tallaluu ovat tehdasasetuksilla ainakin omaan makuun liian korkealla. niitä kun maltilla vähän hioo matalammaksi ja säätää kaulan kaartevuuden minttiin niin barret ja muukin soitto helpottuu kummasta.
 
barclay
09.03.2022 22:02:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni on Taylor BabyTaylor BT2. Vahva suositus.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
discominister
10.03.2022 11:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Hei, joko olet akkarin ostanut?
 
Joskus tuota Yamahan 6LL testaillut ja muistaakseni siinä oli omaan käteen ihan sopiva kaulan muoto, siinä taitaa satulan leveys olla 44mm. Martinilla, Taylorilla ja monilla muillakin on osassa kitaroissa 43mm satulanleveys, ero sinänsä ole iso mutta sekin voi vähän helpottaa.
 
Itse olen yleisesti mieltänyt Martinin ja Taylorin kaulat helpposoittoisiksi.
 
Toinen mikä vaikuttaa tatsiin paljon on että saa kitaran säädettyä omaan soittoon sopivaksi. Lähinnä kieltenkorkeuden säätäminen, monestikkin satula- sekä tallaluu ovat tehdasasetuksilla ainakin omaan makuun liian korkealla. niitä kun maltilla vähän hioo matalammaksi ja säätää kaulan kaartevuuden minttiin niin barret ja muukin soitto helpottuu kummasta.

 
Jos en ihan väärin muista, niin Yamaha LL6 kitarassa oli ihan hervottoman iso kaula.
 
WanhaWetäjä
10.03.2022 13:21:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe:
 
Toinen mikä vaikuttaa tatsiin paljon on että saa kitaran säädettyä omaan soittoon sopivaksi. Lähinnä kieltenkorkeuden säätäminen, monestikkin satula- sekä tallaluu ovat tehdasasetuksilla ainakin omaan makuun liian korkealla. niitä kun maltilla vähän hioo matalammaksi ja säätää kaulan kaartevuuden minttiin niin barret ja muukin soitto helpottuu kummasta.

 
Hyviä pointteja, voisi lisätä vielä yhden oleellisen asian mikä aika usein sivuutetaan akkarien kohdalla eli kielten paksuus, itse vaihdoin ohempaan settiin sormiongelmien takia ja en ole katunut. En ymmärrä miksi akustisen soitto pitäisi olla raskaampaa kuin sähkiksen, on tavallaan myytti että kielisetti pitää olla vähintään 11, joillain jopa 13. Luutuneita oletuksia kuten niin moni asia kitarakamoissa ylipäätään.
 
https://youtu.be/4p_nSWIwmIo 11.20 jälkeen asiaan liittyvää ammattilaisen pohdintaa.
 
https://youtu.be/1Sl4iAePNXw. On se äijä.
 
Itse aiheeseen, mulla on pienikoppainen Yamaha APX 700, toki se on elektroakkari, suht siro kaula ja sähkökitaramainen soittotuntuma, ääneltään kylläkin melko hento akustisesti eli jos hakee isoäänistä akustista soundia niin nuo Yammut voi unohtaa.
 
https://youtu.be/WsjrKBXImmY No joo, kyllä nuokin soi...heh, asiallista opetusmateriaaliakin tässä pätkässä.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Puavali
27.03.2022 14:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Jos en ihan väärin muista, niin Yamaha LL6 kitarassa oli ihan hervottoman iso kaula.
 
Se on ihan reilun kokoinen. Ibanez SGT630E on omista akustisista pienikaulaisin, sen kaula on jopa ohkaisempi kuin stratossani, jossa on tarvikekaula (Mighty Mite).
2randpo
05.07.2022 16:46:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Ibanez Talman, joka on melko sähkökitaramainen soitettavuudeltaan, pienikoppainen mutta ihan hyvin soundaa siitä huolimatta.
 
https://www.levytukku.fi/ibanez-talman-akustiset
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Larzes
26.07.2022 13:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse myös tuskailen leveiden kaulojen kanssa, taisi itsellä olla linkin Fender, juurikin ohuen kaulan vuoksi.
 
https://www.f-musiikki.fi/cd-60s-te … skiel-kitara-natural-970110021.html
 
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
Matias.
30.09.2022 22:24:15 (muokattu 30.09.2022 22:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sigma DM-4. Sähkökitaramainen kaula. Vanhaa mallistoa missä vielä ruusupuuotelauta. Saattaa löytyä käytettynä.myin omani juuri pois kun halusin leveämmän, 45 mm kaulan..
 
faq1
18.11.2022 14:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on tärkein syy sille, että useimmissa akustisissa on leveä kaula? Hintakysymys?? On kyllä sormitukselle silloin enemmän tilaa, mutta toisaalta kielten etäisyydet suuremmat ja varmmaankin raskaampi soittaa - esim barreotteet.
 
Matias.
22.11.2022 09:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ainakin syy vaihtaa leveämpään otelautaan oli se että sorminäppäilysoitossa oikean käden sormille on paremmin tilaa ja otelaudan yläpäässä D-mollin ja -duurin seiskan, A-seiskan alueella on paremmin tilaa sellaiselle sormihyppelylle (?) tai -kikkailulle missä osa sointuotteen sormista vaihtaa asemaa ja osa pysyy paikallaan. Tätä näppäilysoitossa harrastetaan. Leveän otelaudan mukana tulee mukana myös leveämpi kaula. Se on ok mutta paksu kaula ei ole minun mieleeni.
Jos ohut kaula hakusessa niin Yamahan SLG200S teräskielinen versio omaa erinomaisen kaulan.
 
Kefiiri
23.11.2022 11:30:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Mikä on tärkein syy sille, että useimmissa akustisissa on leveä kaula? Hintakysymys?? On kyllä sormitukselle silloin enemmän tilaa, mutta toisaalta kielten etäisyydet suuremmat ja varmmaankin raskaampi soittaa - esim barreotteet.
 
Akkarissa voi olla se, että kun pitää tuottaa paljon akustista ääntä (sitähän ääni taitaa kyllä aina olla), pitää kielillä olla värähtelytilaa joka suunnassa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
discominister
23.11.2022 13:41:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Akkarissa voi olla se, että kun pitää tuottaa paljon akustista ääntä (sitähän ääni taitaa kyllä aina olla), pitää kielillä olla värähtelytilaa joka suunnassa.
 
Siihen on varmaan montakin syytä. Perinne, paksumpien teräskielien kova veto ja soundi. Itse olen kyllä vakuuttunut siitä, että kaula ja sen massa vaikuttaa soundiin isosti.
 
73nd3r
25.11.2022 20:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Mikä on tärkein syy sille, että useimmissa akustisissa on leveä kaula? Hintakysymys?? On kyllä sormitukselle silloin enemmän tilaa, mutta toisaalta kielten etäisyydet suuremmat ja varmmaankin raskaampi soittaa - esim barreotteet.
 
Eiköhän se ihan ykkössyy ole että akustisia perinteisesti soitettiin sormilla eikä plekulla. Isompi kieliväli niin paremmin tilaa näppäillä.
 
Penasol
25.11.2022 21:46:47 (muokattu 25.11.2022 22:08:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perinteisesti kitaroita on ollut hyvinkin eri kokoisilla kauloilla. En tunne teräskielisiä, joten niistä minun on paha sanoa juuta tai jaata, mutta moderni klassinen kitara perustuu aika pitkälti Torresin 1860-luvulla tekemiin kitaroihin. Vilkaisin netistä, ja eräässä myynnissä olevassa 1860-lukulaisessa ilmoitetaan olevan 50mm leveä yläsatula. Mittasin nuo omat Torresin malliin pohjautuvat kitarat, ja niissä oli kummassakin 52mm. Muinis-kämä-Ibanezissani, joka perustunee ainakin jollain tasolla italialaisen 1800-1900-lukujen vaihteessa toimineen Raffaele Calacen kitaraan, on 46mm.
 
Minulla ei ole mittavaa kokemusta eri kitaroista. Uusia kitaroita olen roplannut helvetin vähän, mutta vanhoista on jonkin verran kokemusta. Olen soittanut paria 1800-1900-lukujen vaihteen aika sirokaulaista kitaraa. 1950-luvun alun Landolassani on myös kapeahko kaula. Ei vain ole nyt tässä mitattavaksi.
 
Kaulan leveys ei liity kitaran näppäilyyn, sillä kitaraa ei näppäillä yleensä kaulalta, vaan rungon päältä. Kielten etäisyydellä on tässä toki merkityksensä. Siksi 1900-1920-lukujen tuntumassa valmistetussa D'orso-luuttukitarassanikin etäisyys e-kielten välillä on 56mm tallaluun kohdalla. Kaula siinä kuitenkin on siro kuin mikä: mittasin yläsatulalta e-kieleltä e-kielelle 39mm. Siinä on melkein kahden sentin ero. Näppäilyn kanssa tässä ei ole mitään hankaluuksia, mutta klassista musaa soittaessa tahtoo vasemmalla kädellä tila loppua tietyissä kappaleissa, vaikken olekaan isokätinen.
 
On muuten todella kompakti tuo kaula kaikin puolin. Todella ohut ja kapea. Lisäksi jonkin verran kaareva ja koverrettu otelauta. Kaula liittyy runkoon 9. nauhalta. Loput nauhat - yhteensä niitä on ruhtinaalliset 14 - ovat puiset ja kitaran kanteen upotetut. Erikoinen soittaa, mutta tykkään kyllä!
 
Siihen en osaa sanoa miksi nykyään suositaan leveitä kauloja, jos asia tosiaan näin on. Historian saatossa eri kokoja on kyllä ollut.
 
En tiiä saatana
73nd3r
26.11.2022 10:50:27 (muokattu 26.11.2022 13:52:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Penasol: Kaulan leveys ei liity kitaran näppäilyyn, sillä kitaraa ei näppäillä yleensä kaulalta, vaan rungon päältä.
 
Kai se pikkusen siihenkin liittyy, koska niiden reunimmaistenkin kielten on ihan kiva kulkea kaulan päällä eikä sen ulkopuolella kun kieliväli on leveä(mpi kuin tyypillisesti sähkiksissä). ;)
 
Noin yleensä, tämä kapea-leveä ajatusmalli on varmaan erilainen jos taustalla on pääasiassa akustisilla (/klassisilla) soittoa tai jos on tottunut sähkökitaraan ja etsii tutun tuntuista akustista vaihtoehtoa, kuten aloitusviestissä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «