megatherium 02.02.2022 15:45:57 (muokattu 02.02.2022 15:48:39) | |
---|
Miksi kansat yhtenään sotivat toisiaan vastaan? Eikö urallaan pitkälle päässeillä ja oletettavasti älykkäillä valtionjohtajilla ole kykyä nauttia maansa korkeimmista ihmishengen saavutuksista ja taideaarteista, kuten musiikista, maalaustaiteesta ja kirjallisuudesta niin että niistä nauttimalla he voisivat sukeltaa ulos puutteen ahtaasta ilmapiiristä ja voittaa pakkoajatuksensa ulkovaltojen mahdollisesta hyökkäyksestä maahansa ja suunnata hengen voimansa korkeimmanasteisten psykofyysisten tilojen saavuttamiseen ja katharsiksen kokemiseen taiteesta? Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
p130 02.02.2022 16:54:04 | |
---|
Mun veikkaus on, että Putler ei näe riittävästi tissejä. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
megatherium 03.02.2022 10:00:14 (muokattu 03.02.2022 10:00:38) | |
---|
Minun veikkaukseni on että nämä vallanhaluiset diktaattorit eivät ole kokeneet taiteesta tai musiikista niin musertavia emotionaalisia kokemuksia ja korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja yhdessä filosofoinnin kanssa että heidän ajatuksensa suuntautuisivat sotimista ylevämpiin ja jalompiin aatteisiin ja harrastuksiin vaikka esim. Hitler kuunteli Wagneria ja Mozartin 23. pianokonsertto löydettiin Stalinin levylautaselta tämän poisnukuttua. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
p130 03.02.2022 10:57:48 | |
---|
Sibelius olisi selkeästi tie maailmanrauhaan. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
megatherium 03.02.2022 11:37:20 (muokattu 03.02.2022 11:38:43) | |
---|
p130: Sibelius olisi selkeästi tie maailmanrauhaan. Ateenalaisten laulu, Jääkärinmarssi sekä ehkä myös Finlandia osoittavat että ei Sibelius ainakaan itse mikään pasifisti ollut kuten sen sijaan esim. Erkki Aaltonen jonka Hiroshima sinfonia no 2 on kaikesta militaristisuudestaan ja atomipommin putoamista imitoivista musiikillisista efekteistä huolimatta kannanotto rauhan puolesta enkä ole myöskään milloinkaan kokenut musertavia emotionaalisia kokemuksia saati korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja Sibeliuksen sinfonioista saati muistakaan teoksista kuten sentään Mozartin ja Beethovenin pianokonsertoista, Schubertin, Haydnin, Melartinin, Leiviskän ja Tuukkasen sinfonioista etc. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
p130 03.02.2022 11:42:07 | |
---|
megatherium: Ateenalaisten laulu, Jääkärinmarssi sekä ehkä myös Finlandia osoittavat että ei Sibelius ainakaan itse mikään pasifisti ollut kuten sen sijaan esim. Erkki Aaltonen jonka Hiroshima sinfonia no 2 on kaikesta militaristisuudestaan ja atomipommin putoamista imitoivista musiikillisista efekteistä huolimatta kannanotto rauhan puolesta enkä ole myöskään milloinkaan kokenut musertavia emotionaalisia kokemuksia saati korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja Sibeliuksen sinfonioista saati muistakaan teoksista kuten sentään Mozartin ja Beethovenin pianokonsertoista, Schubertin, Haydnin, Melartinin, Leiviskän ja Tuukkasen sinfonioista etc. Nyt puhutaan kuitenkin maailman korkeimmista ihmishengen saavutuksista ja taideaarteista eikä minkään tuntemattoman harrastelijan kylmistä räpellyksistä. Sibelius on tie maailman katharsikseen. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
megatherium 03.02.2022 12:10:19 (muokattu 03.02.2022 16:51:40) | |
---|
p130: Nyt puhutaan kuitenkin maailman korkeimmista ihmishengen saavutuksista ja taideaarteista eikä minkään tuntemattoman harrastelijan kylmistä räpellyksistä. Sibelius on tie maailman katharsikseen. Niin puhutaan ja Mozart ja Beethoven ehdottomasti täyttävät nämä kriteerit edustaessaan teoksillaan ihmishengen korkeimpia saavutuksia ja jostakin Melartinin sinfoniasta olen ollut niin pakahtunut että musiikin voimasta rintaanikin on pakottavasti puristanut ja Tuukkasen meri sinfoniasta rintakehäni tuntui miltei musertuneen sängynpatjaa vasten kun taas Sibelius jättää aivan kylmäksi ja välinpitämättömäksi ja korkeintaan repeää kuunnellessaan niin kehnoa musiikkia, populariteetti kun ei korreloi musiikillisen suuruuden kanssa. On lisäksi huomautettava että Sibeliuksen aikana suomikin soti useammassakin sodassa aina sisällissodasta talvi-ja jatkosotaan mutta Tuukkasen, Aaltosen, fordellin ja kump. alkaessa säveltää sinfonioitaan rauha saavutettiin varsin pian eikä siitä saakka maassamme ole ollut sotia vaan Tuukkasen katharttisen musiikin hyvää tekevän vaikutuksen johdosta olemme saaneet nauttia rauhaisasta rinnakkaiselosta naapurivaltioiden kanssa johon Sibelius ei pystynyt. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
megatherium: Minun veikkaukseni on että nämä vallanhaluiset diktaattorit eivät ole kokeneet taiteesta tai musiikista niin musertavia emotionaalisia kokemuksia ja korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja yhdessä filosofoinnin kanssa että heidän ajatuksensa suuntautuisivat sotimista ylevämpiin ja jalompiin aatteisiin ja harrastuksiin vaikka esim. Hitler kuunteli Wagneria ja Mozartin 23. pianokonsertto löydettiin Stalinin levylautaselta tämän poisnukuttua. Eikös Pohjois-Korean rakastetut johtaja-Kimit ole säveltäneet lukuisia sinfonioita, oopperoita ja oratorioita? |
megatherium 03.02.2022 12:25:25 (muokattu 03.02.2022 12:36:38) | |
---|
Prophet: Eikös Pohjois-Korean rakastetut johtaja-Kimit ole säveltäneet lukuisia sinfonioita, oopperoita ja oratorioita? Ei minun tietääkseni mutta vaikka olisivatkin niin luomisvoimaa ei voida milloinkaan mitata pelkkien opuslukujen avulla jollei musiikissa ole myös substanssia. Hitlerhän oli epäonnistunut taiteilija. On kuitenkin vaikea ymmärtää miten luovan työn tekijästä tuli sellainen ihmispeto ja juutalaisvihaaja kun taide yleensä jalostaa ihmistä henkisesti edustamalla korkeampia arvoja inhimillisessä kulttuurissa. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |