Aihe: Marshallin uusi Studio-mallisto
1 2 3 4 5 6 7 8
VIPMetal
19.11.2021 13:52:39

JuSu: Kaksi vuotta ja seitsemän kuukautta harkitsin. Äsken lähti tilaus. =)

Kadehdittavaa kärsivällisyyttä. Tarvisin edes hiukan myös itselle. =DD
#jussithefastfingerdeathpunch
McNulty
19.11.2021 14:03:38
Itselläni on SV20H ja sen alla sille kuuluva 1x12" komootti.
On mulla sen lisäksi Avatar 2x12" kaappi Celestion Greenbackeillakin.

Mummiälest parasta Marshallia sitten 80-luvun JCM800-julkaisun jälkeen.
moving in stereo
quiver
19.11.2021 15:09:29
Kuvittelin että kamarunkkaus loppui edes hetkeksi. Vanhat kamat lähti kiertoon pölyttymästä ja olen jo jonkin aikaa oikein tyytyväisenä veivannut hx stompilla/helixillä livenä ja himassa.

Nyt kuitenkin kovasti tunnen tarvitsevani jonkinlaista pikkuvahvaria kun sattuu hetki että pääsen harjoittelemaan yksin kotosalla ja pääsee soittamaan ilman kuulokkeita. Dsl1 combo riittäisi vallan mainiosti. 8' kajari ei kuitenkaan innosta, yhtään omasta mielestäni mukavan kuuloista ei ole tullut vastaan. Tietty dsl5 combo taikka dsl1 nuppi ja kiva kaappi voisi toimia, 10' kotisoitossa voi olla jo ihan ok.

Sitten alkoikin nämä studio sarjalaiset kiinnostamaan. Oliko näistä minkälaisia mielipiteitä kotisoitossa? En kuvittele, että masteria voisi alkaa kunnolla avaamaan, mutta oletteko havainneet Laxun mainitsemaa ongelmaa, että masteri asennossa 1 ei kuulu mitään ja masteri asennossa 2 mökää onkin jo ihan liikaa pieneen kämppään.
The Jack
19.11.2021 15:27:08
quiver: Sitten alkoikin nämä studio sarjalaiset kiinnostamaan. Oliko näistä minkälaisia mielipiteitä kotisoitossa? En kuvittele, että masteria voisi alkaa kunnolla avaamaan, mutta oletteko havainneet Laxun mainitsemaa ongelmaa, että masteri asennossa 1 ei kuulu mitään ja masteri asennossa 2 mökää onkin jo ihan liikaa pieneen kämppään.

Itsellä on Studio Vintage SV20H. Siinähän ei ole masteria ollenkaan, ja saadaaksesi sitä kuuluisaa marsusäröä nostat volan päälle viitosen tai otat särön pedaaleista. Ainakaan tämä nuppi ei ole vaihtoehto hiljaiseen kotisoitteluun ilman kuormaa ellei cleaneillä tai pedaaleilla soittelu ole tavoitteena. Muutenhan nupista ei huonoa sanottavaa löydy.
McNulty
19.11.2021 15:32:58 (muokattu 19.11.2021 15:33:34)
quiver: Kuvittelin että kamarunkkaus loppui edes hetkeksi. Vanhat kamat lähti kiertoon pölyttymästä ja olen jo jonkin aikaa oikein tyytyväisenä veivannut hx stompilla/helixillä livenä ja himassa.

Nyt kuitenkin kovasti tunnen tarvitsevani jonkinlaista pikkuvahvaria kun sattuu hetki että pääsen harjoittelemaan yksin kotosalla ja pääsee soittamaan ilman kuulokkeita. Dsl1 combo riittäisi vallan mainiosti. 8' kajari ei kuitenkaan innosta, yhtään omasta mielestäni mukavan kuuloista ei ole tullut vastaan. Tietty dsl5 combo taikka dsl1 nuppi ja kiva kaappi voisi toimia, 10' kotisoitossa voi olla jo ihan ok.

Sitten alkoikin nämä studio sarjalaiset kiinnostamaan. Oliko näistä minkälaisia mielipiteitä kotisoitossa? En kuvittele, että masteria voisi alkaa kunnolla avaamaan, mutta oletteko havainneet Laxun mainitsemaa ongelmaa, että masteri asennossa 1 ei kuulu mitään ja masteri asennossa 2 mökää onkin jo ihan liikaa pieneen kämppään.

Kyllä ainakin oma SV20H on sen verran äänekäs, että se on kotona soitellessa käytännössä AINA 5W-moodissa ja suitsin sitäkin vielä Weberin MiniMass-keinokuormalla. Se on oikeastaan ainoa tapa saada tuollaisesta vintage pleksilasi-henkisestä koneesta sitä "the soundia" pihalle, johon se on tehtykin.

Eli en suosittele mitään 20W putkikonetta hiljaiseen kotikäyttöön. Etenkään jos tarkoitus on päätesäröä itse laitteesta hyödyntää ilman keinokuormaa. Toki, tässäkin on eroa käyttäjissä. Toiset voivat huoletta luukuttaa vaikka 100W konetta kotosalla kenenkään häiriintymättä, mutta mä saan/haluan/joudun huomioimaan myös muun perheen, varsinkin klo 22 jälkeen kun muu talo nukkuu ja meikäläinen kukkuu :)

Myös kaiutinvalinnalla on iso merkitys. 1x10" kaappi tuottaa vähemmän äänenpainetta kuin 2x12". Elementin herkkyys vaikuttaa. Nää on näitä...

Mun mielestä joku powercab-henkinen juttu voisi olla parempi HX Stompin tai vastaavan kanssa kotikäytössä. Ei tarvitsisi pelkät luurit päässä rokkailla, vaan voisi hyödyntää Stompin etuasteita ja sitten powercab hoitaa vahvistuksen ja kaiuttimen virkaa. Esim. https://www.thomann.de/fi/laney_lfr_112_frfr_active_cab.htm

Toinen vaihtoehto on laittaa HX:n tai Helixin perään joku pieni päätevahvistin (vaikka Seymour Duncan Powerstage tai vielä yksinkertaisempi EHX 44 Magnum) ja siitä sitten haluamaansa kitarakaappiin.

Edit: The Jack ehtikin ensin. SV20H:n kanssa kotona se keinokuorma on ihan MUST.
moving in stereo
quiver
19.11.2021 16:25:48
Pitääpä hieman miettiä asiaa. Se on kyllä tiedossa ettei päätesäröä 20w vekottimesta saa mitenkään aikaiseksi inhimillisellä äänenpaineella kotosalla. Myöskin elementtien vaikutus asiaan on tiedossa. Mietin vaan että onkohan nuo jo niin äänekkäitä että jos hommaan comboversion ja koitan soitella 5w moodissa, että mahtaako vekottimesta saada mitään inhimillistä ääntä hiljaisella aikaan.

Plussaa olisi että tuon voisi vielä joskus rahdata keikallekin jos jaksaa ja että boksissa lukee marshall.
LaMotta
19.11.2021 16:46:26 (muokattu 19.11.2021 16:47:05)

quiver: Mietin vaan että onkohan nuo jo niin äänekkäitä että jos hommaan comboversion ja koitan soitella 5w moodissa, että mahtaako vekottimesta saada mitään inhimillistä ääntä hiljaisella aikaan.
_
Ainakin origin 20c on 3w moodissa liian äänekäs. 0,5w alkaa olla siedettävissä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McNulty
19.11.2021 16:53:22
quiver: Pitääpä hieman miettiä asiaa. Se on kyllä tiedossa ettei päätesäröä 20w vekottimesta saa mitenkään aikaiseksi inhimillisellä äänenpaineella kotosalla. Myöskin elementtien vaikutus asiaan on tiedossa. Mietin vaan että onkohan nuo jo niin äänekkäitä että jos hommaan comboversion ja koitan soitella 5w moodissa, että mahtaako vekottimesta saada mitään inhimillistä ääntä hiljaisella aikaan.

Plussaa olisi että tuon voisi vielä joskus rahdata keikallekin jos jaksaa ja että boksissa lukee marshall.

Siis kyllähän tuosta saa ihan inhimillisen soundin pihalle hiljaisellakin, mutta plexi-säröä se ei ole. Se on oikeastaan sama "hengetön clean" kuin mistä tahansa muustakin vahvistimesta kyseisellä volumella :)

Eli silloin sen särön joutuu rakentamaan pedaalein. Tämähän ei sinänsä ole ongelma jos käytät HX-tyylistä etuastetta tai jotain muuta säristintä.

Mutta ei tuota SV20H tai vastaavaa kannata ostaa kotiin clean-koneeksi. Siihen se 50W Boss Katana on ihan yhtä hyvä.
moving in stereo
quiver
19.11.2021 16:56:22
Voipi olla että jos välttämättä haluaa minimarsun nurkkaan koristeeksi täytyy katella dsl:n suuntaan. Onhan tietysti olemassa 50v juhlaversiotkin jos haluaa perinnehenkistä vehjettä ja laittaa kättä taskulle.
McNulty
19.11.2021 17:15:32
quiver: Voipi olla että jos välttämättä haluaa minimarsun nurkkaan koristeeksi täytyy katella dsl:n suuntaan. Onhan tietysti olemassa 50v juhlaversiotkin jos haluaa perinnehenkistä vehjettä ja laittaa kättä taskulle.

Mä kanssa ajattelin hommata tuollaisen 50th Anniv. 1W vahvistimen, mutta sitten kurkkasin niiden hinnat. Voi morjens.

Hyväähän tuossa SV20H:ssa ainakin itselle on se, että se toimii kotona tuon keinokuorman ansiosta todella hienosti. Ja onhan siinä FXLoop jossa voi käyttää vaikka passiivista volumepedaalia tai vaikka EQ-poljinta kaitsemaan volumetasoa. Eli kyllä, sen saa toimimaan kotosallakin. Jos käyttöä on siis kodin ulkopuolellakin, esim. reeniksellä tai vaikka jossain äänityskäytössä, niin ehdottomasti kannattaa hankkia. Kyllä mä olen vuoden päivät soitellut sillä sujuvasti kotonakin. Pelkkään himakäyttöön ei, mutta jos vähänkin muuta, niin joo!
moving in stereo
mike tapping
19.11.2021 23:16:15
McNulty: Tämähän ei sinänsä ole ongelma jos käytät HX-tyylistä etuastetta tai jotain muuta säristintä.

Olen aika lailla samaa mieltä tästä, kyllä sieltä soundia löytyy. Mutta kun mennään "kultakorva-osastolle" niin joku siinä yleensä jonkin verran mättää ja luulen että pari sopivaa analogista purnukkaa voisi toimia paremmin. Omissa testailuissa ensin Mooerin mallintavalla ja nykyisin HX Stompilla jotenkin se on kliinillä aina vähän liian lytyssä vaikka vain pelkillä efekteillä yritän kun lykkään suoraan putkivahvistimen inputtiin.
Simeonii
19.11.2021 23:52:13
Itellä nous himasoittelut aivan uusille sfääreille OXin kautta. SV20 -> luurit, ihan hunajata. Hx-stomppia, plugareita myös pyörinyt himasoitoissa aikaisemmin. En niille kuitenkaan koskaan syttynyt. Pikku nuppi myös kätevä napata treeneihin.
VIPMetal
20.11.2021 12:46:02

Yllättävän hyvä kotisoitossa oli DSL1HR 0,1w teholla 1x12 kaappiin. 20w JCM800 vaatii ainaki keinokuorman perään. Tai no, ainaki pidän itse kotisoitossa, kun masteria saa edes vähän reilummin avattua.
#jussithefastfingerdeathpunch
discominister
20.11.2021 20:17:05
VIPMetal: Yllättävän hyvä kotisoitossa oli DSL1HR 0,1w teholla 1x12 kaappiin. 20w JCM800 vaatii ainaki keinokuorman perään. Tai no, ainaki pidän itse kotisoitossa, kun masteria saa edes vähän reilummin avattua.

Kovasti kiinnostaisi nuo pienimmät DSL nupit, mutta sanokaas saako niillä kunnollisen Marshall kokemuksen kotivolumella? Aiempaa kokemusta Marshalleista ei oikein ole.
quiver
20.11.2021 20:53:44
Itse laitoin nyt dsl1 combon tilaukseen. Sai alessa samaan hintaan kuin nupin. Tarvittaessa voi sitten kytkeä kunnon kaappiin kiinni, jos sisäinen pikkutötterö on ihan surkea. Eiköhän tuo ole kotivingutteluihin ihan passeli.

Se että minkä kukin mieltää kunnon (marshall)saundiksi on sitten oma juttunsa. Hiljaa soittaessa omasta kokemuksestani en koskaan koe saundia samaksi kuin luukuttamalla. Ihmisen korva, tilan ja kaapin resonanssit, kaiken maailman epälineaarisuudet ja isojen putkien pörinä kaikki kun toimivat eri tavalla kovemmilla äänenpaineilla. Näin olen itse havainnut soitto- ja miksaushommissa sekä akustiikkaa opiskellessani.
JuSu
20.11.2021 20:54:47
discominister: Kovasti kiinnostaisi nuo pienimmät DSL nupit, mutta sanokaas saako niillä kunnollisen Marshall kokemuksen kotivolumella? Aiempaa kokemusta Marshalleista ei oikein ole.

Mulla on ollut DSL20HR ja tällä hetkellä on DSL20CR.

Olennaista on pakittaa volumea loopissa tai keinokuormalla, jotta kanavavolumea saa nostettua yli klo 9. Muuten soundi jää ohueksi ja siriseväksi. Kaiutinvalinta on myös tärkeä.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
McLeach
16.12.2021 13:13:23 (muokattu 16.12.2021 13:18:59)
Onko kenelläkään kokemusta, riittääkö SV20 combosta headroom tuutata cleania bändivoluumeilla? Ei mitään kristallista iskelmäcleania, mutta you know... Tai ylipääänsä, onko tuo 10 tuuman elementti ihan tekemätön paikka bändin kanssa?
The Jack
25.04.2022 15:59:15 (muokattu 25.04.2022 16:02:34)
Kiviäkin varmaan enää kiinnostaa, mutta Johan Segeborn on saanut vuosien jälkeen Studio Vintagen käsiinsä. Odottelin testiä kovasti muutama vuosi takaperin. Segeborn on ilmeisen innostunut miniplexistä, kun on muutamassa viikossa tehnyt useampia testejä. Aikamoinen moka mielestäni Marshallilta etteivät lahjoittaneet Johanille yhtä Studio Vintagea heti julkaisuaikaan.

https://www.youtube.com/watch?v=UObpKOvLjl0
McNulty
25.04.2022 20:23:54
McLeach: Onko kenelläkään kokemusta, riittääkö SV20 combosta headroom tuutata cleania bändivoluumeilla? Ei mitään kristallista iskelmäcleania, mutta you know... Tai ylipääänsä, onko tuo 10 tuuman elementti ihan tekemätön paikka bändin kanssa?

Mä en osaa combosta sanoa... oma SV20H on kyllä todella äänekäs 20W-moodissa ja kyllä sillä soittaa bändinkin kanssa. Tietysti riippuu bändistä ja sen volumetasosta.

Itselläni on kotosalla nupin alle tarkoitettu pieni 1x12" komero, mutta sen lisäksi vielä Avatar 2x12", jonka kanssa äänenpainetta on ihan riittävästi. 1x10" combossa tuo kaiuttimen koko saattaa tulla vastaan... mutta kytke combo johonkin lisäkaappiin niin taatusti pelittää.

Itsehän teen niin että SV20 on ns. "reunasäröllä" ja sitten puhdistan sen kitaran volumella. Toimii!
moving in stereo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)