Aihe: Softasynaa kotitreenaamiseen
1
Murgo
25.11.2021 17:43:23 (muokattu 25.11.2021 17:46:28)

Bänditoiminnan taas osoittaessa vuosien jälkeen elpymisen merkkejä pitäisi alkaa kotonakin soitella. Harjoittelu siis tapahtuu treenikämpällä äänitettyjen tietokoneella toistettavien pohjien päälle, nyt olen ottanut äänet tuosta Clavinovasta mutta olisi sikäli kätevää saada nekin tietokoneesta että voisi käyttää kuulokkeita jolloin voisi luukuttaa kovempaa häiritsemättä naapureita.

Siitä on kymmenkunta vuotta kun musaohjelmien ja softasynien kanssa olen mitään puuhaillut eli tietoni ovat vanhentumeet/unohtuneet tehokkaasti.

Eli hakusessa olisi halpaa, mieluummin ilmaista, mahdollisimman helppoa, vakaata ja kevyttä softasynaa jossa olisi riittävän pieni latenssi ettei häiritse soittamista. Mieluiten standalone-tyyppinen ratkaisu ettei tarvitsisi säätää useamman ohjelman kanssa kuten plugareilla joutuu.

Soundeja tarvitsisi lähinnä jotain urkuja (sekä pilli- että hammond-tyylisiä) ja jousi- yms. orkesterisoundeja. Soundien laatu on melkolailla sivuseikka, pääasia että jotain kuuluu, oleellista olisi että pääsee helposti ja nopeasti soittamaan heti ohjelman käynnistämisen jälkeen.

Koneena on Windows 10:llä varustettu kohtalaisen tehokas pöytäkone jollain perusäänikortilla, tosin minulla on myös antiikkinen Esi Maya44-musaäänikortti jonka voisin koneeseen asentaa mikäli jostain löytyy sille käypäiset ajurit.

Eli ehdotuksia/kokemuksia otetaan vastaan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Vessajono
25.11.2021 21:02:16
IK Multimedialla on black friday -tarjouksessa SampleTank 4 SE neljälläkympillä, se kannattanee ehkä tsekata. Soundien puolesta nimenomaan tuota bread & butter -osastoa.
IF HE OPENS HIS BIG MOUTH AGAIN, IT'S LAMPSHADE TIME
musamies
25.11.2021 21:19:12 (muokattu 25.11.2021 21:23:47)
Minusta perussaundit kannattas ottaa rautavehkeestä ja lisäsaundeja voi tehdä softilla.

Epäilen ettei softilla tekeminen tule käytännössä halvemmaksi.

Olen silloin tällöin livenä käyttänyt mahdollisimman yksinkertaista Roland RD64:sta.
https://youtu.be/ciRshFixwA4

Vaikka joku Nord Electro tai paremman puoleinen Yamaha PSR perustouhuun.
https://youtu.be/PLMRPvC5pyc
musamies
26.11.2021 19:10:27
Murgo: Siis treenikämpällä on rautavehkeet (tosin vanhempaa tavaraa, Roland JV2080, Nord Electro 2 ja nord Lead) mutta hakusessa olisi todellakin helppo ja yksinkertainen ratkaisu nopeaan kotitreenaamiseen periaatteella kuulokkeet korville, softa käyntiin, tausta soimaan ja treenaamaan. Mitään käyttösoundeja sen paremmin keikalle kuin äänityksiinkään ei tarvita kunhan tosiaan jotain kuuluu.

Jutun juonena siis tuo kuulokkeilla treenaaminen, nyt kun olen kotona käyttänyt äänilähteenä tuota digipianoa (erillisellä MIDI-koskettimistolla, vasarakoskettimet poikkeavat jo hiukan liikaa tuntumaltaan siitä millä varsinaisesti soitan) ja taustat taas tulevat koneesta niin tarvitsisi jonkinlaisen mikserin tms. että saisi molemmat kuulokkeisiiin. No joo, tuossa Clavinovassa taitaa kyllä olla ulkoisen äänilähteen liitäntä, yksi vaihtoehto voisi olla vetää koneesta piuha siihen. Mutta kätevintä tosiaan olisi jos kaikki tulisi samasta purkista.

Mä olen kotona laittanut treenimielessä iPad:stä kuulokepiuhan kiipparin sisäänmenoon ja jos siihen yhdistäisi midin, ei tuntuisi mahdottoman hankalalta soittaa sen äänillä. Yleensä otan ääntä ihan Youtubesta.

En soittaessa jaksa miettiä tietokoneita.
Migizzz
04.12.2021 21:59:53
Native Instrumentsin Komplete Start varmaankin täyttää tarkoituksensa.

https://www.native-instruments.com/ … ts/komplete/bundles/komplete-start/

Siinä on synaa ja sämplättyä soitinta, eiköhän noilla pimputtele jonkin aikaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)