Aihe: Aria Pro 2 TA-60
1
WBBC
10.02.2022 09:04:19
Olen myymässä mulle vaihtokaupassa tullutta kitaraa tarpeettomana.
Mistä tietää valmistusmaan, että osaa mahdolliselle ostajalle sen kertoa oikein?
Takapuolella on numero 8121142

Kitara on myynnissä torilla, jos kuva auttaa asian selvittämisessä.
Sammo
10.02.2022 22:44:27
WBBC: Olen myymässä mulle vaihtokaupassa tullutta kitaraa tarpeettomana.
Mistä tietää valmistusmaan, että osaa mahdolliselle ostajalle sen kertoa oikein?
Takapuolella on numero 8121142

Kitara on myynnissä torilla, jos kuva auttaa asian selvittämisessä.

Loppusyksystä selvittelin vanhan Arian mallia ja valmistusvuotta eikä ollut ihan helppoa netistä löytyy kyllä kivasti vanhoja kuvastoja ja kattelin päivällä muutamia.

Lähtökohtaisesti noita on valmistettu sekä Japanissa että Koreassa. Jos oletetaan että tuo on Japanilainen, niin se on Matsumokun tehtaalta. Silloin sarjanumeron eka numeron kertoo että valmistusvuosi on joko -78 tai -88, mutta tehdas meni kiinni jo 87. Ensimmäiset TA-60:t löytyy mun löytämistä katalogeista about -82, mutta niissä oli otelautamerkkeinä dot:it ja mun mielestä tuo vaalea ei ollut värivaihtoehtona. Eli vahva epäilys ettei ole Japanista eikä ihan 40 vuotta vanha.

Korealaisissa (ne mitä löysin) näytti olevan tuota väriä, mutta niissä kaulalaatta oli erilainen (isommat ruuvit, hihnatappi ), made in korea teksti kaulaliitoksessa ja niissä oli kyllä block-inlayt, mutta ylänauhoilla ne meni eri lailla kun tuossa sun kitarassa.

Mun veikkaus on että tuo on alkupään Korean tuotantoa, ehkäpä sitten vuodelta 88.

Veikkaisin myös että Fox tulee kohta kertomaan asian oikean laidan :)
This is on a whole other level. Its level one.
basisti1971
11.02.2022 08:51:54
Moi.

Koska itsellä on vain raapaisukokemus Arian 80-luvun tuotannosta, olisin arvannut 90-luvun alun Korealaiseksi, mutta tuon ansiosta:

BigPapa: https://reverb.com/item/28126907-ar … a-60-pb-pearl-black-late-80-s-w-hsc

80-luvun loppu on minunkin arvaus.

Vaikka tuolloin Korea kitaroiden ja bassojen valmistusmaana pitkälti kirosana olikin -omasta mielestä pitkälti Epin "superstratojen" ansiosta- loistaviksi instrumenteiksi ovat näin vuosikymmenten saatossa osoittautuneet.
Toki heikompiakin yksilöitä on mukaan mahtunut, mutta niin käy valmistusmaasta ja hinnasta/arvostuksesta riippumatta.

Aria Pro II:t ovat valitettavasti maailmallakin verraten aliarvostettuja etenkin Korealaisina, joten kohtuullisella sijoituksella saa paljon kitaraa, mutta toisaalta arvo ei juurikaan nouse vaikkei toki laskekaan.

Joskus käy myös samalla tapaa kuten tuon Reverb-ilmoituksen kaverille kävi, sopivasti teksti muotoillen ja kuvat ottaen saadaan ostaja muodostamaan mielikuva Japanilaisesta 80-luvun "arvokitarasta" vaikka totuus tyyten toinen onkin.
Paljon on kuitenkin kitaraa joku paikallinen pariinsataan laukun kanssa saanut.

Jollen olisi eilen pääkaupunkiseudulla käydessäni turhaan odotellut bassoa kaupanneen mnettiläisen sähköpostiyhteydenottoa, ja jos ylipäätäänkään kitaroita "sillä silmällä" torilla selaisin, olisi jo pelkän epätavallisen rakenteen takia ollut aikalailla pakko ainakin kilauttaa tuon tiimoilta vaikka tiukka LP-uskovainen pitkälti olenkin :).

T:Samuli
WBBC
11.02.2022 09:29:43
Kiitoksia arvioista. Juu, ei tämä ole yhtään hullumpi kitara. Mukavan kevyt ja soundi on tuhti. Varmasti hyvä jollekkin blues soittajalle tai jopa oman elämänsä Albert Järviselle.
Mutta tällainen löytyy, jos ketään kiinnostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)