Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5132 133 134 135 136165 166 167 168 169
Pepe-13
02.01.2022 03:27:28 (muokattu 02.01.2022 23:23:07)
Rainer FX Trap snare rumpukone kitarahommiin tai synan kanssa käytettäväksi vaikuttaa aivan mahtavalta loopperin kanssa fiilistelyyn. Näkisin myös biisiaihioiden laatimiseen todella toimivaksi helpon käyttöliittymän takia, kun voi lennosta hakea biittiä. Sen verran on tullut hip hoppia ja rnb:tä kuunneltua vuosien varrella, että nykysoundiin vaikuttaa juuri täydelliseltä. Bassot sitten vaikka okateeverin kautta, eikä tarvitsisi mitään pyöräytyksiä Garage bandin tai muun softan kautta, vaan kaikki voisi hoitaa analogisesti.

https://youtu.be/TvFvWoGqEdw

Mitä mieltä tästä yleisö ja onko muista helposta rytmiratkaisuista kokemusta ja/tai suosituksen tahi neuvoja pysyä kaukana?
And hold on for tomorrow, singing
LesPaul70
03.01.2022 10:00:18 (muokattu 03.01.2022 10:09:28)
Ekat jamit takana, joissa laudassa kiinni Mobius ja Terraform samanaikaisesti.

Pääosan efekteistä hoidin Mobiuksella, joka täytti tonttinsa vähintään odotusten mukaisesti, jopa kiitettävästi. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta...

Varsinainen skaba käytiinkin phaser-kuninkuudesta tositilanteessa. Phaseria tarvitsin kahdessa biisissä. Molempien phaserit laitettu hitaalla asetuksella vahvarin eteen (pre-asema), jolloin ne toimivat vähän filtterimäisesti. Säröä käytössä keskipaljon.

1) Ekassa phaser-biisissä yksittäisillä demppinuoteilla riffittelyä matalilla kielillä. Mobiuksen phaser tulille ensin. Ei kuulunut ollenkaan muun möykän seasta, oliko edes päällä! Mobiuksen phaser pois jalalla ja Terraformin phaser päälle kesken soiton. Click - click. Nyt alkoi kuulua phasetus. Terraform johtaa phaser-skabaa 1-0.

2) Tokassa phaser-biisissä phasetusta pitkien sustainattujen särösointujen päälle sekä EVH-tyylisesti soolosaundin mausteena. Syöttövuoron napannut Terraform tulille ensin. Ei kuulunut ollenkaan, oliko phaser edes päällä. Lennosta vaihto Mobiukseen. Kuului jotain. Biisin aikana vaihtelin näiden välillä. Terraformin phasetusta ei kuullut tässä käyttötapauksessa ollenkaan, Mobiuksen phasetuksen käytännössä vain minä itse (kun tiesin sen olevan siellä ja osasin kuunnella) eikä kukaan muu. Ei pistettä kummallekaan tästä biisistä!

Molemmat olin yrittänyt säätää samantyyliseksi kuin MXR EVH Phase 90:ni, mutta livenä kummankaan phasetus ei siis oikein kuulunut läpi. Analogisen MXR:n kanssa tällaista ongelmaa ei ollut lainikaan. Täytyy palata ruuvaamaan noita digi-phasereita. Jollei mu auta niin Terraform irti ja EVH Phase 90 takaisin tilalle (toivottavasti tähän ei päädytä).
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
LesPaul70
18.01.2022 19:41:30 (muokattu 18.01.2022 20:34:09)
Jatkanpa monologia.

Kovin kinkkiseksi tämä modulaatio-osasto tuntuu menevän. Mobius puoltaa paikkaansa monipuolisuudellaan, mutta mikä lautaan sen kaveriksi? Nyt alan jo kallistua siihen, että EVH Phase 90 saattaa sittenkin palata lautaan.

Terraform ei oikeastaan tee mitään (ainakaan mitään minun tarvitsemaani) paremmin kuin Mobius. Tai negatiivisen flangetuksen ehkä, mutta tuo käyttötarve rajoittuu yhteen listassa olevaan biisiin, ja siinäkin pärjää tositilanteessa varsin hyvin normiflangerilla ilman että kukaan repii pelihousujaan. Niin paljon kuin nega-feedbackista flangerissa pidänkin. On muuten veikeä design-valinta tuo, että Terraformin flanger ei tee normaalia feedbackia ollenkaan. Sopii minulle hyvin, mutta voin kuvitella koko joukon traditionalisteja valittamassa, kun tavallista jet-flangeria ei niin vain löydykään...
Siinä kaikkein tärkeimmässä eli phaserissa vahvarin/särön edessä Terraform ei joka tapauksessa tee sitäkään vähää kuin Mobius. Olen nyt ruuvannut molempia hullun lailla ja valitettava lopputulos on, että Terraformin phaseria on vain kertakaikkiaan lähes mahdoton saada kuuluviin vahvarin/särön edessä, vaikka vetäisi depthin, levelin ja blendin täysille. Mistään sellaisesta kuin phaser soolon mausteena (tyyliin Eddie) turha uneksiakaan Terraformilla. Mobiuksen olen saanut kyllä kuuluville, mutta ei se samanlaiselta sekään kuulosta kuin MXR. Jotenkin digitaalisemmalta ja rikas ylärekisteri puuttuu.
(Ja luupissahan phaser kuulostaa ihan erilaiselta muutenkin, sitä soundia en halua.)

Takaisin lähtöruutuun siis? Terraform ja Alexander F13 Neo kyllä palvelivat Mobiusta paremmin negatiivisessa flangetuksessa, mutta kyllä käytäntö alkaa osoittaa, että kelvollinen phaser on se, mitä tarvitsen enemmän.

Toisaalta olihan tuo Terraform lahja, joten vähän noloa ja harmi olisi vetäistä se nyt jo mäkeen...

Edit... jos joku nyt tietäisi suositella jotain hyvää ANALOGISTA phaser/flanger-yhdistelmäspedua, niin sellainen tietysti voisi ratkaista koko ongelman. (Jaa miksi analogista? Koska soundi, ja syöväthän ne yleensä vähemmän virtaakin.)
petrip
18.01.2022 21:42:40
LesPaul70: Jatkanpa monologia.

Hyvää infoa, kiitos. Multiefektit on varmasti näppäriä, mutta itse olen todennut omalla kohdallani, että erillispedaalit soundaavat paremmalta.
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
McNulty
19.01.2022 09:26:19
LesPaul70:
Edit... jos joku nyt tietäisi suositella jotain hyvää ANALOGISTA phaser/flanger-yhdistelmäspedua, niin sellainen tietysti voisi ratkaista koko ongelman. (Jaa miksi analogista? Koska soundi, ja syöväthän ne yleensä vähemmän virtaakin.)

Voi olla hiukan haastava yhtälö tuo analoginen phaser ja flanger samassa purnukassa koska se modulaatio toteutetaan eri tavalla. Phaser kun nimensä mukaisesti perustuu vaiheviiveeseen ja flanger taasen signaalin aikaviiveeseen eli delayhin.

Toisin sanoen analogisessa pedaalissa pitäisi olla molemmat efektit ominaan. Keeley Dark Side ehkä, mutta en ole varma sen analogisuudesta. Ihan äkkiä ei tule mieleen siis valmista pedaalia jossa nämä molemmat olisivat. Digitaalisista Boss MD-500 taitaa olla tsekkaamatta? Mites Eventide H9?

Mutta jos mä oisin sä, niin nimenomaan menisin kahdella erillisellä spedulla. Esim. ThorpyFX Camoflange flangeriksi ja sitten joku hyvä phaser, esim. Strymon Zelzah tai vaikka Walrus Lillian. Mä itse tykkään ihan perinteisestä Script Phase 90, mutta makuja ja tarpeita on niin monenlaisia. Thorpya voin kyllä varauksetta suositella jos hyväsoundista flangeria kaipaa. Strymon Deco myös kehuttu.
moving in stereo
LesPaul70
19.01.2022 17:27:03 (muokattu 19.01.2022 17:29:56)
McNulty: Voi olla hiukan haastava yhtälö tuo analoginen phaser ja flanger samassa purnukassa koska se modulaatio toteutetaan eri tavalla. Phaser kun nimensä mukaisesti perustuu vaiheviiveeseen ja flanger taasen signaalin aikaviiveeseen eli delayhin.

Toisin sanoen analogisessa pedaalissa pitäisi olla molemmat efektit ominaan. Keeley Dark Side ehkä, mutta en ole varma sen analogisuudesta. Ihan äkkiä ei tule mieleen siis valmista pedaalia jossa nämä molemmat olisivat. Digitaalisista Boss MD-500 taitaa olla tsekkaamatta? Mites Eventide H9?

Mutta jos mä oisin sä, niin nimenomaan menisin kahdella erillisellä spedulla. Esim. ThorpyFX Camoflange flangeriksi ja sitten joku hyvä phaser, esim. Strymon Zelzah tai vaikka Walrus Lillian. Mä itse tykkään ihan perinteisestä Script Phase 90, mutta makuja ja tarpeita on niin monenlaisia. Thorpya voin kyllä varauksetta suositella jos hyväsoundista flangeria kaipaa. Strymon Deco myös kehuttu.

Ensinnäkin kiitos paljon vastauksesta ja vaivannäöstä!
Uudet vaihtoehdot ovat tietysti aina kiinnostavia ja selvittämisen arvoisia, vaikka eivät sitten lopulta osoittautuisikaan omiin tarpeisiin sopiviksi.

Ehkä voisin hieman tarkentaa tilannetta.

Laudassa on CIOKS-lähtöjen puolesta muiden spedujen jälkeen tilaa kahdelle modulaatiospedulle. Toisen paikan on ottanut Mobius ja toinen on siis vaihdellut. Modulaatiot ovat minulla vain mauste, eivät itse juttu. Phaseria tarvitsen ehkä kahdessa tai kolmessa biisissä, muita paljon harvemmin. Tottakai voisin kasvattaa laudan kokoa ja lisätä vaikka toisen virtalähteen, mutta mitä järkeä kun useimpia moduefektejä tarvitsen kerran illassa kutakin. Ei oikein nappaa kuskata lastina yksittäispedaaleja, joista jokaista tarvitaan kerran illassa.

Mobius hoitaa homman varsin hyvin niiden efektien osalta, joita tarvitsen vain kerran illassa. Melkein kiitettävästi, varmaan pärjäisin pelkästään silläkin. Mutta kun CIOKSissa on vielä yksi lähtö lisää, johon olen yrittänyt sovittaa jonkin modulaatiospedun, josta olisi eniten hyötyä Mobiuksen heikkouksien täydentäjänä. Enintään siis lukumääräisesti yhden spedun, en missään tapauksessa useampaa kuin yhtä.

Terraform vaikutti parhaalta täydentäjältä Mobiukselle, kun voisin kummastakin valkata efektin, joka soundaa siinä paremmalta. Käytännössä mikään tarvitsemani ei kuitenkaan soundannut (livenä) minun korviini paremmalta Terraformissa. Lisäksi onhan tuo Terraformin käyttöliittymä kaikin puolin hirveä live-tilanteessa.

Useimmat muut digi-multimyllyt menevät joko soundin tai käyttöliittymän tai jonkin muun käytännön syyn puolesta selvästi kauemmas toiveistani. Kaikkein vähiten haluan mitään puhelimella/tietokoneella säädettävää digikammotusta (vade retro Eventide H9!), ei sovellu käyttötarkoitukseeni.

Näin järkeillen tuo toinen moduspedun paikka lienee loppujen lopuksi paras uhrata analogi-phaserille, joka on kuitenkin ylivoimaisesti eniten käyttämäni modulaatioefekti. Luottospedu MXR EVH Phase 90 löytyy yhä kitarakamavarastosta, sen kun ruuvaa vain takaisin kiinni lautaan.

Ajatusleikkinä vain heitin ilmaan tuon kaksitoimisesta analogiefektistä, jossa olisi yhdistetty flanger ja phaser. Toiseksi eniten käyttämäni moduefekti sattuu olemaan flanger. Analogispedu olisi kannaltani tässä tapauksessa paras vaihtoehto paitsi soundin puolesta myös virrankulutuksen puolesta johonkin digivermeisiin verrattuna. Analoginen flanger ja phaser vievät yhteensä vähemmän virtaa kuin yksi Strymon.

Sellainen A/DA Flangerin ja MXR Phase 90:n yhdistävä dual analogipedaali (oma jalkakytkin kummallekin puoliskolle) olisi aika lailla unelmien täyttymys. Löytyisikö palstalta nikkaria, joka ottaisi haasteen vastaan? :) Kunnon korvauksen tarjoaisin kyllä.
novo
19.01.2022 23:22:32
Sellainen A/DA Flangerin ja MXR Phase 90:n yhdistävä dual analogipedaali (oma jalkakytkin kummallekin puoliskolle) olisi aika lailla unelmien täyttymys. Löytyisikö palstalta nikkaria, joka ottaisi haasteen vastaan? :) Kunnon korvauksen tarjoaisin kyllä.

Laitapa Wellulle viestiä: https://www.facebook.com/leppalaelectronics/
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
samiko
20.01.2022 10:59:15
Mutta kun CIOKSissa on vielä yksi lähtö lisää, johon olen yrittänyt sovittaa jonkin modulaatiospedun, josta olisi eniten hyötyä Mobiuksen heikkouksien täydentäjänä. Enintään siis lukumääräisesti yhden spedun, en missään tapauksessa useampaa kuin yhtä.

Eikö edes minispedut tule kysymykseen? Vievät yhdessäkin vähän virtaa samasta lähdöstä ja vievät tilaa yhden spedun verran. Tyyliin:

https://www.soitinasema.fi/product/ … 9QIVrBJ7Ch1aPAobEAQYASABEgIaxPD_BwE

https://www.levytukku.fi/mxr-phase-95-mini-m290
Shredator
20.01.2022 13:16:23

LesPaul70:n A/DA Flangerin ja MXR Phase 90:n yhdistävä dual analogipedaali (oma jalkakytkin kummallekin puoliskolle) olisi aika lailla unelmien täyttymys. Löytyisikö palstalta nikkaria, joka ottaisi haasteen vastaan? :) Kunnon korvauksen tarjoaisin kyllä.
MXR Flangerin ja Phase 45 -kloonit rakensin taannoin samaan koteloon. Haasteeksi tuossa tulee siis piirilevyjen koko. Pitää olla tarpeeksi suuri loota.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Pepe-13
20.01.2022 23:33:44
^^^^

Jos digitaaliset modulaatiot kelpaa, niin Walrusin Mako-sarjassa julkaistiin juuri multiefekti, jonka kuitenkin pitäisi tietysti olla analogisia vastaava ja mitä muita mainospuheita nyt onkaan. Kannattaa silti vilkaista sivuilta.

https://www.walrusaudio.com/product … tion-machine?variant=42069616918763
And hold on for tomorrow, singing
novo
20.01.2022 23:36:15
Pepe-13: ^^^^

Jos digitaaliset modulaatiot kelpaa, niin Walrusin Mako-sarjassa julkaistiin juuri multiefekti, jonka kuitenkin pitäisi tietysti olla analogisia vastaava ja mitä muita mainospuheita nyt onkaan. Kannattaa silti vilkaista sivuilta.

Mä haluisin innostua tosta Mako-sarjasta ja oon yrittänyt itelleni perustella edes jonkin pedaalin hankkimista ihan vain testimielessä, mutta toi ulkonäkö, potikoitten ja ominaisuuksien sommittely ym. ei vaan putoo yhtään. Mut ehkä joskus torilta jokin johonkin härskiin alehintaan vois lähtä ostoon.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Shredator
21.01.2022 07:05:42

Walrusit on kyllä olleet kaikki hyviä. Tuossa ei flangeria kuitenkaan ollut.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
novo
21.01.2022 09:20:10
KMA Audio Machinesiltakin on tulossa uus pedaali, melko varmasti vähän tylsästi jokin säristin.
LesPaul70
22.01.2022 14:44:27
novo: Laitapa Wellulle viestiä: https://www.facebook.com/leppalaelectronics/

Kiitos vinkistä, pistänpä korvan taakse.

samiko: Eikö edes minispedut tule kysymykseen? Vievät yhdessäkin vähän virtaa samasta lähdöstä ja vievät tilaa yhden spedun verran.

Enpä osaa sanoa. En ole ikinä kokeillut miten daisy chaining toimisi CIOKSin kanssa.
Jos ketjuttaisin, laittaisin ehkä kuitenkin mieluiten dilsan ja reverbin samaan 200 tai 400 mA:n lähtöön. Ne ovat muutenkin toistensa perässä hyvin lyhkäisellä piuhalla, joten maalenkin riski aika pieni. Ja 400 mA riittää varmasti DD-7:lle ja Trinitylle, manuskojen mukaan 200 mA:kin riittäisi.

Shredator: MXR Flangerin ja Phase 45 -kloonit rakensin taannoin samaan koteloon. Haasteeksi tuossa tulee siis piirilevyjen koko. Pitää olla tarpeeksi suuri loota.

Kuinka iso boxi tuosta tuli? Vertailukohtana esim. Bossin spedu, Wampler Terraform tai iso Strymon?
Niin, ja onnistuisiko A/DA flangeri ja Phase 90 myös? :)

Pepe-13: ^^^^

Kiitos vinkistä, mutta tuo 1) on digitaalinen, 2) ei sisällä flangeria.
Eli tuosta saisin käyttötarpeisiini vain yhden digitaalisen phaserin lisää, mutta siinä tapauksessa MXR EVH Phase 90 (joka löytyy jo omasta takaa) on parempi ja varmempi valinta.

P.s. Tää palstasofta hyötyisi multiquote-toiminnosta...
McNulty
22.01.2022 14:57:12
LesPaul70: P.s. Tää palstasofta hyötyisi multiquote-toiminnosta...

Ja siitä, että viesteihin voisi lisätä kuvia, jotka näkyisivät esim. viestin alareunassa thumbnail-kokoisina.
moving in stereo
velipekka
23.01.2022 11:29:14
Pohdiskellut, että saisikohan pedaalilaudasta korvattua Strymon Big Skyn ja Timelinen joillain pienemmillä lähes samantasoisilla polkimilla ?
Walrus Mako sarja kävi mielessä, niissäkin muutama muistipaikka löytyy.
Strymonien soundit ovat kyllä mieluiset.
McNulty
23.01.2022 11:40:38
velipekka: Pohdiskellut, että saisikohan pedaalilaudasta korvattua Strymon Big Skyn ja Timelinen joillain pienemmillä lähes samantasoisilla polkimilla ?
Walrus Mako sarja kävi mielessä, niissäkin muutama muistipaikka löytyy.
Strymonien soundit ovat kyllä mieluiset.

Ei ihan yhtä laajaa kirjoa, mutta Keeleyn Hydra ja Eccos ovat aikas mukava parivaljakko. Toki joitain erikoisempia reverb- ja delay-moodeja siinä häviää, mutta kaikki perusjutut toimivat kyllä. Myös muutamat muistipaikat.

Lisäksi Hydrassa saa oikein mainion tremolonkin (ja vibraton).
moving in stereo
velipekka
23.01.2022 13:03:35
McNulty: Ei ihan yhtä laajaa kirjoa, mutta Keeleyn Hydra ja Eccos ovat aikas mukava parivaljakko. Toki joitain erikoisempia reverb- ja delay-moodeja siinä häviää, mutta kaikki perusjutut toimivat kyllä. Myös muutamat muistipaikat.

Lisäksi Hydrassa saa oikein mainion tremolonkin (ja vibraton).

Keeleyt eivät heti tulleet mieleen, kiitos vinkistä, pitänee tutustua.
Tremololle ei liiemmälti käyttöä kyllä ole.

Voipi olla, että ei näistä Strymoneista kuitenkaan malta luopua....
LesPaul70
23.01.2022 20:40:32
Kuninkaan paluu.

Eilen illalla tiukka phaser-shootout Mobius vastaan Terraform vastaan EVH Phase 90.

Lopputulos oli, että EVH Phase 90 palasi voittoisasti lautaan. Tuoleja oli moduspeduille tarjolla kaksi, joten Terraform jäi valitettavasti tällä kertaa ilman paikkaa.

Järkivalinta. Phaser on useimmin käyttämäni modulaatioefekti, joten perusteltua, että sillä pelipaikalla on takuuvarma suorittaja. Harvinaisemmat modulaatiot sitten Mobiuksesta. Eli lauta on käytännössä sama kuin artikkelini kuvassa https://muusikoiden.net/dyn/articles/2479.jpg paitsi että EVH Phase 90 on nyt inasen enemmän vasemmalla ja varvasknobin pyörittelyyn on paremmin tilaa (oikeajalkaisella).

Skabassa tiukimmin EVH Phasen kantapäähän tarrasi kiinni Mobius, mutta Phase 90 oli todellakin selvästi soinnikkaampi ja musikaalisempi. Johtuneeko Phase 90:n legendaarisesta treble-buustista vai mistä. Phaserin käyttöskenaario on siis minulla nimen omaan särön/vahvarin edessä, ja siinä Phase 90 on sen verran mieto ja läpinäkyvä, että sopii yllättävän moneen biisiin. Voisin käyttää varmaan useamminkin kuin nyt käytän.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana minun speduani uudemmissa EVH Phase 90 -speduissa tuon kumiknobin paikalla on perinteinen iso kova MXR-knobi. Miksiköhän? Sellaisen ohjaaminen varpaalla on kuitenkin selvästi kömpelömpää kuin tuon kumiknobin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)