Aihe: HP kannettava, riittääkö vääntö äänittelyyn?
1
lukeman
18.11.2021 21:03:55 (muokattu 18.11.2021 21:04:53)
Itsellä ei ole paljonkaan tietämystä nykyajan tietotekniikasta saati kotiäänittelystä joten osaisiko joku neuvoa tekeekö linkin mukaisella halpiskannettavalla mitään kevyehkössä kotistudiokäytössä? Kitarat, basso ja laulut on tarkoitus äänittää ns. aidosti, rummut koneesta tai jollain softalla. Käytettävät ohjelmat ei ole vielä tarkkaan tiedossa, mutta aika pienillä kustannuksilla on noiden osalta tarkoitus ainakin aluksi mennä. En ko. kannettavaa ole ostamassa, mutta tuollainen on yhtenä vaihtoehtona töissä palvelusvuosimuistamisen lahjalistalla.

https://www.google.com/amp/s/www.ve … uppa.com/fi/product.amp/58900/qmbcj
Antti1
18.11.2021 21:31:54
Riittää oikein hyvin. Pelkän äänen äänittäminen ei vaadi juuri mitään koneelta, mutta sen monitorointi mahdollisimman pienellä viiveellä ja plugarit alkavat vaatimaan tehojakin eri malliin. Perushommat tekee tuollaisellakin koneella mainiosti.
lukeman
23.11.2021 10:47:29
Ok. Tarvii kokeilla miten pelittää. Kiitos avusta.

Antti1: Riittää oikein hyvin. Pelkän äänen äänittäminen ei vaadi juuri mitään koneelta, mutta sen monitorointi mahdollisimman pienellä viiveellä ja plugarit alkavat vaatimaan tehojakin eri malliin. Perushommat tekee tuollaisellakin koneella mainiosti.
basisti1971
27.11.2021 08:58:15
Moi.

Syystä tai toisesta linkki antaa mulla aivan höpöjä, mutta jos kyseessä on:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … P-255-G8-15-6-kannettava-Windows-10

samaa mieltä, hienosti toimii keveässä äänittelyssä ainakin "oikeilla" äänilähteillä.
Virtuaalisista ei ole kokemusta joten niiden resurssien tarpeesta en osaa sanoa mitään.

Mulla on vanhempi versio tuosta, eli 255 G4 (8G muistia), ja etenkin Xair18:n kanssa toimii hyvin.

Mulla on käyttöjärjestelmänä Win10 ja DAW:ina Ardour, ja päälekkäisäänittelyssä tai reaaliaikaisessa tallennetun materiaalin monitoroinnissa latenssit ovat hivenen ongelmallisia tai EVO.
AV-Linuxilla en ole tarpeeksi tehnyt -lähinnä kokeillut- jotta voisin sanoa josko toimii paremmin.
Aika moni tuon nimeen vannoo, etenkin kun sekä AV-Linuxia kuin mukana seuraavaa Ardouriakin voi ajaa tikulta, joten suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ellet ole jo DAW:ia päättänyt ja lyönyt lukkoon.

Xair18:lla (ko. laitteen oma ASIO-ohjain) en saa edes latenssimittausta toimimaan vaikka kuinka pyörittelisi ja piuhojen paikkoja vaihtelisi.
Uphoria UM2:lla mittaus toimii (ASIOall) muttei pidä paikkaansa (=raidat eivät ole synkassa).
Joten siirrän pohjien päälle tallennetut raidat kohdalleen käsin.
Väärin, tiedän sen, mutta pikkujuttu.

En jälkiäänittäessäkään käytä plugareita, joten tuonkaan puolen resurssientarpeesta ei ole kokemusta.
En kyllä äkkipäätään keksi miksi (jälki)äänittäessä plugareita käyttäisin vaikka resursseja siihen olisikin.
Mieluummin pienentäisin latensseja jos resurseja on ylenmäärin.

En manuskaa enkä speksejä kaivanut joten en tiedä onnistuukko tässä tapauksessa, G4:ssä onnistuu.
Kuten asian laita on ollut tietokoneiden alkuajoista lähtien, kaikkien tietokonepohjaisten laitteiden elinkaarta ja käytettävyyttä saa parannettua jos komponentteja voi vaihtaa tai esim. muistia lisätä.
Eli tuo kannattaa mun mielestä ottaa huomioon mitä tahansa tietokonepohjaista äänityskalustoa kasaillessa.

T:Samuli
Arkka
27.11.2021 12:09:46 (muokattu 27.11.2021 12:10:20)

basisti1971: Mulla on käyttöjärjestelmänä Win10 ja DAW:ina Ardour, ja päälekkäisäänittelyssä tai reaaliaikaisessa tallennetun materiaalin monitoroinnissa latenssit ovat hivenen ongelmallisia tai EVO.

Xair18:lla (ko. laitteen oma ASIO-ohjain) en saa edes latenssimittausta toimimaan vaikka kuinka pyörittelisi ja piuhojen paikkoja vaihtelisi.
Uphoria UM2:lla mittaus toimii (ASIOall) muttei pidä paikkaansa (=raidat eivät ole synkassa).

Vaikka nyt et kysyjänä ollutkaan, niin...

Jos pelkän audion kanssa plugareitta on latenssiprobleemia, niin todennäköisesti se interfacen ASIO-ajuri ei ole asennettu tai se ei ole DAWin asetuksista valittuna. Noin merkittävä latenssiongelma tulee tyypillisesti käyttäessä koneen integroitua äänipiiriä "väkisin" kolmannen osapuolen ASIO-ajurilla. Koneen integroidun äänipiirin voi vaikka disabloida winukan laitehallinnasta jos on erillinen interface. Yleensä ei tarvi, mutta voi auttaa vian paikantamisessa.

Piuhoilla ei ole merkitystä latenssia mitatessa (kuhan interface on USB:llä koneessa kiinni). Sekin, että lätenssimittaus ei toimi, viittais mun mielestä siihen, että interface ei ole asennettu tai se on DAWin asetuksissa jäänyt valitsematta.
basisti1971
28.11.2021 07:21:00
Moi.

Arkka: Piuhoilla ei ole merkitystä latenssia mitatessa (kuhan interface on USB:llä koneessa kiinni).

??

Voi toki olla että joillain järjestelmillä/softilla voi olla varma että pelkän usb:n kautta mitataan oikein, mutta pääsääntöisesti audiojärjestelmiä ainakin ennen vanhaan mitatessa käytettiin ko. järjestelmän ulostuloa ja sisäänmenoa.
Joko suoraan tai epäsuoraan, riippuen siitä mitä mitataan ja miksi.

Analoginauhureiden latenssia on tietty himpun haastavaa kompensoida, eikä välttämättä tarpeellistakaan etenkään suuremmilla nauhannopeuksilla, miksatessa instrumentteja kuitenkin siirrellään viivein syvyyssuunnassa halutaessa/tarvittaessa.

Joka tapauksessa, Ardourin (muista ei juurikaan kokemusta) audioikkunassa ko. mittaustapa selitetään, ja toimiikin jollain tapaa Uphorialla, mutta XAirilla ainakaan toistaiseksi ei.

Sinänsä asialla ei ole merkitystä, siirto onnistuu vaatimattomissa tarpeissani muutamassa sekunnissa käsinkin, joten en ole jaksanut perehtyä miksi ei toimi.

Arkka: Sekin, että lätenssimittaus ei toimi, viittais mun mielestä siihen, että interface ei ole asennettu tai se on DAWin asetuksissa jäänyt valitsematta.

Eipä toimisi lainkaan jos jompi kumpi olisi jäänyt tekemättä, ei ainakaan niillä järjestelmillä joita vuosikymmenten varrella olen käyttänyt.

Arkka
28.11.2021 16:29:34

basisti1971: Voi toki olla että joillain järjestelmillä/softilla voi olla varma että pelkän usb:n kautta mitataan oikein, mutta pääsääntöisesti audiojärjestelmiä ainakin ennen vanhaan mitatessa käytettiin ko. järjestelmän ulostuloa ja sisäänmenoa.
Joko suoraan tai epäsuoraan, riippuen siitä mitä mitataan ja miksi.

Jees, tarkotin siis niitä i/o-latensseja, joihin ajurivalinta näyttäis vaikuttavan merkittävästi. Ainakin Cubasessa ne näkyy suoraan siellä, missä ajuri valitaan.

Sinänsä asialla ei ole merkitystä, siirto onnistuu vaatimattomissa tarpeissani muutamassa sekunnissa käsinkin, joten en ole jaksanut perehtyä miksi ei toimi.

Jos muuten latenssi pysyy vakiona, niin monissa softissa sen voi syöttää raidan asetuksiin niin ei tarvi käyttää edes niitä muutamia sekunteja.

Eipä toimisi lainkaan jos jompi kumpi olisi jäänyt tekemättä, ei ainakaan niillä järjestelmillä joita vuosikymmenten varrella olen käyttänyt.

Muotoilin ehkä huonosti. Tarkoitin sitä, että laitteita voi käyttää esim. väärillä ajureilla, jolloinka ne saattaa toimia vähän miten sattuu. Joskus muinaisina XP-aikoina oli mahdollista myös asentaa oikeat ajurit väärin, mutta enpä tiedä onnistuuko nykyään. Joku ummikko - et siis todellakaan sinä - saattaa tietämättään käyttää interfacea pelkkänä etusenakin tai muuta lähes käsittämätöntä jännää.

Mutta juu, jos homma toimii, niin homma toimii.
lukeman
01.12.2021 07:57:36
Linkki oli mennyt nurin, mutta tuosta sun linkittämästä kannettavasta on kyse.

Hyviä kommentteja. Kiitos. Mitään en ole vielä lyönyt lukkoon. Pitää vielä vähän miettiä ja kartoittaa mikä olisi mulle järkevä vaihtoehto DAW:in osalta, mutta jostain pitää aloittaa. :)

basisti1971: Moi.

Syystä tai toisesta linkki antaa mulla aivan höpöjä, mutta jos kyseessä on:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … P-255-G8-15-6-kannettava-Windows-10

samaa mieltä, hienosti toimii keveässä äänittelyssä ainakin "oikeilla" äänilähteillä.
Virtuaalisista ei ole kokemusta joten niiden resurssien tarpeesta en osaa sanoa mitään.

Mulla on vanhempi versio tuosta, eli 255 G4 (8G muistia), ja etenkin Xair18:n kanssa toimii hyvin.

Mulla on käyttöjärjestelmänä Win10 ja DAW:ina Ardour, ja päälekkäisäänittelyssä tai reaaliaikaisessa tallennetun materiaalin monitoroinnissa latenssit ovat hivenen ongelmallisia tai EVO.
AV-Linuxilla en ole tarpeeksi tehnyt -lähinnä kokeillut- jotta voisin sanoa josko toimii paremmin.
Aika moni tuon nimeen vannoo, etenkin kun sekä AV-Linuxia kuin mukana seuraavaa Ardouriakin voi ajaa tikulta, joten suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ellet ole jo DAW:ia päättänyt ja lyönyt lukkoon.

En jälkiäänittäessäkään käytä plugareita, joten tuonkaan puolen resurssientarpeesta ei ole kokemusta.
En kyllä äkkipäätään keksi miksi (jälki)äänittäessä plugareita käyttäisin vaikka resursseja siihen olisikin.
Mieluummin pienentäisin latensseja jos resurseja on ylenmäärin.

En manuskaa enkä speksejä kaivanut joten en tiedä onnistuukko tässä tapauksessa, G4:ssä onnistuu.
Kuten asian laita on ollut tietokoneiden alkuajoista lähtien, kaikkien tietokonepohjaisten laitteiden elinkaarta ja käytettävyyttä saa parannettua jos komponentteja voi vaihtaa tai esim. muistia lisätä.
Eli tuo kannattaa mun mielestä ottaa huomioon mitä tahansa tietokonepohjaista äänityskalustoa kasaillessa.

Henri Henri Olavi
13.12.2021 08:37:19 (muokattu 13.12.2021 08:38:37)
Jaksaa. Toki 16 Gt muistia olisi ihan kiva. Tuolla kahdeksalla ei enää kauhean hyvin pärjää. Varsinkaan kun kone ei ole M1-arkkitehtuuria.
Je suis 190221
EP
13.12.2021 09:04:06
Vastaavalla äänitellyt aika paljon. Hyvin on riittänyt!
lukeman
13.12.2021 09:46:51
Ok. Mac kiinnostaa muuten, mutta tällä hetkellä en viitsi siihen laittaa rahaa kun tämä HP on tulossa ilmaiseksi. En välttämättä tuollaista muuten laittaisi kokeiluun.

Henri Henri Olavi: Jaksaa. Toki 16 Gt muistia olisi ihan kiva. Tuolla kahdeksalla ei enää kauhean hyvin pärjää. Varsinkaan kun kone ei ole M1-arkkitehtuuria.
lukeman
13.12.2021 09:47:33
Ok. Pian sen sitten näkee. :)

EP: Vastaavalla äänitellyt aika paljon. Hyvin on riittänyt!
lukeman
27.04.2023 11:12:43
Jatkan tähän samaan kun asiaan liittyy. Käytän koneella tällä hetkellä kitaroiden äänittämiseen pelkästään Reaperia ja Amplitube5:sta. Olen äänittänyt kitaroita kaverin lähettämään mp3-pohjaan. Kun otan käyttöön viidennen raidan niin viimeistään silloin alkaa näyttö jäätymään totaalisesti eikä käskytoiminnot toimi kuin pitkällä viiveellä.

Hp on noin 1,5 vuotta vanha, mutta ollut käytössä vasta muutaman kuukauden. Pari viikkoa sitten päivitin käyttömuistin 8:sta 16gb:iin, mutta ei auttanut ongelmaan. Onkohan kyse Reaperin vai näytön asetuksista vai kummastakin. Vai onko vika vain käyttäjässä? :) Reaperissa on aikalailla oletusasetukset käytössä, ellei kaikki.

Olen kiitollinen jos joku asioista tietävä osaisi neuvoa miten lähteä selvittämään tuota ongelmaa. Olen siis aloittelija ja käsi näissä(kin) asioissa.
Antti1
27.04.2023 13:36:15 (muokattu 27.04.2023 13:40:20)
Jos olet päivittänyt Amplitubea siten tossa koneella, että siitä on ollut jo aiempi versio asennettuna, kokeile poistaa koko roska ja asenna uusin versio suoraan.

Osalla käyttäjistä osa tiedostoista ei päivity, älä kysy miksi, ja sen vuoksi aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Syy tohon on hevonpaskapulju IK Multimedia. Niiden softien kanssa touhuaminen on ollut tuota samaa alusta asti ja tuskin tulee ikinä muuttumaan.

E: niin ja asenna VST3 eri kansioon kuin VST2. jos käytät molempia. Monesti myös oletuskansioiden käyttäminen auttaa mystisiin ongelmiin.
lukeman
28.04.2023 07:03:51
Antti1: Jos olet päivittänyt Amplitubea siten tossa koneella, että siitä on ollut jo aiempi versio asennettuna, kokeile poistaa koko roska ja asenna uusin versio suoraan.

Osalla käyttäjistä osa tiedostoista ei päivity, älä kysy miksi, ja sen vuoksi aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Syy tohon on hevonpaskapulju IK Multimedia. Niiden softien kanssa touhuaminen on ollut tuota samaa alusta asti ja tuskin tulee ikinä muuttumaan.

E: niin ja asenna VST3 eri kansioon kuin VST2. jos käytät molempia. Monesti myös oletuskansioiden käyttäminen auttaa mystisiin ongelmiin.

Ok, pitää kokeilla nuo toimenpiteet. Kyseisestä firmasta olen tuon suuntaista lukenutkin. Onneksi on myös muita vaihtoehtoja. Kiitoksia kovasti.
Ianuarius
28.04.2023 09:30:19

lukeman: Ok, pitää kokeilla nuo toimenpiteet. Kyseisestä firmasta olen tuon suuntaista lukenutkin. Onneksi on myös muita vaihtoehtoja. Kiitoksia kovasti.

NeuralDSPt on vielä alessa. Pistä trialit testiin.
https://neuraldsp.com/
Your soundcard works perfectly!
lukeman
28.04.2023 13:53:08
Ianuarius: NeuralDSPt on vielä alessa. Pistä trialit testiin.
https://neuraldsp.com/

Pitääpä kokeilla. Kiitos vinkistä.
Antti1
28.04.2023 14:09:20
Ei ole tullut tota Amplitubea testattua koskaan Reaperissa, eikä oikeastaan mitenkään muutenkaan vitosversiota, mutta ihan ongelmitta se näytti mulla toimivan samalla skenaariolla. Reaperista on käytössä v6.73 ja Amplitube 5 versio 5.5.4, eli se perusversio maksullisesta.

Sellaisen tiedonmurusen löysin vielä, että muokattu default preset saattaa aiheuttaa myös omituisia ongelmia. Lähtisin kuitenkin tuolla puhtaalla uudelleenasennuksella ja päivittämisellä liikkeelle.
lukeman
01.05.2023 10:36:18
Antti1: Ei ole tullut tota Amplitubea testattua koskaan Reaperissa, eikä oikeastaan mitenkään muutenkaan vitosversiota, mutta ihan ongelmitta se näytti mulla toimivan samalla skenaariolla. Reaperista on käytössä v6.73 ja Amplitube 5 versio 5.5.4, eli se perusversio maksullisesta.

Sellaisen tiedonmurusen löysin vielä, että muokattu default preset saattaa aiheuttaa myös omituisia ongelmia. Lähtisin kuitenkin tuolla puhtaalla uudelleenasennuksella ja päivittämisellä liikkeelle.

Ok. En tiedä onko merkitystä asiaan, mutta Reaperiin tarjotaan uutta päivitystä. Pitää ensi töinä tarkistaa muokattuja presettejä. Uudelleenasennuksen teen joka tapauksessa. Hyvää tietoa jälleen. Kiitoksia taas.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)