Aihe: Viimeksi katsomasi elokuva ja sen arvosana
1 2 3 4 5538 539 540 541 542604 605 606 607 608
Bullitt
13.12.2021 20:16:07
Presidentti: Niin kauan kun klaffivirhe ei muodosta juoniaukkoa, sillä ei ole merkitystä. Vaikka vähän laiska kuva siitä tulee jos niitä on paljon.

Kotimaisessa Bensaa Suonissa -pätkässä vähän huvittaa ne kaksi Sunbeam Impiä, kun rata-ajokohtauksessa välillä on samalla henkilöllä käsissään isolla vakioratilla oleva yksilö ja välillä taas pienikehäisellä kilparatilla ja kuppi-istuimilla oleva.

Toisinaanhan näillä voidaan luoda ihan tahallistakin piilohuumoria kuten vaikkapa Kummeli Jackpotin Mersun alati vaihtuvat pyörät/vanteet.

Ja kyllä riittävän tarkaksi kun mennään, niin "klaffivirheitä" vilisee käytännössä kaikissa elokuvissa lähtien vaikkapa siitä että mitään ajokohtausta varmasti ikinä ei ole tehty siten kuin se oikeassa lokaatiossa sujuisi, ja kaiken maailman statistiautojen toistuminen taustalla yms. on ihan peruskauraa sama kuinka Oscar-leffa olisi.
Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
Bullitt
13.12.2021 20:17:57
Eli kyllä minusta menee jo vähän turhan pikkutarkkuuden puolelle jos antaa klaffivirheiden pilata koko elokuvanautinnon, onneksi itse pystyy tiettyyn rajaan asti moiset ohittamaan vain inhimillisinä pikku piirteinä elokuvassa.
Kiitos 19.2.2021 klo 13-21.30
Henri Henri Olavi
13.12.2021 20:27:50 (muokattu 13.12.2021 20:29:03)
Bullitt: Eli kyllä minusta menee jo vähän turhan pikkutarkkuuden puolelle jos antaa klaffivirheiden pilata koko elokuvanautinnon, onneksi itse pystyy tiettyyn rajaan asti moiset ohittamaan vain inhimillisinä pikku piirteinä elokuvassa.

Mä en useimmiten edes huomaa sellaisia. Olen niin sisällä elokuvassa, että tuollaiset menee multa huti. Jälkeenpäin jos joku mainitsee niistä, en pysty palauttamaan niitä mieleeni vaikka kuinka selitettäisiin missä kohtaa leffaa sellainen oli. Siksi onkin hauskaa jos itse bongaan niitä, se kun on niin harvinaista.
Je suis 190221
carnation
13.12.2021 20:50:45
mpekkanen: Ei oikeasti hyvissä leffoissa ole ihan alkeellisempi virheitä.

On, ihan kaikissa elokuvissa on. Muistaakseni esim. Martin Scorsese on sanonut, ettei itse välitä paskaakaan noista jatkuvuus/klaffivirheistä. Kun vähänkään ymmärtää miten elokuvaa kuvataan, editoidaan ja kuinka monesta eri otosta se yksi kohtaus koostetaan, niin ymmärtää myös, että kyllähän noita sattuu ja joskus ohjaaja/leikkaaja ovat varmasti tietoisia asiasta, mutta valitsevat tietyn kohtauksen/kuvakulman, koska kaikki muu siinä on onnistunutta.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
mpekkanen
13.12.2021 21:07:35
carnation: On, ihan kaikissa elokuvissa on.

Ei ole.

Suurin osa elokuvista on leikattu niin, että kohtaukset menee oikein.
Henri Henri Olavi
13.12.2021 21:09:43
Klaffi"virheet" ovat joskus myös ihan tahallisia. Tahattomia ja tahallisia on todella paljon elokuvissa. Niitä on myös kohdissa joista katsoja ei pystyisi niitä edes huomaamaan.
Je suis 190221
M4ss3 m/
13.12.2021 21:32:14
Bullitt: Menetetty maa (No Country for Old Men, 2007)

Cormac McCarthyn loistavaan kirjaan perustuva loistava Coen-veljesten elokuva. Lyhykäisesti köyhä Texasin punaniska (Josh Brolin) löytää metsästysreissullaan pieleen menneen huumekaupan jäänteet ruumiineen sekä 2 miljoonaa dollaria käteistä rahaa ja päättää ottaa massit kantoon. Peräänsä hän saa psykopaattisen ammattitappajan (Javier Bardem) ja koko revohkaa puolestaan seuraa uskoaan koko touhuun pikku hiljaa menettävä sheriffi (Tommy Lee Jones). Kaikki vetävät loistavat roolit, mutta etenkin Bardem ja Jones ovat suorastaan elämänsä vedossa. Dialogi ja tunnelma kameratyöskentelystä lähtien ovat minimalistisuudessaan tiiviitä, ja elokuva pitää hyvin otteessaan koko kestonsa ajan. Kai tätä voi jo tituleerata moderniksi klassikoksi trillerin / toiminnan / modernin westernin mittapuulla.

5/5

Tää tuli muutama kuukausi taaksepäin katsottua ekaa kertaa. Oli kyllä loistava. Todellakin 5/5 ei voi muuta sanoa.
Seppo teki kepposen ja käy tamtam.
mpekkanen
13.12.2021 21:34:01
Swan: Heitä yksikin onnistunut esimerkki, niin tarjoan limsan.

Elokuvasta, jossa kohtaukset menee oikeassa aikajärjestyksessä? Ei ole siis leikattu pilalle!
Voisin luetella sadoittain...
Henri Henri Olavi
13.12.2021 21:35:02
mpekkanen: Elokuvasta, jossa kohtaukset menee oikeassa aikajärjestyksessä? Ei ole siis leikattu pilalle!

Ei klaffivirhe (välttämättä) tarkoita sitä, etteivätkö kohtaukset menisi oikeassa järjestyksessä.
Je suis 190221
carnation
13.12.2021 21:35:53
Henri Henri Olavi: Klaffi"virheet" ovat joskus myös ihan tahallisia. Tahattomia ja tahallisia on todella paljon elokuvissa. Niitä on myös kohdissa joista katsoja ei pystyisi niitä edes huomaamaan.

Kubrickin Hohdossa on muuten mielenkiintoisia klaffi"virheitä": taustalla tuolit vaihtavat paikkaa, maton kuviointi muuttuu kun kuvakulma vaihtuu jne. Nämähän kyllä elokuvan sisäisessä logiikassa selittyvät kummitushotellilla, jonka arkkitehtuuri ja huonesijoittelu ovat muutenkin tarkoituksellisen järjenvastaisia. Oli tämä perfektionistisen Kubrickin tarkoitus tai ei, niin tässä tapauksessa "virheet" toimivat elokuvan eduksi.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Swan
13.12.2021 22:21:03
mpekkanen: Elokuvasta, jossa kohtaukset menee oikeassa aikajärjestyksessä? Ei ole siis leikattu pilalle!

Kuten aiemmin mainittiin, klaffivirhe ei tarkoita sitä, etteikö kohtauksia olisi lopullisessa tuotoksessa aseteltu tarkoitettuun järjestykseen, vaan pieniä koordinaatiomokia, joista näkee, ettei kohtauksen kaikkia otoksia ole välttämättä kuvattu kronologisesti tai saman tunnin tai edes saman päivän aikana.

Mutta onko elokuva "leikattu pilalle", jos sen tarina ei kulje lineaarisesti? Onko Citizen Kane, Rashomon, Pulp Fiction, Magnolia, Memento tai vaikka Gerwigin versio Little Womenista?
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
NHR
13.12.2021 22:29:44

Miten minusta jälleen kerran tuntuu vähän siltä, että toiset puhuvat Aïdasta ja yksi sen sei päistä...
"That's what." - She
Henri Henri Olavi
13.12.2021 22:30:22
NHR: Miten minusta jälleen kerran tuntuu vähän siltä, että toiset puhuvat Aïdasta ja yksi sen sei päistä...

Voihan se olla että tässä on jotain käsityseroja.
Je suis 190221
mpekkanen
14.12.2021 06:40:39
Cry Macho

1/1

Tämä sai useilta kriitikoilta todella huonot arvostelut, ilmestyessään ja teattereissa ei kerännyt kuin kourallisen katsojia. Minusta elokuva oli kyllä ihan hyvä.
Alfons Åberg
14.12.2021 07:20:30 (muokattu 14.12.2021 07:22:51)
carnation: On, ihan kaikissa elokuvissa on. Muistaakseni esim. Martin Scorsese on sanonut, ettei itse välitä paskaakaan noista jatkuvuus/klaffivirheistä. Kun vähänkään ymmärtää miten elokuvaa kuvataan, editoidaan ja kuinka monesta eri otosta se yksi kohtaus koostetaan, niin ymmärtää myös, että kyllähän noita sattuu ja joskus ohjaaja/leikkaaja ovat varmasti tietoisia asiasta, mutta valitsevat tietyn kohtauksen/kuvakulman, koska kaikki muu siinä on onnistunutta.

No tämä. Kun miettii, että suurin osa amerikkalaisista tv-sarjoista leikataan muutaman sekunnin pätkistä, niin väkisin niitä jatkuvuusvirheitä tulee. Puhuva pää/vastareaktio yms. ja sitten esim. jos ruudussa näkyy autoradiota näpräävä käsi, sen on kuvannut yleensä kakkostiimi joka saattaa olla toisella puolella mannerta.

Toki toinen ääripää on sitten, että mennään vaan Pasilan siivouskomeroon, laitetaan kamera pyörimään, oksennetaan ideat nauhalle ja koko komeus leikkaamattomana tv:stä ulos.

https://www.youtube.com/watch?v=MRx … jLyqqoA&ab_channel=pallepalle10

Ei ainakaan vaihdu kahvikupin väri, niih!
tämä ei olekaan paska housuille
Funkånaut
14.12.2021 08:25:43

Presidentti: Toki toinen ääripää on sitten, että mennään vaan Pasilan siivouskomeroon, laitetaan kamera pyörimään, oksennetaan ideat nauhalle ja koko komeus leikkaamattomana tv:stä ulos.

https://www.youtube.com/watch?v=MRx … jLyqqoA&ab_channel=pallepalle10

Ei ainakaan vaihdu kahvikupin väri, niih!

Vain Suurimmat Nerot pystyvät tällaisiin mestariteoksiin.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Muovinen
14.12.2021 12:12:06 (muokattu 14.12.2021 12:12:44)

Henri Henri Olavi: Mä en useimmiten edes huomaa sellaisia. Olen niin sisällä elokuvassa, että tuollaiset menee multa huti. Jälkeenpäin jos joku mainitsee niistä, en pysty palauttamaan niitä mieleeni vaikka kuinka selitettäisiin missä kohtaa leffaa sellainen oli. Siksi onkin hauskaa jos itse bongaan niitä, se kun on niin harvinaista.

Minä laitan kans rastin seinään jos ihan itse huomaan klaffivirheen. Muistan jonkun tylsimyksen tekemän videon elokuvasta Gangs of New York, jossa osoitetaan kaikki lukemattomat virheet aika lyhyestä pätkästä. Mitä helvetin väliä kun elokuva on kuitenkin hyvä.

Mpekkasen tapa tulkita klaffivirhettä ei ole todellakaan se yleisin.
Oan
14.12.2021 14:08:08
Swan: Heitä yksikin onnistunut esimerkki, niin tarjoan limsan.

Russian Arkissa (2002) ei taida hirveästi klaffivirhettä olla.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Swan
14.12.2021 16:54:37
Oan: Russian Arkissa (2002) ei taida hirveästi klaffivirhettä olla.

Eikä Bluessa (1993) näy edes puomimikkejä vahingossa.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)