Aihe: Pearl Echo Orbitin moottori pyörii väärinpäin
1
kaukopoika
05.01.2022 21:21:42
Eli hommasin Hollannista projektikuntoisen Pearl Echo Orbit1 EO-301 nauhakaikulaitteen, mm. kuoret puuttuvat. Nyt olen pikkuvikoja korjaillut, mutta vielä on yksi iso ongelma, nimittäin vetomoottori ja tietenkin sitten nauha pyörii väärinpäin!! Ei oo ymmärrystä, miksi jonkun sitä on pitänyt mennä ronkkimaan. Oikein toimiessaan nauha pyörii siis vastapäivään ja tuossa minun myötäpäivään.

Olisikin helppo homma, jos se olisi tasavirtamoottori, niin vain vaihtaa johtojen paikkoja, mutta kun ei ole varmuutta asiasta. Moottoriin menee perskappaleen ja rungon välistä sininen ja punainen johto ja itse perskappaleen läpi kolme ohuempaa johtoa, sininen, harmaa ja oranssi ja varmuudella ainakin kaksi niistä ohuemmista johdoista on ollut irti, vaihdoin niiden paikkaa, moottori pyöri samoinpäin mutta nopeudensäätö ei enää toiminut, joten palautin johdot paikoilleen.

Olisko asiantuntevaa EO tuntijaa, joka vois vähän neuvoa, miten se moottorin pyörimis-suunta saadaan vaihdettua? auttaisi paljon jos vaikka saisi kuvat niiden johtojen tinauksista siinä piirilevyllä, jos sattuisi olemaan koneisto irtonaisena jollain. Ja jos olisi joku sysipaska yksilö, mistä joutaisi kuoret myydä, niin ostaisin pois :) Kauko
basisti1971
06.01.2022 06:57:37
Moi.

Painoin varoitusta, josko modet siirtäisivät "elektroniikka ja soitinrakennus" alafoorumille josta saanet paremmin vastauksia.

kaukopoika: Eli hommasin Hollannista projektikuntoisen Pearl Echo Orbit1 EO-301 nauhakaikulaitteen, mm. kuoret puuttuvat. Nyt olen pikkuvikoja korjaillut, mutta vielä on yksi iso ongelma, nimittäin vetomoottori ja tietenkin sitten nauha pyörii väärinpäin!! Ei oo ymmärrystä, miksi jonkun sitä on pitänyt mennä ronkkimaan. Oikein toimiessaan nauha pyörii siis vastapäivään ja tuossa minun myötäpäivään.

Vanhoja laitteita korjataan jotta niitä voitaisiin käyttää, ei tuossa sen kummempaa syytä tarvita.
Lisäksi teeseitsepolte löytyy sellaisiltakin joilla rahkeet eivät riitä, ja ennenvanhaan kavereiden ja nykyään netin avulla yritetään jollain tapaa rämpiä laite käyttökuntoon.
Etenkin halvemmissa tai muuten vähemmän halutuissa laitteissa ammattiauttajan käyttäminen on aniharvoin milään mittarilla kannattavaa, mutta onnistumistodennäköisyys on pienehkö jos ei tiedä mitä tekee.
Tuo yksilö on sentään ilahduttavasti säilynyt, varsin usein päätyivät romuksi, joko asianmukaisesti tai sekajätteeseen.

Verkkolaitekorjausten juridiikka on syytä pitää mielessä aina sellaisia ropatessa, ovat syystäkin luvanvaraista puuhaa.
Huolellisuutta on joka tapauksessa noudatettava, kivempi soitella ilman sähköiskun tai sitä seuranneen holtittoman kädenliikkeen aiheuttamia vammoja.

kaukopoika: Olisikin helppo homma, jos se olisi tasavirtamoottori, niin vain vaihtaa johtojen paikkoja, mutta kun ei ole varmuutta asiasta. Moottoriin menee perskappaleen ja rungon välistä sininen ja punainen johto ja itse perskappaleen läpi kolme ohuempaa johtoa, sininen, harmaa ja oranssi ja varmuudella ainakin kaksi niistä ohuemmista johdoista on ollut irti, vaihdoin niiden paikkaa, moottori pyöri samoinpäin mutta nopeudensäätö ei enää toiminut, joten palautin johdot paikoilleen.

Netistä löytyvän -vaatimattoman mutta tyhjää paremman- 301:n skeman perusteella on ainakin alunperin tasavirtamoottori, joten skemaa tutkimalla selvinnee kytkentä.
En ole moottorikäyttöihin syvemmin perehtynyt komponenttitasolla, joten suoraan en kytkennästä osaa sanoa miten trankku-nopeudensäätö on hoidettu.
Joka tapauksessa skoopilla (jota tarvinnet joka tapauksessa biasoskillaattorin tarkistamiseksi ja bias-säätöön) selviää kyllä onko suora tasavirtamoottori vai tasa-/vaihtovirtapulssi-ohjattu moottori.

Ropailun iloa.

T:Samuli
kaukopoika
06.01.2022 15:09:33
Kiitos Samuli, asia ratkesi jo. Pakko myöntää, että omaa noloutta oli, vahingossa laitoin nauhan vetoakselin väärälle puolelle, eli samoin, kuin Roland Space Echoissa, Klemt Echolettessa, Evansissa ja Dynacordeissa, niitä kaikkia mulla on. Mutta kun Echo Orbitissa nauharata on täysin poikkeuksellinen muihin tuntemiini merkkeihin nähden, äänipäät lukevat nauhan "selkäpuolelta" koko koneen kokoinen nauharata ja se tettä nauha pitää pujottaa todellakin vetopyörän takaa, ikäänkuin koukaten ja sitten vasta sinne vetopyörän ja telan väliin, niin siinä mentiin metsään. Ei auttanut, vaikka ne nauhan pujotusohjeet ovat siinä rungossa kuvallisesti kerrottu, liian lähellä :) tätähän tämä joskus on, tämä harrastaminen :)
Sax-pappa
06.01.2022 15:51:04
Pisteet siitä että raportoit lopputuleman. Valitettavasti kaikki kyselijät eivät näin tee, varsinkin jos nolottaa : )
kaukopoika
06.01.2022 18:52:46
Sax-pappa: Pisteet siitä että raportoit lopputuleman. Valitettavasti kaikki kyselijät eivät näin tee, varsinkin jos nolottaa : )

Nolottaa joo, mutta sattuuhan näitä. Kyllä mä yleensä kerron, miten tarina päättyi, joskus jos en, niin sitten vaan unohtunut. :)
basisti1971
07.01.2022 09:18:16
Moi.

kaukopoika: Kiitos Samuli, asia ratkesi jo.

Ole hyvä, hienoa että selvisi ilman sen suurempaa jumppaa.

kaukopoika: Pakko myöntää, että omaa noloutta oli, vahingossa laitoin nauhan vetoakselin väärälle puolelle, eli samoin, kuin Roland Space Echoissa, Klemt Echolettessa, Evansissa ja Dynacordeissa, niitä kaikkia mulla on. Mutta kun Echo Orbitissa nauharata on täysin poikkeuksellinen muihin tuntemiini merkkeihin nähden, äänipäät lukevat nauhan "selkäpuolelta" koko koneen kokoinen nauharata ja se tettä nauha pitää pujottaa todellakin vetopyörän takaa, ikäänkuin koukaten ja sitten vasta sinne vetopyörän ja telan väliin, niin siinä mentiin metsään. Ei auttanut, vaikka ne nauhan pujotusohjeet ovat siinä rungossa kuvallisesti kerrottu, liian lähellä :)

Mielenkiintoista, kiitos täältäkin ratkaisun kertomisesta, ei missään nimessä yleistä.
Ei maailmalla eikä etenkään täällä mnetissä.
Itsellä on kokemusta lähinnä Meazzin Factotumeista joissa nauharata on "normaali", joten ei tullut edes mieleen että voisi olla väärinpäin pujotettu.

kaukopoika: tätähän tämä joskus on, tämä harrastaminen :)

Totta, mutta virheistäkin kun ottaa opikseen, ja etenkin jos ratkaisun tällä tapaa netissä jakaa, kaikki voittavat.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)