Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omien tekeleiden vertaisarviointia
1 2
Louhivaara
26.11.2021 12:22:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missähän voisi kuunteluttaa omia sävellyksiä ja saada niistä palautetta/kritiikkiä/arvioita?
Mistään elämää suuremmasta ei ole kyse, olisi vain kiva kuulla mitä mieltä ollaan ja missä voisi parantaa ja kehittyä.
 
Henri Henri Olavi
26.11.2021 12:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium täällä on aika innokas klasarimies. Hän osannee ainakin arvioida onko se katharsikseen vievää säveltaidetta vai frigidiä paskaa, kuten Janne Ludvik Siibelius.
 
Je suis 190221
Louhivaara
26.11.2021 13:07:49 (muokattu 01.12.2021 15:14:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: megatherium täällä on aika innokas klasarimies. Hän osannee ainakin arvioida onko se katharsikseen vievää säveltaidetta vai frigidiä paskaa, kuten Janne Ludvik Siibelius.
 
No en odota suurempaa ylistysvirttä...
Tässä tämä kuitenkin olisi: https://www.youtube.com/watch?v=dz57bWvtiIM
 
Soitettu käyttäen Spitfire Audion BBC Symphony Orchestra Discover- samplekirjastoa, joten soundeihin ei kannata takertua. Saa kyllä kritisoida aivan vapaasti, kehuista kun ei ole suurempaa hyötyä, vaikka kivoja ovatkin..
 
megatherium
26.11.2021 13:08:37 (muokattu 26.11.2021 13:08:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: megatherium täällä on aika innokas klasarimies. Hän osannee ainakin arvioida onko se katharsikseen vievää säveltaidetta vai frigidiä paskaa, kuten Janne Ludvik Siibelius.
 
Kiitos kehuistasi mutta nyt sinä kyllä hieman liioittelet sillä ammattikuntaan kuulumattomana minulta puuttuu täysin pätevyys arvioida sävellyksiä asiantuntevasti ja antaa niistä palautetta sillä reseptiokykyni lienee hieman ruosteessa sitten nuoruuden aikojen jolloin alle parikymppisenä lukiolaisena vielä koin transsinomaisia ja transsendentaalisia korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja Mozartin ja Beethovenin mestariteoksista joita kuunnellessa nivustaipeiden valtimot saattoivat jyskyttää kiivaasti, hikikarpalot valua pitkin kylmän kehon rintamusta, pallomaisen valoilmiön väikkyessä tajunnassani tuntiessani olevani kuin jonkun korkeamman voiman valtoihinsa ottama mutta voinhan minä yrittää sillä ainakin Melartinin ja Tuukkasen sinfoniat saavat minut pakahtumaan ja haltioitumaan.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Louhivaara
26.11.2021 13:22:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Kiitos kehuistasi mutta nyt sinä kyllä hieman liioittelet sillä ammattikuntaan kuulumattomana minulta puuttuu täysin pätevyys arvioida sävellyksiä asiantuntevasti ja antaa niistä palautetta sillä reseptiokykyni lienee hieman ruosteessa sitten nuoruuden aikojen jolloin alle parikymppisenä lukiolaisena vielä koin transsinomaisia ja transsendentaalisia korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja Mozartin ja Beethovenin mestariteoksista joita kuunnellessa nivustaipeiden valtimot saattoivat jyskyttää kiivaasti, hikikarpalot valua pitkin kylmän kehon rintamusta, pallomaisen valoilmiön väikkyessä tajunnassani tuntiessani olevani kuin jonkun korkeamman voiman valtoihinsa ottama mutta voinhan minä yrittää sillä ainakin Melartinin ja Tuukkasen sinfoniat saavat minut pakahtumaan ja haltioitumaan.
 
OK, kyse on noin 9 minuutin tekeleestä, joten sen kyllä jaksaa kuunnella alusta loppuun.
 
Louhivaara
26.11.2021 21:13:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo niin mitäänsanomaton ettei löydy mitään sanottavaa... ;)
On tuota käyty kyllä kuuntelemassa, ei sen puoleen.
 
sub zero
26.11.2021 22:21:43 (muokattu 26.11.2021 22:22:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeetahan taidemusaa on arvioida ja olen huono päseemään musiikkiin sisään.
 
Tyylillisesti tuossa oli ehkä kaikuja Angel of Lightista eli tuommoisia aina eteenpäin pyrkiviä häilyviä jousien motiiveita, toisaalta jousi-ostinatojen kohdalla tunnelma meni jo lähelle romantiikkaa.
 
En ole tämmöistä keino-orkesterisoundia kuunnellut muuten kuin Wendy Carloksen "Digital Moonscapes" -levyä, joka on jo 1980-luvulla tehty, se tuli kieltämättä myös mieleen tästä ainakin soundin takia.
 
Ihan silleen uskottava tuntuma tuossa oli, että ei se nyt ainakaan mitenkään huonolta kuulostanut. Varsin monipuolisestihan tuossa oli kaikenlaisia yksityiskohtia, että tuli varsin perehtynyt vaikutelma.
 
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Louhivaara
26.11.2021 22:33:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Vaikeetahan taidemusaa on arvioida ja olen huono päseemään musiikkiin sisään.
 
Tyylillisesti tuossa oli ehkä kaikuja Angel of Lightista eli tuommoisia aina eteenpäin pyrkiviä häilyviä jousien motiiveita, toisaalta jousi-ostinatojen kohdalla tunnelma meni jo lähelle romantiikkaa.
 
En ole tämmöistä keino-orkesterisoundia kuunnellut muuten kuin Wendy Carloksen "Digital Moonscapes" -levyä, joka on jo 1980-luvulla tehty, se tuli kieltämättä myös mieleen tästä ainakin soundin takia.
 
Ihan silleen uskottava tuntuma tuossa oli, että ei se nyt ainakaan mitenkään huonolta kuulostanut. Varsin monipuolisestihan tuossa oli kaikenlaisia yksityiskohtia, että tuli varsin perehtynyt vaikutelma.

 
Kiitokset arviosta. Tässä kannattaa yrittää kuulla noiden samplattujen saundien taakse; tietysti laittaisin mielelläni partituurin suoraan orkesterin näppeihin jos olis mahdollista soitattaa tätä oikean orkan kanssa. Mutta kun ei ole niin on yritettävä tehdä tuo tällä tavalla. Eiköhän kaikki "oikeat" säveltäjät toimi nykyään samalla tavalla, eli ensin nuotinnussoftan kanssa samplatuilla soundeilla ja sen jälkeen nuottinivaskan kanssa orkesterin pakeille.
 
Henri Henri Olavi
26.11.2021 22:35:35 (muokattu 26.11.2021 22:49:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomaa, että perehtyneisyyttä löytyy. Itseäni hieman, jos ei nyt häirinnyt, niin tylsistytti sen saman motiivin kierrättäminen. Soundit eivät itseäni häirinneet lainkaan läppärin kaiuttimilta kuunneltuna. Itsekin olen käyttänyt tuota Spitfireä joidenkin teatteribiisien taustalla ja mukana. Blendautuu ihan kivasti muun matskun kanssa kun jaksaa vähän ruuvata ja käyttää muitakin plugareita vähän särmää tuomaan. Mut mä en teekään klassista musaa lainkaan.
 
Je suis 190221
Louhivaara
26.11.2021 22:57:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Huomaa, että perehtyneisyyttä löytyy. Itseäni hieman, jos ei nyt häirinnyt, niin tylsistytti sen saman motiivin kierrättäminen. Soundit eivät itseäni häirinneet lainkaan läppärin kaiuttimilta kuunneltuna. Itsekin olen käyttänyt tuota Spitfireä joidenkin teatteribiisien taustalla ja mukana. Blendautuu ihan kivasti muun matskun kanssa kun jaksaa vähän ruuvata ja käyttää muitakin plugareita vähän särmää tuomaan. Mut mä en teekään klassista musaa lainkaan.
 
Dänks! Juu tarkoitus on varioida samaa teemaa ja limittää sitä eri osien teemojen kanssa. Eikös klasarisäveltämisessä pyritäkin tähän...eli ei mitään AABACA meininkiä vaan teemojen kietomista toisiinsa. Mutta joo, orkestrointi on pirullisen vaikeaa tämmöiselle rock/proge-miehelle..
 
Henri Henri Olavi
26.11.2021 22:59:14 (muokattu 26.11.2021 22:59:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhivaara: Dänks! Juu tarkoitus on varioida samaa teemaa ja limittää sitä eri osien teemojen kanssa. Eikös klasarisäveltämisessä pyritäkin tähän...eli ei mitään AABACA meininkiä vaan teemojen kietomista toisiinsa.
 
Joo, mutta jotenkin hieman turhan tiivistä mun makuuni. Pieni ilmavuus saattaisi tehdä poikaa.
 
Je suis 190221
Louhivaara
26.11.2021 23:05:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Joo, mutta jotenkin hieman turhan tiivistä mun makuuni. Pieni ilmavuus saattaisi tehdä poikaa.
 
Voi hyvinkin olla että samalla materiaalilla voisi saada reilusti pidemmän teoksen. Olisi vähemmän hengästyttävä ja samalla ilmavampi...jos siis tätä meinasit?
 
Henri Henri Olavi
26.11.2021 23:41:10 (muokattu 26.11.2021 23:42:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhivaara: Voi hyvinkin olla että samalla materiaalilla voisi saada reilusti pidemmän teoksen. Olisi vähemmän hengästyttävä ja samalla ilmavampi...jos siis tätä meinasit?
 
Jep, eniten siihen suuntaan. Maltillisemmin ja levittäen. Enkä siis tarkoita koko aikaa, sehän muuttaisi koko teosta paljon, vaan sirotellen.
 
Je suis 190221
Louhivaara
27.11.2021 11:40:39 (muokattu 01.12.2021 15:15:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, tein pienen modauksen väliosaan.Kaappasin teeman kahta minuuttia myöhemmästä kohdasta (6min58s) ja tämä kyllä muuttaa väliosan luonnetta aika paljon.
 
Mitäs tykkäätte?
 
edit. Himmattu tempoja alkuosan patarumpujen jälkeen rauhalliseen osaan (alkaen 2min16s).
edit2. Modattu rakennetta lisää. Linkki päivitetty. Myös alkuperäinen linkki päivitetty samaksi.
 
https://www.youtube.com/watch?v=dz57bWvtiIM
 
Louhivaara
28.11.2021 13:36:30 (muokattu 28.11.2021 13:37:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen taidetaan kokea hieman kiusalliseksi täällä joten jätän suosiolla tähän. Sain Henri Henri Olavilta pari ihan hyvää vinkkiä joiden ansiosta biisi on nyt toivottavasti vähän parempi.
 
Harmi ettei megatherium kommentoinut millään tavalla. Olisi ollut ihan mielenkiintoista kuulla kokeneen klasari-harrastajan mielipide. En olisi pahoittanut mieltäni kovastakaan tylytyksestä, kunhan on kunnolliset ja asialliset perustelut mukana. Olenhan kuitenkin vain "klasarisäveltäjä leikisti" enkä edes yritä verrata omia tuotoksia suurten nimien tuotoksiin.
 
Viimeisimmässä viestissä linkkiin on päivitetty uusin versio. Käykää nyt jossain välissä kuuntelemassa tuokin.
 
Henri Henri Olavi
28.11.2021 14:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhivaara: Tällainen taidetaan kokea hieman kiusalliseksi täällä joten jätän suosiolla tähän. Sain Henri Henri Olavilta pari ihan hyvää vinkkiä joiden ansiosta biisi on nyt toivottavasti vähän parempi.
 
En tiedä siitä. Itse en vain ole ehtinyt kuuntelemaan koska olen tänäänkin iltaan saakka töissä. Kuuntelen ja kommentoin kun on aikaa.
 
Je suis 190221
Hillbilly-Hunter
29.11.2021 19:21:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Louhivaara: Missähän voisi kuunteluttaa omia sävellyksiä ja saada niistä palautetta/kritiikkiä/arvioita?
Mistään elämää suuremmasta ei ole kyse, olisi vain kiva kuulla mitä mieltä ollaan ja missä voisi parantaa ja kehittyä.

 
Mun palaute on huomioitava klassisen keskivertokuulijana.
 
Paljon hyviä elementtejä ja ideoita.
Ei niin paljoa yllätyksiä. Ehkä liian täyteen ahdettu.
 
Itse kuvittelisin jonkun tilanteen mihin mikäkin kohta sopisi, sitten suhteuttaisin keston reaaliaikaiseen tapahtuneen, esimerkiksi Jaws-elokuvan kohtaus jossa Quint ja kumppanit lähtee ensimmäisen kerran jahdissa tosissaan seuraamaan saalistaan.
 
Tilaa pitää olla ainakin minun korville( että saa hengähtää hiukan, korvat siis)
 
Pohjolaa ainakin olet kuunnellut, sillä hänen juttujen kaltaisuutta oli havaittavissa, jopa hieman liian samanlaista...
 
Tuossa kakussa on ainekset jopa kolmeen eri osaan.
 
Arvosana "Hyvä+"
 
HH
 
"Kaikki muu on vaihtoehto, paitsi katkeroituminen!"
Hillbilly-Hunter
06.12.2021 07:13:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillbilly-Hunter: Arvosana "Hyvä+"
 
Enhän minä nyt vaan sanonut mitään sopimatonta?
 
"Koti, Uskonto ja Isänmaa!"
Louhivaara
07.12.2021 10:41:09 (muokattu 07.12.2021 10:41:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillbilly-Hunter: Enhän minä nyt vaan sanonut mitään sopimatonta?
 
Et suinkaan :) Pikemminkin päinvastoin. Tuo on nimittäin aika pirun keskentekoinen vielä. Tämmöisenä proge/fuusiomiehenä oon aika lailla uudella maaperällä näiden klasarisävellysten kanssa vaikka klasaria sinällään olen koko ikäni kuunnellut.
 
Mutta vähän nihkeästi näitä arvioidaan täällä. Ehkä tämä on vähän asiaan kuulumatonta, siis arvioittaa omia tekeleitään täällä. Mutta kun saan tuota biisiä eteenpäin, käyn kyllä päivittämässä tuota linkkiä tännekin. Eräänlaista some-säveltämistä siis....
 
Louhivaara
29.04.2022 12:37:46 (muokattu 16.05.2022 13:08:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa pikkuhiljaa olla valmis tämä minun eka isompi klasariviritys:
https://youtu.be/PcJgCulbq5k
 
Kaikki palaute otetaan vastaan.
 
edit. Teosta vielä viimeistelty hieman. Toivottavasti jaksatte vielä kommentoida. Tämän jälkeen lupaan olla laittamatta mitään uutta...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «