Aihe: Kaiutin tai säröpedaali Fender-tyyliseen vahmistimeen
1
von spets
03.02.2022 18:19:31
Tein Fender Super 60-vahvistimesta Blackvibe-vahvistimen sen alkuperäislllä järeillä muuntajila, 2x 6L6:lla ja diodi-tasasuuntauksella. Kajari on combossa Jensen Tornado Classic 12".
Puhdas soundi on makea bändivoluumilla (erittäin Twin), mutta laittaessani Plexion-säröpedaalin päälle tuntuu, että kaiutin tai soundi ei pysy kunnolla kasassa. Pienellä volalla kummatkin soundit toimii erittäin hyvin.

Onko mahdollista saada samasta kaiuttimesta fenderiläinen kirkas puhdas soundi ja pedaalilla siihen päälle Marshall JCM800-tyylinen runttu? Onko minulla väärä pedaali vai kaiutin?

Kiitos etukäteen vinkeistä!
hallu
03.02.2022 19:26:11
Minä en tietenkään näistä asioista mitään varsinaisesti ymmärrä enkä siksi yritä tarjota neuvoja, mutta en malta olla kommentoimatta kun itsekin olen suuri Fender soundien ystävä ja käsittääkseni Marshallkin on vain turboahdettu Fender. Onko vahvistimesi herkullinen kliini sellainen, jossa keskialue tuntuisi olevan vähän kuopalla ja alapää on muhkean botnekas ja yläpää lämpimän kuulas? vähän sellaisena nääs itse sen lemppari Fenkkukliinin hahmotan.

Itse painiskelin säröosaston kanssa vähän samankaltaisessa tilanteessa, kun muhkea alapää ei oikein pysynyt kasassa säröjen kanssa ja kokonaisuudessa särötsoundia oli vaikea saada tasapainoon muhkean alapään takia. Marshallin isännän murina ponnistaa mielestä siitä rokkaavasta keskialueesta, eli se on vähän niinkö peilikuva sille ihanalle fanderkliinille (nämä siis oman kapeutuneen maailmankuvani mukaisia ajatuksia). Ratkaisin omalla kohdallani pulmaa laittamalla kaappiini vähemmän botnekkaat elementit (en siis tiedä millainen tuo sinun Tornadosi on, itse ehkä harkitsisin lisäkaappia sijassasi) ja säröpedaalin, joka leikkasi alapäätä eli teki tsoundista säröttämisen lisäksi fokusoituneemman.

En tiedä siis ollenkaan onko pulmasi samanlainen tai samalla konstilla ratkottavissa. Teki vain mieli kommentoida.
von spets
03.02.2022 19:42:39
Joo puhtaassa soundissa on leikattu keskialueelta perinteiseen Fender-tyyliin. Plexion kyl tuo sitä middleä takaisin ja laitoin vahvariin myös Middle-säätimen juuri tätä varten.

Olen tuumaillut myös 15" kaiutinta josko se olisi ratkaisu.
Laulava Kylätohtori
03.02.2022 20:06:46
von spets: Joo puhtaassa soundissa on leikattu keskialueelta perinteiseen Fender-tyyliin. Plexion kyl tuo sitä middleä takaisin ja laitoin vahvariin myös Middle-säätimen juuri tätä varten.

Olen tuumaillut myös 15" kaiutinta josko se olisi ratkaisu.

Leikkasitko myös bassoa tarpeeksi?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
s151669
09.02.2022 09:18:50

Siis omavalmiste vahvari ?

Mun kokemuksen mukaan 75-90% Marshall-soundista (tai siitä mikä mun päässäni on Marshall-soundi) asuu ensimmäisen asteen katodivastuksessa ja konkassa.

Fenderin 1k5 ja 22uF vastaan Marshallin 2k7 ja .68uF.

Mitä tuo tekee ? No, niinkuin ketjussa jo sanottiin - leikkaa bassoa. Tiukentaa soundia.

Loput erosta tulee tonestackista, eli Tone Stack Calculatorilla leikkimään:
http://www.duncanamps.com/tsc/

ja siitä ekan asteen jälkeen tulevasta 470k/470k + 470nF? pF - ei voi muistaa - bright-kytkennästä. Eli taas leikattiin bassoa.

Noilta linjoilta kannattanee lähteä kokeilemaan. Eri asia onkin sitten miten se kanavanvaihto toteutetaan jos löytyi miellyttävä yhdistelmä.
Antikitarasankari. Siis basisti.
von spets
09.02.2022 19:37:42
https://youtu.be/6e-R0dUcQcA

Tuossa vähän rämpytystä sillä kerrostalovolyymillä.
Laulava Kylätohtori
09.02.2022 19:53:54
von spets: Jep oma kone Rob Robinetten ohjeen mukaan.

Mullakin kävi mielessä Tone Stack Calculator ja voisin tehdä kytkimen jolla tone stack vaihtuu...

Mietin vaan sitä kun pedaalin kanssa soundi hyvä pienellä ja medium volalla, mutta kovempaa soittaessa ei pysy kasassa. Oliskohan sittenkin Jensenin kajari jarruna...

Noissa Jenseneissäkin on eroja. 100W on skoopatumpi ja enemmän yläpäätä, kun 65W:n yläpää on hillitympi ja enemmän keskialuetta.

Villi veikkaus, että jos soitat niin lujaa, että putket alkavat säröytyä ja hajottavat soundia?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
s151669
10.02.2022 09:56:18

Maukasta soittelua.

Asiaahan on tavallaan helppo haarukoida.

Bassot nollaan, pysyykö soundi kasassa ?

Lainaa EQ, (tai tuubihuutaja) leikkele bassoa, korostele middleä, pysyykö soundi kasassa ?

Koita johonkin kaappiin ? Toimiiko nyt ? Toki kaapista lähtee yleensä enemmän volumea josta seuraa että soitat vahvistin pienemmällä.

Kylätohtorin arvaus että pääte menee ruvelle voi pitää paikkansa.

Joo, tarttis olla töitä tekemässä.
Antikitarasankari. Siis basisti.
samiko
10.02.2022 10:49:51 (muokattu 10.02.2022 10:50:05)
von spets: https://youtu.be/6e-R0dUcQcA

Tuossa vähän rämpytystä sillä kerrostalovolyymillä.

Tuollaisilla eq-asetuksilla, mitä sinulla on, niin itse todennut että aika tekemätön paikka saada itseäni miellyttävää säröä vanhanliiton tyylisistä Fendereistä. Toi heleys on kiva puhtaissa mutta myrkkyä säröille. Itse lähtisin liikkeelle että treble nollille, mid täysille ja bassoa mielen mukaan.

Mutta jos eq on noin oltava, niin suosittelisin sellaista säröpurkkia, missä monipuoliset sävysäädöt, esimerkiksi Friedman Smallbox .
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)