Aihe: Laulukamikset kotiin/fiilistelyihin?
1
Stone
06.01.2022 18:46:28 (muokattu 06.01.2022 21:27:09)

Hei!

Tyttö haluaisi jotkut laulukamikset kotiin ja mitä olen ymmärtänyt, niin mikki + jonkinlainen vahvistin tms. äänen vahvistamiseen kuulemma toiveena.

Itse olen kitaristi, mutta en ole laisinkaan perehtynyt laulukamiksiin ja varsinkaan mitä kotikamiksiin/treenaamiseen tulee..

Tyttö on vuosia laulanut, keikkaillut tilaisuuksissa (absoluuttinen sävelkorva ja musiikkiluokat suorittanut teini), joten haluaisin jotenkin auttaa asiassa.
Monesti hän harjoittelee sekä laulaa äänitteiden (youtube jne.) mukana ainakin, mitä olen kuunnellut.

Tähän hätään minulla oli antaa vain oma jouden oleva Roland micro cube treenivahvistin (johon saa delay/reverb kaikua lisättyä), joka on itseasiassa kitarakäyttöön tarkoitettu, mutta siinä on ns. mic input asetus, jonka jatkeeksi annoin erään instrumenttimikin ja nyt tilasin edullisesti Shure C606 laulumikin tytölle (näin ensi alkuun).

Sehän on sanomattakin selvää, että tuo setuppi on vain mitä minulla oli äkkiseltään antaa, mutta saisiko täältä vinkkejä edullisiin kotikamiksiin tai ylipäätään konsultaatiota, kun minähän en tiedä näistä mitään?? Mihinkään äänitystarkoitukseen ei siis kamiksia vielä tarvi.

Olisiko esim. tämä ok ja joku kaikulaite siihen väliin?
https://www.thomann.de/fi/behringer_b105d.htm
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Stone
06.01.2022 22:22:49 (muokattu 07.01.2022 09:06:47)

Rallattelija: Se on kovin yksilöllistä mikä riittää. 10k€ laatu PA riittää varmasti kaikille mutta mä en henk koht edes yrittäis tollaisella behkulla. en oo behkuun koskenut aikoihin mutta kyllä niissä joiden kanssa oon pelleillyt niin soundi on ollut aika haikea. Toisaalta kerrostaloon en kauheasti isompaa ostaisi. en itseasiassa edes haluaisi harjoitella kotona kerrostalossa. mutta niinkuin totesin, meitä on moneen junaan.

jos nyt en puutu laitteiden ominais soundiin niin henk koht mulle olis tärkeää pystyä säätämään musan ja mikin säätöjä erikseen muutenkin kuin äänenvoimakkuutta. tossa vekottimessa se ei taida olla mahdollista. varsinkin jos vetää karaoketaustoilla niin niissä on ihan huimiakin eroja soundeissa. toinen tekijä on sitten äänen voimakkuus. mä ite vedän aika voimakkaasti niin olis kiva ettei se kaitsari jää "jalkoihin". eli voisit kuulla musan ja oman äänen just silleen kun haluat.

100€ budjetilla ei kummoista kasaa saa ja laatukin on vähän niin jä näin. Mutta itse koostaisin setin itselleni sueraavasti.

aktiivi monitori mallia lattiakulma
mikki
pieni mikseri jossa kaikupiiri sisäänrakennettuna.

Yks mahis on ostaa mikki, mikseri ja kuulokkeet. sellaiset sangalliset mieluummin. niillä pärjää mun mielestä hyvin. usein 80€ kuulokkeissa on pirusti parempi soundi kun mainitsemassasi thomann kikottimessa. Ehkä tollaiset bluetooth kuulokkeet kannattaa jättää kokonaan syrjaan. siinä meiningissä kun tuppaaaika usein latenssi kasvamaan sietämättömäksi. Lyhyttä johtoa voi aina jatkaa melkein mielin määrin.

Kiitos, arvostan mielipidettä ja ohjeistustasi.
Asumme ok-talossa, muttei tästä ole tarkoitus silti mitään stagea tehdä, mutta kunhan omaksi ilokseen saa sitä omaa ääntä kaiuttimen/ tai miksei kuullokkeiden kautta luotua, jos levyjen valmiiden biisien päälle siinä tytär laulaa.

Joku tällainen mikseri, jossa kaikulaite?
https://mikkelinmusiikki.fi/?id=3834
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
basisti1971
08.01.2022 07:32:51 (muokattu 08.01.2022 07:36:20)
Moi.

Stone: Tyttö haluaisi jotkut laulukamikset kotiin ja mitä olen ymmärtänyt, niin mikki + jonkinlainen vahvistin tms. äänen vahvistamiseen kuulemma toiveena.

Tähän hätään minulla oli antaa vain oma jouden oleva Roland micro cube treenivahvistin (johon saa delay/reverb kaikua lisättyä), joka on itseasiassa kitarakäyttöön tarkoitettu, mutta siinä on ns. mic input asetus, jonka jatkeeksi annoin erään instrumenttimikin ja nyt tilasin edullisesti Shure C606 laulumikin tytölle (näin ensi alkuun).

Olisiko esim. tämä ok ja joku kaikulaite siihen väliin?
https://www.thomann.de/fi/behringer_b105d.htm

Vaikka itse olen keikallakin laulanut (putki)kitaravahvarin läpi, ja tuo Behku on varmasti ainakin jonkinlainen parannus Micro Cubeen verrattuna, itsekään en moista suosittele ainakaan uutena hankkimaan.

Itsekin Behringerin tuotteita olen käyttänyt ja käytän edelleen, mutta kaiutinosasto on mun kokemuksen perusteella ollut hinta-laatusuhteeltaan (niin äänenlaadun kuin kestävyydenkin kantilta) umpisurkeaa.
Pitäisi saada ilman tai irtokympeillä jotta ainakaan itse suosittelisin.

Joten munkin suositus on pitkälti sama kuin yllä:

Rallattelija: Mutta itse koostaisin setin itselleni sueraavasti.

aktiivi monitori mallia lattiakulma
mikki
pieni mikseri jossa kaikupiiri sisäänrakennettuna.

Mikin tai tiskin valmistajalla ei ole puhtaassa laulukäytössä ja budjettihintatasossa juuri väliä kunhan ominaisuudet riittää, mutta aktiivimonitorin valkkaisin joltain tunnetulta valmistajalta.
Itsellä tällä hetkellä RCF 310A mk4, mutta ainakin omasta mielestä ja omien kokemusten perusteella aika lailla sama minkä valkkaa, ovat sekä hinnaltaan että ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan.
Jos löydän käytettynä toisen samanlaisen mk4:n samansuuntaiseen ~200€ hintaan, ostan tuollaisen.
Mutta jos tarve vaatii ostamaan parin uutena, mnetsuositustenkin perusteella valinta ainakin tällä hetkellä osunee DB Opera 10 pömpeleihin.
Äänenlaadun väitetään olevan parempi, mutta mulla liitettävyys ja kotelon parempi ergonomia painavat vaakakupissa enemmän.

Liitännöiltään monipuolisempii aktiivikaiutin mahdollistaa myös tarvittaessa mikseristä luopumisen, ja laulamisen lauluprosessorin läpi.
Kuten tietysti kitaristille/basistille "Föhr-Föhr" kokeilutkin ;).

Jäsen Rallattelijan mainitsema langallisten kuulokkeiden kanssa laulaminen on myös varteenotetava vaihtoehto, mutta saattaa sidosryhmien kantilta olla vekkulin kuuloista ja laulajan mielestä noloa kun vain laulu kaikaa ympäri kämppää, ei tausta jonka päälle lauletaan.

Ehdottomina plussina tuossa luurien kanssa lähestymistavassa on taloudellisten seikkojen lisäksi mikkitekniikan harjoituksen saaminen kuin varkain, kuten myös korvamonitorointiin totutteleminen heti alusta pitäen.
Korvamonitorointi on kuitenkin tätäpäivää ja etenkin tulevaisuutta, kulmaan (tai WOS:iin) tottuu kuka tahansa kunhan oman äänensä vahvistettuna kuuntelemiseen tottuu, mutta korvamonitoroinnin kanssa voi ottaa pitkänkin ajan että laulaminen luonnistuu yhtä luontevasti kuin kulmien kanssa.

Stone: Mihinkään äänitystarkoitukseen ei siis kamiksia vielä tarvi.

:)

Tarve syntynee hyvin nopeasti (tai tietämättäsi olisi jo ;)), joten koska monissa pikkumisereissä(kin) löytyy mahdollisuus käyttää niitä äänikortteina -joko stereo tai jopa moniraita- suosittelen etenkin uutena ostettaessa valkkaamaan sellaisen.
Käytettävyys paranee huomattavasti.
Tuossa linkittämässäsi Mackiessä ei ainakaan pikaisella vilkaisulla löydy, vaikka muuten onkin juuri haikailemasikaltaiseen käyttöön passeli.

T:Samuli
rintapek
08.01.2022 19:14:59

Komppia Rallattelijalle ja Samulille.

Mulla ei ole Stonen mahdollisesta budjetista aavistustakaan, niin mä esittäisin yhdeksi mahdollisuudeksi tommoista.
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1697240

Noi Jammun stagepassit on pienimuotoisessa käytössä ihan oivallisia kamppeita, näppäriä ja simppeleitä. Muistuttaa ja kuulostaa ihan oikeilta laulukamoilta ja noilla tekee jotain omakotitalon olohuoneen ulkopuolellakin.
Jammut on tunnetusti kestäviä vehkeitä niin niit uskaltaa ostaa käytettynäkin, eikä käytettynä ostetun hinta ihan päivässä romahda enää mihinkään, joten jos joskus into hiipuu tai nälkä kasvaa syödessä niin noist aika hyvin saa omansa pois.

Ton ilmoituksen poimin ihan esimerkiksi tietämättä siitä tai ilmoittajasta yhtään mitään.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Rallattelija
08.01.2022 22:28:35
basisti1971:
Jäsen Rallattelijan mainitsema langallisten kuulokkeiden kanssa laulaminen on myös varteenotetava vaihtoehto, mutta saattaa sidosryhmien kantilta olla vekkulin kuuloista ja laulajan mielestä noloa kun vain laulu kaikaa ympäri kämppää, ei tausta jonka päälle lauletaan.

Mä ajattelen jotenkin kerrostalon kautta hommia. vähemmän mökää kun ei mitään vahvisteta. Toisaalta oon itte sen verran kovaääninen ettei mun passaa vetää edes luureilla.

Tarve syntynee hyvin nopeasti (tai tietämättäsi olisi jo ;)), joten koska monissa pikkumisereissä(kin) löytyy mahdollisuus käyttää niitä äänikortteina -joko stereo tai jopa moniraita- suosittelen etenkin uutena ostettaessa valkkaamaan sellaisen.

enpäs ajatellut tätä. tässä hyvä pointti. Analogisissakin noita usb lähtöjä tosiaan on. Äänitys softia on tarjolla freewarenakin ilmaiseksi joilla pääsee näppärästi alkuun.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Alicia
10.01.2022 15:14:30
Tämmöinen pienehkö mutta yllättävän hyvä ja kantavaääninen bluetooth-kaiutin on osoittautunut varsin näppäräksi sekä treenikäyttöön, että pienille keikoille: https://soundtools.fi/verkkokauppa/ … -live-150w-personal-pa-w-bluetooth/

Kännykästä voi siis jakaa tähän bluetooth-yhteydellä musiikkia ja sitten laulaa päälle. Raitoja saa säädettyä sovelluksella, kiva kaikuefekti ja tasainen, kirkas soundi. Tähän saa kiinni 2 mikrofonia tai vaikka mikin ja kitaran.
"Puh?" "Mitä, Nasu?" "Tarkistin vain, että olet siinä."
musamies
01.02.2022 20:14:32
Itse olen kotona laulanut esim. pienillä studiomonitoreilla, kotistereoilla, jotka on sellaisia erilislaitteita kuten ennen. On toiminut ihan hyvin kun olen yhdistänyt digimikserin, jossa limitteriä ja kompressoria liiallisten piikkejen vähentämiseen.

Viimeisiä kokeiluja on, että lisäsin keskikanavaksi mikserin auxiin yhden 15 tuuman kaiuttimen erilisellä vahvistimella ja onkin jo aika järeää meininkiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)