Aihe: Kädet osuu reisiin..
1 2 3
anders
03.07.2004 18:50:21 (muokattu 03.07.2004 18:51:14)

Reisille meni jälleen!

Niin siis ongelmanani on että en millään löydä soittoasentoa jolloin käteni/kapulan otepääty, ts. 'butt end' ei osuisi reisiini. Lähinnä kyse vasemmasta kädestä.

Jokusen vuoden oon jo soitellut mutta vasta hiljan ongelman oikeasti havaitsin ja kyseenalaistin soittoasentoni erään opetusvideon myötä (joka tosin oli vasta-alkajille)

Kertokaa vähän omista soittoasennoista (penkin korkeus / etäisyys setistä) vaikkakin nää jutut tietty riippuu vähän fyysisistä ominaisuuksista. Itse oon pätkä =)
"aivan kuin aina olisi juuri nyt kunnes on myöhemmin"
Antti1997
03.07.2004 19:32:49
Hieman aiheeseen liittyen, mulla suurin ongelma on se kun kapulat välillä sotkeutuu toisiinsa ihan normikompissakin. Eli liikeradat kulkee just toisiaan päin. Ei tosin enää niin usein kuin aluksi, mutta joskus. Kannattaisikohan siirtää haikkaa vai ottaa pienempi "vauhti" lyöntiin vai... Onko teillä muilla ollut tämmöistä ongelmaa koskaan?
Olisi pitänyt illalla ennakoida tilanne ja pukea pelastusliivi yöpaidan päälle.
lkx
03.07.2004 19:45:37

Laske penkkiä ja nosta virveliä.
There is no spoon...
jussiohman
03.07.2004 21:06:13
Pidä kiinni aivan kapulan kärjestä.
Lihava sinkku hakee kontaktia
totomiettinen
03.07.2004 21:16:58
En tiedä onko se ongelma, mutta minä teen usein aivan samoin. Lähinnä treenatessa jotain klikin mukana soittoa huomaan yhtäkkiä soittavani just sen reiden kautta.

En tiedä onko siitä sitten haittaa, mutta tulee tietyllä tavalla soitettua vähän kovemmin ehkä sillon. En tiedä mitä ois tapahtunu, jos ois aikoja sitten ruvennu kiinnittämään asiaan huomiota ja treenaamaan just niin, että varmasti ei osu muuhun kuin virveliin se kapula. Tai ei se kapula niinkään osu siihen reiteen, vaan sitä pitävä käsi. Kumma juttu, ei näitä pitäs ehkä pohtia...hulluks tässä vaan tulee...
Mikko A
04.07.2004 01:44:30
Ongelma ei piile penkissä vaan virvelissä. Missä asennossa pidät virveliä? Jos se on kallellaan itseesi päin niin pistä se vaakasuoraan tai ainakin melkein vaakasuoraan. Voit myös nostaa sitä hiukan. Itselläni oli myös sama ongelma joskus, mutta se katosi kun aloin pitää virveliä vaakasuorassa. Joskus pidän sitä jopa kallellaan "väärään suuntaan". Enkä soita traditional gripillä.
I hate your sex!
drumm
04.07.2004 04:11:57
Joskus pidän sitä jopa kallellaan "väärään suuntaan". Enkä soita traditional gripillä.

Riippuu tosiaan gripistä ja snaren korkeudesta, mutta kannattaa pitää huoli, ettei tule ranneongelmia tuolla tavalla soittaessa. On nimittäin aika todennäköistä. Toivottavasti et soita kovin kovaa.
Niq
04.07.2004 10:57:56 (muokattu 04.07.2004 11:00:22)

Mulla oli kauan ongelmia saada nopeita tremoloja virveliin ja muutenkin oli huono tatsi, sitten pitkällisen säädön ja kokeilun jälkeen virveli jäi vaakasuoraan lähes reiden korkeudelle. Ei osu kapulat toisiinsa ja soittaminen tuntuu helpommalta. Kannattaa siis viettää aikaa rumpujen ääressä ja etsiä sitä "oikeaa" asentoa niille pöntöille.

edit: penkki on suunnilleen niin, että kun jalat on pedaaleilla, reidet on kutakuinkin vaakasuorassa, virveli on polvien välissä, eli aika läheltä soittelen.
I have a cunning plan
Paas
04.07.2004 11:15:46
Minä en ollenkaan ymmärrä sitä miksi jotkut kallistaa sitä snarea itseään päin niin helkutin paljon. Onko se sitten muka niin näyttävän näköistä? Henkilökohtainen mielipiteeni on että se näyttää naurettavalta ja on hankala/kamala soittaa.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
anstir
04.07.2004 12:26:35
Minä en ollenkaan ymmärrä sitä miksi jotkut kallistaa sitä snarea itseään päin niin helkutin paljon. Onko se sitten muka niin näyttävän näköistä? Henkilökohtainen mielipiteeni on että se näyttää naurettavalta ja on hankala/kamala soittaa.

Niin! En ymmärrä minäkään.. Tuon hankalan soittamisen ja sen lisäksi että se näyttää naurettavalta, niin soittoasentokin muuttuu surkeaksi. Ei tarvi kuin löhöillä siinä penkin päällä ja aina osuu iskut virveliin. Eli kun virveli on melko korkealla ja lähes vaakasuorassa niin soittoasento/ryhti paranee huomattavasti.
Antti1997
04.07.2004 12:59:25

Mulla taas on se ongelma kun halpisstandissa on portaallinen säätö... joko se on aivan vaakatasossa tai sitten seuraavassa asennossa. Ei haittaa kuitenkaan isosti.
"Kitawat vois olla kowemmalla."
totomiettinen
04.07.2004 13:54:55
Ei täällä nyt se virvelin asento ole välttämättä kaikilla se syy otsikon "ongelmaan".

Siitä juolahtikin mieleeni, että juuri tuo "väärään suuntaan" (itsestä poispäin) kallistaminenhan on ihmisen ranteille luontevin asento. Ranteet ovat tällöin mahdollisimman suorina, mikä helpottaa soittoa.

Loppujen lopuksi tällaisia vastaavanlaisia keskusteluja millintarkoista soittoasennoista saisi varmasti aikaan liiaksikin saakka.

Eikö pääasia ole se, että soitto kuulostaa hyvältä?

Vasta sitten on aihetta alkaa pohtimaan "väärää" soittoasentoa, kun juuri soittoasento on esteenä uusien asioiden oppimiselle ja soiton hyvältä kuulostamiselle.
welho
04.07.2004 14:27:13

Vasta sitten on aihetta alkaa pohtimaan "väärää" soittoasentoa, kun juuri soittoasento on esteenä uusien asioiden oppimiselle ja soiton hyvältä kuulostamiselle.

Näinhän se on. Ei oo väliä vaikka soittais pää alaspäin ja kädet seläntakana jos homa toimii=)

Joitain hyviä perusjuttuja ja lähtökohtia on kyllä olemassa. Ei muuta kun nykimään hiasta kun näkyy rumpalin näköistä ukkoa tai sitten ota muutama tunti ja pyydä opastusta soittoasennon hakemiseen.

Yhtä ja oikeaa ei kuiteskaan tosiaan oo olemassa. Ja kädet saa pois reisiltä tosiaan kun virppaa vähän nostaa. Snaren ylävanne vois olla tuossa vyötärön paikkeilla.
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
drumm
04.07.2004 14:59:48
Näinhän se on. Ei oo väliä vaikka soittais pää alaspäin ja kädet seläntakana jos homa toimii=)

Jos ihan vakavasti puhutaan, niin ei se aivan noinkaan ole. Jos omaksuu tietyt perusasiat kuten hyvän soittoasennon jo aikaisessa vaiheessa, säästyy monelta vaivalta myöhemmin. Eikä kyse ole pelkästään fyysisistä vaivoista, vaan soittokin helpottuu ilman turhia jännitystiloja. Tämän varmasti tiesitkin.

Tällä foorumilla on pula "ihan oikeista ammattilaisista" (tm) ja minusta teillä pidempään soittaneilla tulisi olla tietynlainen vastuu opastaa alkutaipaleella olevia.
anders
04.07.2004 16:35:06

Laske penkkiä ja nosta virveliä.

ei toikaan toimi kun en tykkää että kannut on ihan kenollaan niinkuin ulrichilla 80-luvulla. kalvot kattoa kohtikaan ei toisaalta toimi koska sillon vedän perkeleesti reuraiskuja, kenties treenin puutetta mutta ymmärtääkseni siinä sitäpaitsi rasittuu hartiat pirusti jos on ihan vaakasuorassa. (hullukshan tässä tulee juu =)

kiva kuitenkin tietää että muillakin on samoja probleemia, omasta mielestäni asia kyllä haittaa hieman soittoa ja treenausta ylipäänsä

vika voi tietysti piillä omarakenteisessa penkissä joka hieman muistuttaa taman ergo-rideria -> http://www.tamadrum.co.jp/world/distributors/frame_lo.html
"aivan kuin aina olisi juuri nyt kunnes on myöhemmin"
totomiettinen
04.07.2004 16:46:29
Tällä foorumilla on pula "ihan oikeista ammattilaisista" (tm) ja minusta teillä pidempään soittaneilla tulisi olla tietynlainen vastuu opastaa alkutaipaleella olevia.

Tottakai. On toki olemassa varmasti soittoa helpottavia asentoja ja asioita, joita olisi hyvä tietää soittoharrastusta aloitettaessa.

Mutta uskon myös joidenkin tälläkin hetkellä ammatikseen rumpuja soittavien muusikoiden oppineen ja opiskelleen soittoa vain ja ainoastaan itse. Asiat on täytynyt hoksata itse ja kehitystä on tapahtunut niin, että ammattilaisuuden kynnys on ylitetty.

Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ei ole olemassa vain ja ainoastaan tiettyjä tapoja istua setin takana ja opiskella rumpujen soittoa ylipäätänsä. Monien eri oppimistapojen kautta on varmasti päädytty, monissa eri tapauksissa täysin samaan ammattiin, muusikkouteen. Joku toinen on saattanut saada opetusta paremman soittoasennon hankkimiseen. Joku toinen on opetellut soittamaan hiukan eri asennossa, mutta saattaa soitannolliselta osaamiseltaan olla täysin samalla tasolla kuin toinenkin.

Varmasti (toivottavasti) harvassa ovat ne soittoasentoihin liittyvät opit joita ilman uusien (soitannollisten) asioiden oppiminen on mahdotonta. Mitä pidemmälle soittaja kehittyy, sitä enemmän se myös alkaa hoksaamaan asoita itse ja kehittämään näin omaoppisesti soittoaan yhä tehokkaammin. Hän osaa ottaa vaikutteita ympäristöstään ja valikoida sieltä niitä oppeja, jotka hyödyttävät häntä mahdollisesti eniten.
Mikko A
05.07.2004 00:39:21
Riippuu tosiaan gripistä ja snaren korkeudesta, mutta kannattaa pitää huoli, ettei tule ranneongelmia tuolla tavalla soittaessa. On nimittäin aika todennäköistä. Toivottavasti et soita kovin kovaa.

En soita järin kovaa, enkä myöskään kovin paljoa kantti-iskuja. Ja ikinä ei ole mitään terveydellisiä ongelmia tullut, paitsi ihan alkuaikoina rakkoja käsiin :P
I hate your sex!
Jami
05.07.2004 10:59:25

ja minusta teillä pidempään soittaneilla tulisi olla tietynlainen vastuu opastaa alkutaipaleella olevia.

Alkutaipaleella olevilla tulisi olla tietynlainen vastuu ottaa onkeensa kokeneiden opastuksista. hähähääh.

Soittoasento on ensimmäinen asia minkä jokainen opettaja opettaa. Jos ei viitsi tai halua tai jokumuusyy mennä oppiin voi aina katsella kuvia rumpaleista pönttöjensä takana. Alan oppikirjoissakin on oikein kuvien kera näytetty optimaaliset asennot. Videoilla tai dvd-levyillä kuvataan sooloilevaa osaajaa joka suunnasta.

Tuli näin Härmärock-tapahtuman jälkitunnelmissa mieleen vielä yks hyvä syy opetella soittamaan suht optimaalisessa asennossa optimaaliseen asentoon kasatuilla pöntöillä:

Kun bändisi kanssa osallistut festariin/bändikisaan jne. jossa vaihtoihin on aikaa 10 min ja talonpöntöt on ainut vaihtoehto rumpaloinnille. Jos olet hakenut itsellesi kovin erikoiset asennot niin bändisi vuoro meni jo kun olet vasta saanut setin asennot itsellesi sopiviksi. Ja seuraavankin bändin vuoro meni kun sen rumpali asentelee pönttöjä takaisin optimaaliseen asentoon.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
MoonDog
06.07.2004 16:25:29
Jos tuntuu hyvältä soittaa ylösalasin ja komppi kulkee niin mikäs siinä=) Eikös tuo Leen Tommy ainakin tätä harrastele?

Joey Jordison (Slipknot) ainakin harrastaa tuota. Hepun setti on tukevasti kiinni alustassaan ja mies itse vöillä kiinni eräänlaisessa kuppipenkissä, ja alustaa sitten pyöritellään vähän joka suuntaan.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)