Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5236 237 238 239 240347 348 349 350 351
msalama
08.01.2022 21:27:58

Aivan varmasti kuuluu myyjäliikkeen kantaa vastuu

Kiitos selvitystyöstä. Itse lähetin jampalle privaa, jossa kerroin asioiden ilmeisesti näin olevan, ja liitin mukaan myös tuon postaamasi linkin.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli jälleen kerran yksi urpo 70-luvun kakara vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Ikihonka
08.01.2022 21:34:11
msalama: Kiitos selvitystyöstä. Itse lähetin jampalle privaa, jossa kerroin asioiden ilmeisesti näin olevan, ja liitin mukaan myös tuon postaamasi linkin.

Joo laitoin itsekin pari linkkiä myyjälle. Tietenkin hänen oma asiansa jatkaako taistelua.
Haluaisin vain tietää millä syyllä valmistaja kieltäytyi korjaamasta asiaa...
Ikihonka
08.01.2022 21:37:24
rautapieru: Edit: Tuo krakeloituminen kyllä vähän kertoo jotta kitara olisi seisonut takan vieressä..

Ainakin myyjä vakuutti säilyttäneensä kitaraa asianmukaisesti. Tietyt nitrolakat krakeloituvat aika nopeastikin..
basisti1971
09.01.2022 09:26:22 (muokattu 09.01.2022 09:27:01)
Moi.

Ikihonka: Ei ole torin huijaus mutta mielestäni huijaus kuitenkin. Miten voi muka olla ettei myyjäliike tai valmistaja tee mitään asialle. Eli 2021 vamistettu kitara jossa kaulavika. Aivan varmasti kuuluu myyjäliikkeen kantaa vastuu;

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1706123

https://www.kitarakuu.fi/tuotteet/kitarat/nieminen-stratocaster/

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/ … uu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa (Kohdat 2, 3 ja 4)

Karu tapaus, toivottavasti valmistaja kantaa loppupelissä vastuunsa, kuten kuuluukin.
Kotimaisella -tai ulkolaisellakaan senpuoleen- pienyrittäjällä kun ei ole kuin maineensa ja asiakastyytyväisyytensä, ja pieninkin lommo jompaan kumpaan etenkin näin nettiaikana saattaa lopettaa kaupankäynnin kokonaan.
Etenkin kun ilmiselvästi takuun ja tuotevastuun kriteerit täyttyvät tuossa tapauksessa kirkkaasti.

Maineen ja sen säilyttämien kantilta en ainakaan itse näe eroa silläkään oliko Kitarakuussa kaupan uutena vai käytettynä instrumenttina.

rautapieru: Kyllä tuollainen käpristyminen on periaatteessa mahdollista vain jos kitaraa on makuutettu esim. sängyllä otelautapuoli alaspäin.

:)

Kaikenlaisia terorioita olen kaulan vääntymisestä ja kaularaudan toimimattomuudestakin näiden harrastevuosikymmeineni aikana kuullut, mutta tuo oli kyllä täysin uusi näkökulma.
Eikä syyttä, asiallisesti tehdyssä kaulassa/instrumentissa täysin mahdoton moinen skenaario.
Liian kuiva otelauta-aihio, liian kostea kaula-aihio, tai vituralleen lipsahtanut nauhatyö tuon on aiheuttanut ja ylipäätäänkään aiheuttaa.

Ikihonka: Haluaisin vain tietää millä syyllä valmistaja kieltäytyi korjaamasta asiaa...

Sama täällä.

Toisaalta...

Vaikken itse näekään tilannetta että yli viittäsataa euroa moderniin perus pulttikaulainstrumenttiin laittaisin valmistajasta riippumatta, eikö alkuperäinen kauppasumma 900€ Kitarakuusta ole varsin pitkästi alakanttiin Suomessa käsintehdystä "uudesta" kitarasta?
Vieläpä wikipedia-artikkelin perusteella varsin tunnetun (vaikken itse ole herrasta koskaan kuulutkaan) henkilön tekemästä.

T:Samuli
rautapieru
09.01.2022 11:11:58

basisti1971: Moi.

Kaikenlaisia terorioita olen kaulan vääntymisestä ja kaularaudan toimimattomuudestakin näiden harrastevuosikymmeineni aikana kuullut, mutta tuo oli kyllä täysin uusi näkökulma.

Herra on hyvä ja jättää höylätyn lankunpätkän yöksi pöydälle. Katsotaan aamulla miltä näyttää. Lähinnä kokemuksiin puun elämisestä pohjaan tuon perustelun.

Ja jos ilmoituksessa pitää erikseen mainita, että kitaraa on säilytetty asianmukaisesti, niin onko sitä..? Oikeasti?

Tätä kitaraa ei ole varastettu!

Ostaisitko?
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
Pinewood
09.01.2022 12:34:09
Vaihdoinpa minäkin eilen ja tänään muutaman yksityisviestin myyjän kanssa, joita en yksityisluonteen vuoksi tässä enempää avaa. Niiden perusteella olen tässä asiassa ehdottomasti hänen puolellaan, mutten lähtisi vielä ainakaan Kitarakuuta demonisoimaan. Toivotaan, että neuvotteluratkaisu syntyy vaikkapa tämän palstan tekemän noston ansiosta. Ehdotin myyjälle myös, että lopputuloksesta voisi mainita täälläkin.

Eli pysytään me maltillisesti faktoissa eikä arvailla enempää.
rainmaker
09.01.2022 12:41:04
rautapieru: Herra on hyvä ja jättää höylätyn lankunpätkän yöksi pöydälle. Katsotaan aamulla miltä näyttää. Lähinnä kokemuksiin puun elämisestä pohjaan tuon perustelun.

Ostaisitko?

Asia ei minulle kuulu, mutta tuo kuvaamasi tilanne on varsin eri, kuin valmis ja pintakäsitelty kitaran kaula. Höylätystä lankusta haihtuu/imeytyy kosteutta ympäristön ja lankun omasta kosteudesta riippuen. Nesteen siirtyminen tapahtuu esteettä, koska lankkua ei ole pintakäsitelty mitenkään. Se, mistä kohdasta tukkia lankku on otettu, vaikuttaa siihen, millainen kosteuselämisen lopputulema on. Jos asia kiinnostaa, tuolta voit lukea lisää infoa asiasta: https://puuinfo.fi/suunnittelu/ohje … dotteet/puun-kosteuskayttaytyminen/

Kyseinen kitarankaula on pintakäsitelty ja siinä kosteuseläminen ei tapahdu yhden yön aikana, koska pintakäsittelyaine estää kosteuden siirtymisen nopeasti puuhun/pois puusta.

Monesti tuollainen pysyvä backbow tulee liian ahtaista nauhaurista. Ennen nauhojen laittoa tilanne on ok, mutta uriin laitettavat nauhat pakottavat kaulan takakenoon. En varmaksi sano, että tässä tapauksessa kyse olisi tuosta, mutta jos ei kaularaudallakaan vääntämällä suoristu, niin jokin muu kuin kaulapuu siellä haraa vastaan.

Jos olisi tarvetta käsityönä tehdylle stratolle ja mielenkiintoa askarrella tuo kaula kuosiin, niin mikä jottei tuota voisi ostaa. Tuo 500€ menee osiin ja tarvikkeisiin, kun itse alusta asti straton kunnollisista osista tekee.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Durty
09.01.2022 13:49:22
rautapieru: Kyllä tuollainen käpristyminen on periaatteessa mahdollista vain jos kitaraa on makuutettu esim. sängyllä otelautapuoli alaspäin.

Oisko Rauno on ottanu vaahteralankun väärästä pinosta?

Edit: Tuo krakeloituminen kyllä vähän kertoo jotta kitara olisi seisonut takan vieressä..

Kyllähän tuossa on selkeä materiaali/valmistusvika. Jos tuohon olisi laitettu kaksitoiminen kaularauta, niin ongelmaa ei olisi. Nyt valmistajan pitäisi askarrella siihen takuuna uusi kaula.
rautapieru
09.01.2022 14:12:40 (muokattu 09.01.2022 14:42:06)

rainmaker: Asia ei minulle kuulu, mutta tuo kuvaamasi tilanne on varsin eri, kuin valmis ja pintakäsitelty kitaran kaula. Höylätystä lankusta haihtuu/imeytyy kosteutta ympäristön ja lankun omasta kosteudesta riippuen. Nesteen siirtyminen tapahtuu esteettä, koska lankkua ei ole pintakäsitelty mitenkään. Se, mistä kohdasta tukkia lankku on otettu, vaikuttaa siihen, millainen kosteuselämisen lopputulema on. Jos asia kiinnostaa, tuolta voit lukea lisää infoa asiasta: https://puuinfo.fi/suunnittelu/ohje … dotteet/puun-kosteuskayttaytyminen/

Kyseinen kitarankaula on pintakäsitelty ja siinä kosteuseläminen ei tapahdu yhden yön aikana, koska pintakäsittelyaine estää kosteuden siirtymisen nopeasti puuhun/pois puusta.

Monesti tuollainen pysyvä backbow tulee liian ahtaista nauhaurista. Ennen nauhojen laittoa tilanne on ok, mutta uriin laitettavat nauhat pakottavat kaulan takakenoon. En varmaksi sano, että tässä tapauksessa kyse olisi tuosta, mutta jos ei kaularaudallakaan vääntämällä suoristu, niin jokin muu kuin kaulapuu siellä haraa vastaan.

Jos olisi tarvetta käsityönä tehdylle stratolle ja mielenkiintoa askarrella tuo kaula kuosiin, niin mikä jottei tuota voisi ostaa. Tuo 500€ menee osiin ja tarvikkeisiin, kun itse alusta asti straton kunnollisista osista tekee.

Plussan laitoin. Tuo oli kyllä asiallinen ulostulo.
Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
juhaikonen
09.01.2022 16:29:16
Durty: Kyllähän tuossa on selkeä materiaali/valmistusvika. Jos tuohon olisi laitettu kaksitoiminen kaularauta, niin ongelmaa ei olisi. Nyt valmistajan pitäisi askarrella siihen takuuna uusi kaula.

Oliko kitara myyntitoimeksiannossa vai Kitarakuun omistama?? Jos Kitarakuun omistama niin käsittääkseni liike on vastuussa ja saa hoitaa sitten privaatisti asiaa valmistajan kanssa jos haluaa sieltä korvauksia...
Näin maalaisjärjellä itse ajattelen..
kojones
09.01.2022 16:33:50
Durty: Jos tuohon olisi laitettu kaksitoiminen kaularauta...

Sitä raudan tyyppiä ei taida tällä hetkellä tietää kuin valmistaja.
AJL1
09.01.2022 18:40:18
Hei vaan kaikille myynti-ilmoitukseni johdosta minulle viestitelleille ja täällä foorumilla asiaa ihmetelleille. Tuo ilmoituksen Niemis -Straton kaula ja body on kuulemma valmistettu yli parikymmentä vuotta sitten Ikatalla, mutta skeba pistetty läjään v.2021. Kitaran body oli jo myyntihetkellä krakeloitunut, eikä ole muuttanut olomuotoaan minun hoivissa ollessaan. Kaularauta on vanhaa mallia, eli yksitoiminen.

Kitara oli siis myyntitilituotteena Kitarakuussa, eikä näin ollen normaalin Kitarakuun takuumenettelyn alainen. Nyt olemme päässeet taas kuitenkin ns. neuvottelupöydän ääreen liikkeen kanssa ja tämän johdosta otan myynti-ilmoituksen ainakin väliaikaisesti pois muusikoiden netin torista. Katsotaan nyt miten asia ratkeaa.

Kiitoksia asiallisista ja avuliasta viesteistä, vinkeistä ja kommenteista.

-Antti
Ikihonka
09.01.2022 19:27:35
AJL1: Kitara oli siis myyntitilituotteena Kitarakuussa, eikä näin ollen normaalin Kitarakuun takuumenettelyn alainen.

Myös myyntitilituotteet kuuluvat virhevastuun piiriin;

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/ … /vastuu-kaytetyn-tavaran-virheesta/

"Myös käytettyjä tavaroita _välittävä_ yritys on vastuussa välittämistään tavaroista. Vastuuta ei kuitenkaan synny, jos välittäjä toimii toisen elinkeinonharjoittajan lukuun ja kuluttaja on sopimusta tehtäessä selvillä tästä ja oikeuksistaan."

Eli jos kitara oli yksityishenkilön kautta myyntitilissä niin vastuu on, muuten käsittääkseni ei...
Little Savage
09.01.2022 23:38:23
Oliskohan Titebondia taas käytetty tuon vääntyneen kaulan otelaudan liimauksessa. Sille on syynsä miksi jotkut rakentajat käyttää muita liimoja kuten epoksia tuohon liimasaumaan.
Ostimpa kerran kitaran Thomanilta. Se oli I-ha kiva mut...
basisti1971
10.01.2022 09:07:22
Moi.

Kiitos tilannepäivityksestä.

AJL1: Tuo ilmoituksen Niemis -Straton kaula ja body on kuulemma valmistettu yli parikymmentä vuotta sitten Ikatalla, mutta skeba pistetty läjään v.2021.

Perin mielenkiintoinen ja erikoinenkin tarina, vaikkei toki selitäkään sitä miksi kaula on kupera.
Ainakin puiden luulisi stabiloituneen jo tässä vaiheessa.

AJL1: Kaularauta on vanhaa mallia, eli yksitoiminen.

:)

Perinteinen on ehkä osuvampi nimitys, varsin suuri osa sepistä ja soittajistakin -syystä jos toisestakin- vannoo puristavan yksitoimisen kaularaudan nimeen edelleen, ja satavarmasti jatkossakin.
Se, kuinka paljon kaularaudan mallilla oikeasti on vaikutusta soittimen sointiin (mahdollisesti säädettävyyden kustannuksella) on tyyten toisen keskustelun aihe se ;).

AJL1: Kitara oli siis myyntitilituotteena Kitarakuussa, eikä näin ollen normaalin Kitarakuun takuumenettelyn alainen. Nyt olemme päässeet taas kuitenkin ns. neuvottelupöydän ääreen liikkeen kanssa ja tämän johdosta otan myynti-ilmoituksen ainakin väliaikaisesti pois muusikoiden netin torista. Katsotaan nyt miten asia ratkeaa.

Mukava kuulla että neuvotteluyhteys on saavutettu.
Itse en ole kuin pari kauppaa Kitarakuussa tehnyt, enkä edes kitarakauppoja, mutta erittäin asialliseksi olen ainakin itse palvelun tuntenut.
Veikkaan että pääsette sopuun.

AJL1: Kiitoksia asiallisista ja avuliasta viesteistä, vinkeistä ja kommenteista.

Omasta puolestani ole hyvä.

basisti1971
10.01.2022 09:22:30 (muokattu 10.01.2022 09:24:35)
Moi.

Little Savage: Sille on syynsä miksi jotkut rakentajat käyttää muita liimoja kuten epoksia tuohon liimasaumaan.

EVO?
Ei osata ennakoida liiman vesisisällön vaikutusta?
Helvetillinen kiire ja hosu?
Ei välitetä korjattavuudesta?
Vai joku muu syy, mikä?

Eläinperäinen kuumaliima tai polyuretaani-instrumenttiliima kai kuitenkin epoksia mieluummin jos vesipohjaiset liimat ylenmäärin ahdistaa.
Saa sentään muullakin tapaa kuin höyläämällä tai vannesahalla otelaudan tarvittaessa irti.

juno 6
11.01.2022 04:58:25
jelma
11.01.2022 08:25:08
Kyllä näille huijareille onneksi jotain seuraamuksia tulee :)
Itse sain juuri postissa kirjeen käräjäoikeudelta yhden huijaritytön tapaukseen liittyen.

Tuomio: 12 petosta muusikoiden.netin torilla, rangaistuksena 60 päivää ehdollista vakeutta. Rikoshyöty yhteensä alle 1000€, oliko kannattavaa?
juhaikonen
11.01.2022 08:33:15
jelma: Kyllä näille huijareille onneksi jotain seuraamuksia tulee :)
Itse sain juuri postissa kirjeen käräjäoikeudelta yhden huijaritytön tapaukseen liittyen.

Tuomio: 12 petosta muusikoiden.netin torilla, rangaistuksena 60 päivää ehdollista vakeutta. Rikoshyöty yhteensä alle 1000€, oliko kannattavaa?

Ei tuo mikään rangaistus ole. Rahat jää kateisiin petetyiltä ja homma jatkuu. Tosin häkki heilahtaa seuraavaksi, mutta istunto lienee tyyliä 6 kk tai sinnepäin..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)