Aihe: Kasuga T-250
1
basisti1971
22.12.2021 09:24:45
Moi.

Osanottoni.

Apua vailla: Hei! osaisiko joku vinkata, mikä mahtaa olla tällaisen 12-kielisen kitaran historia ja onko tällä rahallista arvoa?
Itselleni on tunnearvoa, edesmenneen isän vanha kitara, mutta mietin kannattaako sitä tuossa telineessä pölyttää vai olisiko parempi olla jollain, joka soittaisikin sitä..

Historiasta mnetnic Fox on ehdoton auktoriteetti asian tiimoilta, toivottavasti huomaa ketjun.

Kasuga oli ja on 70-80-luvun Japanilaistoimijoiden laajahkossa joukossa keskikastin-paremman pään valmistajan/markkinoijan maineessa, joten hintareferenssejä löytyy maailmalta kohtuulisen hyvin noista 12-kielisistäkin.
Vaihtelua on tietenkin paljon, koska kunto -ja toisaalta muiden vastaavien tarjonta- vaikuttaa huomattavasti.
Pikaisella vilkaisulla pyynnit ovat ~100~500€ tuolle mallille maailmalla.
Alapää ilman laukkua jonkinlaisessa välttävässä soittokunnossa, yläpää laukun kanssa ja läpikäytynä/huollettuna/säädettynä.
Pussin arvo on käytännössä 0€.
Suomessa en muista noita koskaan nähneeni, mutten toisaalta ole akustisia viimeiseen ~2 vuosikymmeneen mitenkään aktiivisesti seurannutkaan tai etsinytkään.

Pyynti jolla mun mielestä joku saattaisi kiinnostua yhteyttä ottamaan voisi olla 250~350€ jos laukku löytyy, ~50€ vähemmän jos ei löydy.
Vanhan laatulaukun arvo on huomattavasti korkeampi kuin modernin halpislaukun.

Koska instrumenttiin on tunneside, henkilökohtaisesti pitäisin itse jos on tilaa säilyttää, eikä joku tärkeämpi/mieluisampi asia ole muutamasta satasesta kiinni.
Vaikka perushyviä instrumentteja nykymittapuullakin ovat, eivät mitään erityisen ihmeellisiä, joten markkinat ovat jopa akustisten mittakaavassa pienet.

12-kielisyys jakaa vahvasti mielipiteitä, joillekin toiveiden täyttymys ja joillekin ehdoton ei.
Itse kuulun edelliseen joukkoon, ja 12-kielisiä -tosin valtaosa enemmän tai vähemmän soittokelvottomia Landoloita- on kokoelmaan eksynyt useampikin.

T:Samuli
flattopguitar2
06.01.2022 19:34:29

Kannattaa myydä jos ei itse tai lähipiirissä ole soittajaa. Arvoa tuskin on paljoa, kuten edellinen kirjoittaja jo sanoi. 12-kieliset elävät ja menevät soittokelvottomaksi yleensä vuosien myötä, vaikka kyse olisi arvosoittimesta, kun kielten veto on niin suuri, myös soitettavuus pitää olla kuten sähkökitarassa, jotta kitaralla olisi mielekästä soittaa, joka tuo oman lisänsä asiaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)