Aihe: Mikkien vaihto vai uusi basso?
1
Robo
07.01.2022 17:47:01
Niin, iäisyyskysymys.Minulla on halpis Yamaha Yamaha BB434, jotain 700€ maksoi. Kysymyshän on seuraavanlainen. Vaihdanko mikit ja mitkä on ns huippumikit ko. vehkeeseen. Vai ostaisinko uuden? Sandberg bassot miellyttää silmää ja kyllähän esim Ida Nielsen malli kuullostaa loistavalta. Niin Thomannilla ei ole Sandbergeita. Onko niitä suomessa?
Antti1
07.01.2022 17:52:03
Uusi basso vaan. Aikasi niitä palikoita vaihtelet ja ostat sen uuden kuitenkin. ;)
basisti1971
08.01.2022 08:25:46
Moi.

Antti1: Aikasi niitä palikoita vaihtelet ja ostat sen uuden kuitenkin. ;)

:D

Tokkopa ostaa.

Ko. nimimerkki on kohtuu tasaiseen tahtiin käynyt aloittamineen viestiketjuin läpi yleisimmät -yleensä hyvinkin erilaiset- bassot "ostoaikeissa".
Pienoinen pettymys olikin kun pienen paussin jälkeen uusi ketju ei koskenutkaan uutta bassomerkkiä/-mallia, vaan perinteisemmin mikinvaihtoa.
Huoli ja pettymys olivat kuitenkin turhia, tulihan se basso-viestiketjukin sieltä hetikohta perään, tällä kerta vuorossa Iba SR5000 :).
Mikähän seuraavaksi...

Viestiketjun aiheeseen:
Omasta mielestä uudet mikit jos instrumentti on soittoergonomialtaan ja perussoundiltaan käteen ja korvaan sopiva.
Uusi instrumentti jos ei ole.

T:Samuli
Robo
08.01.2022 11:40:49
Elä suotta aloittelijaa morkkaa. Onhan mulla hyvänä vaihtoehtona ostaa Yamaha BBP34 ja myydä Yamaha BB434M pois. Täytyy taas kuitenkin kysyä onko se yli tonnin kalliimpana hintansa väärti.
abassimo
08.01.2022 14:57:40 (muokattu 08.01.2022 14:59:50)
Ite vaihtaisin mikit jos basso on muuten mieluisa. Mikä noissa mikeissä on vialla sitten? Vahvistin asetuksilla voi muokata soundia aikalailla, niin lähtisin ehkä ennemmin kattelemaan sieltä asetusten kautta. Toinen on sitten kielien valinta, jos soundi on esim liian tunkkainen tai kirkas omaan makuun.

Jos taas basso ei ulkonäön puolesta viehätä, niin ei siinä oikeen muuta voi tehdä kun vaihtaa uuteen. Ja kyllä ulkonäkö soittimissa on ainakin itelle soundin ohella isoimpia kriteerejä soitinta valitessa.
Suddenly diu diu
Henri Henri Olavi
08.01.2022 14:58:54 (muokattu 08.01.2022 15:02:11)
Robo: Niin Thomannilla ei ole Sandbergeita. Onko niitä suomessa?

Onhan vaikka millä mitalla. Toki, varastotilanne on useimpien kohdalla olematon.

https://www.thomann.de/fi/sandberg_4_kieliset_j_bassot.html

Omani ostin Suomesta Soundstoresta.
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
Antti1
08.01.2022 15:00:36
Henri Henri Olavi
08.01.2022 15:02:49
Antti1: Tosta vielä koko valikoima: https://www.thomann.de/fi/cat_BF_sandberg.html

Oho, mä laitoin vahingossa vain jazz-bassot :)
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
anapena
10.01.2022 21:05:57 (muokattu 10.01.2022 21:06:16)
Antti1: Uusi basso vaan. Aikasi niitä palikoita vaihtelet ja ostat sen uuden kuitenkin. ;)

Näin on. En oo varmaan yhteenkään ritsaani, tai vähän parempaankaan, kokenut tarvetta mikkien vaihdolle. Lisännyt vain kalustoa. Tiedä sitten onko siinäkään järkeä, mutta kivaa se on. Yammu BB on yksi suosikeistani, kokemusta lähinnä halpismalleista.
P.S. Ida Nielsen on ihana.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
hallu
14.01.2022 11:56:44
Olen samaa mieltä edellisten kanssa. Omalla kohdallani olen huomannut, että joskus osteleminen on kivaa, mutta yleensä itselläni se on ollut vain soittamisen turhauttamisen aiheuttamaa sijaistoimintaa. Paras lääke on, että kaikki huomio soittamiseen ja musantekemiseen. Jos kamoissa on jotakin vikaa, niin ihan ensimmäiseksi selvittää mikä täsmälleen ottaen on vikana ja sitten korjaa sen. Joskus se voi edellyttää käyntiä soitinverstaalla ja joskus uuden ostamista..... itselläni aika usein "vika" on korjaantunut soittamalla lisää eli harjoittelemalla. Ei kai näihin mitään patenttivastauksia ole. Mikkien vaihdosta en yleensä ole paljoa kostunut, mutta siinäkin poikkeus vahvistaa säännön.
Bass One
14.01.2022 13:37:38
Mulla on ollut se lähkökohta, että jos soitin on yleistuntumaltaan ja yleiseltä sointikaraktääriltään omiin tarkoituksiin sopiva, puiltaan resonoiva ja rakenteellisesti hyvä, niin se on ollut kaiken perusta pitää kyseinen soitin tallissa.

Jos edellämanitut asiat on reilassa, mutta soitettavuus voisi olla parempi, niin yleensä käytän uutena tai käytettynä ostetun soittimen ammattilaisella kerran, jotta saan ikäänkuin kaikki referenssimäisesti kuntoon. Näin hoituu myös esim kohonauhojen taklaus. Jo silloin soittimesta tulee jo monta pykälää parempi.

Jos soitin taas on saundillisesti ja soinnillisesti sinnepäin, mutta uupuu jotain, niin hyvin monesti olen korjannut asian mikkien vaihdolla. Ja mikeissä todellakin on eroja. Niillä voi muuttaa ison osan siitä koko homman tärkeimmästä jutusta eli saundista sekä käyttäytymisestä erilaiseksi. Esimerkiksi omista bassoistani löytyy lähes poikkeuksetta vintage saundiset mikit niiden saundikirjon, omanlaisensa dynamiikan, yms seikkojen takia ja kuumia mikkejä puolestaan karsastan vastaavista minulle sopimattomista luonteista johtuen.

Noilla seikoilla olen saanut pidettyä soitinten määrän vähäisenä ja olemassa olevien soitinten soitettavuuden ja myös soinnillisen luonteen juuri sellaisena kuin haluan.
Jos soittimet ei uppoa alussa mainittuun kategoriaan, niin sitten myyntiin, sillä sitä ei säädöt eikä mikkienvaihdotkaan paranna kuin osin eikä siitä tule koskaan ns. priimasoitinta itselle.
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
Prowleri
17.01.2022 14:21:54 (muokattu 17.01.2022 14:23:10)
Itse kanssa samoilla linjoilla, eli jos soitin on tosi hyvä käteen niin sitten voi mikkien vaihdolla hakea parempaa saundia. Samoin jos aktiivibasso niin etuaste kans vaikuttaa paljon sävyyn.

Oma tuntuma on että sähköisten soittimien saundista 95% on mikeistä ja vahvistimesta kiinni. Puuosat vaikuttavat sitten enemmän tuntumaan ja fiilikseen. Akustisissa soittimissa sitten puiden aiheuttamat sävyerot voi jo kuullakin, eri puu resonoi vähän eri tavalla.

Ei sillä että mikkejä ja vahvistinta tarvisi myöskään kauhealla pieteetillä metsästää. Jos kuulostaa muun bändin seasta suunnilleen oikeansuuntaiselta niin asia on kunnossa, detaljit hukkuvat muuhun meluun joka tapauksessa ja niitäkin saa nupikoita kääntelemällä korjattua. Kotona tietenkin kiva hifistellä yksikseen.
Däigä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)