Scrobble 27.11.2021 02:01:00 (muokattu 27.11.2021 02:01:45) | |
---|
Näistä jutuista on varmaan usein täällä jo puhuttu mutta varmaan joku muukin on sitä mieltä, että Åkerfeldtilla on/ainakin oli aivan täysin poikkeuksellinen musiikillinen mieli. Kuka muu saa sointukierron Dm-Am-G#m-Hm-Gm kuulostamaan niin hyvältä kuin Åkerfeldt Harvestin c-osassa? Kuka edes laittaa tämmösiä osuuksia biiseihinsä niin tyylikkäästi? Esimerkkejä on tietenkin lukuisia myös koko tuotannossa ja jopa samassa biisissä mutta ymmärtänette pointin. En sano, että Opeth on ainoa bändi, joka on tehnyt kummallisia kiertoja mutta tuntuu, että nämä kummallisuudet on saatu toimimaan poikkeuksellisen hyvin ja sulavasti. |
Hamsteri Kukkonen 27.11.2021 06:29:08 | |
---|
Scrobble: Näistä jutuista on varmaan usein täällä jo puhuttu mutta varmaan joku muukin on sitä mieltä, että Åkerfeldtilla on/ainakin oli aivan täysin poikkeuksellinen musiikillinen mieli. Kuka muu saa sointukierron Dm-Am-G#m-Hm-Gm kuulostamaan niin hyvältä kuin Åkerfeldt Harvestin c-osassa? Kuka edes laittaa tämmösiä osuuksia biiseihinsä niin tyylikkäästi? Esimerkkejä on tietenkin lukuisia myös koko tuotannossa ja jopa samassa biisissä mutta ymmärtänette pointin. En sano, että Opeth on ainoa bändi, joka on tehnyt kummallisia kiertoja mutta tuntuu, että nämä kummallisuudet on saatu toimimaan poikkeuksellisen hyvin ja sulavasti. Tämä + vielä ne ruotsalaisen popit melodiat saumoitta päälle. Todellakin aivan oma juttunsa. "You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro // "Käytän alkoholia äärimmäisen harvoin, olen vain paatumaton runkkari." -Lihis96 // goo.gl/v9KRXz |
Decadetroll 27.11.2021 07:57:18 | |
---|
Scrobble: Näistä jutuista on varmaan usein täällä jo puhuttu mutta varmaan joku muukin on sitä mieltä, että Åkerfeldtilla on/ainakin oli aivan täysin poikkeuksellinen musiikillinen mieli. Kuka muu saa sointukierron Dm-Am-G#m-Hm-Gm kuulostamaan niin hyvältä kuin Åkerfeldt Harvestin c-osassa? Kuka edes laittaa tämmösiä osuuksia biiseihinsä niin tyylikkäästi? Esimerkkejä on tietenkin lukuisia myös koko tuotannossa ja jopa samassa biisissä mutta ymmärtänette pointin. En sano, että Opeth on ainoa bändi, joka on tehnyt kummallisia kiertoja mutta tuntuu, että nämä kummallisuudet on saatu toimimaan poikkeuksellisen hyvin ja sulavasti. Kyllä. Jonkin verran opetellut ja soitellut näitä opethin juttuja kitaralla ja bassolla ja monta kertaa on saanut miettiä, että mitähän helvettiä tässä oikeastaan tapahtuikaan ja ennen kaikkea miksi se kuulosti niin pirun hyvältä. |
Scrobble 27.11.2021 08:07:14 (muokattu 27.11.2021 08:08:42) | |
---|
Decadetroll: Kyllä. Jonkin verran opetellut ja soitellut näitä opethin juttuja kitaralla ja bassolla ja monta kertaa on saanut miettiä, että mitähän helvettiä tässä oikeastaan tapahtuikaan ja ennen kaikkea miksi se kuulosti niin pirun hyvältä. Joo siitä tämä tuli mieleen, kun aloin kattomaan miten Harvest ja Drapery Falls oikeastaan menee kitaralla. Ihan vitun outoja kiertoja käytännössä jatkuvasti mutta Opeth saa ne toimimaan ihan uskomattoman hyvin. Kummalliset sointukierrot ei varmastikaan ole mikään uusi keksintö mutta tuntuu, että Åkella on/oli joku aivan maaginen ja uniikki tatsi niihin siten, että ne kuulostaa ihan helvetin hyvältä biisien kontekstissa vaikkei niissä itsessään ole edes mitään järkeä. Olen valmis julistamaan miehen neroksi. |
Exhausted 28.11.2021 14:02:35 (muokattu 28.11.2021 14:06:04) | |
---|
Tuollainen mollisointujen vapaamielisempi käyttö on tyypillistä jatsimusiikissa ja miksei myös black metallissa. Molemmista varmasti on Opethiin vaikutteita imetty. Kun melodia kulkee niin että kaikki sävelet sopivat alla oleviin sointuihin, niin homma saadaan toimimaan. Näihin hämäriin sointuihin liittyy myös sellainen "sävellajittomuus", eli kun riffin sisällä on tavallaan useampaa eri sävellajia, niin siitä on myös helppo sitten vaihtaa toiseen sävellajiin, eikä Opethin tuotannossa modulaatiot kuulosta useinkaan niin dramaattisilta muutoksilta kuin vaikka Amorphisin biiseissä (joissa toki usein tarkoituksella tehdään modulaatio ja toistetaan edellistä riffiä, ehkä hieman eri sovituksella). Opethin tuotannossa on myös tyypillistä, että monet simppeliltäkin kuulostavat jutut on hankalia soittaa. Esim Drapery Fallsin alkurämpyttelyn soinnut ei ole ihan helppoja otteita, ja vaikka Closuren alun rämpyttelyssä on ihan käsittämättömiä siirtymiä. Viime vuonna soittelin Deliverancen biisejä tabeista läpi ja monet riffit on kyllä sellasia että niitä saa takoa ihan huolella päähän että oppii eikä siltikään meinaa muistaa ulkoa. |
bedlam 28.11.2021 16:18:36 (muokattu 28.11.2021 16:19:56) | |
---|
Nuo erikoiset sointukierrot ja sävelyhdistelmät on mulle sekä Opethin hienous että heikkous. Riffit on parhaimmillaan kyllä todella veikeitä, leikkisiä ja paikoitellen erittäin ilkeitä ja hyökkääviä juuri siitä syystä. Mutta esim. Ghost of Perdition olisi muuten minusta loistava biisi, mutta ne kaksi osiota (n. viiden minuutin ja varsinkin seitsemän minuutin kohdalla) sisältää semmosia sävelkulkuja jotka kuulostavat mun korvaan ihan yhtä kamalalta vaikka kuinka monta kertaa biisin kuuntelee ja biisikokonaisuus lässähtää minusta pannukakuksi. Mutta monet tuosta biisistäkin tykkää ja heitä ei nuo kohdat häirihe. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Exhausted 28.11.2021 22:34:56 (muokattu 28.11.2021 22:35:23) | |
---|
bedlam: Nuo erikoiset sointukierrot ja sävelyhdistelmät on mulle sekä Opethin hienous että heikkous. Riffit on parhaimmillaan kyllä todella veikeitä, leikkisiä ja paikoitellen erittäin ilkeitä ja hyökkääviä juuri siitä syystä. Mutta esim. Ghost of Perdition olisi muuten minusta loistava biisi, mutta ne kaksi osiota (n. viiden minuutin ja varsinkin seitsemän minuutin kohdalla) sisältää semmosia sävelkulkuja jotka kuulostavat mun korvaan ihan yhtä kamalalta vaikka kuinka monta kertaa biisin kuuntelee ja biisikokonaisuus lässähtää minusta pannukakuksi. Mutta monet tuosta biisistäkin tykkää ja heitä ei nuo kohdat häirihe. Erikoista, siis tarkoitat noita melko seesteisiä osioita joissa on muutamaa sointua ja päällä kitaramelodia? Mä en ole koskaan kuullut niissä mitään erikoista, mutta nyt kun oikein analysoin niin onhan ne sointukierrot aika jatsahtavat. |
bedlam 29.11.2021 00:11:02 (muokattu 29.11.2021 00:16:07) | |
---|
Exhausted: Erikoista, siis tarkoitat noita melko seesteisiä osioita joissa on muutamaa sointua ja päällä kitaramelodia? Mä en ole koskaan kuullut niissä mitään erikoista, mutta nyt kun oikein analysoin niin onhan ne sointukierrot aika jatsahtavat. Juu, siinä 7-8 minuutin välissä tulevassa kuviossa se kolmas sointu (D-G-F#) on aina ollut mun korvaan tosi perverssi ja omituinen enkä ole siitä päässyt yli. Ja minähän siis tykkään erikoisista sointuvaihdoksista ja niillä kikkailusta, mutta tuo vain kuulostaa mun korvaan pahalta. Ja kun se kestää vielä yli minuutin se pätkä. Mutta nämä on jänniä juttuja miten toiset kuulee eri tavalla, muistelen että sulla taas särähti Mastodonin levyltä jotkut sointuvaihdokset korvaan ja minä en niitä löytänyt edes etsimällä. Voi olla toki kyse siitäkin, että Opethin musiikissa näitä erikoisia kulkuja on kai ollut enemmän tai vähemmän aina ja ehkä niihin oli muilla jo tuossa kohtaa korva tottunut ettei hoksaa ajatellakaan. Mulle se oli eka Opeth ja tuli nuo sointukieroilut siksi "puskista". Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
bedlam: Mutta nämä on jänniä juttuja miten toiset kuulee eri tavalla, muistelen että sulla taas särähti Mastodonin levyltä jotkut sointuvaihdokset korvaan ja minä en niitä löytänyt edes etsimällä. Voi olla toki kyse siitäkin, että Opethin musiikissa näitä erikoisia kulkuja on kai ollut enemmän tai vähemmän aina ja ehkä niihin oli muilla jo tuossa kohtaa korva tottunut ettei hoksaa ajatellakaan. Mulle se oli eka Opeth ja tuli nuo sointukieroilut siksi "puskista". Joo, mulle särähti Mastodonin Daggerissa Am - E vaihdos koska se on liian "perus" :D, olisin kaivannut siihen tunnelmaan juuri jotain "Åkerfeldtimpaa", vaikka sielläkin tulee sitten se C#m-modulaatio. |
crestfall 07.12.2021 12:43:34 | |
---|
bedlam: Juu, siinä 7-8 minuutin välissä tulevassa kuviossa se kolmas sointu (D-G-F#) Koetin kuunnella tuota kohtaa, enkä kyllä löytänyt yhtään sointua, jossa olisi nuo sävelet. Ylipäänsä ainoa D-pohjainen sointu kuuluisi olevan joka kierron 1. sointu, eikä siinä kuuluisi soivan G tai F#. Jos taas on G-pohjainen sointu, tuohan on ihan perus Gmaj7, josta terssi on pudotettu pois. En kyllä sellaistakaan kuule tuolla. Kolmannessa tahdissa soinnut kyllä ovat F#-pohjaisia, mutta en kyllä niissä tahdo kuulla G enkä F#. Voi kyllä olla omaa puukorvaisuuttani tämä. En kuitenkaan vieläkään saanut selville, notta mikä tuon kuvion soinnuista niin kauheasti korviisi ottaa. "Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru |
Exhausted 07.12.2021 12:47:12 | |
---|
Siis käsittääkseni hän meinasi että soinnut tuossa kierrossa on Dm - Gm - F#m, ja se vaihdos Gm:stä F#m:iin tökkii. Siinä tapahtuu sellainen jatsimodulaatio. |
crestfall 08.12.2021 11:11:42 | |
---|
Exhausted: Siis käsittääkseni hän meinasi että soinnut tuossa kierrossa on Dm - Gm - F#m, ja se vaihdos Gm:stä F#m:iin tökkii. Siinä tapahtuu sellainen jatsimodulaatio. No tässä selityksessä on paljon enemmän järkeä :D Juu, onhan siinä juuri semmoinen mukava puolisävelaskeleen modulaatio alaspäin yhden tahdin ajaksi. Mutta melodia siinä päällä saa kyllä homman toimimaan omasta mielestäni vallan mainiosti. "Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru |
bedlam 08.12.2021 12:19:28 (muokattu 08.12.2021 12:23:59) | |
---|
Exhausted: Siis käsittääkseni hän meinasi että soinnut tuossa kierrossa on Dm - Gm - F#m, ja se vaihdos Gm:stä F#m:iin tökkii. Siinä tapahtuu sellainen jatsimodulaatio. Juurikin tätä meinasin. Nämä on tosiaan yksilöllisiä juttuja, mutta omaan korvaan tuo kuulostaa semmoselle itsetarkoitukselliselle omituisuudentavoittelulle. Se kolmas sointu eksyy niin paljon syrjään polulta, että neljännellä tahdilla pitää seikkailla takaisin sellaisia teitä etten edes osannut päättää mikä se neljäs pohjasävel voisi olla ja jätin siksi mainitsematta :D Omaan korvaan kuulostaa yhtä "väärälle" kuin tässä Stingin biisissä 1:20 kohdalla tuleva modulaatio, jonka Mastodon-keskustelussa mainitsin: https://www.youtube.com/watch?v=OiPiRKbNCWY Tykkään kyllä muuten tosiaan erikoisista sävelkuljetuksista (esim. Nik Kershawilla niitä on paljon ja kaikki toimii), mutta sitten jotkut vain töksähtää. Ja jos niiden töksähtämistä jää miettimään, niin niitä ei osaa sitten enää suhtautua uusin korvin. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Decadetroll 09.12.2021 09:16:48 (muokattu 09.12.2021 09:27:20) | |
---|
Scrobble: Joo siitä tämä tuli mieleen, kun aloin kattomaan miten Harvest ja Drapery Falls oikeastaan menee kitaralla. Ihan vitun outoja kiertoja käytännössä jatkuvasti mutta Opeth saa ne toimimaan ihan uskomattoman hyvin. Kummalliset sointukierrot ei varmastikaan ole mikään uusi keksintö mutta tuntuu, että Åkella on/oli joku aivan maaginen ja uniikki tatsi niihin siten, että ne kuulostaa ihan helvetin hyvältä biisien kontekstissa vaikkei niissä itsessään ole edes mitään järkeä. Olen valmis julistamaan miehen neroksi. Tästä tulikin muuten mieleen, että kannattaa jossain vaiheessa tsekata Doug Helveringin tekemät youtube-videot aiheesta. Kohtuullisen tietäväinen ukko kyseessä ja tykkään näistä analyyseista. Tässä esim The Drapery Falls: https://www.youtube.com/watch?v=Iujfijfnej4 ja Harvest: https://www.youtube.com/watch?v=3Ycf6OjlwZE |
haunted 09.12.2021 10:26:35 | |
---|
Ei minulle tarvitse todistaa. Minä tiedän että olet väärässä. - Eemil |
texan 09.08.2022 22:37:02 (muokattu 09.08.2022 22:40:56) | |
---|
Panzer Syrjä: https://www.youtube.com/watch?v=NxryH_gfLV0 En nyt todellakaan väittää harmistuneeni, kun bändissä on pitkästä aikaa rumpali joka pystyy soittamaan biisit oikeilla temmoilla. Mitä nyt katsonut YouTubesta noita uusimpia livepätkiä, niin ei tuo Karppisen rumputyöskentely Opethissa oikein vakuuta, Karppiselta ei oikein tuo progempi materiaali suju. Varmastikin ihan pätevä rumpali, mutta ei Opethiin. Veikkaan etteivät pestaa vakituiseksi rumpaliksi. |
JanneO 10.08.2022 11:50:13 | |
---|
texan: Mitä nyt katsonut YouTubesta noita uusimpia livepätkiä, niin ei tuo Karppisen rumputyöskentely Opethissa oikein vakuuta, Karppiselta ei oikein tuo progempi materiaali suju. Varmastikin ihan pätevä rumpali, mutta ei Opethiin. Veikkaan etteivät pestaa vakituiseksi rumpaliksi. Mun mielestä Karppinen on parempi kaveri Opethiin kuin Axenroth. Molemmat siis hyviä rumpaleita, mutta Axelta puuttuu se tietty herkkyys, mikä taas Karppisella on paremmin hallussa. Totuus tietty on se että Lopezia parempaa jantteria tuohon ei koskaan tule :) |
texan 10.08.2022 20:49:02 (muokattu 11.08.2022 01:01:53) | |
---|
JanneO: Mun mielestä Karppinen on parempi kaveri Opethiin kuin Axenroth. Molemmat siis hyviä rumpaleita, mutta Axelta puuttuu se tietty herkkyys, mikä taas Karppisella on paremmin hallussa. Totuus tietty on se että Lopezia parempaa jantteria tuohon ei koskaan tule :) Kyllä hyvä rumpalihan Karppinen on ei siinä mitään, on vaan tuollainen suoraviivainen metallirumpali, soitto on mielestäni vähän kulmikasta ja töksähtelevää, Axenroth soitti paljon sujuvammin ja tyylikkäämmin. Mutta nämä nyt on tietysti makuasioita. Lopezista olen samaa mieltä, tuskin vaan tulee enää takaisin. |
Decadetroll 11.08.2022 10:41:39 | |
---|
Toivottavasti ei palaakkaan opethiin Lopez. On sen verran hyvät setit menossa Soenin kanssa sillä, että pysykööt siinä. |
JanneO 11.08.2022 14:55:59 | |
---|
texan: Kyllä hyvä rumpalihan Karppinen on ei siinä mitään, on vaan tuollainen suoraviivainen metallirumpali, soitto on mielestäni vähän kulmikasta ja töksähtelevää, Axenroth soitti paljon sujuvammin ja tyylikkäämmin. Mutta nämä nyt on tietysti makuasioita. Lopezista olen samaa mieltä, tuskin vaan tulee enää takaisin. Jännä, mä pidän taas Axea enemmän kulmikkaana ja nyanssiköyhempänä. Tosin en ole Karppista nähny Opethin kanssa livenä, ainoastaan nuo Juutuubit katsellut, mutta Therionin kanssa se oli vakuuttava kaveri. Mutta näin ne katsonta kannat on erilaisia :) Joo, Lopezia ei kannata haaveilla takaisin, tosiaan Soenin kanssa hommat aika hyvällä tolalla. |