Aihe: Prs kitarat
1 2 3 4 540 41 42 43 4446 47 48 49 50
McNulty
13.01.2022 17:25:53
McLeach: Mikäs SE-sarjalaisten kelluvien tallojen taso yleisesti on? Vai onko niitä ylipäätään aiemmin minkä verran ollut?

Mulla on kokemusta vain yhdestä SE Custom 24:stä ja siinä se talla on kyllä ihan asiallinen. Ei maailman paras, mutta ei mikään täydellinen tinarimpulakaan. Sanoisin että hyvää keskitasoa.
moving in stereo
Mikko1978
13.01.2022 17:48:07
McNulty: Juu niin näyttää, hyvä tietää.

Mutta esim. USA Silver Skyn tallan hinta 345€. Kullattu stoptail wraparound 304€. PRS:n vibratallan tallapalat 147€.

Tämä on eräänlainen "ongelma" PRS:n varaosien kanssa. Vaikka saatavuutta olisikin, niin osat ovat yksilöllisiä eikä kolmansien osapuolien valmistamia kilpailevia osia ole. Hinnat ovat juuri sellaisia kuin valmistaja haluaa niiden olevan.

Kadonnut potikannuppi ja haljennut mikkikehys maksavat yli 10-kertaisesti sen mitä minkä tahansa muun valmistajan soittimeen. Toivottavasti kenenkään ei tarvitse vaihtaa Silver Sky:n tallaa.

Moneen PRS:n malliin MannMade tekee sopivia talloja ja tallaosia. Sama mies teki ensimmäiset alkuperäiset PRS:n vibratallat. Tuo Silver Skyn talla taitaa olla täysin teräksestä tehty, enkä kyllä oikein keksi, että miten sen saisi rikki. Jos oikein hemmetisti vibraa, niin saattaa joskus joutua hiomaan viisteet uudelleen teräviksi. Nupit maksaa mun mielestä kaikilla nimekkäillä kitaranvalmistajilla aivan eri tavalla kuin bulkkinupit Thomannilla. Esim. Fender ja Gibson kuuluvat tähän ryhmään. Tässä EBMM:n esimerkki:

https://shop.music-man.com/majesty-guitar-knob.html
McNulty
13.01.2022 17:59:37
Mikko1978: ...enkä kyllä oikein keksi, että miten sen saisi rikki.

Niin... nyt tietysti pandemian aikana on vähemmän keikkoja ja liikkumista, mutta kaikkea saattaa sattua jos esim. keikkailee paljon ja soitin matkustaa tuhansia kilometrejä vuodessa milloin lentäen, milloin bussin tavaratilassa. Yleensä tällaisissa tilanteissa on hyvä jos kamalaukusta löytyy varaosia. Eihän sen tarvitse olla kuin kampipesän murtuma/halkeama ja kammen kiristysruuvi ei enää toimikaan kuten on tarkoitettu. Tietysti jos soitin on vain koristeena seinällä tai harrastajalla satunnaisessa käytössä, niin kulumistakin on varmasti vähemmän.

Johnilla ongelmaa tuskin on, PRS toimittaa just niin monta kitaraa ja niiden varaosaa kuin on tarvis. Mutta joku ei-niin-varakas/ei-niin-nimekäs artisti onkin jo toinen juttu.
moving in stereo
Mikko1978
13.01.2022 19:07:38 (muokattu 13.01.2022 19:13:05)
McNulty: Niin... nyt tietysti pandemian aikana on vähemmän keikkoja ja liikkumista, mutta kaikkea saattaa sattua jos esim. keikkailee paljon ja soitin matkustaa tuhansia kilometrejä vuodessa milloin lentäen, milloin bussin tavaratilassa. Yleensä tällaisissa tilanteissa on hyvä jos kamalaukusta löytyy varaosia. Eihän sen tarvitse olla kuin kampipesän murtuma/halkeama ja kammen kiristysruuvi ei enää toimikaan kuten on tarkoitettu. Tietysti jos soitin on vain koristeena seinällä tai harrastajalla satunnaisessa käytössä, niin kulumistakin on varmasti vähemmän.

Johnilla ongelmaa tuskin on, PRS toimittaa just niin monta kitaraa ja niiden varaosaa kuin on tarvis. Mutta joku ei-niin-varakas/ei-niin-nimekäs artisti onkin jo toinen juttu.

Onko tuossa edes ole erillistä pesää kammelle vai tukeutuuko kampi suoraan itse teräksiseen blokkiin Straton perinteiseen tyyliin? Meinaan vaan, että jos kampi vaikuttaa blokkiin, niin totisesti haluanpa nähdä, miten se halkaistaan.

Onhan näitä Straton talloja koeponnistettu pian jo 70 vuotta, eikä niitä oikein kappaleiksi tunnu vain saavan. Floikan tapaisen kanssa ymmärtäisin hyvin kattavan varaosavaraston kanssa reissaamisen, mutta perinteinen Straton talla on kyllä toista maata.
McNulty
13.01.2022 20:12:00
Mikko1978: Onhan näitä Straton talloja koeponnistettu pian jo 70 vuotta, eikä niitä oikein kappaleiksi tunnu vain saavan. Floikan tapaisen kanssa ymmärtäisin hyvin kattavan varaosavaraston kanssa reissaamisen, mutta perinteinen Straton talla on kyllä toista maata.

Okei.
Eiköhän tämä ollut tässä.
moving in stereo
Krice
13.01.2022 22:27:39 (muokattu 13.01.2022 22:28:06)

Mikko1978: Ai pahoitit mielesi siitä, että mainostaja kehui tuotettaan. Onpa julkeaa ja poikkeuksellista!

Kirjoitin Youtuber r:llä. Tiedätkö mitä se edes tarkoittaa ennenkuin alat vaahtoamaan jotakin? Se tarkoittaa sitä, että tunnetuille youtube-kitaristeille annetaan Silver Sky SE ja ne kehuvat sitä sitten. Se on uudentyyppinen mainostyyli, josta en itse ainakaan pidä. Eri asia jos vaikka John Mayer kehuu keppiä PRS:n Youtube-kanavalla, se on ihan ok mainonnan osalta. Eniten huvittaa valmis käsikirjoitus kaikille, jossa piti mainita, että SE on "lähellä" USA-mallia, joka on kyllä täyttä hölynpölyä.

Puun tuomitseminen pelkän yleiskauppanimen perusteella on tässä tapauksessa puhdasta arvailua. Tiedätkö edes, mitä poppelilajia noissa käytetään. Andertonsin videolla totesivat indonesialaisen olevan jenkkiä hieman raskaampi

En tiedä, mutta et tiedä sinäkään. Poppeli sinällään on jo valintana huono, koska se ei voi olla kovin laadukasta hinnan perusteella. Sama juttu lehmuksen (basswood) kanssa, halvoissa kitaroissa se ei todellakaan ole laadukasta.
Mikko1978
14.01.2022 07:34:43
Krice: Kirjoitin En tiedä, mutta et tiedä sinäkään. Poppeli sinällään on jo valintana huono, koska se ei voi olla kovin laadukasta hinnan perusteella. Sama juttu lehmuksen (basswood) kanssa, halvoissa kitaroissa se ei todellakaan ole laadukasta.

Tonnin luokkassa oleva hinta ei rajoita tässä mitään. Poppeli on niin yleinen ja tylsän näköinen puu, ettei valikoidutkaan lankut hirveitä maksa. Se on totta, etten tiedä kyseisessä kitarassa käytetystä puusta sen enempää kuin sinäkään, mutta se ero meissä on, että vain toinen meistä julistaa totuuksia tuosta puusta vailla mitään tietoa tilanteesta. Epätodennäköisenä kyllä pidän sitä, että alan kokenein ja ansioitunein hengissä oleva kitaranrakentaja tekisi noin alkeellisen virheen.
Krice
14.01.2022 08:57:52

Mikko1978: että vain toinen meistä julistaa totuuksia tuosta puusta vailla mitään tietoa tilanteesta.

Tämän asian voi hieman arvata siitä, että kyseessä on nimikkomalli, joka ilmeisesti tulee myymään hyvin ylihinnasta huolimatta ja lisäksi runko ei ole parempaa puuta. Toki PRS:n voitontavoittelussa ei ole mitään uutta tai erikoista (Gibson on paljon pahempi tuossa suhteessa), mutta tässä tapauksessa se on aika selkeää.
McNulty
14.01.2022 09:11:13
Solid-väreissä on se hyvä puoli, ettei haittaa vaikka runkopuussa olisi visuaalisia vikoja. Esim. kolmen palan runkoa ei tarvitse "mätsätä" mitenkään. Ja myös se oksaisempi lankku voidaan hyödyntää. Näin toimivat ja tekevät kaikki sarjatuotantona soittimia valmistavat merkit ja tehtaat. Tuotannon ja sen kustannuksien ehdoilla mennään. Jos lopputuote saa maksaa tietyn summan, prosessit, työvaiheet ja raaka-aineet mitoitetaan sen mukaan.
moving in stereo
McNulty
14.01.2022 12:04:34
Mikko1978: Joo no taidan kyllä silti odotella käyttäjäkokemuksia arvailujesi sijaan..

Hyviä soittimia ne on, ostat pois vaan.
Mulla on ollut 3kpl SE-sarjasia ja ne olivat kaikki erittäin hyviä hinta-laatu-suhteeltaan. PRS SE One ja Åkerfeldt olivat korealaisia. SE 245 indonesialainen.

Ei niissä ollut kyllä isompia vikoja. 245:n myyminen vähän jopa harmittaa. Ehkä siksi katselenkin nyt CU24 ja CU24/08 malleja neljänneksi Pärssiseksi.

USA-versiota olen vain hipelöinyt ja huoltanut. Hyviä soittimia nekin, joskin ne ekat Starlat ja Mirat olivat aika köppäsiä.
moving in stereo
Krice
14.01.2022 12:40:29 (muokattu 14.01.2022 12:41:23)

McNulty: Mulla on ollut 3kpl SE-sarjasia ja ne olivat kaikki erittäin hyviä hinta-laatu-suhteeltaan.

Minulla on Mira SE, jonka ostin uutena vähän yli 600€. Se on ihan ok hinta ja kitarakin on kohtalaisen hyvä, mutta jos pitäisi maksaa yli 1000 euroa SE:stä niin ostaisin ihan mitä tahansa muuta samalla hinnalla, vaikka Fender Vinteran. Minulla oli myös Santana SE, joka on myös hyvä, mutta piti myydä se pois kun en tullut toimeen wide fat -kaulan kanssa, tolkuttoman paksu puhelinpylväs. Silver Sky SE ei ole keneltäkään pois, koska lähinnä fanit sen ostavat, muut normaalit ihmiset laittavat rahansa varmaan johonkin järkevämpään vaihtoehtoon.
Mikko1978
14.01.2022 12:43:45 (muokattu 14.01.2022 12:46:29)
McNulty: Hyviä soittimia ne on, ostat pois vaan.
Mulla on ollut 3kpl SE-sarjasia ja ne olivat kaikki erittäin hyviä hinta-laatu-suhteeltaan. PRS SE One ja Åkerfeldt olivat korealaisia. SE 245 indonesialainen.

Ei niissä ollut kyllä isompia vikoja. 245:n myyminen vähän jopa harmittaa. Ehkä siksi katselenkin nyt CU24 ja CU24/08 malleja neljänneksi Pärssiseksi.

USA-versiota olen vain hipelöinyt ja huoltanut. Hyviä soittimia nekin, joskin ne ekat Starlat ja Mirat olivat aika köppäsiä.

Ongelma on siinä, että mulla on jo kaksi oikein hyvää Stratoa. Muutenkin mun ostokitarat taitavat olla jo ostettu. Tästä eteenpäin teen itse uudet kitarani ja myyn vanhoja ostokitaroita vähemmäksi.

EDit: PRS:iäkin mulla on kaksi. Yksi ihan alkupään CE ja 513.
LaMotta
14.01.2022 12:50:40

513 onkin pätevä keppi. Virittimet voisi olla paremmat kuin perus usalaiset. Muuten hieno kitara.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kontiak
15.01.2022 12:07:47 (muokattu 15.01.2022 12:08:14)
Eihän Amerikassa pitäisi olla sellaista tilannetta, että pitää puhua kitaroista "S-malleina" tai"Silver Sky on taas vain yksi strato". Tai että saman valmistajan sama malli maksaa 900 dollaria ja 3000 dollaria ja niitä ei meinaa oikein erottaa toisistaan. Vapaa maailmahan lähestyy tilannetta, jossa kitaroita tehdään ja lähestytään olennaista. Nyt kuulostaa siltä, että siellä ei totella omia periaatteita.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
McLeach
15.01.2022 16:24:58 (muokattu 15.01.2022 17:06:54)
Krice: Sky SE ei ole keneltäkään pois, koska lähinnä fanit sen ostavat, muut normaalit ihmiset laittavat rahansa varmaan johonkin järkevämpään vaihtoehtoon.

Vielä kerran. Onko nyt siis jotain absoluuttista faktaa, että kitara on paska rahastus? Minkä tai kenen perusteella? Jos ei usko netin verrattain mainiohin arvosteluihin niin kai sille on edes jotain konkreettista perustetta. Ei kai nyt pelkkä puu voi olla ainut tekijä joka tekee kitarasta yhtäkkiä selvän rahastuksen ja huonon vaihtoehdon? Onhan nyt ihan halpiskeppejäkin (joita ei kenellekkään oikealle soittajalle suositella) niillä "laadukkailla" puilla ja päinvastoin.

Mitä mä en tässä ymmärrä? Ei saman hintaluokan meksikofendereissäkään ole mitään kummosta, plus niitä harva edes kehuu. Signaturelisää tulee totta kai vähän, muttei se tee kitarasta hintaluokassaan huonoa. Tastä on useita esimerkkejä.
Krice
15.01.2022 17:13:27

McLeach: Onko nyt siis jotain absoluuttista faktaa, että kitara on paska rahastus?

Eiköhän tässä ole tullut kaikki tarpeellinen esille. Ja kuten sanottu, tuo on varmaan ihan kohtalaisen hyvä, joskin ylihintainen kitara.
LaMotta
15.01.2022 17:26:29

Olisiko esimerkkiä kitarasta joka ei ole uutena ylihintainen?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McLeach
15.01.2022 17:33:35
Krice: Eiköhän tässä ole tullut kaikki tarpeellinen esille. Ja kuten sanottu, tuo on varmaan ihan kohtalaisen hyvä, joskin ylihintainen kitara.

Eli toisin sanoen et välitä mayerista ja nyt pyrit dumaamaan miehen kepinkin muille. Aaasia kunnossa.
LaMotta
15.01.2022 18:16:54

Eihän tuossa mitään 'oikeaa' PRSää kyllä ole.
Väärä skaala.
Väärät virittimet.
Väärä talla.
Jne.

Straton kopio väärällä PRSn kaulalla.

Mutta jos myy niin there is no bisnes like monkey bisnes.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)