strydar 26.01.2022 05:45:28 | |
---|
Sain tuossa hiljattain ilmaiseksi Viggen (Gem) Jumbo 61 R6 transistoriurut jostain 60 tai 70 luvulta. Huollatin vehkeen satasella, nyt toimii mutta on epävireessä. Aattelin vaan kysästä, jotta mimmonen homma tota on virittää? Tiedän että joissakin uruissa on oskillaattoreissa omat trimmipotikat viritykselle, en oo vaan varma miten tässä. Urku ei siis ole juuri hollilla, availen sen kun pääsen reenikselle. Kertokaa tosiaan jos on mitään käryä tosta, tai muita muistoja kyseisestä instrumentista. PS! Urkuväki, myykää WLM "Very nice to play in a rock 'n' roll band, that's it." |
Eivät ole potentiometrejä vaan keloja joiden sydämiä voi käännellä. Kannattaa käyttää jotain muoviesinettä kääntelyyn, metalliset muuttavat virettä kun ne vie lähelle kelaa joten hommasta tulee melko hermojaraastavaa. Kääntäessä kannattaa myös olla varovainen ettei tule murtaneeksi kelasydäntä. |
strydar 26.01.2022 15:07:52 | |
---|
onre: Eivät ole potentiometrejä vaan keloja joiden sydämiä voi käännellä. Kannattaa käyttää jotain muoviesinettä kääntelyyn, metalliset muuttavat virettä kun ne vie lähelle kelaa joten hommasta tulee melko hermojaraastavaa. Kääntäessä kannattaa myös olla varovainen ettei tule murtaneeksi kelasydäntä. Jaa justiinsa! Tiedätkö onko tossa Viggenissä juuri vastaava systeemi? Kiitoksia paljon vastauksesta. "Very nice to play in a rock 'n' roll band, that's it." |
onre 27.01.2022 10:26:47 | |
---|
strydar: Jaa justiinsa! Tiedätkö onko tossa Viggenissä juuri vastaava systeemi? Kiitoksia paljon vastauksesta. Jos kaikki äänet ovat saman verran epävireessä, siellä on top-octave generator-piiri jolla on vain yksi virityskela ja siitä säätyy koko urun vire. Jos joku yksittäinen nuotti kaikissa oktaaveissa on epävireessä, vekottimen sisältä löytyy 12 virityskelaa koska joka äänellä on oma oskillaattorinsa. Kaikki nää on sisältä samanlaisia. |
Murgo 27.01.2022 16:29:16 | |
---|
Minulla oli aikoinaan Viggenin kaksisormioiset (ja jalkiolliset) kotiurut ja niissä ainakin oli erilliset oskillaattorit ja virityskelat kullekin sävelelle. Olivat vieläpä varsin laadukkaat, se osa johon ruuvari vastaa oli messinkiä eli ei pelkoa kelasydämen rikkomisesta. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
strydar 28.01.2022 01:20:16 | |
---|
Kiitoksia vastanneille, oli joo 12 virityskelaa sisällä ja urku soi nyt entistä komeammin. "Very nice to play in a rock 'n' roll band, that's it." |
musamies 30.01.2022 17:21:43 | |
---|
strydar: PS! Urkuväki, myykää WLM Vastahan mä vaivalloisesti myin 2 WLM Trippiä. Megojenkaan myynti ei ole ollut ihan helppoa. Jos haluat voin neuvoa kelle myin. Mitä meinaat tehdä WLM:illä kun huomioidaan mahdollinen huomattava korjaustarve? |
strydar 30.01.2022 21:17:08 | |
---|
musamies: Vastahan mä vaivalloisesti myin 2 WLM Trippiä. Megojenkaan myynti ei ole ollut ihan helppoa. Jos haluat voin neuvoa kelle myin. Mitä meinaat tehdä WLM:illä kun huomioidaan mahdollinen huomattava korjaustarve? Toimintakuntoinen yksilö olisi haussa. Itse en osaisi lähteä korjailemaan "Very nice to play in a rock 'n' roll band, that's it." |
musamies 30.01.2022 21:57:10 | |
---|
strydar: Toimintakuntoinen yksilö olisi haussa. Itse en osaisi lähteä korjailemaan Vanha on vanhaa, vähän kuin hommaisi yhtä vanhaa autoa. |