Aihe: Nyt helpottaa kamojen osalta
1 2
hallu
23.02.2022 08:44:00
mä en nyt ole kukaan kenellekään mitään sanomaan enkä varsinkaan neuvomaan. Omissa hommissani olen kummiskin oppinut, että tuo J. Holmströmin kommentti tuossa aikaisemmin oli erittäin oikeaan osuva.

Omalla kohdallani kaikkein tehokkainta soundipolitiikkaa on ollut soittotaidon kehittämisen lisäksi se, että koittaa kaivaa sitä haluttua tsoundia niistä käsillä olevista kamppeista ja kaupoille lähtee vasta kun ihan satavarmasti tietää mitä tarvitsee..... ja mielellään ei silloinkaan. Jotta sitä parasta soundia voi hakea, niin pitäisi ensin tietää mikä se on itselläni siihen pulmaan ei auttanut muuta kuin harjoitella soittamaan niin soundikäsitys kehittyy siinä samalla ja huomaa mikä on soittamisen osuus siinä soundissa. Olen jonkun vuoden tosissani bassoa harjoitellut ja minulle on syntynyt käsitys, että basistilla soundi lähtee sormista vielä enemmän kuin kitaristilla jolla soundi lähtee sormista silloin kun kamat on riittävän hyvät.
J.Hollström
23.02.2022 15:23:27
J.Nikkanen: Joo ihan kiva ja näin mutta jengi tuntuu unohtavan että joskus se cover biisi mitä soitetaan on bassosaundin osalta aika rankasti efekteillä käsitelty, omasta matskuksta puhumattakaan. Kaikki eivät vedä pelkällä piuhalla eikä pidäkkään.

En oo soittanut varmaan kuin 1000 eri coveria ja kaikki pelkällä piuhalla. Omat siihen päälle. Varmaan pitälsi ottaa nuo purnukat jossain välissä haltuun, mut sitä ennen opetellaan soittamaan.
omarklah
23.02.2022 16:52:53

Mää olen täs viirekymmene vuode aikan kokeillu useempaaki häristint, mut kaikki o lähteny aika äkkii kiartoo. Emmää o niil oikee mitää käyttöö keksiny. Varsinkaa se jälkee, ku mää kekkasi, et peukul lähtee erillaine ääni, ko etusormel. Tai plektral. Mut saa niit mu pualest käyttää, jos silt tuntuu. Mut ei tartte. Välttämät.
Kokenup pasisti, rakennus- ja tiatokonemiäs
J.Nikkanen
24.02.2022 07:39:42
J.Hollström: En oo soittanut varmaan kuin 1000 eri coveria ja kaikki pelkällä piuhalla. Omat siihen päälle. Varmaan pitälsi ottaa nuo purnukat jossain välissä haltuun, mut sitä ennen opetellaan soittamaan.

Höhö, no just. No toki niinkin että ei sulla ole purkeille tarvetta, hyvin pölähtää soittohommat ilmankin. Musiikkimaku varmasti vaikuttanut siihen mitä ylipäätään olet halunnut soittaa, joten veikkaan että paljon biisejä jää kuuntelematta/soittamatta koska kyseessä ns. paskaa musiikkia. Eihän nyt kukaan paskaa musaa kuuntele, saati soita, mutta varmasti erilaista musiikkia kuin naapurikylän veijo.
paso
24.02.2022 08:20:57
Jokaikisen maailmassa sävelletyn piisin voipi soittaa puhtailla basso soundeilla(jos siellä on passoa), ja sehän kuulostaa hyvältä ja toimii kun soitto on tarkkaa mutta rentoa.
Jos taas haluaa että se artisitin X hittipiisi jossa on mukana vaikkapa oktaaveri ja overdrive, kuulostaa myös esikuvaltaan, niin siihen ei pelkkä piuha riitä.
Toisaalta taas semmoista purkkia ei ole olemassakaan joka korjaa paskan mutta epätarkan soiton. Sille vois olla markkinoita.
"Sunrise, wrong side of another day.."
Ssyba
24.02.2022 14:40:42
paso: Jokaikisen maailmassa sävelletyn piisin voipi soittaa puhtailla basso soundeilla(jos siellä on passoa), ja sehän kuulostaa hyvältä ja toimii kun soitto on tarkkaa mutta rentoa.
Jos taas haluaa että se artisitin X hittipiisi jossa on mukana vaikkapa oktaaveri ja overdrive, kuulostaa myös esikuvaltaan, niin siihen ei pelkkä piuha riitä.
Toisaalta taas semmoista purkkia ei ole olemassakaan joka korjaa paskan mutta epätarkan soiton. Sille vois olla markkinoita.

Olin aikeissa kirjoittaa viestin, mutta tämä viesti sisälsi kaiken mitä piti kirjoittaa.
Tympee Huttunen
24.02.2022 14:47:09
Kaikki efektilaitteet on kivoja ja niitä kannattaa ostaa niin paljon, kuin harrastuslompakko antaa myöten. Paremmaksi soittajaksi ne ei tee, mutta iloa niistä silti saa. Ostaa kamppeet vielä käytettynä, niin saa suurinpiirtein omansa pois (tai enemmän) jos niistä haluaa joskus päästä eroon.
okabass
24.02.2022 17:50:44 (muokattu 26.02.2022 15:18:46)
Niin no, mä olen soittanut ammatikseni nelisenkymmentä vuotta, tyylejä ihan laidasta laitaan. Ja käytännössä kaikki keikat ilman efektejä.
Minusta kyllä hyvälaatuinen efekti on joskus parempi kuin pelkkä perussoundi. Enkä julistaisi efektittömyyttä (tai efektin käyttöä) niin autuaaksi tekevänä asiana.
Rämppy
25.02.2022 11:07:59
Pääasiassa oon bassotellut ilman efektejä. Kuitenkin joitakin vuosia sitten kasasin bassolle pienen efektilaudan, jossa on pari säröä (kuivempi ja tuuheampi turina), viritysmittari sekä ehx freeze. Koko hoito mene Little Lehle 2:n läpi, jotta saan purkit ohitettua signaaliketjusta silloin kun en käytä efektejä. Nimittäin mun mielestä basso on kitaraan verrattuna herkempi dynamiikan latistumiselle, jota soundia syövät pedaalit aiheuttavat. Dynamiikan latistamiseen on vahvistimen oma kompura joskus käytössä, lähinnä kun pannaan funk-tyyppisesti peukutellen. Harvakseltaan siis käytän efektejä, mutta on niille paikkansa ja tilanteensa.
In Finland we have this thing called "diu diu".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)