Aihe: Mikä on kätevin tapa siirtyä korvamonitorointiin?
1
musamies
25.11.2021 21:11:12
Jos lähtötilanne on tämä, että harrastebändi haluaa siirtyä kompaktimpiin laitteisiin, olisi valmis hankkimaan jonkun kompaktin digimikserin, jossa aux lähtöjä enempi kuin kompakteissa analogimalleissa, miten tulisi ottaa huomioon korvamonitorointiin siirtyminen kun tarvetta voi olla langattomuudelle?

Minkä verta korvamonitorointiin siirtymiseen tulisi varata rahaa jos kaikkien ei ole pakko siirtyä heti, vaan varataan mahdollisuus.

Tässä bändissä, jossa asiaa harkittu, jäsenmäärä alle kymmenen.

Haluaisi, ettei korvamonitorointiin liittyvää tekniikkaa tulisi niin paljon, että menee sekavaksi.
xerxes
25.11.2021 22:16:51
musamies: Jos lähtötilanne on tämä, että harrastebändi haluaa siirtyä kompaktimpiin laitteisiin, olisi valmis hankkimaan jonkun kompaktin digimikserin, jossa aux lähtöjä enempi kuin kompakteissa analogimalleissa, miten tulisi ottaa huomioon korvamonitorointiin siirtyminen kun tarvetta voi olla langattomuudelle?

Minkä verta korvamonitorointiin siirtymiseen tulisi varata rahaa jos kaikkien ei ole pakko siirtyä heti, vaan varataan mahdollisuus.

Tässä bändissä, jossa asiaa harkittu, jäsenmäärä alle kymmenen.

Haluaisi, ettei korvamonitorointiin liittyvää tekniikkaa tulisi niin paljon, että menee sekavaksi.

Mie olen kattonut, että esmes Soundcraftin UI24R sisältää 8 mono-aux-lähtöä ja siinä olevat 2 kuulokelähtöä voi valjastaa kans monitotorointiin. Kahdella saa siis langallisen monitoroinnin heti ilman mitään kommervenkkejä. Pitempiä piuhoja ehkä voi tarvita. Myöhemmin voi sitten hankkia jotain millä saa ne muutkin auxit korviin.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
musamies
26.11.2021 19:15:29
xerxes: Mie olen kattonut, että esmes Soundcraftin UI24R sisältää 8 mono-aux-lähtöä ja siinä olevat 2 kuulokelähtöä voi valjastaa kans monitotorointiin. Kahdella saa siis langallisen monitoroinnin heti ilman mitään kommervenkkejä. Pitempiä piuhoja ehkä voi tarvita. Myöhemmin voi sitten hankkia jotain millä saa ne muutkin auxit korviin.

Tästä on mul vähän epäselvää mitä värkkejä mikserin auxeihin kun itse olen hyödyntänyt kuulokeliitäntää piuhalla, voiko jotenkin välttyä helvatinmoiselta määrältä lähettimiä, tuntus järkevältä olla joku loota joka osaa hallita useampia monitoreja jos siihen kytkee auxit.

Ainakin omassa QSC Touch MIX 16 pystyy helposti säätämään auxeja vaikka iPad:llä, mutta siitä eteenpäin homma tuntuu sekavalta.
Pauli Lappalainen
26.11.2021 20:28:38 (muokattu 26.11.2021 20:31:32)
musamies: Tästä on mul vähän epäselvää mitä värkkejä mikserin auxeihin kun itse olen hyödyntänyt kuulokeliitäntää piuhalla, voiko jotenkin välttyä helvatinmoiselta määrältä lähettimiä, tuntus järkevältä olla joku loota joka osaa hallita useampia monitoreja jos siihen kytkee auxit.

Ainakin omassa QSC Touch MIX 16 pystyy helposti säätämään auxeja vaikka iPad:llä, mutta siitä eteenpäin homma tuntuu sekavalta.

Aux-lähtöön kuulokevahvistin jos langallisena menee ja langattomassa systeemissä lähetin.
Auxien tarve riippuu siitä montako eri monitorimiksausta tarvitaan ja halutaanko esimerkiksi stereokuuntelua. Yksinkertaisimmillaan pärjää yhdellä monitoriryhmällä ja sitten toisessa päässä taivas on rajana.

Langattomalla systeemillä saa yleensä kaksi kanavaa lähetintä kohden eli joko kaksi erillistä miksausta tai stereon. Yhtä lähetintä kohden voi olla useampia vastaanottimia jos sama miksaus kelpaa.
Pinewood
27.11.2021 10:19:13 (muokattu 27.11.2021 10:27:06)
Zoom LiveTrak L-20 tarjoaa 6 erillistä monitorilähtöä, joihin kaikkiin voi yksitellen valita joko master miksauksen tai tehdä lähtökohtaisen. Lisäksi jokainen lähtö on erikseen valittavissa joko kaiuttimelle tai kuulokkeille.

Itsellä on tuo värkki, mutta juuri koronan alkaessa hankittuna laite on jäänyt tuolta osin testaamatta tositoimissa. Periaate vaikuttaa kuitenkin hyvin yksinkertaiselta käyttää. Ominaisuuksia laitteessa on todella paljon, mutta aika muovinen se on. Oma käyttö on kuitenkin niin pientä, että riittää erinomaisesti tarpeisiini.

https://zoomcorp.com/en/jp/digital- … ital-mixer-recorders/livetrak-l-20/

Vähäisen käyttökokemuksen perusteella en moiti mutten oikein vielä uskalla suositellakaan, mutta kerroinpa nyt tuollaisenkin vaihtoehdon löytyvän.
musamies
27.11.2021 10:37:21
Pinewood: Zoom LiveTrak L-20 tarjoaa 6 erillistä monitorilähtöä, joihin kaikkiin voi yksitellen valita joko master miksauksen tai tehdä lähtökohtaisen. Lisäksi jokainen lähtö on erikseen valittavissa joko kaiuttimelle tai kuulokkeille.

Itsellä on tuo värkki, mutta juuri koronan alkaessa hankittuna laite on jäänyt tuolta osin testaamatta tositoimissa. Periaate vaikuttaa kuitenkin hyvin yksinkertaiselta käyttää. Ominaisuuksia laitteessa on todella paljon, mutta aika muovinen se on. Oma käyttö on kuitenkin niin pientä, että riittää erinomaisesti tarpeisiini.

https://zoomcorp.com/en/jp/digital- … ital-mixer-recorders/livetrak-l-20/

Harrastebändi oli eniten kiinnostunut tämäntapaisesta Soundcraftista
https://www.thomann.de/fi/soundcraft_ui24r_b_stock.htm

Siinä mielessä idea on ok, että tuo on aika pelkistetty, niin ei ole ihmeempiä säätimiä hajoamassa.

Mielestäni tuossa on muuten oikeanlaista ideaa, mutta tarvis langattomuutta.
https://www.stpaulssound.fi/mackie-hm-800-kuulokevahvistin/p/3MAHM800/
Itse voin tyytyä langallisuuteen ja ehkä rumpali.

Pitäskö olla jotain tollasia jos ei isompia antennilaatikoita halua?
https://www.thomann.de/fi/xvive_u4_wireless_system_transmitter.htm

Isompi antennilaatikko menisi jos se hoitaa useampia langattomia ja auxeja.
Pinewood
27.11.2021 12:33:47
Mainitsemaani Zoomiin täytyy tosiaan lisätä langattomuus niille kanaville, joihin se halutaan, mutta kuusi erilaista miksausta on varsinkin isommalla bändillä etu, kun kullekin kanavalle voi nostaa tietyn soittimen pintaan.
sepisti
27.11.2021 23:57:18
No no musamies :D

Ihan kun et vuosia palstaa lukeneena ja lähes joka aiheeseen kommentoineena tietäisi jo valmiiksi, minkälaisia kamppeita sulle tullaan suosittelemaan...
musamies
28.11.2021 11:20:28
sepisti: No no :D

Ihan kun et vuosia palstaa lukeneena ja lähes joka aiheeseen kommentoineena tietäisi jo valmiiksi, minkälaisia kamppeita sulle tullaan suosittelemaan...

Ei mulla langattomuushommasta juurikaan kokemusta ole muuta kuin olen antennilaatikoita nähnyt. Kuuloketouhut on ollut piuhalla.

Uutta on se, että nyt saa halvalla sellaisia miksereitä digitaalimallina, että korvamonitoritouhu lähempänä harrastajia. Luulen, että moni matalan budjetin bändi on vasta aloittelemassa korvamonitoritouhua.

Käyttänyt omaan tarpeeseen pientä digimikseriä ja jos piuhoja voisi vähentää, sopivuus eri tilanteisiin paranisi. Joskus kokeilin karaokekäyttöön tarkoitettuja langattomia mikkejä ja nekin oli ihan jees, muttei kovin montaa antennilaatikkoa haluaisi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)