Aihe: Sähkörummut ja EZDrummer
1 2
passe
30.05.2021 11:08:32
Morjens!

Sähkörumpusettiä katselen. Tietotasot aika heikoilla kantimilla. Olen antanut kertoa itselleni, että EZDrummerin kautta soittaminen on kohtuullisen kivuton suoritus. Onko myös oikeasti toimiva ratkaisu? Moduulista piuha kiinni ulkoiseen äänikorttiin, vai jopa suoraan läppäriin? On tuota Toontrack lisenssiä melkoinen läjä, olisi nättiä jos saisi ne oikeasti hyötykäyttöön.

Jos yllä oleva on niin toimiva ratkaisu kuin toivon ja kuvittelen niin jäljelle jää enää hardware. Niin kauan kun puhutaan Rolandin Mesh-kalvoisista rummuista niin onko rumpujen koko ainut tekijä mikä erottaa rumpujen tatsin toisistaan? Tavoitteena varmaan sama kuin kaikilla, saada mahdollisimman soitettava setti järkevällä hinnalla.

TD11 jonkinlaisena lähtökohtana ajatuksen tasolla. Sitä kun lähtee googlettelemaan niin isompaa sitä ja tätä näyttää porukka siihen vaihtelevan. Onko tullut tyyppäiltyä ja hyväksi todettua? Kilpailijoiltakin löytyy näköjään päivitysosia.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
rintapek
05.06.2021 12:12:01

passe: Morjens!

Sähkörumpusettiä katselen. Tietotasot aika heikoilla kantimilla. Olen antanut kertoa itselleni, että EZDrummerin kautta soittaminen on kohtuullisen kivuton suoritus. Onko myös oikeasti toimiva ratkaisu?

Teknisestihän tossa ei ole mitään kummenmaa kuin koskettimien käytössä softapianoa soittaessa.

Yleisimmin kai porukalla on rummut (tai useammat) plugarina DAWissa.
Jos tahdot soittaa softarumpujen saundeilla avaamatta DAWia niin tarvitset "virituaalisen rumpumodulin", eli standalone-ohjelman. Toontrackilla muistaakseni on tai ainakin oli sellainen joten jos ja kun sinulla on lisenssejä niin on sinulla varmasti lisenssi siihenkin.

Tietokonerumpalointiin äänikortiksi käy melkein mitä tahansa mikä sopii tietokoneesi käyttöjärjestelmään ja liittimiin (USB, Firewire) kunhan siinä on midi.
Midin kautta välittyy "kaskyt" eli kapulaniskut tietokoneeseen.
Sähkörumpujen ääntä et ole viemässä tietokoneeseen joten pelkästään sähkörumpukäyttöä varten äänikortin mikkietusten määrällä tai edes laadulla ei ole oikeastaan väliä.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
plastic beater
25.08.2021 19:47:29
Lainaanpa tätä säiettä ettei tartte uutta aloittaa.

Imailin tuossa Toontrackin sivuilta tuon Ezdrummer kagosen ja pläjäytin piuhan teitokonheen ja Rollen TD-17 moduulin väliin. Eipä siin, pikku neppailun jälkeen homma kutakuinkin muuten hanskassa, mutta se surullisenkuuluisa latenssi vaivaa. On varmaan jotain 200-500ms korvilla, eli aika lailla liikaa.

ASIO4All-ajurit tuli sitten asennettua, mutta niitä en saanut pelittämään ollenkaan. Kun ASIO valittuna, kaikki koneen äänet katoaa.

Mikäs tässä olis järkevintä? Pikainen mulkaisu vieraskielisille foorumeille toi ehkä vain lisää kysymyksiä.

Käytä DAWia... No mitäs hyötyä siitä on? Ajelin tota EZ2:sta Reaperin läpi ja sama homma.

Hommaa toinen äänikortti. Edelleen, en näe miten se auttaa latenssiongelmaan, tosin tässä kohtaa voi vaan tosiaan olla että en ymmärrä ja jonkun pitää minulle vääntää ratakiskosta.

Jeesakkaa ny mäjessä!!!
rintapek
25.08.2021 20:19:59

plastic beater: Lainaanpa tätä säiettä ettei tartte uutta aloittaa.

Imailin tuossa Toontrackin sivuilta tuon Ezdrummer kagosen ja pläjäytin piuhan teitokonheen ja Rollen TD-17 moduulin väliin. Eipä siin, pikku neppailun jälkeen homma kutakuinkin muuten hanskassa, mutta se surullisenkuuluisa latenssi vaivaa. On varmaan jotain 200-500ms korvilla, eli aika lailla liikaa.

ASIO4All-ajurit tuli sitten asennettua, mutta niitä en saanut pelittämään ollenkaan. Kun ASIO valittuna, kaikki koneen äänet katoaa.

Mikäs tässä olis järkevintä? Pikainen mulkaisu vieraskielisille foorumeille toi ehkä vain lisää kysymyksiä.

Käytä DAWia... No mitäs hyötyä siitä on? Ajelin tota EZ2:sta Reaperin läpi ja sama homma.

Hommaa toinen äänikortti. Edelleen, en näe miten se auttaa latenssiongelmaan, tosin tässä kohtaa voi vaan tosiaan olla että en ymmärrä ja jonkun pitää minulle vääntää ratakiskosta.

Jeesakkaa ny mäjessä!!!

Älä käytä asio4allia.
Äänikortin omat ajurit ja niistä latennsiasetukset kuntoon.
Lapsi on terve kun se leikkii. Entäs aikuinen?
plastic beater
29.08.2021 13:19:34
Kyllä se sen dedikoidun äänikortin vaan vaati...

Hommasin Scarlett Solon niin johan alkoi homma toimimaan kun käyttää sen omia ASIO-ajureita.
rintapek
30.08.2021 15:33:36

plastic beater: Kyllä se sen dedikoidun äänikortin vaan vaati...

Hommasin Scarlett Solon niin johan alkoi homma toimimaan kun käyttää sen omia ASIO-ajureita.

Kysyit, pitääkö hommata toinen äänikortti.
Et kertonut mikä sinulla on tai mistä mihin olet piuhan vetänyt.
Scarlett solo ei ole mitenkään "dedikoitu" vaan ihan tavallinen ulkoinen äänikortti, ja oletin, että sinulla jokin vastaava on.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
Progressor
30.08.2021 17:03:12
Muilla foorumeilla kertovat, että Applen koneilla pystyisi triggaamaan sähkörummuilla VST:tä ilman ulkoista äänikorttia, mutta PC vaatii käytännössä sen ulkoisen äänikortin, että latenssin saa riittävän pieneksi. Olen saanut sen käsityksen, että Applen suljetun systeemin ansiosta komponentit on saatu toimimaan keskenään niin hyvin yhteen, että latenssia ei tule.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
plastic beater
31.08.2021 11:59:00
Progressor: Muilla foorumeilla kertovat, että Applen koneilla pystyisi triggaamaan sähkörummuilla VST:tä ilman ulkoista äänikorttia, mutta PC vaatii käytännössä sen ulkoisen äänikortin, että latenssin saa riittävän pieneksi. Olen saanut sen käsityksen, että Applen suljetun systeemin ansiosta komponentit on saatu toimimaan keskenään niin hyvin yhteen, että latenssia ei tule.

Näin minäkin käsitin. Olen tässä vaihtamassa PC:n Applen koneeseen, joten sittenhän sen näkee.
Veksi
31.08.2021 14:06:05
Tuntuu olevan hankalaa tuo asia! Eikö joku voi yksinkertaisella sanalla sanoa, mikä on?
rintapek
01.09.2021 09:35:41

Veksi: Tuntuu olevan hankalaa tuo asia! Eikö joku voi yksinkertaisella sanalla sanoa, mikä on?

Ei tohon ole olemassa helppoa yleisvastausta.
Macissa on garageband ja jos sähköällissä on usb niin homma saattaa pelittää ihan sillä.
Mä en mäkeistä tiedä.

Viihdeläppärissäni mulla on kolme usbia joista yhdessä langaton näppis/hiiri, toisessa verkkomokkula ja jos kolmannessa olis vaik printteri, niin siihen ei kytketä sähkörumpuja tai edes ulkoista äänikorttia tekemättä jotain ensin. Siinä on lisäksi käyttiksenä Linux niin hommassa olis enempikin haastetta.

Semmoiset simppelisti hyvää saundia yhtä potikkaa vääntämällä-vehkeet toimii vissiin kaikki putkilla? Aina kun hommaan liitetään tietokone niin ei koskaan olla Strömsöössä.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
Tom Miking
01.09.2021 13:44:27 (muokattu 01.09.2021 13:57:59)
Progressor: Muilla foorumeilla kertovat, että Applen koneilla pystyisi triggaamaan sähkörummuilla VST:tä ilman ulkoista äänikorttia, mutta PC vaatii käytännössä sen ulkoisen äänikortin, että latenssin saa riittävän pieneksi. Olen saanut sen käsityksen, että Applen suljetun systeemin ansiosta komponentit on saatu toimimaan keskenään niin hyvin yhteen, että latenssia ei tule.

Minä oon kyllä saanut parinkin ihan perus-PC-läppärin toimimaan ihan sen omalla "äänikortilla" niin että latenssi on selvästi alle 10 ms joka on käytännössä riittävän pieni. Tämäkin ihan Asio4Allilla ja sen asetuksia ruuvamaalla.

Jos kiinnostaa niin Asio4Allin asetukset: Buffer Size 208 Samples, Latency compesation In 0 ja Out 208 Samples, Optioneista kaikki täpät pois. Tuo Buffer Size oli muistaakseni ratkaiseva, jos se on liian pieni, ääni pätkii ja rätisee mutta jos liian iso tulee latenssia (voi olla että muistan ihan väärin).
plastic beater
01.09.2021 15:35:32
Tom Miking: Minä oon kyllä saanut parinkin ihan perus-PC-läppärin toimimaan ihan sen omalla "äänikortilla" niin että latenssi on selvästi alle 10 ms joka on käytännössä riittävän pieni. Tämäkin ihan Asio4Allilla ja sen asetuksia ruuvamaalla.

Jos kiinnostaa niin Asio4Allin asetukset: Buffer Size 208 Samples, Latency compesation In 0 ja Out 208 Samples, Optioneista kaikki täpät pois. Tuo Buffer Size oli muistaakseni ratkaiseva, jos se on liian pieni, ääni pätkii ja rätisee mutta jos liian iso tulee latenssia (voi olla että muistan ihan väärin).

Joo niinhän se varmaan toimiikin jos tuo ajuri toimii koneessa. Mulla ei toiminut.

Se on käsittääkseni vähän sellainen purkkaviritys tuo Asio4All. Mutta samapa tuo jos toimii... :D
Tom Miking
02.09.2021 09:18:33
plastic beater: Joo niinhän se varmaan toimiikin jos tuo ajuri toimii koneessa. Mulla ei toiminut.

Se on käsittääkseni vähän sellainen purkkaviritys tuo Asio4All. Mutta samapa tuo jos toimii... :D

Joo, jos se toimii niin ihan sama mitä se ehkä jonkun mielestä on. Siellä Asiossa pitää muistaakseni valkata niitä eri äänilähteitä, ne voi hyvinkin olla "mutella" jos niitä ei erikseen laita päälle.... vaikka eipä tällä ole merkitystä kun sait muuten sen toimimaan.
plastic beater
03.09.2021 20:13:43
Macilla näköjään tosiaan toimii ihan omalla äänikortilla ongelmitta. Latasin vaan Rolandin sivuilta moduulin ajurin ja ei ongelmia.
akiha
17.11.2021 16:47:30
Sähkörummut mietinnässä EZDrummerin kanssa täälläkin.
Eli mikä olisi sopiva setti, kun ei tarvitse miettiä millaiset saundit setti sisältää, kun saundit tulee kuitenki EZDrummerista. Äänikortista löytyy midi-liitäntä.
Tarkoitus olisi käyttää sähkörumpuja biiseihin rumpusovituksia testaillessa, ja miksei ihan bädisoitossakin. Olisiko ehdottaa jotain tähän?
locoloco
18.11.2021 00:43:55
akiha: Sähkörummut mietinnässä EZDrummerin kanssa täälläkin.
Eli mikä olisi sopiva setti, kun ei tarvitse miettiä millaiset saundit setti sisältää, kun saundit tulee kuitenki EZDrummerista. Äänikortista löytyy midi-liitäntä.
Tarkoitus olisi käyttää sähkörumpuja biiseihin rumpusovituksia testaillessa, ja miksei ihan bädisoitossakin. Olisiko ehdottaa jotain tähän?
Alesis crimson se 2
rintapek
18.11.2021 10:24:35

akiha:

Toi ei o oikeastaan kamakysymys vaan ennemminkin halu7tila/roudaus ja budjettikysymys.

Biisien rumpusovitusten testailuun ja naputteluun käy melkein mikä tahansa jos ei itse ole kovin vaativa. Jos kyse on kotistudiosta niin semmoiset mitkä nätisti mahtuu.
Jos ne taas tulee treenikämpälle jossa on tilaa niin mä alkaisin miettimään trigattuja akustisia.
Jos on tarkoitus viedä niitä keikallekin niin sitä enemmän.
Keikkakäyttöön sit mieluusti semmoinen josta saa useamman ulostulon mikseriin.
Ja ezdrummen, läppäri- äänikorttiyhdistelä voi olla vähän hankala keikalla niin niin moiseen tarkoitukseen valitsisin modulin jossa on itsessään keikkakelpoiset saundit ja stereon lisäksi vähintääm 2 muuta ulostuloa joihin saa bassarin ja virvelin erikseen.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita joten minäkin voin päästä keikalle.
akiha
18.11.2021 11:34:05
Pääasiassa käyttö olisi kotistudiossa/treenikämpällä. Keikoille sitten mahdollisesti akustinen setti, mutta se ei ole toistaiseksi ajankohtaista. Treenikämppä on autotallissa ja asutusta heti tien toisella puolella, niin ei viitsi hirveetä meteliä aiheuttaa, ja omille korville ja kokonaissaundille pienessä tilassa sähkörummut olisi sopiva ratkaisu, voisi soittaa ilman tulppia. Tuo Alesis crimson se 2 vaikuttaa asialliseta setiltä. Tuotahan voisi seurailla jos tulisi vaikka käytettynä myyntiin.
akiha
18.11.2021 16:02:33
JanneO: Henk. koht jättäisin Alesikset kyllä rauhaan ja varsinkin käytettynä, mut esim Roland tuossa käytössä hinta-laatusuhteeltaan varmasti järkevin. Siis käytettynä jos haluat katsella.

Olisko heittää Rolandilta joku suositus jota kannattais katella käytettynä? Jos vaikka noin 500€ olis budjetti. Sellainen setti jolla pärjäis, eikä tarttis olla heti vaihtamassa, vai löytyykö tuohon hintaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)